Trendy w artykułach opakowaniowych z papieru w przemyśle kosmetycznym

Kategoria: Opakowania
7 min. czytania

W 2020 roku globalny rynek kosmetyków i produktów higieny osobistej odnotował sprzedaż na poziomie ok. 428 mld euro, kontynuując tym samym nieprzerwany wzrost od ponad dwóch dekad. Konsumenci nie tylko są gotowi wydać więcej na swoje ulubione produkty, ale rośnie również zapotrzebowanie na zrównoważone alternatywy. Jedna czwarta wszystkich konsumentów twierdzi, że zrównoważony styl życia jest ważnym aspektem ich osobistego dobrobytu. Wraz ze wzrostem atrakcyjności produktów przyjaznych środowisku, producenci kosmetyków i środków higieny osobistej zmieniają koncepcję konwencjonalnych opakowań. Rozwiązania w zakresie opakowań papierowych to jeden z głównych trendów. Trwałe pakowanie lepkich i płynnych produktów w papier stawia jednak szereg wyzwań w zakresie interakcji pomiędzy materiałem opakowaniowym, produktem i maszyną.

Dzisiejsi odpowiedzialni konsumenci są coraz bardziej świadomi wyzwań środowiskowych, przed którymi stoi cały świat. Na wielu rynkach mają one bezpośredni wpływ na jakość życia, zdrowie, a także gospodarkę i różnorodność biologiczną. To z kolei prowadzi do poszukiwania bardziej zrównoważonych i odpowiedzialnych rozwiązań, które mogą zarówno złagodzić szkody wyrządzone w trakcie użytkowania i wytwarzania produktów, jak i promować zrównoważony rozwój i odpowiedzialność poprzez ich zakup – począwszy od produktów codziennego użytku, takich jak kosmetyki do makijażu, mydło czy produkty do higieny jamy ustnej.

Większość produktów do pielęgnacji skóry i kosmetyków wypełniających niezliczone półki w drogeriach, aptekach i perfumeriach jest zapakowana w plastik. W obliczu przytłaczającej oferty, coraz więcej konsumentów opiera swoje decyzje o zakupie na jednej właściwości: śladzie ekologicznym produktu. Coraz więcej konsumentów chce przyczynić się do odpowiedzialnego zużycia zasobów i zmniejszenia ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Jednocześnie produkty muszą przykuwać uwagę w punkcie sprzedaży. To właśnie tutaj spersonalizowane opakowanie odgrywa kluczową rolę, ponieważ pomaga stworzyć pozytywne doświadczenia związane z marką. Jest to szczególnie korzystne w bardzo dynamicznie rozwijającym się przemyśle kosmetycznym, gdzie wymagania estetyczne są bardzo wysokie. Dzięki spersonalizowanym, wysokiej jakości koncepcjom opakowań, producenci kosmetyków i produktów higieny osobistej mogą przyciągnąć uwagę konsumentów i wyróżnić się na tle konkurencji. Zwłaszcza rosnący rynek mężczyzn. Kosmetyki wymagają nowych rozwiązań opakowaniowych skierowanych do tej grupy docelowej.

Materiały opakowaniowe na bazie papieru stanowią trwałą alternatywę dla konwencjonalnych rozwiązań opakowaniowych. Konsumenci uważają je za bardziej przyjazne środowisku niż plastik, co zwiększa akceptację przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Są to idealne warunki do przeniesienia uznanych opakowań papierowych z tradycyjnych obszarów zastosowań, takich jak przemysł spożywczy, do nowych segmentów rynku.


Papier – uznany materiał opakowaniowy

Opakowania wtórne i końcowe wykonane z tektury są wszechobecne w codziennym życiu konsumentów. Zrównoważone warianty papierowych materiałów opakowaniowych składają się z włókien papierowych pochodzących z recyklingu, tektury lub papieru z cienką powłoką lub wykończeniem. Zgodnie z założeniami gospodarki cyrkulacyjnej, rozwiązania oparte na papierze są optymalne, ponieważ mogą być poddawane wielokrotnemu recyklingowi, zapewniając długi cykl życia i ograniczając ilość odpadów. Podczas gdy przetwarzanie papieru na opakowania wtórne i końcowe jest dobrze ugruntowane – między innymi ze względu na dobrą obrabialność – wciąż istnieją pewne przeszkody, które należy pokonać w przypadku opakowań pierwotnych na bazie papieru.

