Badania i rozwój
Najpopularniejsze trendy roku 2022 w kosmetyce kolorowej
Marki kosmetyczne postawiły w tym roku na bardzo klasyczną kolorystykę i próżno było szukać nietypowych i inspirujących do eksperymentów barw. Neutralna kolorystyka w tonie nude królowała wśród cieni do powiek najczęściej nie wychodząc poza harmonizujące ze sobą barwy. Jeśli w jakiejś palecie została ona wzbogacona, to o barwy zbliżone do koloru roku 2022 Very Peri, który jest dość nieoczywistym, delikatnie zgaszonym połączeniem koloru fioletowego z niebieskim. Wśród pomadek próżno było szukać zwariowanych odcieni, za to nie było problemem znalezienie dla siebie odpowiedniego koloru nude lub klasycznej czerwieni. Gdzie poszukiwano inspiracji makijażowych? Pokolenie Z staje się coraz ważniejszą grupą demograficzną w branży kosmetycznej i to oni napędzają nurt kosmetyków kolorowych na całym świecie.
Preferencje te można było zaobserwować za pośrednictwem mediów społecznościach, w szczególności dzięki platformie TikTok. Okazuje się, że TikTok to idealne miejsce na takie kreatywne rozwiązania.
Dalej najbardziej popularnym jest makijaż świeży i promienny, nadający młody i naturalny wygląd. Glazed skin to określenie cery rozświetlonej niczym polukrowany pączek. Do jego wykonania stosuje się połyskujące balsamy, błyszczyki, świetliste cienie do powiek, naturalne odcienie brązów, zgaszone tony brzoskwini i różu, kremowe, idealnie wtapiające się w skórę konsystencje czy podkłady i pudry o świetlistym wykończeniu.
W duchu tego naturalnego wyglądu popularność zdobyły zabiegi liftingu oraz laminacji rzęs i brwi. W skrócie zabieg taki polega na oczyszczeniu włosków i zmianie ich kształtu przy pomocy kwasu tioglikolowego. Brwi kształtuje się tak, aby wyglądały na bardziej obfite, rzęsy podkręca się nadając im efekt fantastycznego uniesienia.
Następnie włoski są wzmacniane keratyną oraz innymi substancjami pielęgnującymi, np. nawilżającymi olejkami. Jednocześnie przy tym zabiegu często wykonuje się koloryzację henną. W efekcie tych czynności rzęsy i brwi wyglądają na gęstsze i bardziej lśniące a makijaż tych części twarzy staje się znacznie łatwiejszy lub wręcz zbędny. Efekty powyższych działań utrzymują się średnio od 6 do 8 tygodni.
W trendach makijażowych pojawiły się też elementy bardziej wyraziste, jak graficzny eyeliner, który rysowano na wiele sposobów, od prostego eyelinera do odważnych projektów graficznych. Trendy w eyelinerach pojawiały się i znikały. Jednym z najpopularniejszych wśród nich okazał się siren eyes, który można byłoby nazwać hipnotyzującym makijażem oczu. Efekt ten uzyskiwano dzięki odpowiednim obrysowaniem oka ciemnym eyelinerem, roztartym w stylu smokey eyes i jednocześnie wyciągniętym w migdałowy kształt. Popularne było również podkreślenie oczu metodą doe eyes. Makijaż ten inspirowany oczami sarny opiera się na podkreślaniu i formułowaniu rysunku bardziej krągłych oczu, nadając im niewinności i łagodności. Popularny również butterfly liner to inspiracja skrzydłami motyla będąca połączeniem intensywnych kolorów na całej powiece z eyelinerem.
Wśród makijażu ust dominowała metoda gym lips. Polega ona na użyciu konturówki kolorze ust obrysowując je delikatnie poza konturem oraz użyciu świetlistego balsamu nadając wargom naturalny, ale i pełniejszy wygląd. Popularne okazało się również dosyć osobliwe podkreślanie ust ignorując łuk kupidyna i zaokrąglając go w specyficzny kształt (overlined lips).
