Sun care kontra świadomy konsument

Kolejne lato przed nami! Na półkach z kosmetykami z pewnością zobaczymy nowe produkty, które swoimi claimami będą chciały wyróżnić się z szeregu innych i sprawić, aby konsument właśnie im zaufał.

Z każdym wprowadzeniem nowych artykułów na rynek producenci zauważają, że nowe pokolenia wyróżniają się coraz większą wiedzą w odniesieniu do składów INCI. Dodatkowo, klienci za każdym razem potrzebują oraz wymagają znacznie więcej od kosmetyków. Kategoria suncare bardzo dobrze odzwierciedla te tendencje. Każdy liczy się z tym, że wystawienie na pełne słońce skóry twarzy i ciała będzie niosło za sobą bolesne konsekwencje.

Mamy świadomość, że produkt z SPF-em w plażowej torbie to must have. Co więcej, obecni konsumenci wiedzą również, że promieniowanie szkodzi wyglądowi oraz ma wpływ na przedwczesne starzenie się skóry. W związku z tym szukają produktów, które oprócz standardowej ochrony przed słońcem proponują dodatkowe działanie pielęgnujące. W dobie zabiegania i rosnących kosztów życia coraz ważniejsze stają się produkty uniwersalne, hybrydowe. Te, które oferują coś więcej niż tradycyjny kosmetyk SPF.

Skinification – trend stawiający na wielofunkcyjność

Obecny konsument jest bardzo świadomy, jeśli chodzi o pielęgnację i dokładnie wie, czego potrzebuje jego skóra oraz co jej szkodzi. Rozumie, z czym może wiązać się zbyt długa ekspozycja na promienie słoneczne oraz jak zapobiec niekorzystnym skutkom opalania.

Dbałość o ochronę przeciwsłoneczną nie obejmuje już tylko obszaru plaży na wakacyjnych wojażach. Osoby wykazujące chęć zachowania pięknego wyglądu skóry przez długie lata są świadome konieczności wprowadzenia produktów z filtrami UV do codziennej pielęgnacji.

Krem z SPF nie jest potrzebny jedynie w miesiącach letnich. Skóra potrzebuje obrony przed siłą promieniowania oraz uszkodzeniami przez nie wywoływanymi przez cały rok. Oczywiście nie należy też zapominać o mnogości innych czynników niekorzystnie wpływających na stan cery. Oprócz promieniowania UV należy zwrócić uwagę na ochronę przed światłem niebieskim, podczerwienią (IR) oraz czynnikami zewnętrznymi, np. zanieczyszczeniami. Ochrona przed słońcem traktowana jest jako jedna z podstaw pielęgnacji skóry obok nawilżenia czy liftingu, a makijaż z dodatkiem SPF staje się normą. Skinification króluje w nowych launchach produktów do ochrony przed promieniowaniem UV na drogeryjnych półkach.

Trend ten charakteryzuje się przenikaniem składników aktywnych znanych raczej z kosmetyki pielęgnacyjnej do produktów z innych kategorii, tj. make-up czy suncare. Zakłada hybrydowość produktów w celu zmaksymalizowania pozytywnego oddziaływania na zdrowie i wygląd skóry. W składzie wielofunkcyjnego produktu oprócz filtrów UV powinny znaleźć się składniki zapewniające działanie przeciwstarzeniowe, przeciwtrądzikowe czy redukujące przebarwienia.

Wśród polecanych składników aktywnych w kosmetykach z filtrami UV na pewno można naleźć niacynamid. Pomaga on zniwelować przebarwienia oraz wspiera regenerację uszkodzonych przez promieniowanie komórek. Ma też ważne właściwości wspomagające tworzenie składników bariery skórnej, tj. ceramidów czy keratyny. Niacynamid można łączyć z innymi składnikami aktywnymi, aby zmaksymalizować jego skuteczność i osiągnąć optymalne rezultaty. Dobrze współpracuje z kolejnym hero składnikiem – kwasem hialuronowym.

