Aktualności
„Wpływ świadomej pielęgnacji na samoocenę” – raport od Ziko
Sieć drogerii Ziko Derm przeprowadziła w maju 2023 roku akcję społeczną pod hasłem #pielegnujeniefiltruje. Jednym z ważniejszych elementów kampanii było badanie społeczne ukazujące wpływu świadomej pielęgnacji na samoocenę.
„Wpływ świadomej pielęgnacji na samoocenę”
Badanie zostało przeprowadzone przez Ziko Derm we współpracy z firmę badawczą BCMM – badania marketingowe Sp. z o.o. i spotkało się z dużym zainteresowaniem, gdyż wzięło w nim udział 7 156 tysięcy osób. W okresie, od maja do sierpnia bieżącego roku respondenci całkowicie anonimowo odpowiadali na pytania z zakresu pielęgnacji, social mediów oraz samooceny. Wśród kategorii, zawierających wyniki raportu, wymienione zostały między innymi zagadnienia:
„Postrzeganie własnego wyglądu a działania wykonywane w obszarze pielęgnacji i zdrowia”
„Wpływ otoczenia na postrzeganie swojego wyglądu i podejmowane działania”
„Wpływ pielęgnacji na postrzeganie własnego wyglądu i poczucie własnej wartości”
Czy wygląd ma duże znaczenie?
Dla 81% ankietowanych to właśnie wygląd ma bardzo duże znaczenie, jednocześnie 49% respondentów deklaruje swoje zadowolenie z wyglądu w stopniu umiarkowanym. Porównując odsetek zadowolonych kobiet z własnego wyglądu względem mężczyzn, to ukazuje się znacząca różnica. Tylko 37% kobiet zadeklarowało swoje zadowolenie z własnego wyglądu, przy czym w przypadku mężczyzn to 50%. Jak wynika z badania, 90% ankietowanych porównuje własny wygląd z wyglądem innych, jednak i w tym przypadku to kobiety częściej porównują swój wygląd.
Wyniki badania ukazują, że 82% respondentów twierdzi, iż postrzeganie własnego wyglądu ma wpływ na poczucie pewności siebie, ponadto aż 64% uważa, że to właśnie przez pryzmat wyglądu są oceniane ich kompetencje oraz umiejętności.
W badaniu została poruszona też kwestia wpływu social mediów na postrzeganie własnego wizerunku. W raporcie można zauważyć, że około trzy czwarte ankietowanych publikuje własne zdjęcia w social mediach, jednak około połowa korzysta z filtrów, bądź też aplikacji, które przyczyniają się do poprawy wyglądu przed upublicznieniem zdjęć.
Wpływ pielęgnacji na postrzeganie własnego wyglądu i poczucie własnej wartości
Aby ukazać wyniki badania, ankietowani w tej części zostali podzielni na trzy segmenty. Podział został stworzony na podstawie liczby podejmowanych działań pielęgnacyjnych. Tym samym wyróżniono grupę zdyscyplinowanych – 32%, umiarkowanych- 41% oraz minimalistów- 27%. Osoby zakwalifikowane do grupy zdyscyplinowanych zadeklarowały wykonywanie co najmniej siedmiu regularnych działań w zakresie pielęgnacyjnym, gdzie liczba ta spadła od 4 do 6 w przypadku osób z grupy umiarkowanej i w przypadku minimalistów nie przekroczyła 3. Wyniki badania pokazują, że zadowolenie z własnego wyglądu, jak i poczucie własnej wartości wzrasta z liczbą podejmowanych działań pielęgnacyjnych. Jednocześnie regularna pielęgnacja wpływa na zmniejszenie dyskomfortu związanego z upublicznianiem swojego wizerunku w Internecie, a także przeglądaniem kont innych osób w social mediach. Wśród osób zakwalifikowane do segmentu „zdyscyplinowanych” aż 62% posiada duże poczucie własnej wartości, podczas gdy w segmencie „minimalistów” do takich osób zalicza się zaledwie 41%.
Ogólne wnioski z badania
Przedstawione w raporcie wyniki ukazują, że świadoma pielęgnacja ma duży wpływ na poziom samooceny, a także samoakceptacji. Można zauważyć, że osoby regularnie dbające o swój wygląd i skupiające się na systematycznej pielęgnacji podchodzą do tej kwestii świadomie. Mają mniejszy problem z ukazywaniem swojego wizerunku, a także prezentują dużo wyższy poziom akceptacji wyglądu swojego ciała i włosów.
Źródło:
Zobacz także
- Dr Irena Eris SA na początku roku wsparła Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111
- JAK POWSTAJĄ KULTOWE PRODUKTY? – SEKRET JAKOŚCI POLSKIEJ MARKI BARWA
- Lush dziękuje swoim klientom za pomoc w osiągnięciu kwoty 100 milionów funtów, przekazanych na cele charytatywne