Zrównoważone pozyskiwanie składników kosmetycznych z przemysłu spożywczego. Korzyści i szansa na rozwój.

Kategoria: Aktualności
2 min. czytania

Dominujący w ostatnich latach trend „zero waste” czy upcykling zauważalny jest w każdej gałęzi przemysłu. Jeszcze kilka lat temu wprowadzenie biodegradowalnych opakowań stanowiło innowację, która zmieniała postrzeganie firmy jako proekologicznej i dbającej o zrównoważony rozwój. Dzisiaj jest to już niewystarczające. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego od lat promuje ideę zrównoważonego rozwoju, podkreślając potrzebę zminimalizowania negatywnego wpływu produkcji na gospodarkę, środowisko oraz społeczeństwo. Proces wytwarzania oraz użytkowania produktów kosmetycznych, począwszy od pozyskania surowców kosmetycznych, ma wpływ na zrównoważony rozwój.

Korzyści i szansa na rozwój

W Polsce powstaje najwięcej w Europie startupów związanych z branżą kosmetyczną, a w 2021 roku funkcjonowało niemal 400 producentów kosmetyków. Wszystko to sprawia, że branża kosmetyczna stanowi jedną z najbardziej perspektywicznych, a zarazem największych gałęzi przemysłu polskiego.

Wychodząc naprzeciw potrzebom wprowadzenia zrównoważonej produkcji, w tym dostarczenia surowców kosmetycznych, coraz częściej zauważamy pozyskiwanie surowców z materiału, który stanowi odpad z przemysłu spożywczego.

Liczne badania potwierdzają skuteczne właściwości ekstraktów pozyskiwanych z roślin i owoców stanowiących bezużyteczne odpady w przemyśle spożywczym.

Likopen pozyskiwany z przetworzonych pomidorów, hesperydyna z pulpy cytrusowej oraz skórek cytrusów, ekstrakt z liści winorośli, czy oleje tłoczone z pestek owoców stanowią już dziś znaczący procent surowców wykorzystywanych w kosmetykach. Często są to też ekstrakty wodne i olejowe.

Tym samym zauważa się wzrost wykorzystania naturalnych surowców kosmetycznych pochodzących z przetwórstwa spożywczego.

Zrównoważone pozyskiwanie surowców stanowi szansę na stworzenie nowoczesnej firmy produkcyjnej typu Smart Factory. Dostosowanie się do zapotrzebowania rynku oraz umiejętne wprowadzenie rozwiązań proekologicznych może stanowić długofalową strategię rozwoju firmy.