Słońce powoduje, że skóra staje się sucha – tu z pomocą przychodzi HA (hyaluronic acid) nawilżający wierzchnią warstwę naskórka oraz pomagający zatrzymać wodę. Również wykorzystywanie ceramidów w kosmetykach z kategorii suncare staje się coraz bardziej popularne. Stosowanie produktów do opalania zawierających te składniki pomaga w utrzymaniu prawidłowej długości łańcucha ceramidowego, wykazując duży wpływ na odpowiednią fotoochronę w celu utrzymania zdrowej bariery skórnej podczas codziennej ekspozycji na słońce [1].

Według Mintela, w nowych wdrożeniach kosmetyków z filtrami rośnie liczba claimów dotyczących pielęgnacji skóry. Prym wiedzie obietnica nawilżenia, dalej pojawiają się hasła nawiązujące do antyoksydacji, właściwości przeciwstarzeniowych, rozjaśniających czy przeznaczonych dla skóry wrażliwej [2].

Jakiego filtra użyć?

Od czasu wynalezienia pierwszego filtra UV na rynku pojawiło się prawie 30 filtrów. Przez lata innowacje i aktualizacje przepisów napędzały ich wykorzystanie w przemyśle kosmetycznym. Związki te klasyfikowane są ze względu na zdolność promieniowania UV jako filtry UVA i UVB oraz na te o szerokim spektrum działania, zapewniające jednocześnie ochronę UVA i UVB. Filtry, które pochłaniają, odbijają i rozpraszają promieniowanie UV to filtry nieorganiczne (mineralne), natomiast te które pochłaniają promieniowanie UVA bądź UVB to filtry chemiczne [3].

W kosmetykach chroniących przed niekorzystnym działaniem słońca jednocześnie używa się kombinacji związków, co podwyższa całkowitą skuteczność produktów, zapewnia ochronę o szerokim spectrum oraz gwarantuje wysoki SPF. Należy jednak mieć na uwadze, że na wartość współczynnika SPF mają wpływ również inne składniki kosmetyku. Finalny SPF zapewnia nie tylko procent użytych związków promieniochronnych, ale także receptura formulacji, a także jej postać – w zależności od tego, czy jest to np. krem, spray czy olejek.

W Unii Europejskiej w produktach ochrony przeciwsłonecznej można stosować 29 filtrów UV, które powinny spełniać wymogi rozporządzenia 1223/2009, aby zapewnić ich skuteczność i bezpieczeństwo dla ludzi. Niestety w przypadku niektórych filtrów UV odnotowano ich niską fotostabilność i przypuszczalną toksyczność dla ludzi i środowiska. Szczególnie negatywny wpływ na organizmy morskie wzbudziło ostatnio zaniepokojenie wśród społeczności naukowej [4].

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na „czyste” składniki oraz dbanie o środowisko oczekuje się, że marki kosmetyczne skupią się na mineralnej ochronie przeciwsłonecznej. Na rynku już można zauważyć tendencje do rezygnowania ze składników owianych złą renomą. W związku z tym, nieorganiczne filtry UV, tj. tlenek cynku (ZnO) i dwutlenek tytanu (TiO2), stały się najważniejsze w dyskusji na temat fotoprotekcji. W chwili obecnej znane ryzyko ich stosowania oceniane jest jako niskie, choć może to ulec zmianie wraz z coraz częstszym stosowaniem tych filtrów i co za tym idzie z wyższymi ich stężeniami w środowisku.

ZnO ma szeroką krzywą absorpcji UVA-UVB, podczas gdy TiO2 zapewnia lepszą ochronę UVB. Biorąc pod uwagę brak wchłaniania przeznaskórkowego, ryzyko dla zdrowia ludzkiego związane z filtrami nieorganicznymi jest bardzo niskie. Kontrowersje pojawiają się w przypadku stosowania filtrów mineralnych w postaci nanocząstek, co oznacza rozmiar <100 nm. Odradzane jest ich wdychanie, co skłania do wydawania zaleceń przeciwko produktom przeciwsłonecznym w sprayu zawierającym nanocząsteczki [5]. Główne minusy produktów z wykorzystaniem tych związków koncentrują się na ciężkiej konsystencji, która pokrywa skórę białą, długo wchłaniającą się warstwą. Pozostający na ciele kosmetyk może ulegać także szybszemu ścieraniu i dlatego wymaga ponownej aplikacji.

