Aktualności
Marka Ekocuda, trendsetter na rynku kosmetyków naturalnych w Polsce, startuje z nową inicjatywą – platformą sprzedażową ekocuda.com
Co było inspiracją do stworzenia marketplace Ekocuda? Jakie wyzwania napotkaliście na początku tworzenia platformy i jak udało się je przezwyciężyć?
Zuzanna Mierzejewska: Koncepcja stworzenia własnej platformy zakupowej powstała już jakiś czas temu. Naszą decyzję i realizację pomysłu przyśpieszyła pandemia oraz sukces targów online, które stworzyliśmy jako alternatywę do targów stacjonarnych, które w tamtym okresie nie mogły się odbywać. Zainicjowane przez Ekocuda targi zdalne pokazały, jak wielką moc i zasięg ma nasza społeczność świadomych konsumentów. Rynek targowy i kosmetyczny bardzo zmieniły się po pandemii. Wyraźnie widać, że konsumenci, w tym nasi odbiorcy, przekonali się do e-zakupów. Byliśmy pewni, że to jest idealny czas na przestawienie się na działania online. Nasza platforma zakupowa otwiera nowe możliwości dotarcia zarówno dla stałego grona uczestników Targów Kosmetyków Naturalnych Ekocuda, jak i nowych konsumentów, i to z każdego miejsca, o każdej porze. Przeprowadzone przez nas badania potwierdziły, że odwiedzający Targi oczekują stworzenia wirtualnej przestrzeni, na której nie tylko będą mogli śledzić nowości produktowe i zaopatrywać się w nie na bieżąco, ale także obserwować rozwój rynku produktów naturalnych, czerpać informacje, edukować się na bieżąco w tym obszarze. Stworzenie własnej platformy zakupowej to ogromne przedsięwzięcie, za którym stoi sztab osób, ekspertów IT, programistów, UX i UI designerów. Działania powierzyliśmy profesjonalistom, tak aby Ekocuda.com była przyjazna zarówno markom, które zakładają swoje sklepy, jak i użytkownikom, którzy dokonują na niej zakupów. Wyzwania czy problemy zawsze są, natomiast kluczowe jest to, aby mieć zespół specjalistów, którzy wiedzą, jak je rozwiązać.
W jaki sposób Ekocuda angażuje społeczność w promowanie ekologicznych produktów kosmetycznych?
ZM: Od pierwszej edycji Targów wiedzieliśmy, że potrzebna jest integracja ekokonsumentów, którzy są zainteresowani życiem w stylu slow life, chcą odpowiedzialnie podejmować decyzje związane ze zdrowiem, urodą i środowiskiem. Społeczność, jaką zgromadziliśmy wokół Ekocudów, jest naprawdę duża i to nasza ogromna satysfakcja. Zwłaszcza, że są to lojalni i zaangażowani świadomi konsumenci. Od samego początku współpracujemy z influencerami. Zapraszamy ich do naszych projektów: targów stacjonarnych, warsztatów, wyjazdów tematycznych, targów online, a teraz do promocji platformy sprzedażowej. Dzięki ich zasięgom i wspólnym działaniom docieramy do naprawdę dużej liczby osób i pokazujemy im wyjątkowe polskie marki i ich produkty. Zwracamy szczególną uwagę na odpowiedzialne podejście marek do zrównoważonego rozwoju, dbanie o czystość składów produktów naturalnych oraz o środowisko.
Jakie są kryteria wyboru marek wprowadzanych na platformę? Czy istnieją standardy, którym muszą odpowiadać?
ZM: Ekocuda.com adresujemy do producentów kosmetyków naturalnych, przede wszystkim do marek polskich, choć również selektywnie wybieramy marki zagraniczne. Nasza oferta jest szeroka, oprócz marek kosmetycznych zapraszamy do współpracy firmy, które w swojej ofercie mają akcesoria do masażu twarzy, jogi, wyjątkowe świece, ale też produkty do sprzątania domu. Co więcej, rozszerzamy ofertę marek, które produkują kosmetyki naturalne dla zwierząt. Ten powoli rozwijający się trend bardzo mnie cieszy.
Przy ocenie samego produktu branych pod uwagę jest wiele czynników, m.in. procent naturalnych składników, co pokazuje indeks naturalności z ISO16128, ale także wytyczne różnych certyfikatów kosmetyków naturalnych. Oczywiście kosmetyki nie muszą być certyfikowane, ale pod uwagę bierzemy wspólny mianownik różnych definicji naturalności kosmetyków, ponieważ nadal nie mamy jednej właściwej definicji dotyczącej tego obszaru. W ocenie składów INCI wspiera nas technolog, z którym na stałe współpracujemy, tak aby nie było żadnych wątpliwości. Jeśli odmawiamy danej marce współpracy, zawsze podajemy merytoryczną odpowiedź i uzasadniamy decyzję.
