Badania i rozwój
Trendy w kosmetykach dla mężczyzn

W ciągu ostatnich kilku lat można zaobserwować zdecydowane powiększenie się oferty kosmetyków skierowanej do mężczyzn. Oferta ta nie tylko jest dużo bogatsza, ale także pojawiły się w niej specyficzne trendy i grupy produktowe. Warto przyjrzeć się tym zmianom i spróbować przewidzieć jak dalej rozwinie się ten segment kosmetyków.
Dlaczego mężczyźni potrzebują innych kosmetyków?
Biologia nie pozostawia wątpliwości – skóra mężczyzn różni się od skóry kobiet, głównie na skutek różnic wywoływanych przez hormony, a także ze względu na różnice strukturalne i funkcjonalne. Oto kilka kluczowych różnic:
– skóra mężczyzn jest zazwyczaj grubsza niż skóra kobiet. Jest to związane z różnicami w gęstości kolagenu i elastyny, białek strukturalnych odpowiedzialnych za elastyczność i wytrzymałość skóry.
– ze względu na większą liczbę gruczołów łojowych i potowych u mężczyzn, ich skóra może być bardziej tłusta i mniej podatna na utratę wilgoci niż skóra kobiet.
– mężczyźni golą się lub mają zarost na twarzy co znacząco zmienia ich potrzeby pielęgnacyjne – konieczne jest łagodzenie podrażnień po goleniu i właściwa pielęgnacja zarówno zarostu jak i skóry pod nim.
– procesy starzenia się skóry również mogą przebiegać inaczej u mężczyzn i kobiet. Na przykład, mężczyźni mogą mieć tendencję do rozwijania głębszych zmarszczek.
Warto jednak pamiętać, że te różnice są ogólne i istnieje znaczna zmienność między poszczególnymi osobami. Indywidualne cechy genetyczne, styl życia i inne czynniki również mają wpływ na kondycję skóry. Pielęgnacja skóry powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb i warunków skóry danej osoby.
Kto kupuje kosmetyki dla mężczyzn?
Pytanie wydaje się na pierwszy rzut oka banalne, a jednak takie nie jest. Według różnych badań konsumenckich i ankiet przez wiele lat dominowała odpowiedź, że to kobiety kupują kosmetyki dla mężczyzn – dla partnerów, rodziny, w ramach prezentów. Ten trend jest nadal bardzo silny, co można zauważyć przyglądając się ekspozycji kosmetyków dla mężczyzn w drogeriach – produkty te rzadko są wydzielone, najczęściej znajdują się na półkach obok kosmetyków z tej samej kategorii (np. kremy, szampony) przeznaczonych dla kobiet. Jednak zaczyna być widoczny na rynku także świadomy męski konsument, który sam wybiera kosmetyki pielęgnacyjne, myjące czy zapachowe. Stąd coraz większy nacisk na odpowiednią szatę graficzna takich produktów, która ma przyciągnąć uwagę mężczyzny i przekonać go do zakupu kosmetyku właśnie tej marki.

Kosmetyki wielozadaniowe
Pierwszym skojarzeniem z hasłem „kosmetyki dla mężczyzn” są najczęściej właśnie kosmetyki wielozadaniowe. Szampon + żel myjący do ciała 2w1, szampon + żel myjący + żel do golenia 3w1 to najbardziej typowe produkty z męskiej półki od lat. Czy nadal takie produkty są przez mężczyzn poszukiwane? Wszystko zależy od grupy wiekowej konsumentów – starsi konsumenci nadal przedkładają wielofunkcyjne produkty nad te skierowane na indywidualne potrzeby skóry czy włosów. Natomiast wśród młodszych grup klientów drogerii wyraźnie widać inny trend – poszukują oni produktów skierowanych do konkretnego typu skóry czy na konkretny problem z włosami, zwracają większą uwagę na składy produktów. Oczywiście wciąż trudno oczekiwać od mężczyzn (a także wielu kobiet w dzisiejszym zabieganym świecie), że będą oni zainteresowani wieloetapową rutyną pielęgnacyjną do stosowania każdego dnia. Nadal liczy się przede wszystkim efektywność, ale można zauważyć, że skład kosmetyków zaczął mieć dla mężczyzn większe znaczenie niż jeszcze dekadę temu.