Aby zminimalizować niekorzystne odczucie, coraz więcej marek decyduje się na kombinacyjne użycie filtrów mineralnych wraz z organicznymi [6]. Pod względem zapewnienia szerokiego spectrum działania jest to jak najbardziej korzystne rozwiązanie. Oba rodzaje filtrów stosowane jednocześnie uruchamiają różne mechanizmy działania. Prowadzi to do synergii fizycznej protekcji filtrów mineralnych oraz mechanizmu absorpcyjnego filtrów chemicznych, w efekcie czego odbijana i pochłaniana jest większa ilość promieniowania UV niż w przypadku stosowania tych substancji osobno [7,8]. Na półce z kosmetykami z kategorii suncare można zauważyć szczególne różnice w INCI zastosowanych filtrów przeciwsłonecznych w emulsjach dla dorosłych i dzieci, a mianowicie większe wykorzystanie filtrów nieorganicznych w przypadku tych drugich.

Grupa badawcza z Uniwersytetu w Porto [4] przeprowadziła analizę składu 43 produktów światowych marek kosmetycznych poprzez identyfikację filtrów UV na etykiecie. Reaserch wykazał, że połączenie zarówno organicznych, jak i nieorganicznych filtrów UV w tym samym produkcie było znacznie częstsze w przypadku fotoprotektorów dla dzieci (43,1%) niż w przypadku kremów przeciwsłonecznych dla dorosłych (32,2%), podobnie jak stosowanie nieorganicznych filtrów UV ( >50%). Formuła kosmetyków dla dzieci z większą ilością filtrów nieorganicznych może mieć podwójny cel: zwiększenie wartości SPF, a także zminimalizowanie reakcji uczuleniowych spowodowanych filtrami organicznymi.

Trudna kategoria

Zmiany klimatyczne oraz pomniejszanie się warstwy ozonowej powinny być powodem, dla którego rynek produktów z filtrami będzie odnotowywał duże przychody. Aczkolwiek, wraz ze wzrostem świadomości populacji na temat szkodliwości oddziaływania słońca producenci kosmetyków do ochrony przeciwsłonecznej muszą podążać za aktualnymi trendami, spełniać ścisłe wytyczne w zakresie wysokiego stopnia ochrony oraz sprostać wymaganiom sensorycznym. Dodatkowo pojawia się szereg przepisów i regulacji dotyczących stosowanych filtrów, co generuje kosztowne testy in vivo, aby potwierdzić deklarowany SPF i UVA. Jednocześnie, etyczne walory nie mogą zostać pominięte w szeregu claimów na opakowaniu.

Rośnie także oczekiwanie konsumentów na pojawienie się nowych składników, które zapewnią odpowiedni stopień ochrony z jednoczesnym poszanowaniem środowiska. Kategoria suncare dla producentów jest dość wymagająca w dobie inflacji i stale rosnących cen surowców, nie wspominając już o ogromnym wpływie warunków pogodowych na ilość sprzedanych produktów.

Podsumowanie

Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na bezpieczeństwo stosowania kosmetyków do opalania, przejrzystość składników, a także wpływ używanych przez nich produktów na środowisko naturalne. W ostatnim czasie toczy się dyskusja na temat bezpieczeństwa stosowania filtrów przez ludzi, a także ich wpływu na środowisko morskie. Dla osób zaniepokojonych pojawiającymi się dowodami na wpływ organicznych filtrów UV na środowisko, w oparciu o obecne dowody, bezpieczną alternatywą są filtry przeciwsłoneczne zawierające ZnO i TiO2.

