Rynek kosmetyczny
Zrównoważone kosmetyki – droga do lepszego zrozumienia produktu
W 2015 roku przywódcy krajów członkowskich ONZ podpisali Agendę, która wyznacza 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju, które skupiają się wokół obszarów: ludzie, planeta, dobrobyt, pokój i partnerstwo. Do Celów tych należą m.in. czysta woda i warunki sanitarne, czysta i dostępna energia, odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, działania w dziedzinie klimatu, życie pod wodą, życie na lądzie. Zrównoważony rozwój (który zaspokaja obecne potrzeby bez uszczerbku dla zdolności przyszłych pokoleń do zaspokajania ich własnych potrzeb) stał się nie tylko modny, ale z szerszej perspektywy jest wyzwaniem i zobowiązaniem, które podejmują podmioty, by spełnić wymagania stawiane im przez konsumentów, ale i system prawny.
Perspektywa konsumenta a regulacje prawne
Świadomość ekologiczna konsumentów rośnie, a ich wybory zakupowe są motywowane także podejściem marki do troski o środowisko. Pojęcie zrównoważoności jest jednak znacznie szersze, niż ekologiczności, co nie zawsze jest dla społeczeństwa jasne. Konsumenci czują się zdezorientowani, nie potrafią zweryfikować przedstawianych im deklaracji i danych, nie znają standardów i certyfikacji, które mogą być niezależnym potwierdzeniem twierdzeń o zrównoważoności. Zakres, który obejmuje to pojęcie, jest bardzo szeroki – środowisko, kwestie społeczne i zarządzania, a przez to trudniejszy do weryfikacji i wprowadzenia jasnych, wystandaryzowanych zasad oceny. Skoro do dziś toczą się dyskusje na temat naturalności kosmetyków, to ustalenie jednolitego spojrzenia na zrównoważony rozwój będzie o wiele trudniejsze. Powszechny greenwashing ma jednak zostać zastopowany.
Dyrektywa 2024/825 dotycząca wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami oraz lepsze informowanie, to jeden z aktów prawnych, który ma ukrócić bezmyślne stosowanie deklaracji na temat zrównoważoności produktów. To przedsiębiorcy będą odpowiedzialni za dostarczanie jasnych, istotnych i wiarygodnych informacji. Wprowadzanie konsumentów w błąd – pseudoekologiczne stwierdzenia, nieprawdziwe i nieprzejrzyste informacje na temat zrównoważonego charakteru produktów – są w myśl Dyrektywy zakazane (należy podkreślić to, że Dyrektywa nie obowiązuje wprost – wymaga implementacji do prawa krajowego – czas na to został wyznaczony do marca 2026). Co więcej, „umieszczanie oznakowań dotyczących zrównoważonego charakteru, które nie są oparte na systemie certyfikacji ani nie zostały ustanowione przez organy publiczne, powinno być zakazane”. To ten dokument mówi o zakazie stosowania ogólnych twierdzeń dotyczących ekologiczności (np. przyjazny dla środowiska, przyjazny dla klimatu, biodegradowalne, ekologiczne). Stąd stworzenie systemu oceniania lub certyfikacji zrównoważoności, jest celem, który podejmuje wiele organizacji.
Czym jest zrównoważony kosmetyk?
Zrównoważony rozwój dla produktu kosmetycznego należy rozważyć z wielu perspektyw – producenta kosmetyku, surowców i ich dostawców, konsumentów, cyklu życia całego produktu. Będzie to produkt, który łączy dbanie o środowisko i ludzi w każdym z tych elementów. Ocena zrównoważoności produktu powinna opierać się na 3 filarach – wpływie na środowisko, odpowiedzialności społecznej oraz rozwoju ekonomicznym. Nikt nie ma wątpliwości, że kosmetyki stanowią ważną część codziennego życia każdego z nas. Odpowiedzialność społeczna, w tym świadomość wpływu na konsumenta, kształtowanie właściwych postaw i zachowań, akcje edukacyjne są istotnym elementem zrównoważoności (oczywiście obok dbania o dobrostan pracowników). Jest to aspekt, którego nie można odłączyć od wpływu na środowisko, przy analizie zrównoważoności.
Nie istnieje jedna uniwersalna strategia rozwoju zrównoważonego produktu. Każdy producent musi samodzielnie dokonać przeglądu własnej działalności, określić krótkoterminowe i dalekosiężne cele oraz zaplanować konkretne działania, aby je osiągnąć. Poniżej przedstawiono kilka propozycji wdrażanych systemów, które w sposób ilościowy (mierzalny) określają, czy kosmetyk można uznać za zrównoważony.
