RFID w branży kosmetycznej - jakie ma zastowanie i czym się wyróżnia?

Technologia RFID pozwalająca na szybką identyfikację poszczególnych produktów sprawdza się w wielu branżach. Ma zastosowanie od momentu przyjęcia czy produkcji towaru, przez jego magazynowanie, aż po transport i sprzedaż. Kluczową rolę odgrywają tu etykiety, dzięki którym ustalenie rodzaju danego towaru czy miejsca, w którym się on znajduje, odbywa się błyskawicznie i bezproblemowo.

Jedną z wielu branż, w której technologia RFID ma zastosowanie, jest branża kosmetyczna. To przykład na to, jak można zautomatyzować i maksymalnie uprościć proces przyjęć towaru oraz wydań magazynowych.

1. Technologia RFID w branży kosmetycznej – jakich problemów można dzięki temu uniknąć?

Wyobraźmy sobie fabrykę, która produkuje różnorodny asortyment. Ma w swojej ofercie szampony, farby do włosów, toniki czy płyny micelarne do twarzy, a także mleczka do ciała i dezodoranty. Wszystkie te produkty muszą trafić do magazynów w ogromnych ilościach, zaopatrując rynki w wielu krajach. Bez automatyzacji przyjęć oraz wydań magazynowych ta działalność odbywałaby się w bardzo niskim tempie. Dzięki technologii RFID wszystko działa sprawnie i szybko.

Proces ręcznego i zarazem nieefektywnego skanowania kodów kreskowych z etykiet logistycznych znajdujących się na paletach transportowych można zautomatyzować. To duże ułatwienie, bo pozwala uniknąć skanowania etykiet z palet przy wykorzystaniu ręcznego skanera kodów kreskowych. Pracownicy nie muszą już tego robić podczas każdorazowego przyjęcia lub wydania towaru. Mało tego, nie trzeba już zatrzymywać transportowej palety podczas załadunku czy wyładunku, żeby użyć skanera!

Technologia RFID znacznie przyspiesza przyjmowanie i wydawanie towaru, a fi nalnie także załadunek oraz rozładunek samochodu transportowego. Dzięki temu, że wszystko to dzieje się szybciej, wzrasta konkurencyjność fi rmy. Pracownicy mogą się zająć innymi sprawami, bo dzięki RFID zadanie ręcznego skanowania kodów kreskowych można po prostu wyeliminować, a tym samym zredukować do zera ewentualne błędy załogi.

2. Etykiety RFID dla branży kosmetycznej

W szybkiej identyfi kacji produktów niezbędne są etykiety RFID, którymi oznakowane są palety. To nośnik informacji o towarze, a także środek pozwalający na jego błyskawiczne odnalezienie wśród wielu innych.

Etykiety RFID są dostępne w wielu rozmiarach. Można je stosować na różnego rodzaju powierzchniach. Nie straszne są im temperatura, piasek, brud, woda czy ewentualne uderzenia podczas transportu. W zależności od ich przeznaczenia pełnią różne funkcje. Warto jednak pamiętać, by zawsze były dobrze widoczne i czytelne, a także oznaczone w taki sposób, by stanowiły ułatwienie podczas inwentaryzacji produktów.

Oprócz wyżej wspomnianych palet etykietami znakuje się wiele innych przedmiotów. Przykładowo mogą znaleźć się na danym produkcie i pełnić jego funkcję reprezentacyjną. W ten sposób, poza dostarczaniem informacji o towarze, stają się jego wizytówką (zarówno wyróżniającą go na sklepowych półkach, jak i zachęcającą do zakupu). W tym akurat przypadku pomóc mogą kalki woskowe.

Co więcej, produkt może być również opatrzony etykietą, której zadaniem jest jego ochrona przed uszkodzeniem. Mowa tu o etykietach ostrzegawczych, które znakują szczególnie duże partie towaru albo towar podatny na awarie.

Jeśli zaś spojrzymy na etykiety pod kątem źródła informacji, to zawierają one dane o rodzaju produktu, dacie jego produkcji, terminie przydatności, pochodzeniu i składzie. Są wizytówką producenta, źródłem wiadomości na jego temat, a także na temat właściwości samego towaru, który on fi rmuje. Może zatem stanowić potwierdzenie jego jakości i autentyczności.

Ponadto w branży kosmetycznej często stosuje się etykiety samoprzylepne jako np. dodatek w postaci promocyjnej zdrapki. Jednak niezależnie od przeznaczenia, w przypadku tej branży szczególnie ważne jest to, żeby etykiety były estetyczne (a czasem nawet dodatkowo zdobione). Coraz bardziej powszechne jest również zwracanie uwagi na zastosowanie rozwiązań, które są przyjazne dla środowiska naturalnego.