Minimalizm i efektywność
Na podstawie najnowszych badań rynkowych można stwierdzić, że mężczyźni coraz bardziej świadomie wybierają kosmetyki dla siebie. Nie tylko zwracają uwagę na przeznaczenie produktu, ale także analizują jego skład. Coraz większa grupa mężczyzn wybiera produkty naturalne lub z dużą zawartością składników pochodzenia naturalnego, zwracają oni także uwagę na opakowania kosmetyków, które powinny być przyjazne dla środowiska. Ponadto panowie zaczęli świadomie poszukiwać kosmetyków działających skutecznie i kierują się w tych poszukiwaniach właśnie składem produktów – wiedzą coraz więcej o składnikach aktywnych mających realny wpływ na nawilżanie skóry, zmniejszanie wydzielania sebum czy działające przeciwzmarszczkowo.
Jednocześnie nadal widoczny jest wyraźny trend minimalizmu – większość mężczyzn woli mieć niewielką kosmetyczkę z podstawowymi produktami, ale takimi które naprawdę będą działać. Wspomniane powyżej produkty wielofunkcyjne nadal cieszą się zainteresowaniem w segmencie kosmetyków myjących, natomiast jeden krem do twarzy i ciała powoli ustępuje miejsca na rzecz kilku produktów – krem do twarzy, krem pod oczy, balsam do ciała, a ostatnio także serum specjalnie przeznaczone do męskiej skóry.
Cechy wyróżniające produkty dla mężczyzn
Mimo, że trudno jest wskazać trendy oparte na konkretnych składnikach w kosmetykach dla mężczyzn, to można jednak zauważyć kilka cech, które są wspólne dla najlepiej sprzedających się męskich marek.
Kolorystyka opakowania – dominują kolory ciemne, wyraziste, większość opakowań jest utrzymana w jednolitej kolorystyce. Często pojawiające się kolory to ciemna zieleń, granat, czerń, czerwień. Kosmetyki dla mężczyzn mają też często minimalistycznie zaprojektowaną grafikę, proste czcionki i krótkie komunikaty.
Komunikacja – marketingowe opisy kosmetyków dla mężczyzn zdecydowanie różnią się od tych dla kobiet. Przede wszystkim na opakowaniach znajdziemy dużo mnie szczegółów dotyczących poszczególnych składników kosmetyku. Nacisk położony jest na to jak działa dany produkt, a także na jego sposób użycia. Ponadto częstym zabiegiem marketingowym w produktach dla mężczyzn jest gra słów lub konwencja żartu, jak w kosmetykach do mycia, które na etykiecie podają, że można umyć nimi ciało, włosy, psa i samochód. Na opakowaniach i w materiałach reklamowych pojawia się także dużo odniesień do dzikiej przyrody, roślin i zwierząt, siły natury. Skojarzenie siły natury z męską urodą i pielęgnacją to jedno z podstawowych połączeń, stąd marki z niedźwiedziem, orłem czy drzewem w logo lub w projekcie graficznym.
Zapach – kompozycja zapachowa w męskim kosmetyku to zdecydowany wyróżnik. Dominują tutaj nuty drzewne, zielone, morskie, piżmowe, a w produktach myjących i odświeżających cytrusowe. Kosmetyki dla mężczyzn są zwykle perfumowane mocniej zgodnie z oczekiwaniami konsumentów. W produktach myjących zapach jest często decydującym czynnikiem przy zakupie w drogerii. Warto pamiętać, ze zapach kosmetyku może być jednym z mocniejszych cech powodujących powrót klienta do danej marki.