Opracowanie innowacyjnych, bezpiecznych, skutecznych i nietoksycznych filtrów UV jest stałą potrzebą i gorącym tematem badawczym. Zaufanie będzie kluczowym czynnikiem motywującym konsumentów do zakupu kosmetyków z kategorii suncare. Przywiązanie klienta do marki może być budowane na promowaniu nauki stojącej za produktami do opalania. Niezwykle istotne jest też stałe informowanie o konieczności fotoprotekcji.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2023

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4474

    Naturalna pielęgnacja skóry malucha. Opieka, która koi i wspiera

    Skóra noworodka to ta najdelikatniejsza i wymagająca najbardziej troskliwej opieki już od pierwszych dni życia. Dwa kluczowe wyzwania, jakie stoją przed opiekunami maluchów, to zapewnienie skórze dziecka optymalnych warunków dla rozwoju naturalnej odporności oraz zapobieganie podrażnieniom. Jak twierdzą eksperci, równie ważna, jak dobór najlepszych składników, jest wiedza na temat potrzeb skóry dziecka. Czytaj dalej

  • 4473

    LIMITOWANE NOWOŚCI ZIAJA NA LATO

    Energetyczne, odświeżające, lekkie, szybko wchłaniające się i poręczne. Do tego wegańskie i z wysokimi indeksami naturalności. Arbuz i mirabelka - to nasi przyjaciele w nadchodzącym letnim sezonie. Czytaj dalej

  • 4469

    Olejek do ust od Your KAYA - efekt glow i dogłębne nawilżenie gwarantowane

    Your KAYA, rozszerza swoją kosmetyczną ofertę o nowość – olejek do ust z efektem glow. Nowy produkt pozostawia na ustach błysk tafli o pobudzającej zmysły woni toffi. Aż chce się je malować, wąchać i całować! Czytaj dalej

  • 4468

    Kwas laktobionowy, pantenol i alantoina. Łagodzące trio do kąpieli malucha

    Kąpiel niemowlaka to jeden z najważniejszych i najprzyjemniejszych rytuałów... ale także element pielęgnacji, który jest kluczem do zdrowia oraz komfortu dziecka w pierwszych dniach życia. Kosmetolodzy wskazują na składniki łagodzące i nawilżające jako must-have w codziennej kąpieli malucha – a zatem na pantenol, alantoinę i niezawodny kwas laktobionowy. Czytaj dalej

  • 4467

    Jak szybko zapuścić włosy? Najlepsze sposoby polecane przez trychologa

    Długie, gęste włosy od zawsze były symbolem piękna i atrakcyjności. Dlatego nie dziwi fakt, że wiele osób pragnie zapuścić je w jak najkrótszym czasie. Każdy z nas ma unikalny cykl wzrostu włosów, który determinowany jest przez genetykę, styl życia, stan zdrowia, codzienne nawyki oraz inne czynniki. Niektórzy cieszą się szybkim przyrostem, osiągając długie kosmyki w krótkim czasie, podczas gdy u innych ten proces może potrwać o wiele dłużej. Ważne jest, aby zachować cierpliwość w trakcie zapuszczania włosów. Czytaj dalej

  • 4466

    Lato 2023 – najmodniejsze cięcia, kolory i stylizacje włosów

    Wymarzone zagraniczne wyjazdy, muzyczne festiwale i długie, wieczorne, wyjścia – to wszystko czeka nas latem i na wszelkich tego typu okazjach pragniemy wyglądać spektakularnie, w zgodzie z aktualnymi trendami. Jak kształtują się te dotyczące włosów? Strzyżenie, koloryzację i stylizację łączy w tym sezonie jedno hasło – naturalność. L’Oréal Professionnel Paris podpowiada, jak wykorzystać ten trend i podkreślić naturalne piękno włosów, by uzyskać najbardziej efektowny rezultat. Czytaj dalej

