Atrakcyjne wizualnie opakowania w duchu eko

Kategoria: Opakowania kosmetyczne
3 min. czytania

Ci producenci opakowań, w których biznesowe DNA wpisane jest dbanie o środowisko, nieustannie pracują nad rozwiązaniami, które są przyjazne dla środowiska. Największą dźwignią poprawy jest oczywiście zmiana opakowań plastikowych na kartonowe, ale to nie wszystko. W ramach opakowań kartonowych można odpowiednio zdefiniować konstrukcję, aby zminimalizować zużycie materiałów lub wprowadzić bardziej ekologiczne metody uszlachetnienia – np. cold foil.

Cold foil, inaczej zwany cold stamping, to ekologiczna technologia uszlachetniania druku „na zimno”. Polega na nałożeniu na podłoże warstwy metalizowanej, z wykorzystaniem UV lub kleju wodnego, a następnie zadrukowaniu powierzchni z wykorzystaniem różnych technologii suszenia. Na zadrukowywane podłoże, w miejscach, gdzie ma się znaleźć uszlachetnienie, nanosi się warstwę kleju. Następnie na te same miejsca nanoszona jest bardzo cienka warstwa ozdobnego metalu. Brak folii podłożowej na opakowaniu oraz zastosowanie kleju wodnego sprawia, że ta technologia jest bardziej ekologiczna niż inne metody uszlachetniania druku, a jednocześnie bardzo atrakcyjna wizualnie. Foliowanie na zimno umożliwia wykonanie uszlachetnienia w trybie online w trakcie druku, co ogranicza ilość procesów – inaczej niż ma to miejsce choćby w przypadku hot stampingu, gdzie folia nakłada jest na oddzielnej maszynie.

Kolejne ekologiczne rozwiązanie to m.in. drukowanie LED. Metoda ta nie generuje ozonu, oszczędza energię i zapewnia ośmiokrotnie mniejszą emisję ciepła niż tradycyjne drukowanie UV.

Przykłady te pokazują, że dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom technologicznym opakowania mogą być zarówno ekologiczne, jak też atrakcyjne wizualne, a przy tym zdatne do recyklingu.

Producenci oferują coraz bardziej innowacyjne rozwiązania, które pozwalają na stworzenie atrakcyjnego i bezpiecznego opakowania, przy jednoczesnym poszanowaniu natury. Laminowanie foliami polipropylenowymi zostaje coraz częściej zastępowane przez nowatorską metodę z użyciem tzw. folii transferowalnej pozbawionej plastiku. Foliowe okienka zostają zastąpione tworzywem biodegradowalnym na bazie octanu celulozy. Wykorzystywane są też bezpieczne farby i lakiery low migration, które pozbawione są olejów mineralnych i nie migrują z opakowania na produkt.

Różnorodność produktów kosmetycznych wymaga indywidualnego podejścia do projektowania opakowań. Perfumy i kosmetyki to wymagające produkty z branży kosmetycznej, dla której walory estetyczne są niezwykle ważne. O emocjach związanych z produktem decyduje także urzekający kształt opakowania z licznymi uszlachetnieniami wykonanymi w najwyższej jakości. Opakowania dla branży beauty zwracają uwagę i kuszą – dokładnie tak, jak ich zawartość – wyrafi nowaną, przemyślaną konstrukcją, uszytą na miarę potrzeb konsumentów, a przy tym ekologiczną.

Wykorzystanie najlepszych dostępnych komponentów podkreśla charakter produktu i gwarantuje doskonały wygląd na sklepowej półce opakowań produktów do pielęgnacji. Ekskluzywne wykończenia uwypuklają piękno produktu kosmetycznego, oddziałując na zmysły, na przykład przyciągającym wzrok efektem holografi cznym laminatu, ciekawą strukturą uzyskaną w wyniku tłoczenia 3D lub przyjemnym w dotyku lakierem soft touch. Idealny kształt i dopracowane detale opakowania dla zmysłowych perfum, w tym ukryte krawędzie lub wyoblenia, uzyskiwane są dzięki zaawansowanym technologiom sztancowania i klejenia.

Z kolei kolorowe opakowania dla branży oral care powinny przyciągać uwagę tak samo, jak śnieżnobiały, doskonały uśmiech użytkowników produktów, które są w nich zawarte. Nieskazitelnie lśniące, z atrakcyjnymi uszlachetnieniami opakowania przywodzą na myśl skuteczne działanie ukrytego w nich produktu. Dlatego tak ważne jest wykorzystanie najwyższej jakości rozwiązań technologicznych opartych na lakierach wybiórczych czy strukturalnych hybrydowych. Użycie laminatów z efektami dyfrakcyjnymi lub soczewkami, rozwiązań hot stamping bądź cold foil gwarantuje unikalne efekty. Możliwe jest też wykonanie atrakcyjnego kaszerowanego opakowania zbiorczego dopasowanego do opakowania jednostkowego (typu display, shipper) oraz personalizacja opakowań przez nadrukowanie kodu numerycznego.

Jednak to surowiec, z którego powstają opakowania, jest kluczowy i sam w sobie powinien być ekologiczny. Tym bardziej, że opakowania ekologiczne nie muszą kojarzyć się z nudą i szarościami. Mogą błyszczeć i przyciągać wzrok bogactwem barw i uszlachetnień.

Producenci opakowań z kartonu korzystają z materiału, który sam w sobie jest ekologiczny w odróżnieniu do plastiku. To jednak za mało. Równie ważne jest zweryfi kowanie łańcucha dostaw i upewnienie się, że dostawcy respektują wymogi środowiskowe i są częścią łańcucha zrównoważonych dostaw. To obejmuje między innymi dbanie o tereny leśne, ich wykorzystanie i gospodarowanie nimi. Dowodem zaangażowania w przyjazną środowisku praktykę wytwarzanych wyrobów są między innymi przyznawane certyfi katy FSC® oraz PEFC.

Jak widać z powyższych przykładów, żyjemy w czasach, w których bycie odpowiedzialnym producentem opakowań eko nie oznacza pójścia na ustępstwa w zakresie estetyki. Osiągnięcia współczesnej technologii sprawiają, że opakowania, szczególnie te z grupy premium, mogą być zarówno atrakcyjne wizualnie dla konsumentów i klientów, jak również wyprodukowane w zgodzie z poszanowaniem zasobów naszej planety. To klasyczna sytuacja win-win, w której wszyscy wygrywają.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2021