Trend ekologicznych rozwiązań w branży kosmetycznej

Na przełomie ostatnich lat jednym z najbardziej zauważalnych trendów jest rozwój prośrodowiskowych rozwiązań zarówno w życiu codziennym, jak i w przemyśle, gdzie kładzie się szczególny nacisk na produkowanie surowców bardziej przyjaznych dla środowiska. Świadomi konsumenci, chcący chociażby w małym stopniu przyczynić się do walki z zanieczyszczeniami środowiska, zwracają większą uwagę na wybór produktów, które w mniejszym stopniu obciążają naturę.

W związku z tym niemalże w każdej branży prowadzone są na szeroką skalę działania w obszarze opracowywania rozwiązań będących ekologiczną alternatywą dla standardowych materiałów. Jedną z gałęzi przemysłu prężnie rozwijającą się w zakresie promowania produktów mniej ingerujących w środowisko naturalne jest branża kosmetyczna. Ściśle współpracujący producenci kosmetyków, opakowań czy etykiet umożliwiają klientowi wybór pomiędzy standardowymi produktami a ich wersją ekologiczną.

Ekologiczny kosmetyk

W ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się kosmetyki produkowane na bazie naturalnych składników. Jedna z największych sieci drogeryjnych w Europie wprowadziła do sprzedaży kosmetyki pozbawione wody, co spowodowało, że płynna wersja produktu została zastąpiona przez proszki, kostki i koncentraty kosmetyków, takich jak szampony, odżywki, peelingi czy produkty do mycia ciała.

Trend związany z wytwarzaniem produktów ekologicznych można zaobserwować również w branży opakowań. Branża ta, kierując się wytycznymi Komisji Europejskiej w zakresie opakowań produkowanych na bazie tworzyw sztucznych, opracowała pewne reguły związane z nowoczesnym i ekologicznym projektowaniem opakowań. Według tych wytycznych należy:

  • dobierać surowce i kształt opakowania w taki sposób, aby nie stanowimy one przeszkody w przeprowadzaniu procesu recyklingu,
  • unikać zbyt dużych obszarów pokrytych zdobieniami,
  • wykorzystywać ograniczoną liczbę materiałów opakowaniowych,
  • wystrzegać się pełnego barwienia i ciemnych kolorów,
  • stosować surowce wspomagające rozwój gospodarki recyrkulacyjnej,
  • przy procesie produkcyjnym uwzględniać wykorzystanie surowców pochodzących z recyklingu.

W związku z tym producenci działający w branży kosmetycznej poszukują alternatywnych rozwiązań, które w mniejszym stopniu obciążą środowisko naturalne. Przyglądając się tej tendencji w rozwoju opakowań, można zauważyć, że firmy podejmują próbę zastąpienia plastiku poprzez tekturę, drewno, szkło albo tworzywo w pełni przetwarzalne. Dużym zainteresowaniem cieszą się butelki PET, do produkcji których wykorzystano surowce pochodzące z recyklingu. Warto zaznaczyć, że decydując się na ekologiczne opakowanie produktu, kolejnym krokiem powinno być odpowiednie dobranie surowca, z którego wyprodukowana zostanie etykieta.

Ekologiczne rozwiązania etykietowe

Producenci etykiet na przestrzeni kliku ostatnich lat wprowadzili na rynek materiały będące ekologicznymi zamiennikami dla standardowych zastosowań. Wśród dostępnych propozycji można wyróżnić materiały samoprzylepne:

  • wspomagające powtórne użycie opakowania,
  • wspomagające recykling,
  • zredukowane,
  • z zawartością surowców z recyklingu,
  • z zawartością surowców odnawialnych.

Materiały wspomagające powtórne użycie opakowania skierowane są w szczególności do firm stawiających na maksymalizację odzysku opakowań. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu do produkcji specjalnie opracowanego kleju, który w trakcie przeprowadzania procesu recyklingu umożliwia w całości oddzielenie etykiety od powierzchni opakowania, nie pozostawiając na nim żadnych śladów.

W przypadku materiałów wspomagających recykling wykorzystuje się etykiety, w których zastosowany klej w chwili zmielenia butelek PET powoduje, że pocięta etykieta unosi się na powierzchni wody, natomiast oczyszczone płatki PET opadają na dno zbiornika. Sytuacja wygląda podobnie podczas recyklingu butelek szklanych – w trakcie kąpieli otrzymanej tłuczki rozdrobnione etykiety unoszą się na powierzchni.