W przypadku RFID etykiety stanowią narzędzie automatyzujące wiele procesów. Dzięki takiemu rozwiązaniu proces przyjęcia i wydania palet z towarem jest dużo szybszy. W związku z tym, że nie wymaga to zlecania dodatkowych zadań dla pracowników, można wyeliminować ewentualne błędy popełnione przez człowieka, a ręczne stanowisko skanowania etykiet logistycznych można zlikwidować bez żadnej szkody dla pracy firmy.

Etykiety RFID pozwalają także poprawić efektywność pracy, gwarantują precyzyjną identyfikację oraz rejestrację palet z towarem. To zaś jest prostą drogą do oszczędności czasu oraz minimalizacji kosztów.

3. Wśród etykiet RFID dominują te foliowe – z czego to wynika?

Warto zauważyć, że etykiety mogą być wykonane z różnych materiałów. Najpopularniejsze są jednak te foliowe. Można je wręcz uznać za nieodłączny element współczesnego handlu. Z czego to wynika? Przede wszystkim z tego, że foliowe etykiety RFID można stosować w różnych sytuacjach. Są bowiem najbardziej odporne na szkodliwe czynniki. Nie straszne są im ani niskie, ani wysokie temperatury. Równie dobrze sprawdzą się przy temperaturze –200°C, jak i 800°C. To sprawia, że mamy tu do czynienia z szeroką gamą zastosowań.

Poza tym etykietom foliowym nie przeszkadzają inne szkodliwe czynniki. Są odporne na ścieranie, kurz, wodę, blaknięcie, promieniowanie ultrafioletowe, a nawet działanie chemikaliów. Warto jednak podkreślić, że etykiety foliowe mogą się od siebie różnić. Kombinacji jest wiele, bo i dużo jest tworzyw, które można tu wykorzystać. Najczęściej są to: poliester, polipropylen, polietylen, samoprzylepne folie typu VOID. Wszystkie charakteryzuje duża wytrzymałość, co w branży kosmetycznej jest szczególnie istotne. Niezależnie od tego, kiedy klient sięgnie po dany produkt, musi mieć pewność np. jego rodzaju, daty przydatności czy warunków przechowywania. Zarówno dobór materiału, z którego wykonana jest etykieta, jak i jej warstwy wierzchnie muszą być dopasowane do rodzaju produktu, warunków jego przechowywania czy transportu.

Niewątpliwą zaletą foliowych etykiet RFID jest ich trwałość na nawet najbardziej wymagających powierzchniach. Bez problemu sprawdzają się np. na szkle, pojemnikach wypełnionych płynem i opakowaniach narażonych na oddziaływanie różnych czynników zewnętrznych. Mogą więc być stosowane nie tylko wewnątrz, ale i na zewnątrz. Nie straszne są im także nierówne powierzchnie. I mówimy tu nie tylko o przypadkach, w których foliowa etykieta jest aplikowana na już pofalowanej płaszczyźnie, ale i wtedy, gdy dany materiał z czasem po prostu nieco się odkształci.

Za każdym razem foliowe etykiety charakteryzują się długim okresem trwałości. Ich żywotność (w zależności od warunków transportu czy przechowywania) waha się zwykle od sześciu miesięcy do nawet dwunastu lat. Dotyczy to samej naklejki, z którą zwykle kojarzy się etykieta, jak i zamieszczonego na niej wydruku.

4. Etykiety to nie wszystko – co jeszcze składa się na system RFID?

System RFID jest budowany w oparciu o znakowanie palet etykietami RFID, bramkę RFID, a także oprogramowanie, które może być zintegrowane z systemem wewnętrznym klienta. Wspomniana bramka RFID zwykle jest usytuowana w doku magazynowym, w którym następuje przyjęcie i wydanie towaru. W praktyce jest to metalowy stelaż z modułem zarządzającym, antenami RFID, kolumnami sygnalizacyjnymi oraz opcjonalnym panelem HMI.

Dzięki bramkom RFID wszystkie oznaczone etykietami zasoby są pod stałą kontrolą – niezależnie od tego, jak często zmieniają one swoje położenie w obrębie np. magazynu. To zaś pozwala nie tylko na szybkie wyszukiwanie poszczególnych produktów, ale i utrudnia ich kradzież albo niezauważone opuszczenie wyznaczonej strefy.

Krótko mówiąc, kiedy dany produkt „pokona” bramkę RFID, system (dzięki omówionym wcześniej etykietom, które oznaczają dany przedmiot) otrzymuje o nim kilka istotnych informacji. Po pierwsze, odnotowuje sam fakt „przejścia” z albo do wyznaczonej strefy. Po drugie, może potwierdzić chociażby to, ile produktów znajduje się na palecie. Takie dane natychmiast są przesyłane na serwer. Wszystko trwa zaledwie kilka sekund. Co warto przy okazji zaznaczyć, technologia RFID działa podobnie w przypadku identyfikacji przemieszczających się przez bramkę osób.

