RFID w branży kosmetycznej – jakie ma zastowanie i czym się wyróżnia?

Kategoria: Produkcja
6 min. czytania
RFID w branży kosmetycznej – jakie ma zastowanie i czym się wyróżnia?

Jedną z wielu branż, w której technologia RFID ma zastosowanie, jest branża kosmetyczna. To przykład na to, jak można zautomatyzować i maksymalnie uprościć proces przyjęć towaru oraz wydań magazynowych.

1. Technologia RFID w branży kosmetycznej – jakich problemów można dzięki temu uniknąć?

Wyobraźmy sobie fabrykę, która produkuje różnorodny asortyment. Ma w swojej ofercie szampony, farby do włosów, toniki czy płyny micelarne do twarzy, a także mleczka do ciała i dezodoranty. Wszystkie te produkty muszą trafić do magazynów w ogromnych ilościach, zaopatrując rynki w wielu krajach. Bez automatyzacji przyjęć oraz wydań magazynowych ta działalność odbywałaby się w bardzo niskim tempie. Dzięki technologii RFID wszystko działa sprawnie i szybko.

Proces ręcznego i zarazem nieefektywnego skanowania kodów kreskowych z etykiet logistycznych znajdujących się na paletach transportowych można zautomatyzować. To duże ułatwienie, bo pozwala uniknąć skanowania etykiet z palet przy wykorzystaniu ręcznego skanera kodów kreskowych. Pracownicy nie muszą już tego robić podczas każdorazowego przyjęcia lub wydania towaru. Mało tego, nie trzeba już zatrzymywać transportowej palety podczas załadunku czy wyładunku, żeby użyć skanera!

Technologia RFID znacznie przyspiesza przyjmowanie i wydawanie towaru, a fi nalnie także załadunek oraz rozładunek samochodu transportowego. Dzięki temu, że wszystko to dzieje się szybciej, wzrasta konkurencyjność fi rmy. Pracownicy mogą się zająć innymi sprawami, bo dzięki RFID zadanie ręcznego skanowania kodów kreskowych można po prostu wyeliminować, a tym samym zredukować do zera ewentualne błędy załogi.

2. Etykiety RFID dla branży kosmetycznej

W szybkiej identyfi kacji produktów niezbędne są etykiety RFID, którymi oznakowane są palety. To nośnik informacji o towarze, a także środek pozwalający na jego błyskawiczne odnalezienie wśród wielu innych.

Etykiety RFID są dostępne w wielu rozmiarach. Można je stosować na różnego rodzaju powierzchniach. Nie straszne są im temperatura, piasek, brud, woda czy ewentualne uderzenia podczas transportu. W zależności od ich przeznaczenia pełnią różne funkcje. Warto jednak pamiętać, by zawsze były dobrze widoczne i czytelne, a także oznaczone w taki sposób, by stanowiły ułatwienie podczas inwentaryzacji produktów.

Oprócz wyżej wspomnianych palet etykietami znakuje się wiele innych przedmiotów. Przykładowo mogą znaleźć się na danym produkcie i pełnić jego funkcję reprezentacyjną. W ten sposób, poza dostarczaniem informacji o towarze, stają się jego wizytówką (zarówno wyróżniającą go na sklepowych półkach, jak i zachęcającą do zakupu). W tym akurat przypadku pomóc mogą kalki woskowe.

Co więcej, produkt może być również opatrzony etykietą, której zadaniem jest jego ochrona przed uszkodzeniem. Mowa tu o etykietach ostrzegawczych, które znakują szczególnie duże partie towaru albo towar podatny na awarie.

Jeśli zaś spojrzymy na etykiety pod kątem źródła informacji, to zawierają one dane o rodzaju produktu, dacie jego produkcji, terminie przydatności, pochodzeniu i składzie. Są wizytówką producenta, źródłem wiadomości na jego temat, a także na temat właściwości samego towaru, który on fi rmuje. Może zatem stanowić potwierdzenie jego jakości i autentyczności.

Ponadto w branży kosmetycznej często stosuje się etykiety samoprzylepne jako np. dodatek w postaci promocyjnej zdrapki. Jednak niezależnie od przeznaczenia, w przypadku tej branży szczególnie ważne jest to, żeby etykiety były estetyczne (a czasem nawet dodatkowo zdobione). Coraz bardziej powszechne jest również zwracanie uwagi na zastosowanie rozwiązań, które są przyjazne dla środowiska naturalnego.

W przypadku RFID etykiety stanowią narzędzie automatyzujące wiele procesów. Dzięki takiemu rozwiązaniu proces przyjęcia i wydania palet z towarem jest dużo szybszy. W związku z tym, że nie wymaga to zlecania dodatkowych zadań dla pracowników, można wyeliminować ewentualne błędy popełnione przez człowieka, a ręczne stanowisko skanowania etykiet logistycznych można zlikwidować bez żadnej szkody dla pracy firmy.

Etykiety RFID pozwalają także poprawić efektywność pracy, gwarantują precyzyjną identyfikację oraz rejestrację palet z towarem. To zaś jest prostą drogą do oszczędności czasu oraz minimalizacji kosztów.