W jaki sposób Ekocuda wspiera lokalne przedsiębiorstwa i marki, promując jednocześnie ekologię?
ZM: Od momentu powstania i pierwszych w Polsce targów dedykowanych tylko kosmetykom naturalnym w 2016 roku, Ekocuda spowodowały dynamiczny rozwój rynku kosmetyków naturalnych oraz upowszechnienie marek ekologicznych wśród konsumentów. Stały się HUB-em łączącym producentów z konsumentami. Łącznie zorganizowaliśmy 22 edycje targów stacjonarnych w 4 miastach Polski (Warszawa, Poznań, Gdańsk, Wrocław), które odwiedziło ponad 350 000 osób. Targi adresowaliśmy do polskich marek, wiele z nich debiutowało na rynku. Nasze wydarzenia stworzyły idealną szansę do pokazania i wypromowania oferty, zarówno wśród aktualnych jej odbiorców, jak również do nawiązania relacji biznesowych z nowymi partnerami, sklepami, hurtowaniami etc. Naszą misją od zawsze jest integrowanie producentów z konsumentami poprzez zaprezentowanie, szeroką edukację i promocję branży.
Przykładamy dużą wagę do kwestii ekologii, zrównoważonego rozwoju i jak najbardziej przyjaznej produkcji. Wiele pomysłów i rozwiązań omawianych jest na spotkaniach branżowych, które odbywały się również podczas targów, a także webinarów. Dla twórców zrównoważonych ekomarek ważne jest, że nie tylko sam produkt ma być naturalny i przyjazny skórze, lecz cały proces produkcji powinien w jak najmniejszym stopniu eksploatować środowisko.
Jakie są Państwa doświadczenia związane z reakcjami branży kosmetycznej na rozwój rynku produktów ekologicznych?
ZM: Kiedy w 2016 roku powstała nasza firma i zorganizowaliśmy pierwsze tego typu targi, marek było sporo, ale mało kto o nich wiedział. Nie było mowy o dostępności produktów naturalnych w drogeriach, ani zagranicznych ani tym bardziej polskich, małych firm. Pierwsza edycja, która miała miejsce w Warszawie była dużym zaskoczeniem, zarówno dla marek biorących w niej udział, jak i części branży – odwiedziło nas wówczas ponad 7 tysięcy osób, a udział brało 69 firm. W kolejnych edycjach było jeszcze więcej firm i odwiedzających, z rekordową liczbą w Warszawie – 30 000 osób. To pokazało, że produkty naturalne to nie jest chwilowa moda, lecz trwała zmiana w świadomości i oczekiwaniach klientów. Branża kosmetyczna nie może już tego trendu lekceważyć i być obojętna. Obecnie większość dużych marek wprowadziła w portfolio naturalne linie a w sklepach stacjonarnych coraz więcej dostępnych jest produktów ekologicznych i naturalnych.
Jakie są Państwa pomysły na promowanie świadomego konsumpcjonizmu wśród klientów, oprócz dostarczania ekologicznych produktów kosmetycznych?
ZM: Od początku działalności ważne jest dla nas to, z jakimi markami współpracujemy, pod kątem składu, opakowań, podejścia do procesu produkcji etc. Promowanie świadomego konsumpcjonizmu to kluczowy element naszej misji. Działamy szeroko. Realizujemy wiele inicjatyw promujących zdrowie i ekologię, w tym wyjazdy w stylu slow połączone z warsztatami eko. Od 2022 roku zainicjowaliśmy przyznawanie nagród Ekocuda Beauty Awards dla wyróżniających się jakością kosmetyków naturalnych promując dobre praktyki i małe manufaktury. W znacznej większości marki, które promujemy są polskie i produkowane lokalnie. Dążymy do tego, aby korzystać z dostępnych lokalnie produktów unikając konieczności sprowadzania towarów z odległych miejsc, co wiąże się z negatywnym wpływem transportu na środowisko.
Jakie są Państwa spostrzeżenia na temat globalnych trendów w dziedzinie ekologicznych kosmetyków i jak Ekocuda dostosowuje swoje podejście do tych zmian?