Męskie specjalności
Myśląc o kosmetykach dla mężczyzn warto zwrócić uwagę na kilka szczególnych grup produktów, które są projektowane właśnie dla nich. Nie są uniwersalne, jak żele pod prysznic czy szampony, albo balsamy do ciała.
Kosmetyki do pielęgnacji brody i wąsów – szeroka gama produktów, od której, według niektórych ekspertów, rozpoczęła się rewolucja wśród mężczyzn prowadząca do świadomej pielęgnacji. Wraz z rosnącą modą na zarost pojawiło się wiele marek specjalizujących się w kosmetykach takich jak: olejki i balsamy do brody, pomady do wąsów, szampony do brody. Zestawy takich kosmetyków uzupełniane są o akcesoria – specjalne grzebienie, szczotki, nożyczki. Świadomy męski konsument często zaczynał właśnie od zainteresowania pielęgnacją zarostu, ponieważ zarówno zarost, jak i skóra pod nim, wymagają specjalnej opieki.

Kosmetyki do golenia – jedna z najstarszych kategorii kosmetyków dla mężczyzn, która charakteryzuje się skupieniem na łagodzeniu podrażnień powstających w trakcie codziennego golenia twarzy. Na rynku mamy coraz większy wybór produktów do golenia – pianki, kremy żele, jak i produktów do pielęgnacji po goleniu. W tej drugiej grupie na popularności zyskują delikatne produkty, zawierające składniki przeciwzapalne i łagodzące podrażnienia, zamiast stosowanych wcześniej płynów po goleniu opartych na alkoholu. Ta grupa produktów jest wzbogacona o akcesoria do golenia takie jak maszynki jednorazowe i wielorazowe.
Kosmetyki do makijażu – najmłodsza grupa kosmetyków dla mężczyzn. Najnowsze trendy wskazują na to, że coraz więcej mężczyzn z generacji Z i millenialsów interesuje się produktami do makijażu dla mężczyzn. Według badań panowie w wieku 18-34 są otwarci na używanie kremów koloryzujących lub korektorów. Ta grupa kosmetyków rozwija się najbardziej w Azji, co sugeruje, że jak inne kosmetyczne mody z tamtego regionu, wkrótce zawita także do Europy.
Kosmetyki od influencerów – trend obejmujący kosmetyki tworzone i promowane przez influencerów jest coraz bardziej widoczny na naszym rynku i dotyczy także produktów dla mężczyzn. Konsumenci żyjący w świecie social mediów często czerpią inspiracje lub wiedzę o kosmetykach właśnie od obserwowanych gwiazd i osobistości. Marki promowane w ten sposób często wyróżniają się ekskluzywnością, wyjątkowymi opakowaniami i historią, która stoi za marką.
Kosmetyczne równouprawnienie
Podsumowując przegląd obecnych na półkach drogerii kosmetyków dla mężczyzn oraz obserwując trendy można stwierdzić, że branża kosmetyczna zmienia się na bardziej równoprawną. Warto pamiętać o tym kierując nowe produkty nie tylko do kobiet, ponieważ mężczyźni zainteresowani świadomą pielęgnacją swojej skóry i włosów stanowią rosnącą grupę konsumentów. Wśród ekspertów panuje przekonanie, że rosnąć będzie segment naturalnych i ekologicznych kosmetyków dla panów, a także grupa kosmetyków skierowanych na konkretne problemy męskiej skóry takie jak przetłuszczanie skóry, skóra wrażliwa.
Dodatkowe informacje
Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 4/2023
Zobacz także
- Sztuka recepturowania kosmetyków okiem chemika. Wpływ właściwości fizykochemicznych poszczególnych komponentów oraz finalnego produktu na stabilność emulsji
- Mikrobiom w harmonii: jak fermentowane składniki poprawiają kondycję skóry
- Łączenie kosmetyków do makijażu i pielęgnacji – wyzwania w recepturowaniu i formułowaniu składów