EcoBeauty Score
Koncepcja powstała w 2021 roku EcoBeauty Score, a Konsorcjum zrzesza obecnie ponad 70 różnych firm kosmetycznych, surowcowych oraz organizacji z 46 krajów na świecie. Jego celem jest opracowanie metodologii oceny wpływu produktu kosmetycznego na środowisko i stworzenie przejrzystego systemu, dzięki któremu konsument będzie stanie porównywać różne produkty. Wszystko opierać się ma na śladzie produktowym (PEF -product environmental footprint), wykorzystując uproszczony metodę LCA (life cycle assessment), która rozwijana jest przez organy UE. Dane wejściowe mają stanowić informacje o surowcach i opakowaniach. Bazując na PEF, obowiązkowym jest rozważenie wpływu produktu na różnych etapach życia:
- pozyskiwania i produkcji surowców,
- wytwarzania produktu gotowego,
- transportu, magazynowania, dystrybucji,
- użytkowania przez konsumenta,
- end of life, czyli możliwość lub nie ponownego przetworzenia, losu odpadów.
Na każdym z nich należy ocenić wpływ poszczególnych kategorii (Tabela 1.). Każda kategoria jest mierzalna – posiada swoją specyficzną jednostkę tak, aby rezultat był policzalny.
Zgodnie z założeniami EcoBeauty Score, produkt kosmetyczny ma być definiowany przez 3 podstawowe deskryptory:
- Ogólną charakterystykę produktu (m.in. rodzaj produktu, kraj pochodzenia, pojemność, sposób użycia),
- Opis formuły (skład jakościowo – ilościowy, z uwzględnieniem pochodzenia surowców),
- Opakowanie (rodzaj materiału, ilość opakowań, zawartość recyklatu, przydatność do ponownego przetworzenia)
Tutaj największym wyzwaniem jest uwzględnienie tajemnicy handlowej przedsiębiorcy (czyli strategicznych szczegółów dotyczących produktu) oraz stworzenie bazy danych surowcowych/składnikowych.
Wpływ na tak zdefiniowany produkt w poszczególnych kategoriach PEF, na różnych etapach życia, będzie następnie normalizowany (odniesienie do referencji) i „zważony”, tak aby uzyskać zagregowaną wartość śladu środowiskowego.
Szczegółowe zasady dla produktów mają się różnić w zależności od kategorii produktu, przy czym kategoria ta ma odzwierciedlać końcowe użycie, a nie jego postać. Oznacza to że w jednej kategorii będą należeć szampon w kostce i zwykły szampon. Obecnie EcoBeauty Score planuje 7 rodzin produktów: do włosów, facecare, bodycare, do makijażu, do jamy ustnej, zapachy, do golenia.
Metodologia, którą planuje wdrożyć EcoBeauty Score jest dość skomplikowana i nadal w fazie rozwoju i walidacji. W przyszłości ma jednak stanowić podstawę do określania zrównoważoności produktów kosmetycznych.
Green Score
Green Score jest propozycją rozwijaną przez jeden z koncernów kosmetycznych. Narzędzie to ma za zadanie ocenić składniki kosmetyczne na podstawie zasad Zielonej Chemii (projektowania bezpieczniejszych chemikaliów, projektowanie do zachowania efektywności energetycznej, użycie odnawialnych źródeł surowców, analiza ochrony przed zanieczyszczeniem) i zagrożenia chemicznego w 3 odrębnych kategoriach: zdrowie człowieka, zdrowie ekosystemu i wpływ na środowisko. Wpływ w każdej z tych kategorii jest równo cenny (Tabela 2).
Po analizie ponad 4300 składników z portfolio firmy okazało się, że średni wynik Green Score to ok. 73. Wyniki znajdują zastosowanie w przygotowywaniu strategii odnośnie zakupów surowców czy przeprowadzania reformulacji produktów oraz są częścią raportowania postępów przedsiębiorstwa w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Green Impact Index
Z kolei francuskie przedsiębiorstwa (nie tylko kosmetyczne) założyły konsorcjum, którego celem zostało dostarczanie konsumentom rzetelnych i przejrzystych informacji na temat ilościowego określania wpływu produktów na środowisko i społeczeństwo. I tak pod skrzydłami AFNOR (francuskiego urzędu normalizacyjnego) w 2023 roku opublikowano dokument SPEC 2215, który opisuje metodologię do wyznaczenia Green Impact Index. Wynik ilościowy jest następnie zamieniany w skalę literową A – E, gdzie klasyfikacja produktu jako A lub B oznacza spełnienie wymagań środowiskowo – społecznych.
