ZAKUPY ZAPOBIEGAWCZE POLAKÓW WOBEC KORONAWIRUSA

Kategoria: Aktualności
2 min. czytania

Tydzień 9. przypadał na dni 24.02 – 1.03. 2020. Pierwszy przypadek zachorowania na koronawirusa w Polsce potwierdzono 3.03. Wartość całego koszyka wzrosła we wskazanym okresie o + 17%, na podobnym poziomie zarówno dla produktów spożywczych jak i kosmetyków oraz chemii. W tym czasie sprzedano blisko 480 tys. sztuk żeli antybakteryjnych do rąk. W porównaniu do tego samego tygodnia rok wcześniej wzrosła sprzedaż środków czystości: mydła + 66% i papieru toaletowego + 24%. Polacy kupowali również więcej suchych produktów spożywczych: mąki +84%, ryżu + 95%, makaronu + 65%. Wartości sprzedaży podane na podstawie: Nielsen Panel Handlu Detalicznego (suma sieci kooperujących) oraz próba E-commerce.

– Dla wielu kategorii obserwujemy wyjątkowy pozasezonowy wzrost sprzedaży w tygodniu 9., zarówno w porównaniu do poprzednich tygodni, jak i do tego samego tygodnia rok wcześniej. W wybranych przypadkach poziom sprzedaży odpowiada sprzedaży świątecznej, a w niektórych nawet znacznie ją przewyższa. Niepewność związana z aktualną sytuacją zdrowotną ma istotny wpływ na zachowania konsumentów. Z jednej strony postępują oni zgodnie z zaleceniami instytucji sanitarnych, ale czasami reagują również nadmiernie poprzez gromadzenie wybranych artykułów pierwszej potrzeby. Wzrost świadomości i większe zapotrzebowanie na środki higieny to z pewnością pozytywny sygnał, jednak na pewno warto zachować spokój. Według badań przeprowadzonych przez Nielsena we Włoszech, gdzie wirus jest szczególnie obecny, Włosi są świadomi powagi sytuacji, jednak tylko 17% z nich jest faktycznie zaniepokojonych ryzykiem zarażenia, a 46% jest przekonanych, że pokonanie go zajmie miesiąc – mówi Karolina Zajdel – Pawlak, Dyrektor Zarządzająca Nielsen Connect w Polsce.

 

Więcej informacji z krajów, gdzie potwierdzono obecność koronawirusa, dotyczących zachowań konsumentów na podstawie analiz Nielsena dostępnych jest m.in. na stronach:

 

 https://www.nielsen.com/it/it/insights/article/2020/coronavirus-il-pensiero-degli-italiani/
https://www.nielsen.com/fr/fr/insights/

https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/nielsen-investigation-pandemic-pantries-pressure-supply-chain-amidst-covid-19-fears/.