W przypadku stosowania papieru jako podstawowego opakowania, kluczowa jest interakcja pomiędzy opakowaniem a produktem. Wymagania dotyczące produktu określają możliwości zastosowania materiału opakowaniowego. Na przykład papier jest powszechnie uznawany za podstawowy materiał opakowaniowy dla produktów o niskich wymaganiach dotyczących barierowości. Suche produkty spożywcze, takie jak mąka, cukier i makaron, mogą być bez problemu pakowane w torebki papierowe lub składane kartony. Przemysł spożywczy pokazał jednak, że również inne produkty, takie jak lepkie batoniki, kruche ciasteczka czy czekolada, które wymagają wyższej ochrony barierowej, mogą być pakowane w bardziej zrównoważony sposób: w papier barierowy zgrzewany na zimno, który w porównaniu z wariantami z tworzyw sztucznych może być stosowany na poziomych maszynach pakujących typu flow wrapping bez żadnych ograniczeń prędkości czy formatu. Dzięki niskiej zawartości plastiku, w większości krajów mogą być one w całości utylizowane poprzez strumień recyklingu papieru. W rezultacie papier staje się coraz bardziej atrakcyjnym materiałem na opakowania pierwotne w innych sektorach, takich jak branża kosmetyczna i higieny osobistej.

Nowe opcje opakowań papierowych dla produktów lepkich

Bezpieczne i niezawodne pakowanie w papier substancji lepkich, takich jak kremy, płyny, maseczki do twarzy i płynne kosmetyki wymaga jednak zupełnie nowych koncepcji opakowań. Niemiecki dostawca maszyn ściśle współpracował z producentami opakowań i klientami w celu stworzenia papierowych rozwiązań opakowaniowych, które byłyby zarówno zrównoważone, jak i wydajne – i tak powstały papierowe blistry. Mogą być indywidualnie kształtowane według specyfikacji producenta i stanowią przyjazną dla środowiska alternatywę dla opakowań z tworzyw sztucznych. Oferują one możliwość pakowania lepkich i płynnych kosmetyków w papierowe, jednorazowe opakowania porcjowe. Dzięki zmniejszonej zawartości plastiku, w wielu krajach papierowe blistry mogą być utylizowane i poddawane recyklingowi w strumieniu odpadów papierowych. Ich konfigurowalny, wysokiej jakości wygląd otwiera drzwi dla unikalnych wzorów, co stanowi wyraźną przewagę w punkcie sprzedaży na półce drogeryjnej. Wytłoczenie teksturowanych blistrów tworzy wrażenia dotykowe, które podkreślają wartość i jakość produktu. Konsumenci natychmiast dostrzegają jego zrównoważony charakter i kojarzą nowe opakowanie z równie innowacyjną i przyjazną dla środowiska zawartością.

Spersonalizowane, praktyczne i piękne do oglądania

Zwłaszcza w branży kosmetycznej, która nieustannie wprowadza nowe produkty, producenci muszą zdobywać klientów nie tylko treścią wewnętrzną, ale także opakowaniem zewnętrznym. Kreatywna koncepcja opakowania papierowych blistrów 3D z możliwością personalizacji natychmiast przyciąga uwagę konsumentów na półce i wpływa na ich decyzję o zakupie. Na przykład, szczególnie trwałe produkty mogą być pakowane w liście, a próbki szminek dla młodszych grup docelowych mogą być tłoczone w kształcie motyli. Produkty suche, takie jak pudry do twarzy, można również spersonalizować za pomocą unikalnego wzoru wytłoczonego na opakowaniu, aby wzmocnić wrażenia związane z marką. Co więcej, wieczka papierowych blistrów mogą być wyposażone w inteligentne kody QR, które dostarczają dodatkowych informacji i jeszcze bardziej wzmacniają lojalność klientów. Przyciągające wzrok opakowanie zwraca uwagę zarówno online, jak i offline. Różnorodne dzieła sztuki, wykończenia i kształty, a także nowe materiały wywołują zachwyt klientów, a jednocześnie dają pewność, że produkt spełnia ich oczekiwania.

