Badania i rozwój
Perspektywy rozwoju produktów do demakijażu
I tak zrodziła się wirtualna funkcja „przymierzania kosmetyków”, przez analizę pielęgnacji skóry z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, po „bezwodne” produkty kosmetyczne – pandemia przyspieszyła niegdyś marginalne technologie. Z dalszym naciskiem na zdrowie i dobre samopoczucie, marki kosmetyczne musiały ewoluować z kategorii jednowymiarowej do czegoś bardziej holistycznego i integracyjnego. W związku z tym zrównoważony rozwój i koncentracja na środowisku stały się pilne dla większości graczy w dziedzinie urody, którzy chcą odwoływać się do coraz bardziej świadomej ekologicznie populacji.
Z początkiem roku 2022 dane wskazują na silną dynamikę wzrostu produktów kosmetycznych, w tym produktów do makijażu.
Aktualności rynkowe
- Personalizacja produktów
Podczas gdy personalizacja produktu nie jest nowym trendem, marki kosmetyczne nadal wdrażają nowe technologie i udoskonalają swoje metody, aby tworzyć bardziej spersonalizowane formuły dla konsumentów także w segmencie produktów do demakijażu, oferując konsumentom zaawansowane, oparte na sztucznej inteligencji aplikacje. Pozwalają one na dobór produktów do stanu naszej cery, częstotliwości i jakości stosowanego makijażu, z uwzględnieniem naszego rytmu dobowego, diety i narażenia na różnego rodzaju zanieczyszczenia (w tym stres). Badanie firmy Forrester wykazało, że 77% konsumentów wybrałoby, poleciło i zapłaciło więcej za kosmetyki dostosowane do ich indywidulanych potrzeb. W 2021 roku L'Oréal wprowadził na rynek usługę Perso – oparte na sztucznej inteligencji urządzenie do formułowania i tworzenia spersonalizowanej pielęgnacji skóry, doboru odcienia szminki i podkładu. Aplikacja Perso analizuje dane dotyczące stanu skóry użytkownika na podstawie przesłanego selfie, warunków środowiskowych na podstawie danych o lokalizacji oraz wprowadzanych przez użytkownika problemów dotyczących pielęgnacji skóry, aby określać i dobierać odpowiednie dla niego kosmetyki.
- Zrównoważony rozwój i produkty wykorzystujące surowce pozyskiwane w procesach biotechnologicznych
Zmniejszające się zasoby naturalne, problemy z wodą, zwiększający się nacisk na ochronę środowiska, a zarazem rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty organiczne lub naturalne zmuszają producentów do szukania nowych źródeł surowców. Z pomocą przychodzi biotechnologia. Procesy pozyskiwania składników kosmetycznych metodami biotechnologicznymi zmniejszają relatywnie negatywny wpływ na środowisko, jaki generują tradycyjne metody pozyskiwania surowców kosmetycznych.
Firma Geltor oferuje wegańskie technologie kolagenowe stworzone do zastosowań w składnikach pielęgnacyjnych.
Startup C16 Biosciences wykorzystuje proces warzenia, aby wyprodukować zrównoważoną alternatywę dla oleju palmowego, zamiast opierać się na tradycyjnych procesach rolniczych, które zostały przeanalizowane pod kątem szkód dla środowiska i powiązań z nadużyciami w pracy.
Wegańska marka produktów do pielęgnacji skóry Biossance stworzyła swój własny, ekologiczny skwalen, składnik zazwyczaj pozyskiwany z wątroby rekina.
Stworzone w Jakość i bezpieczeństwoch składniki mogą służyć jako wyróżnik dla marek w poszerzającym się krajobrazie naturalnego, zrównoważonego, czystego piękna.
- Opakowania
Przemysł kosmetyczny i higieny osobistej wytwarza rocznie prawie 120 miliardów opakowań, a prawie 91% tych opartych na paliwach kopalnych pojemników, materiałów opakowaniowych i innych odpadów z tworzyw sztucznych nigdy nie jest poddawanych recyklingowi, gromadząc się w oceanach i na wysypiskach.