Warto zauważyć, że specjalnie opracowywane kleje, których zadaniem jest wspomaganie procesu recyklingu, korzystnie wpływają na środowisko naturalne jeszcze z jednego powodu – umożliwiają oddzielenie etykiety od opakowania w niższych temperaturach niż dotychczas, dzięki czemu następuje ograniczenie zużycia energii niezbędnej do ogrzania wody. Ponadto formuła klejów została opracowana w taki sposób, by woda wykorzystywana w procesie recyklingu nie została zanieczyszczona, dzięki czemu nadaje się do ponownego wykorzystania.

Kolejną grupą ekologicznych materiałów etykietowych są tzw. materiały zredukowane, które charakteryzują się mniejszą gramaturą, co przyczynia się do generowania niższego poziomu odpadów poprodukcyjnych. Należy wspomnieć, że wraz z wykorzystaniem etykiet wyprodukowanych na cieńszym surowcu przedsiębiorca obniża koszty pakowania i transportu, a także zaoszczędza czas potrzebny na wymianę rolek. Ma to związek z większą liczbą nawiniętych na nie etykiet. Najlepszym przykładem jest materiał foliowy PE65, gdzie przy rolce o takiej samej średnicy nawinięto 12% więcej materiału etykietowego. Warto przy tym zaznaczyć, że zredukowane materiały samoprzylepne mają najczęściej takie same lub bardzo zbliżone właściwości.

Dużym zainteresowanie wśród producentów kosmetyków cieszą się etykiety produkowane na bazie surowców pochodzących z recyklingu, których podstawowym założeniem produkcyjnym jest fakt znacznego ograniczenia zużycia paliw kopalnych, wody i energii. Do ich produkcji wykorzystuje się plastik pochodzący z gospodarstw domowych oraz odpadów poprzemysłowych. Dodatkowo wykorzystuje się też plastik pochodzący z recyklingu butelek PET.

Ostatnią grupą prośrodowiskowych materiałów samoprzylepnych są materiały produkowane na bazie surowca odnawialnego, co znacząco wpływa na zmniejszenie zużycia paliw kopanych i ogranicza emisję dwutlenku węgla w związku z wykorzystaniem biomasy roślinnej. Materiały samoprzylepne produkowane ze źródeł odnawialnych zawierają z reguły 80% składników pochodzenia naturalnego. Wśród dostępnych rozwiązań etykietowych można wyróżnić papier wytworzony z trzciny cukrowej, materiał wykonany z naturalnego drewna, papier wyprodukowany w 100% z bawełny oraz folie bio wyprodukowane z etanolu pochodzącego z trzciny cukrowej.

Poza wymienionymi materiałami przyjaznymi dla środowiska należy pamiętać o rozwiązaniach, których specyfika związana jest z szybkim procesem biodegradacji. Jednym z takich produktów jest folia PLA, która produkowana jest z kwasu mlekowego.

Personalizacja produktu

Wybór odpowiedniego surowca do produkcji etykiet i opakowań to jeden z etapów, jaki musi pokonać producent, który chce dotrzeć do klienta końcowego. Wcześniej, przed opracowaniem koncepcji opakowanie, niezwykle istotnym elementem jest sprecyzowanie grupy docelowej. Przez to, że asortyment w branży kosmetycznej jest ogromny, producenci przykładają większą uwagę do projektowania opakowań i etykiet. Dążą do tego, by ich produkty w znaczny sposób wyróżniały się na tle konkurencji. W tym celu wykorzystują dostępne na rynku możliwości zdobień czy też korzystają z technologii umożliwiających tworzenie niepowtarzanych wzorów. Jednym ze sposobów skutecznego wyróżnienia produktu kosmetycznego jest personalizacja jego opakowania. Dostępne technologie produkcji opakowań i etykiet, a w szczególności technologia druku cyfrowego, umożliwią stworzenie unikalnych, indywidualnych projektów dopasowanych do potrzeb pojedynczego konsumenta. Koncepcja dostarczania indywidualnych produktów opatrzonych personalizowanym komunikatem marketingowym jest wykorzystywana głównie w branży spożywczej – branża kosmetyczna nadal czeka na pioniera, który na dużą skalę wykorzysta możliwość personalizacji opakowań swoich kosmetyków.

I co dalej?