Produkty kosmetyczne oceniane są na podstawie 52 kryteriów, w trakcie całego cyklu życia – od pozyskiwania surowców, przez wytwarzanie, transport, użycie i zakończenie życia (Tabela 3.).
Tabela 2. Schemat punktacji Green Score.
Tabela 3. Kryteria oceny produktu według Green Impact Index.
Wpływ na końcową punktację produktu będzie mieć m.in. fakt posiadania certyfikacji dla opakowań (np. FSC) czy surowców (COSMOS), ich pochodzenie, miejsce wytwarzania (im bardziej lokalnie, tym lepiej) i wdrożenie środowiskowych systemów zarządzania środowiskowego.
Beauty and Personal Care Product Sustainability Rating System
Jest to system rankingowy stworzony w USA, który opiera się na 32 kluczowych wskaźnikach efektywności, podzielonych na 4 grupy: opakowanie, zastrzeżenia, zdrowie człowieka, łańcuch dostaw i środowisko (należy podkreślić, że legislacja w USA i UE względem kosmetyków jest różne, stąd niektóre punkty mogą być w Europie „niepotrzebne” z racji podstawowych wymagań prawnych), co przedstawiono w Tabeli 4.
Tabela 4. Wskaźniki efektywności według Beauty and Personal Care Product Sustainability Rating System.
Tutaj duży nacisk położony jest na transparentność informacji i jak najszersze informowanie konsumenta o stosowanych składnikach i substancjach potencjalnie niebezpiecznych.
Po co określać zrównoważoność kosmetyku?
Przedstawione przykłady pokazują, że analiza oddziaływania naszego produktu na środowisko i społeczeństwo na różnych etapach jego życia, może dostarczyć cennych informacji. Mogą one zostać wykorzystane do planowania zakupów, reformulacji, komunikacji z konsumentem, realizacji celów środowiskowych.
Jakie cele stawia się, gdy chce się wytwarzać bardziej zrównoważone produkty? Najczęściej jest to korzystanie z surowców pochodzących z odnawialnych źródeł (identyfikowalnych, nie powodujących wylesiania) lub wytwarzanych procesach cyrkularnych; redukcja śladu węglowego (dla produktu lub organizacji), ograniczenie zużycia wody (zarówno w formułach jak i procesach produkcyjnych) oraz ekoprojektowanie. W zależności od momentu, w którym znajduje się produkt, inny jego komponent będzie miał wiodące znaczenie dla wpływu na środowisko i społeczeństwo – składniki przy pozyskiwaniu surowców i na etapie korzystania z produktu (ich pochodzenie, profil ekotoksykologiczny, metody wytwarzania – zasady zielonej chemii, rolnictwo ekologiczne), zużycie wody, energii i ślad węglowy – przy produkcji i dystrybucji, opakowanie – na etapie zakończenia życia (czy możliwe jest przetworzenie).
Aspektem, który nie powinien być pominięty, jest także edukacja konsumenta. Temat zrównoważoności jest skomplikowanym zagadnieniem i powinien być komunikowany w społeczeństwie w sposób możliwie najprostszy, ale i przejrzysty.
Bibliografia
1. Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ https://www.un.org.pl/
2. Dyrektywa 2024/825 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202400825
3. Understanding Product Environmental Footprint and Organisation Environmental Footprint methods https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/c43b9684-4521-11ed-92ed-01aa75ed71a1/language-en
4. Dokumenty dostępne na stronie EBS: https://www.ecobeautyscore.com/public-consultation/#documents
5. Applying green chemistry to raw material selection and product formulation at The Estée Lauder Companies, DOI: 10.1039/D1GC03081G
6. Green Impact Index https://www.pierre-fabre.com/en/our-commitments/the-green-impact-index-by-the-consortium
7. Good Sustainability practice (GSP) forr the cosmetics industry, Cosmetics Europe https://www.cosmeticseurope.eu/files/4214/6521/4452/GSP_Brochure.pdf
8. BEAUTY AND PERSONAL CARE PRODUCT SUSTAINABILITY RATING SYSTEM https://sustainabilityconsortium.org/project/beauty-and-personal-care-product-sustainability-rating-system/
Dodatkowe informacje
Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 4/2024