Produkty do demakijażu stają się także w pełni biodegradowalne. Coraz większa liczba firm stosuje dla swoich produktów opakowania w pełni biodegradowalne, nadając im dodatkową funkcję. Firma Night Laark wprowadziła w 2021 roku opakowanie do demakijażu twarzy, które po namoczeniu staje się chusteczką oczyszczającą z tworzącą się na jej powierzchni emulsją. Neutrogena w 2021 roku wypuściła na rynek linię płatków do demakijażu, które rozpuszczają się w wodzie. Firem Seed Phytonutrients wykorzystuje papierowe butelki do pakowania swoich produktów.
- Bez wody
Dążenie do ograniczenia zużycia wody stało się motorem napędowym rozwoju formulacji kosmetycznych, w składzie których nie ma wody. W segmencie produktów do demakijażu pojawiły się takie produkty jak mleczka do demakijażu w kostce, które pod wpływem namoczonego płatka kosmetycznego tworzą gotową emulsję, oleje micelarne, sztyfty do demakijażu lub pasty.
Aktualności surowcowe
Nowoczesny makijaż to dzisiaj od kliku do kilkunastu produktów kosmetycznych aplikowanych jednorazowo na skórę, dlatego demakijaż stał się tak ważnym elementem codziennej pielęgnacji skóry. Demakijaż z kolei to już nie tylko zmycie pozostałości podkładu, szminki, czy fluidu, to także oczyszczenie skóry twarzy z wszelkich zanieczyszczeń obecnych w powietrzu, nawilżenie, regeneracja i ujędrnienie skóry. To także usunięcie oznak zmęczenia i stresu.
Nowoczesne surowce, wykorzystywane w produktach do demakijażu to obecnie multifunkcyjne rozwiązania, które dostarczają wielu walorów produktom do demakijażu. LUSPLAN DD-DA7 firmy NIPPON FINE CHEMICAL (INCI: Dimer Dilinoleyl Dimer Dilinoleate) to polimer pochodzenia naturalnego, nadający jedwabistego wykończenia, a formuła w delikatnej formie usuwa makijaż twarzy jednym przetarciem (chusteczką lub ściereczką). Jest nietłusty i sprawia, że twarz po demakijażu jest promienna i odświeżona. Innym ciekawym rozwiązaniem w produktach do demakijażu jest Oilkemia 5S CC firmy Lubrizol (INCI: Caprylic/Capric Triglyceride (and) Hydrogenated Poly(C6-20 Olefin) (and) HDI/Trimethylol Hexyllactone Crosspolymer) – to wielofunkcyjny, rozpuszczalny w olejach modyfikator właściwości reologicznych, przeznaczony do zagęszczenia układów olejowych. Szczególne zastosowanie znalazł w żelach olejowych do demakijażu o różnej gęstości i lepkości, dzięki czemu można otrzymać zagęszczone oleje do demakijażu oczu po sztyfty nadające się do demakijażu ust.
Oczyszczający emolient oferuje firma Croda w swoim surowcu Crodamol IPIS (INCI: Isopropyl Isostearate). To płynny, niejonowy emolient, zapewniający wyjątkową skuteczność w demakijażu. Dzięki lekkości i łatwości rozprowadzania ten subtelny emolient zapewnia również korzyści nawilżające.
Innym rozwiązaniem zaproponowanym przez firmę The Innovation Company jest surowiec Fiflow® BB 61 WW (INCI: Perfluorohexane (and) Perfluoromethylcyclopentane), działający dotleniająco na skórę oraz tworzący na jej powierzchni tysiące drobnych bąbelków tlenu, które wraz z emulsją oczyszczają twarz z makijażu.
