Czy bycie ekologicznym się opłaca?

Kategoria: Aktualności Opakowania kosmetyczne
2 min. czytania

Możemy spodziewać się, że naciski na promocję recyklingu i jego rozwój będzie coraz większy. W dużej mierze będzie on kładziony na producentów opakowań i firmy, które wprowadzają je na rynek. Obecny problem recyklingu to kwestia łączenia różnych rodzajów materiałów w jednym opakowaniu. Dlatego nawet duża część śmieci, które wstępnie trafiają do selektywnej zbiórki i lądują w odpowiednim pojemniku – nie podlegają dalszej obróbce, właśnie ze względu na połączenie różnych rodzajów tworzyw sztucznych, które nie mogą być razem przetwarzane. Do produkcji opakowań wykorzystywany jest m.in. poliester, polipropylen, polietylen, polistyren, poliwęglan czy polichlorek winylu – wszystkie te substancje są potocznie zwane plastikiem, jednak każda z nich ma inne właściwości i inne zastosowanie. Ich wspólne przetwarzanie często nie jest możliwe. Odpady opakowaniowe, które mimo wstępnej selekcji nie mogą zostać ponownie przetworzone, są poddawane procesowi spalania albo przechowywane na składowiskach śmieci.

Problem ten jest często spowodowany źle dobraną etykietą, która nie współgra z całością produktu. Różna struktura i właściwości materiałowe, sprawiają że całe opakowanie nie nadaje się do ponownego przetworzenia, dlatego że nie możemy uzyskać z niego czystego granulatu, a co za tym idzie nie możemy poddać go ponownemu przetworzeniu. Nie zawsze producenci mają możliwość zastosowania takiego samego materiału na etykiecie i opakowaniu. Z pomocą przychodzą tu ekologiczne etykiety, które wprowadzają szereg rozwiązań wspierających recykling. To między innymi etykiety typu cleanFLAKE* czy WashOFF, które w łatwy sposób zostają oddzielone od opakowania, co ułatwia jego późniejszy recykling albo ponowne wykorzystanie. W ofercie producentów etykiet znajdują się również etykiety typu reBase i reNew, które już zostały wyprodukowane z materiałów pochodzących z recyklingu. Mogą to być zarówno etykiety papierowe, do produkcji których została wykorzystana pulpa makulaturowa, jak i etykiety foliowe, w których zawartość surowca z recyklingu może sięgać aż 80%. Ciekawostką są tu etykiety do produkcji których zostały wykorzystane pozostałości po produkcji wina, czyli pestki z winogron. Warto również zwrócić uwagę na materiały typu THINKthin, które dzięki ograniczeniu wagi i grubości samej etykiety – zmniejszają również zapotrzebowanie na produkcje tworzyw sztucznych. Ma to realny wpływ na ograniczenie zużycia ropy, drewna, energii elektrycznej oraz emisji CO2.

Ograniczenie zużycia surowców naturalnych i góra zalewających nas śmieci – to kolejne kwestie, z którą będziemy musieli się zmierzyć w najbliższym czasie. Recykling to sposób na rozwiązanie tych problemów choć w pewnej części.

Andrzej TWARDOWSKI
dyrektor handlowy
ETICOD sp. z o.o.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2020