Stabilna i wysoka jakość w produkcji kosmetyków – techniki aplikacyjne i metody pomiarowe

Kategoria: Jakość i bezpieczeństwo
5 min. czytania

Przykładowo cienie do powiek produkowane są w postaci pudru lub kremu, zaś kolorowe produkty do twarzy są dostępne w postaci balsamu o dużej lepkości lub podkładu, który często wykańczany jest pudrem do twarzy. Znalezienie odpowiedniego odcienia do naszej skóry wymaga czasu, a po dokonaniu wyboru produktu oczekuje się, że będzie on taki sam przy każdym zakupie.

Spójność i stabilność kolorów jest kluczowym kryterium jakości udanego produktu o długiej żywotności. Proszki, pasty i płyny mogą być mierzone w masie lub w przypadku produktów o niższej lepkości jako wymalowania na kartach testowych. W przypadku wymalowania na karcie testowej ważnym aspektem jest, aby karty miały gwarantowaną stabilność koloru (czerni lub bieli), gdyż kolor ten znacząco wpływa na wynik pomiaru barwy produktu (szczególnie przy produktach półtransparentnych). Po odpowiednim przygotowaniu próbki do badania – na karcie lub w masie, można przystąpić do pomiaru. Istnieją dwie rekomendowane techniki pomiarowe w tego typu aplikacjach. Można dokonywać pomiaru przy zastosowaniu szklanej kuwety zawierającej próbkę lub użyć dedykowanych akcesoriów pomiarowych. Należy jednak pamiętać, że pomiary przez szklaną płytkę lub w zamkniętej szklanej kuwecie nie korelują w stu procentach z postrzeganym kolorem. Dzieje się tak, gdyż szklana osłona zmienia – wpływa na wyniki pomiaru koloru i połysku. Alternatywna metoda, jaką jest stosowanie opisanych w tym artykule akcesoriów, pozwala na uzyskanie wyników połysku i barwy zgodnych z wrażeniem wizualnym konsumenta widzącego nasz produkt w sklepie, a zatem jest lepszym wyborem pomiarowym.

Pomiary produktów w formie proszków

Cienie do powiek w pudrach i puder do twarzy podczas produkcji są sprasowane w określony, determinowany przez opakowanie kształt. W celu kontroli jakości produkcji należy ustalić znormalizowaną technikę, aby zawsze utrzymywać takie samo ciśnienie tłoka, jak i tę samą tkaninę na tłoku. Zaleca się stosowanie drobno tkanej tkaniny, która nie pozostawia na powierzchni żadnej lub możliwie najdrobniejszą teksturę. Gładka i pozbawiona tekstury powierzchnia umożliwia obiektywny pomiar odcienia koloru i migotania pigmentów efektowych. W tym celu specjalnie zaprojektowano uchwyt na próbki z jednorazowymi okrągłymi szalkami. Sproszkowany materiał jest napełniany i prasowany zgodnie z ustandaryzowaną techniką do jednorazowego naczynia. Uchwyt na próbki jest dostarczany z pierścieniowym adapterem dla rozmiaru ø 35,5 mm i wysokości 4,5 mm. Aby użyć uchwytu z innymi rozmiarami szalek, oferowane są wystandaryzowane dla klienta adaptery pierścieniowe z maksymalnym rozmiarem szalki ø 60 mm (fot. 1, fot. 2).

Fot. 1. Uchwyt firmy BYK Gardner do pomiaru materiałów sproszkowanych i past; wersja dedykowana do spektrofotometru BYK-mac i

Fot. 2. Uchwyt firmy BYK Gardner do pomiaru materiałów sproszkowanych i past; wersja dedykowana do połyskomierza micro-gloss

 

Uchwyt jest dostępny dla różnych przyrządów pomiarowych firmy BYK Gardner. Za jego pomocą można dokonywać pomiaru połysku połyskomierzami z rodziny micro-gloss oraz barwy jednorodnej i z efektem metalicznym spektrofotometrami spectro2guide i BYK-mac i.

Uchwyt został zaprojektowany tak, aby pasował do apertury odpowiedniego przyrządu, gwarantując stabilne umieszczanie próbki i powtarzalne wyniki pomiarów, a także pomiar bezkontaktowy w celu ochrony optyki przyrządu.