Rośnie również zapotrzebowanie na produkty w rozmiarach podróżnych, które zajmują niewiele miejsca. Ulubione kremy czy produkty do makijażu muszą być dostępne w podróży. Co więcej, małe formaty opakowań dają więcej możliwości eksploracji produktu bez konieczności kupowania produktu w opakowaniu pełnowymiarowym – materiały wykonane na bazie papieru sprawiają, że próbki te są przyjazne dla środowiska. Oprócz produktów jednorazowego użytku i testerów, nowe rozwiązanie opakowaniowe nadaje się szczególnie do produktów uzupełniających. Marki kosmetyków pielęgnacyjnych z wyższej półki unowocześniają opakowania z możliwością wielokrotnego napełniania, aby były zarówno trwałe, jak i eleganckie, wychodząc z założenia, że jeśli konsumentom spodoba się estetyka, będą bardziej skłonni do zmiany zachowań. Żyletki do golenia, bandaże i wykałaczki są często pakowane w plastikowe opakowania, papierowe spełniają te same wymagania dotyczące barierowości i zapewniają higieniczną ochronę produktu. Nawet płynne produkty uzupełniające mogą być pakowane w papierowe blistry. Dotychczas producenci stosowali je do koncentratów, które następnie były rozcieńczane wodą. Koncentraty mogą być pakowane w postaci blistrów, tabletek lub płynów. Opakowanie papierowe zwiększa możliwość recyklingu i znacznie zmniejsza udział plastiku.

W przyszłości produkty, które w przeciwnym razie byłyby pakowane w folię, będą mogły być pakowane przy użyciu głównie materiałów odnawialnych – co stanowi istotną korzyść dla właścicieli marek w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Elastyczność i efektywność kosztowa

Kolejną zaletą papierowych blistrów jest ich innowacyjny, bardziej zrównoważony proces. Podczas gdy klasyczne opakowania papierowe są formowane ze wstępnie przyciętych arkuszy, ta metoda pozwala na przetwarzanie papieru bezpośrednio z roli bez potrzeby dodatkowego etapu przetwarzania. Eliminuje to wysokie koszty magazynowania, ponieważ wymagane opakowania są precyzyjnie wycinane na linii i nie muszą być wstępnie formowane. Ponadto, producenci mogą produkować na linii różne wielkości opakowań.

Doskonała znajomość systemu

Papierowe blistry oferują producentom środków higieny osobistej, kosmetyków i innych płynnych i lepkich produktów zrównoważone rozwiązanie, które zmniejsza ilość plastiku i toruje drogę innowacyjnym produktom. Maszyna do produkcji papierowych blistrów została nawet wyróżniona nagrodą German Packaging Prize za technologię przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych. Ponadto eksperci w dziedzinie opakowań opracowują technologie, które w dłuższej perspektywie czasowej będą funkcjonować całkowicie bez warstw zgrzewu, dzięki czemu powstaną opakowania całkowicie wolne od tworzyw sztucznych.

Konsumenci stają się bardziej wyczuleni na różne kwestie eko-etyczne, a postrzeganie jakości idzie w parze z preferencją dla marek odpowiedzialnych społecznie, oferujących autentyczne, zrównoważone rozwiązania, mniej szkodliwe dla ludzi i planety. Producenci maszyn i właściciele marek mogą teraz wykorzystać ten trend i pakować kosmetyki oraz produkty higieny osobistej w papierowe kapsułki – i w ten sposób rozpowszechnić swoje przesłanie dotyczące zrównoważonego rozwoju.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2021