Ostateczna decyzja o wyborze surowców wykorzystanych do produkcji etykiety i opakowań powinna uwzględniać późniejsze możliwości poddania ich procesowi recyklingu. Dodatkowym argumentem przemawiającym za wdrożeniem przez producentów opakowań i etykiet bardziej przyjaznych dla środowiska są wymogi prawne. W związku z przyjętą w Unii Europejskiej strategią w dziedzinie tworzyw sztucznych do 2030 r. wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych będą nadawać się do recyklingu, co przyczyni się do ograniczenia generowanych odpadów i zanieczyszczeń. Podejmowane przez Unię Europejską działania realizujące przyjętą strategię w obszarze ograniczenia wykorzystywania plastiku do produkcji mają na celu zwiększenie liczby przedsiębiorstw przeprowadzających procesy recyklingu na terenie poszczególnych krajów. Wszystkie kroki podejmowane w tym zakresie skupiają się na rozwoju gospodarki recyrkulacyjnej, która odciąża środowisko naturalne. Wybór opakowań bardziej przyjaznych dla środowiska stanowi również jasny przekaz dla odbiorców. Informacja o tym, że producent podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego niejednokrotnie może przeważyć o tym, czy klient zdecyduje się na zakup danego produktu, czy też nie.

Podsumowanie

Trend związany z ekoodpowiedzialnością w zakresie tworzenia opakowań i ukierunkowanie na personalizację przekazu sprawiają, że producenci i konstruktorzy opakowań prześcigają się w tworzeniu oraz dostarczaniu materiałów i technologii odpowiadających na te dwie podstawowe tendencje. Producenci kosmetyków posiadają wachlarz możliwości w zakresie nie tylko dostosowania opakowań do wymogów prawnych czy preferencji konsumentów, ale także tworzenia angażujących, indywidualnych i personalizowanych opakowań dopasowanych do ściśle określonej grupy odbiorców lub wręcz do pojedynczego konsumenta.

Aniflex

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2020

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4474

    Naturalna pielęgnacja skóry malucha. Opieka, która koi i wspiera

    Skóra noworodka to ta najdelikatniejsza i wymagająca najbardziej troskliwej opieki już od pierwszych dni życia. Dwa kluczowe wyzwania, jakie stoją przed opiekunami maluchów, to zapewnienie skórze dziecka optymalnych warunków dla rozwoju naturalnej odporności oraz zapobieganie podrażnieniom. Jak twierdzą eksperci, równie ważna, jak dobór najlepszych składników, jest wiedza na temat potrzeb skóry dziecka. Czytaj dalej

  • 4473

    LIMITOWANE NOWOŚCI ZIAJA NA LATO

    Energetyczne, odświeżające, lekkie, szybko wchłaniające się i poręczne. Do tego wegańskie i z wysokimi indeksami naturalności. Arbuz i mirabelka - to nasi przyjaciele w nadchodzącym letnim sezonie. Czytaj dalej

  • 4469

    Olejek do ust od Your KAYA - efekt glow i dogłębne nawilżenie gwarantowane

    Your KAYA, rozszerza swoją kosmetyczną ofertę o nowość – olejek do ust z efektem glow. Nowy produkt pozostawia na ustach błysk tafli o pobudzającej zmysły woni toffi. Aż chce się je malować, wąchać i całować! Czytaj dalej

  • 4468

    Kwas laktobionowy, pantenol i alantoina. Łagodzące trio do kąpieli malucha

    Kąpiel niemowlaka to jeden z najważniejszych i najprzyjemniejszych rytuałów... ale także element pielęgnacji, który jest kluczem do zdrowia oraz komfortu dziecka w pierwszych dniach życia. Kosmetolodzy wskazują na składniki łagodzące i nawilżające jako must-have w codziennej kąpieli malucha – a zatem na pantenol, alantoinę i niezawodny kwas laktobionowy. Czytaj dalej

  • 4467

    Jak szybko zapuścić włosy? Najlepsze sposoby polecane przez trychologa

    Długie, gęste włosy od zawsze były symbolem piękna i atrakcyjności. Dlatego nie dziwi fakt, że wiele osób pragnie zapuścić je w jak najkrótszym czasie. Każdy z nas ma unikalny cykl wzrostu włosów, który determinowany jest przez genetykę, styl życia, stan zdrowia, codzienne nawyki oraz inne czynniki. Niektórzy cieszą się szybkim przyrostem, osiągając długie kosmyki w krótkim czasie, podczas gdy u innych ten proces może potrwać o wiele dłużej. Ważne jest, aby zachować cierpliwość w trakcie zapuszczania włosów. Czytaj dalej