Pomiar produktów o wysokiej lepkości

Opisywany powyżej uchwyt może być także stosowany do pomiaru produktów o wysokiej lepkości (jak masa na szminki lub cienie do powiek w kremie). Produkty takie można zaaplikować do szalek i mierzyć tak samo jak materiał sproszkowany. Nie jest to jednak jedyna propozycja akcesorium dla tej aplikacji. Alternatywną metodą jest zastosowanie akcesorium do pomiaru próbek o konsystencji pasty, przedstawione na fotografii 3. Akcesorium to przypomina uchwyt z plastikową, jednorazową łyżeczką, na którą nakłada się próbkę. Dzięki swojej konstrukcji jest łatwy w czyszczeniu i utrzymaniu. W celu uzyskania powtarzalnych wyników, tę samą ilość pasty należy nałożyć do okrągłego naczynia lub łyżki za pomocą np. strzykawki oraz zadbać o uzyskanie gładkiej i jednorodnej powierzchni.

Fot. 3. Akcesorium do pomiaru próbek o konsystencji pasty i spektrofotometr BYK-mac i do pomiaru barwy z efektem metalicznym

 

Oba uchwyty na próbki są zaprojektowane tak, aby zapewnić bezkontaktowy pomiar i odpowiednie pozycjonowanie materiału poprzez umieszczenie przyrządu na masce. Zastosowana w konstrukcji akcesoriów firmy BYK Gardner bariera świetlna zapobiega przedostawaniu się światła z otoczenia, które w sposób istotny wpływa na wyniki pomiaru barwy oraz połysku.

Ocena efektów specjalnych w kremowym cieniu do powiek

W przeprowadzonym badaniu cień do powiek zawierający nową linię pigmentów efektowych MIRAGE firmy ECKART został porównany z trzema produktami wykorzystującymi naturalne pigmenty na bazie miki. Próbki wszystkich czterech produktów zostały przygotowane za pomocą uchwytów pomiarowych do pomiaru past i proszków, a następnie zmierzona została barwa i efekt metaliczny za pomocą spektrofotometru BYK-mac i.

Poniższy wykres (fot. 4) ukazuje wyniki pomiaru parametrów skrzenia (pola skrzenia i intensywności skrzenia), które korelując z wrażeniem wizualnym, pozwalają ocenić, na ile produkt wykazuje efekt glamour. Wyniki uzyskane za pomocą spektrofotometru BYK-mac i potwierdziły, że MIRAGE Glamour Blue wykazuje znacznie wyższe wartości zarówno pola, jak i intensywności skrzenia niż tradycyjny pigment miki. Można zatem uznać, iż produkt z dodatkiem tego pigmentu ma dużo bardziej wyraziste efekty metaliczne i co za tym idzie będzie bardziej atrakcyjny dla konsumentów.

Fot. 4. Wykres wyników pomiaru parametrów skrzenia – pola skrzenia i intensywności skrzenia

 

Pomiar podkładów w płynie

Podkłady odznaczają się niską lub średnią lepkością i dlatego mogą być mierzone w masie (za pomocą uchwytów do pomiaru past i proszków) lub jako wymalowanie na karcie testowej. Przy aplikacji na kartę testową poza kolorem czy połyskiem można także zmierzyć siłę krycia (opacity) produktu, będącą ważnym parametrem stanowiącym o zainteresowaniu klienta końcowego.

Poniżej przedstawiono najlepsze praktyki przy aplikacji podkładu oraz badaniu barwy i siły krycia:

– należy starannie wymieszać próbkę podkładu w celu uzyskania jednolitej formuły,

– należy przygotować narzędzia aplikacyjne – biało-czarną kartę testową oraz aplikator automatyczny, dzięki któremu wymalowania zawsze będą jednorodne pod względem grubości nałożonego materiału – kluczowej przy ocenie siły krycia,

– następnie, przy zastosowaniu aplikatora o odpowiedniej wysokości szczeliny należy przygotować wymalowanie na karcie testowej – ważne jest, aby wymalowanie znalazło się zarówno na części białej, jak i czarnej,

– w kolejnym kroku należy zabezpieczyć wymalowanie w taki sposób, aby okno pomiarowe urządzenia nie uległo zabrudzeniu. W tym celu można nałożyć na kartę przezroczysty film poliestrowy lub zastosować szablon do mokrych wymalowań z oferty firmy BYK Gardner (fot. 5),

– tak przygotowaną próbkę należy zmierzyć za pomocą spektrofotometru spectro2guide, który pozwoli określić jej barwę (w systemie CIELab lub innym) oraz siłę krycia podkładu w sposób numeryczny (w skali procentowej).

 

Fot. 5. Szablon do pomiaru mokrych wymalowań po aplikacji na karcie testowej za pomocą aplikatora automatycznego byko-drive XS

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2022