Coraz silniejszym trendem, wynikającym z multifunkcjonalności produktów do demakijażu jest wprowadzanie do formulacji składników aktywnych, zapewniających prócz właściwości myjących także ochronę, nawilżenie i pielęgnację skóry twarzy. Dobrym przykładem jest PROTEOL OAT PF firmy Seppic (INCI: Sodium Lauroyl Oat Amino Acids). To anionowy środek powierzchniowo czynny otrzymywany z aminokwasów jęczmienia. Tworzy stabilną, bogatą pianę, bardzo delikatną dla skóry, a także utrzymuje spójność bariery skórnej.
Aktualności formulacyjne
Jak wspomniano wcześniej, obecny kierunek rozwoju produktów do demakijażu to przede wszystkim produkty bezwodne, multifunkcyjne, projektowane i wytwarzane w zgodnie z naturą, o jak najmniejszej ilości użytych surowców.
Ciekawym przykładem formulacji spełniającej powyższe wymagania jest receptura stworzona do usuwania pozostałości szminki i błyszczyka z ust. Produkt ten to połączenie olejów (rycynowego, oliwy z oliwek), wosku Carnauba oraz masła shea i mango, a także emolientów pochodzenia naturalnego, dzięki którym produkt zapewnia komfort stosowania, a przy tym pielęgnuje.
Innym trendem w artykułach do demakijażu są produkty w postaci sztyftów. Przykładem takiego rozwiązania może być sztyft do demakijażu oczu. Jego receptura opiera się na użyciu wosku ryżowego (INCI: Oryza Sativa Bran Cera) zapewniającego odpowiednią strukturę produktów, mieszaninie oleju kokosowego i hydrogenowanego oleju kokosowego, które pozwalają uzyskać efekt topienia się produktu na skórze a także oleju z orzecha włoskiego, który nadaje formule odpowiedniego poślizgu na skórze i miękkości. Całość tworzy samoemulgującą się emulsję na powierzchni zwilżonej wodą skóry.
Olejowe żele micelarne to produkty, które coraz częściej wybierane są przez konsumentów. Formuła tego typu produktów zawiera do 90% olejków, a konsystencja żelowa uzyskiwana jest dzięki zastosowaniu mieszaniny surowca firmy Solvay Miracare OGE (INCI: Cetyl Betaine, Propylene Glycol, Hydroxypropyl Guar) – to wysoce wydajny emulgator do tworzenia przezroczystych emulsji typu olej w poliolu o dużej zawartości fazy wewnętrznej.
Kostki do demakijażu to najnowszy hit rynku demakijażu. Ich formulacja opiera się głównie na alkoholach tłuszczowych, olejach i masłach – w połączeniu z delikatnymi środkami powierzchniowo czynnymi (takimi jak Sodium Cocoyl Isethionate, Sodium Coco-Sulfate, Sodium Cocoyl Glycinate, auryl Lactyl Lactate) tworzą na powierzchni skóry kremową emulsję, a zawarte w niej np. glinki, substancje nawilżające czy emolienty zapewniają skórze właściwą kondycję i zdrowy wygląd. Kostki do demakijażu to nie to samo, co mydło: w ich składzie nie znajdziemy mydeł alkalicznych (sodowych lub potasowych) lub glicerynowych.
Makijaż stał się codziennym rytuałem, nie tylko wśród kobiet, ale także coraz częściej i wśród mężczyzn. Konsumenci stosują różne rodzaje makijażu twarzy w zależności od potrzeby – dla funkcjonalnego lub profesjonalnego wyglądu. Rosnący rynek produktów do makijażu twarzy napędza także sprzedaż i rozwój produktów do demakijażu. Europa jest liderem na rynku produktów do demakijażu, a ten rynek w regionie prawdopodobnie wzrośnie w najbliższej przyszłości. Według Cosmetics Europe, zdecydowana większość z 500 milionów konsumentów w Europie codziennie używa kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała, aby chronić swoje zdrowie, poprawiać samopoczucie i podnosić poczucie własnej wartości .
Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2022