  • 4466

    Lato 2023 – najmodniejsze cięcia, kolory i stylizacje włosów

    Wymarzone zagraniczne wyjazdy, muzyczne festiwale i długie, wieczorne, wyjścia – to wszystko czeka nas latem i na wszelkich tego typu okazjach pragniemy wyglądać spektakularnie, w zgodzie z aktualnymi trendami. Jak kształtują się te dotyczące włosów? Strzyżenie, koloryzację i stylizację łączy w tym sezonie jedno hasło – naturalność. L’Oréal Professionnel Paris podpowiada, jak wykorzystać ten trend i podkreślić naturalne piękno włosów, by uzyskać najbardziej efektowny rezultat. Czytaj dalej

  • 4465

    Odpowiednia higiena podczas miesiączki to wyraz troski o swoje zdrowie

    Tradycyjne produkty do higieny podczas menstruacji mogą podrażniać, powodować infekcje, przynosić ból, dyskomfort, problemy z zajściem i utrzymaniem ciąży, a także powodować poważne choroby. Dlatego wybór odpowiednich środków higienicznych jest niezwykle ważny dla kobiet. Kiedy stosujemy organiczne i certyfikowane podpaski, tampony lub wkładki GingerOrganic nasze miejsca intymne mają kontakt tylko z czystą, organiczną bawełną i niczym więcej, bez substancji chemicznych, chloru, dioksyn oraz alergizujących składników zapachowych. To najlepszy wybór dla naszego zdrowia i komfortu. I wyraz troski o siebie. Czytaj dalej

  • 4460

    Naturalne kosmetyki dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz - zabawa w kąpieli

    Dzień Dziecka już za parę dni. Nowe warianty naturalnych kosmetyków dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz sprawią, że kąpiel staje się ciekawą zabawą. Czytaj dalej

  • 4459

    Yope świętuje premierę "Małej Syrenki" Disneya

    Z okazji kinowej premiery „Małej syrenki” Disneya marka YOPE promuje produkty do włosów z serii Bounce. Czytaj dalej

  • 4458

    Soczysta truskawka w domowym SPA dla włosów. Pielęgnacja w stylu królowej lata

    Truskawka to królowa pierwszych dni lata – soczysta, pachnąca i pełna witamin. Kochamy truskawkę! Eksperci podpowiadają, że nasze włosy także doceniają bogactwo, jakie niesie ze sobą ten słodki owoc. Truskawka w domowej pielęgnacji włosów oznacza oczyszczenie, wzmocnienie i perfekcyjną rewitalizację. Tak samo skuteczna, jak smaczna…. Naturalnie! Czytaj dalej

  • 4457

    Gdy pojawi się intymny problem

    Jakie mogą być przyczyny dolegliwości okolic intymnych? Jak im zaradzić i jakie warto zastosować preparaty, aby zażegnać problem? Czytaj dalej

  • 4456

    Perfumy CHOPIN – nowa odsłona strony internetowej marki

    Strona internetowa Chopinperfumes.com zyskała nowe oblicze. Nowa odsłona strony związana jest z premierą kolekcji perfum dla kobiet marki Chopin, których ambasadorką jest Natalia Kukulska. Wody perfumowane Chopin Perfumes dla niej i dla niego to olfaktoryczna interpretacja kompozycji Mistrza, z których każda opowiada własną historię i tworzy wiele różnych warstw emocji. Czytaj dalej

  • 4454

    Mądrość Matki Natury dla przyszłych i obecnych mam

    Matka natura, tak jak i YOPE wie, co dobre dla jej dzieci. Linia pielęgnacyjna MAMA CICA powstała w odpowiedzi na potrzeby kobiet w ciąży i mam niemowlaków. Każdy z produktów czerpie z regeneracyjnych właściwości naturalnych składników, potwierdzonych badaniami naukowymi. Czytaj dalej

  • 4453

    Wcierki w pielęgnacji PEH. Proteiny i humektanty w naturalnych mgiełkach

    Rynek beauty oszalał na punkcie świadomej pielęgnacji włosów. Skrót PEH pojawia się w wypowiedziach trychologów i kosmetologów ekstremalnie często. I słusznie! Odpowiedni balans protein, emolientów oraz humektantów to bowiem podstawa zdrowego i pięknego wyglądu fryzury. Eksperci podpowiadają, że w przypadku pielęgnacji PEH nie powinniśmy zapominać o naturalnych wcierkach. Czytaj dalej

  • 4452

    Zdrowa opalenizna

    Lekko przybrązowiona skóra, ale jędrna, elastyczna i nawilżona. Bez poparzeń, bez przebarwień. Tak wygląda zdrowa opalenizna. Jak ją osiągnąć? Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/