ZM: Obserwujemy Aktualności, które utrzymują się od pewnego czasu i z pewnością będą się jeszcze bardziej rozwijać, takie jak less waste, zero plastiku oraz recykling i cyrkularność. Zarówno konsumenci, jak i producenci aktywnie dążą do wdrożenia idei less waste. Widoczne jest to w ofercie firm wprowadzających produkty do pielęgnacji i demakijażu, które opierają się na wielorazowym użyciu, takie jak różnego rodzaju ręczniki czy waciki. Wielu producentów decyduje się również na wprowadzeniu opakowań w formie refili.
Dobrym standardem staje się zero plastiku, zarówno w pakowaniu zamówień, jak i w ofercie produktów. Pomimo obecności plastikowych opakowań na rynku, cieszy fakt, że duża część z nich nadaje się do recyklingu. W kontekście cyrkularności w branży kosmetycznej, widzimy początki tego nurtu. Polityka zwrotów opakowań szklanych wydaje się być obszarem, który będzie dynamicznie się rozwijał.
Czy marketplace ma plany dotyczące ekspansji na rynki międzynarodowe, aby promować zrównoważone podejście do kosmetyków na szerszą skalę?
ZM: Cel, jak sobie stawiamy to bycie wirtualnym HUB’em, który będzie łączył w świecie online. Założyliśmy, że platforma zakupowa będzie posiadała największą liczbą marek naturalnych, zarówno kosmetyków jak i akcesoriów wellness, w tym: świece, suplementy czy ekośrodki do czyszczenia domu. Mimo że marketplace działa zaledwie od miesiąca, dynamiczny i ciągle rosnący ruch oraz ilość zamówień jasno wskazują, że nasza marka oraz wspierająca ją społeczność, są ogromną zaletą przyciągającą klientów. Kolejnym etapem naszej strategii jest ekspansja na rynki zagraniczne. Obserwujemy, że wiele firm już działa na rynkach poza granicami kraju, a targi online potwierdzają, że kosmetyki polskie cieszą się popularnością za granicą. Naszym celem jest, aby w ciągu kolejnych dwóch lat Ekocuda.com stała się rozpoznawalną platformą w Europie. Chcemy umożliwić polskim markom skuteczną promocję i sprzedaż na szerszą skalę. Zdajemy sobie sprawę z bogactwa, jakie mają do zaoferowania.
Jakie są Państwa przemyślenia na temat przyszłości rynku kosmetyków ekologicznych, i jak Ekocuda planuje dostosować się do ewolucji tego rynku?
ZM: Rynek kosmetyków naturalnych na pewno będzie dalej rósł i rozwijał się. Myślę że trend powstawania nowych marek będzie się utrzymywał, choć wydawałoby się że sektor jest już mocno nasycony w Polsce. Aczkolwiek, przed markami pojawią się inne wyzwania. Po pierwsze, ilość konkurencji powoduje większe wyzwania do zaistnienia i promocji, a zatem potrzebna jest od początku większa świadomość po stronie ekomarek i bardzo adekwatny plan działań marketingowych. Świadomi konsumenci chcą więcej wiedzieć, za co płacą, jaką wartość otrzymują w zamian. To perspektywa wykraczająca poza skład produktu. 8 lat temu zadowalały nas naturalne, ale proste receptury, teraz od kosmetyku naturalnego oczekujemy połączenia nauki z naturą, technologii, badań i skuteczności. To jest zauważalne, zwłaszcza patrząc na wiele nowych marek, które pojawiły się w ciągu ostatnich dwóch lat. W większości nie są to już niewielkie manufaktury, które, oczywiście, mają swoje zalety. To teraz firmy, które od samego początku prezentują nie tylko starannie przemyślane, ale również zaawansowane technologicznie produkty o naturalnym składzie.
O marce:
Ekocuda – prekursor na rynku kosmetyków naturalnych w Polsce. Organizowane od 2016 roku Targi skupiają przede wszystkim polskie marki kosmetyków naturalnych, organicznych i wegańskich. Pojawiają się również marki zagraniczne dostępne na rodzimym rynku. Edycje odbywające się na przestrzeni lat m.in. w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu wspierają producentów, budują świadomość ekologiczną oraz przyczyniają się do zwiększenia popytu na ekokosmetyki.
Obecnie nadszedł czas na rozpoczęcie nowego rozdziału. Platforma sprzedażowa marketplace ekocuda.com otwiera nowe możliwości dotarcia do stałego grona uczestników i partnerów biznesowych Targów Kosmetyków Naturalnych Ekocuda z każdego miejsca i o każdej porze.