  • 4465

    Odpowiednia higiena podczas miesiączki to wyraz troski o swoje zdrowie

    Tradycyjne produkty do higieny podczas menstruacji mogą podrażniać, powodować infekcje, przynosić ból, dyskomfort, problemy z zajściem i utrzymaniem ciąży, a także powodować poważne choroby. Dlatego wybór odpowiednich środków higienicznych jest niezwykle ważny dla kobiet. Kiedy stosujemy organiczne i certyfikowane podpaski, tampony lub wkładki GingerOrganic nasze miejsca intymne mają kontakt tylko z czystą, organiczną bawełną i niczym więcej, bez substancji chemicznych, chloru, dioksyn oraz alergizujących składników zapachowych. To najlepszy wybór dla naszego zdrowia i komfortu. I wyraz troski o siebie. Czytaj dalej

  • 4460

    Naturalne kosmetyki dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz - zabawa w kąpieli

    Dzień Dziecka już za parę dni. Nowe warianty naturalnych kosmetyków dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz sprawią, że kąpiel staje się ciekawą zabawą. Czytaj dalej

  • 4459

    Yope świętuje premierę "Małej Syrenki" Disneya

    Z okazji kinowej premiery „Małej syrenki” Disneya marka YOPE promuje produkty do włosów z serii Bounce. Czytaj dalej

  • 4458

    Soczysta truskawka w domowym SPA dla włosów. Pielęgnacja w stylu królowej lata

    Truskawka to królowa pierwszych dni lata – soczysta, pachnąca i pełna witamin. Kochamy truskawkę! Eksperci podpowiadają, że nasze włosy także doceniają bogactwo, jakie niesie ze sobą ten słodki owoc. Truskawka w domowej pielęgnacji włosów oznacza oczyszczenie, wzmocnienie i perfekcyjną rewitalizację. Tak samo skuteczna, jak smaczna…. Naturalnie! Czytaj dalej

  • 4457

    Gdy pojawi się intymny problem

    Jakie mogą być przyczyny dolegliwości okolic intymnych? Jak im zaradzić i jakie warto zastosować preparaty, aby zażegnać problem? Czytaj dalej

  • 4456

    Perfumy CHOPIN – nowa odsłona strony internetowej marki

    Strona internetowa Chopinperfumes.com zyskała nowe oblicze. Nowa odsłona strony związana jest z premierą kolekcji perfum dla kobiet marki Chopin, których ambasadorką jest Natalia Kukulska. Wody perfumowane Chopin Perfumes dla niej i dla niego to olfaktoryczna interpretacja kompozycji Mistrza, z których każda opowiada własną historię i tworzy wiele różnych warstw emocji. Czytaj dalej

  • 4454

    Mądrość Matki Natury dla przyszłych i obecnych mam

    Matka natura, tak jak i YOPE wie, co dobre dla jej dzieci. Linia pielęgnacyjna MAMA CICA powstała w odpowiedzi na potrzeby kobiet w ciąży i mam niemowlaków. Każdy z produktów czerpie z regeneracyjnych właściwości naturalnych składników, potwierdzonych badaniami naukowymi. Czytaj dalej

  • 4453

    Wcierki w pielęgnacji PEH. Proteiny i humektanty w naturalnych mgiełkach

    Rynek beauty oszalał na punkcie świadomej pielęgnacji włosów. Skrót PEH pojawia się w wypowiedziach trychologów i kosmetologów ekstremalnie często. I słusznie! Odpowiedni balans protein, emolientów oraz humektantów to bowiem podstawa zdrowego i pięknego wyglądu fryzury. Eksperci podpowiadają, że w przypadku pielęgnacji PEH nie powinniśmy zapominać o naturalnych wcierkach. Czytaj dalej

  • 4452

    Zdrowa opalenizna

    Lekko przybrązowiona skóra, ale jędrna, elastyczna i nawilżona. Bez poparzeń, bez przebarwień. Tak wygląda zdrowa opalenizna. Jak ją osiągnąć? Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/