3. Wśród etykiet RFID dominują te foliowe – z czego to wynika?

Warto zauważyć, że etykiety mogą być wykonane z różnych materiałów. Najpopularniejsze są jednak te foliowe. Można je wręcz uznać za nieodłączny element współczesnego handlu. Z czego to wynika? Przede wszystkim z tego, że foliowe etykiety RFID można stosować w różnych sytuacjach. Są bowiem najbardziej odporne na szkodliwe czynniki. Nie straszne są im ani niskie, ani wysokie temperatury. Równie dobrze sprawdzą się przy temperaturze –200°C, jak i 800°C. To sprawia, że mamy tu do czynienia z szeroką gamą zastosowań.

Poza tym etykietom foliowym nie przeszkadzają inne szkodliwe czynniki. Są odporne na ścieranie, kurz, wodę, blaknięcie, promieniowanie ultrafioletowe, a nawet działanie chemikaliów. Warto jednak podkreślić, że etykiety foliowe mogą się od siebie różnić. Kombinacji jest wiele, bo i dużo jest tworzyw, które można tu wykorzystać. Najczęściej są to: poliester, polipropylen, polietylen, samoprzylepne folie typu VOID. Wszystkie charakteryzuje duża wytrzymałość, co w branży kosmetycznej jest szczególnie istotne. Niezależnie od tego, kiedy klient sięgnie po dany produkt, musi mieć pewność np. jego rodzaju, daty przydatności czy warunków przechowywania. Zarówno dobór materiału, z którego wykonana jest etykieta, jak i jej warstwy wierzchnie muszą być dopasowane do rodzaju produktu, warunków jego przechowywania czy transportu.

Niewątpliwą zaletą foliowych etykiet RFID jest ich trwałość na nawet najbardziej wymagających powierzchniach. Bez problemu sprawdzają się np. na szkle, pojemnikach wypełnionych płynem i opakowaniach narażonych na oddziaływanie różnych czynników zewnętrznych. Mogą więc być stosowane nie tylko wewnątrz, ale i na zewnątrz. Nie straszne są im także nierówne powierzchnie. I mówimy tu nie tylko o przypadkach, w których foliowa etykieta jest aplikowana na już pofalowanej płaszczyźnie, ale i wtedy, gdy dany materiał z czasem po prostu nieco się odkształci.

Za każdym razem foliowe etykiety charakteryzują się długim okresem trwałości. Ich żywotność (w zależności od warunków transportu czy przechowywania) waha się zwykle od sześciu miesięcy do nawet dwunastu lat. Dotyczy to samej naklejki, z którą zwykle kojarzy się etykieta, jak i zamieszczonego na niej wydruku.

4. Etykiety to nie wszystko – co jeszcze składa się na system RFID?

System RFID jest budowany w oparciu o znakowanie palet etykietami RFID, bramkę RFID, a także oprogramowanie, które może być zintegrowane z systemem wewnętrznym klienta. Wspomniana bramka RFID zwykle jest usytuowana w doku magazynowym, w którym następuje przyjęcie i wydanie towaru. W praktyce jest to metalowy stelaż z modułem zarządzającym, antenami RFID, kolumnami sygnalizacyjnymi oraz opcjonalnym panelem HMI.

Dzięki bramkom RFID wszystkie oznaczone etykietami zasoby są pod stałą kontrolą – niezależnie od tego, jak często zmieniają one swoje położenie w obrębie np. magazynu. To zaś pozwala nie tylko na szybkie wyszukiwanie poszczególnych produktów, ale i utrudnia ich kradzież albo niezauważone opuszczenie wyznaczonej strefy.

Krótko mówiąc, kiedy dany produkt „pokona” bramkę RFID, system (dzięki omówionym wcześniej etykietom, które oznaczają dany przedmiot) otrzymuje o nim kilka istotnych informacji. Po pierwsze, odnotowuje sam fakt „przejścia” z albo do wyznaczonej strefy. Po drugie, może potwierdzić chociażby to, ile produktów znajduje się na palecie. Takie dane natychmiast są przesyłane na serwer. Wszystko trwa zaledwie kilka sekund. Co warto przy okazji zaznaczyć, technologia RFID działa podobnie w przypadku identyfikacji przemieszczających się przez bramkę osób.

Kierunek samego transportowania towaru jest zaś wykrywany dzięki zaawansowanemu czytnikowi RFID, który w oparciu o algorytmy pozwala określić kierunek „przemieszczania” się tagu RFID. Palety te są bowiem trwale oznaczone etykietami RFID. Odczyt zapisanych na nich danych odbywa się automatycznie, podobnie jak rejestracja palety oraz przesyłka właściwych danych do systemu ERP klienta. Warto też podkreślić, że wszystko działa niezależnie od wielu czynników, również w przypadku awarii bramki RFID. W takiej sytuacji klient ma dostęp do ręcznego urządzenia RFID z działającą aplikacją terminalową.

 

 

 

 

 

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2021