Makijaż monochromatyczny nabrał nowego znaczenia. Nowym rozwiązaniem stało się nakładanie kremowego lub płynnego różu na policzki, grzbiet nosa i górną część czoła, aby uzyskać idealny efekt muśnięcia słońcem. Używanie tego samego różu do makijażu twarzy, oczu i ust idealnie wpasował się w kolejny trend, czyli minimalizm kosmetyczny, przemawiając do konsumentów świadomych idei zrównoważonego rozwoju.
Multitasking oraz minimalizm kosmetyczny sprawił, że konsumenci dużo baczniej zaczęli zwracać uwagę, jakiej jakości produkty trafiają do ich koszyków. Mocniej zagłębiając się w tajemnice pielęgnacji, klienci zaczęli oczekiwać czegoś więcej od kosmetyków kolorowych, oprócz krótkotrwałego efektu utrzymującego się do momentu zmycia makijażu. Przy wyborze produktów kosmetycznych poszukują składników korzystnych dla skóry. Ochrona przed czynnikami zewnętrznymi i szkodliwym działaniem zanieczyszczonego środowiska, filtry UVA i UVB, ochrona przed promieniowaniem podczerwonym, światłem niebieskim czy deklaracja zawartych składników pielęgnacyjnych staje się coraz bardziej świadomym kryterium doboru kosmetyków.
Cały czas utrzymujący się trend naturalnych składników, jako tych o lepszym działaniu na skórę, zaczął rozprzestrzeniać się nie tylko w sferze kosmetyków pielęgnacyjnych. Prężne działania producentów surowców kosmetycznych w zakresie poszukiwania naturalnych alternatyw syntetycznych składników dają coraz większe możliwości, które wytwórcy kosmetyków sprawnie wykorzystują w produktach do makijażu. Jeszcze kilka lat temu kosmetyki takie były trudno osiągalne, a ich gama była bardzo ograniczona. Dzisiaj bez najmniejszego problemu znajdziemy kosmetyki kolorowe, zawierające minimum 90% składników pochodzenia naturalnego o pożądanych właściwościach wśród wielu marek i różnych półek cenowych.
Zrównoważone piękno to również ekologiczne rozwiązania w zakresie opakowań. Jak podaje Th e Upcycled Beauty Company w sektorze kosmetycznym 91% klientów jest za zmniejszeniem ilości opakowań, 88% deklaruje chęć uzupełniania swoich kosmetyków, a prawie ¾ jest zdania, że zapłaciliby więcej za zrównoważone opakowanie. Deklaracja poświadczająca możliwość recyklingu danego materiału staje się niewystarczająca. Marki dopasowując się do oczekiwań konsumenta oraz dbając o środowisko wprowadzają opakowania zawierające mniej plastiku, pochodzące z recyklingu, biodegradowalne czy właśnie opakowania wielokrotnego użytku z wymiennymi wkładami podkładów, pudrów, cieni czy nawet szminek.
Media społecznościowe stały się ostatnimi czasy głównym łączem komunikacyjnym. Przeniesienie części kanału sprzedażowego do e-commerce ułatwiło start nowych marek kosmetycznych względem istniejących na rynku gigantów. Celebryci posiadający znaczne grono obserwatorów podjęli próby promowania własnych produktów, co przełożyło się bezpośrednio na sprzedaż. Też marki kosmetyczne, do tej pory współpracujące z nazwiskami znanymi w świecie makijażu, zaczęły podejmować współpracę z popularnymi postaciami niezwiązanymi z branżą beauty. Sam makijaż coraz śmielej jest postrzegany jako element, który nie jest zarezerwowany wyłącznie dla kobiet. Możemy zaobserwować powstające nowe marki kosmetyków kolorowych tworzone i sygnowane przez mężczyzn, a w kampaniach światowych marek często zobaczymy modeli obu płci.
Bibliografia:
1.https://www.cosmeticsdesign.com/Article/2022/11/09/upcycling-and-waste-reduction-in-cosmetic-packaging
2. https://www.vogue.pl/a/trendy-w-makij azu-oczu-siren-eyes-doe-eyes-butterfl y-liner
3.https://www.vogue.com.au/beauty/trends/tiktok-makeup-products/image-gallery/b7652281c8cbe902819f775c37f3d43a
4. https://www.crodapersonalcare.com/en-gb/blog/makeup-trends-2022
5. https://www.crodapersonalcare.com/en-gb/blog/tiktok-colour-cosmetic-trends
Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2022