Kierunek samego transportowania towaru jest zaś wykrywany dzięki zaawansowanemu czytnikowi RFID, który w oparciu o algorytmy pozwala określić kierunek „przemieszczania” się tagu RFID. Palety te są bowiem trwale oznaczone etykietami RFID. Odczyt zapisanych na nich danych odbywa się automatycznie, podobnie jak rejestracja palety oraz przesyłka właściwych danych do systemu ERP klienta. Warto też podkreślić, że wszystko działa niezależnie od wielu czynników, również w przypadku awarii bramki RFID. W takiej sytuacji klient ma dostęp do ręcznego urządzenia RFID z działającą aplikacją terminalową.

 

 

 

 

 

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2021

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3713

    POLSKA PREMIERA MARKI RITUALS COSMETICS

    Już 4 sierpnia, Rituals Cosmetics otworzy swój pierwszy sklep w Polsce. Marka powstała w 2000 roku w Holandii. Zachęca do tego, aby odnajdować szczęście w małych rzeczach i pragnie zmieniać nawet codzienne, rutynowe czynności w wyjątkowe momenty. Jak mówi założyciel i CEO marki Raymond Cloosterman “naszym zamiarem nie jest to, aby sprzedać Ci piękno – naszym celem jest zapewnić Ci doskonałe samopoczucie”. Rituals, zgodnie ze swoją ideą, podkreśla, że każdy moment dnia, pozornie nieistotne, jak poranny prysznic czy nałożenie kremu na ręce, mogą być wyjątkowe, o ile w ten sposób będziemy je traktować. Dzięki bogatej gamie produktów do domu i do pielęgnacji ciała, inspirowanych mądrością i tradycjami starożytnych kultur, codzienne czynności stają się chwilami, które nabierają głębszego znaczenia. Czytaj dalej

  • 3710

    Nowość od Matis Paris – Cell Expert & Cell Skin na ratunek oznakom lockdown ageing!

    Współczesny styl życia większości społeczeństwa oraz niepewna sytuacja związana z pojawieniem się pandemii wywołała u wielu z nas bardzo duży stres, który nie wpłynął jedynie na nasze samopoczucie, ale także zostawił ślad na naszych skórach. Lockdown ageing to termin, który pojawił się stosunkowo niedawno w kosmetologii. Jest to efekt wywołany przez skutki pandemii i życie w niepokoju z nią związane. Czytaj dalej

  • 3701

    Słoneczna matematyka

    Wybierając preparat „na słońce” często, nawet o tym nie wiedząc, kierujemy się matematyką. Wydaje nam się, tak na logikę, że wyższa liczba przy literach SPF, to lepsza ochrona. Ile w tym prawdy? Czym jest w ogóle ten skrót i dlaczego „pięćdziesiątka” jest naprawdę skuteczniejsza od „dwudziestki”? Odpowiedzi na te pytania poszukamy w towarzystwie zapewniającej przeciwsłoneczną ochronę linii Nivelazione Skin Therapy SUN. Czytaj dalej

  • 3700

    Poznaj najnowszy zapach z linii Little Black Dress

    Historia zapachów Little Black Dress rozpoczęła się dwie dekady temu. Od tego czasu są one jednymi z najchętniej wybieranych przez kobiety na całym świecie. Z okazji celebracji 20. urodzin kultowej linii powstał nowy, ekskluzywny wariant zapachu – The Dress. To urzekająca, kwiatowo-orientalna kompozycja, dzięki której zostaniesz królową letnich nocy! Czytaj dalej

  • 3699

    Odżywczy rytuał SPA na wyciągnięcie ręki

    Zainspirowana plemienną, południowoafrykańską tradycją linia Planet SPA z masłem shea od Avon to wyjątkowe kosmetyki, które podziałają nie tylko na Twoje ciało, ale także ducha i wszystkie zmysły. Nowe nawilżające mydło do rąk razem z parafinową maską do rąk i stóp tworzą perfekcyjny pielęgnacyjno-odżywczy duet, którzy zregeneruje nawet najbardziej szorstką i przesuszoną skórę. To Twój zestaw „must have” na lato! Czytaj dalej

  • 3697

    Pasty do zębów dla dzieci od Curaprox

    Odpowiednia higiena jamy ustnej, właściwa dieta i regularne wizyty stomatologiczne są kluczowymi czynnikami w utrzymaniu zdrowego uzębienia naszych pociech. Niezbędnym elementem jest również wybór właściwej pasty i szczoteczki, które będą towarzyszyć dziecku w codziennym rytuale szczotkowania zębów. Liczy się nie tylko sam wygląd i smak, lecz przede wszystkim skład pasty oraz ilość zawartego fluoru. Dlatego, chcąc sprostać oczekiwaniom nawet najmłodszych Klientów, marka Curaprox stworzyła linię past do zębów Curaprox Kids przeznaczoną dla dzieci od 2 do 12 lat – w trzech smakach i o różnej zawartości fluoru. Dopełnieniem prawidłowej pielęgnacji będą szczoteczki do zębów Curaprox CS Kids w kilku wersjach kolorystycznych, przeznaczone dla dzieci od 4 do 12 roku życia. Czytaj dalej

  • 3690

    Nogi lekkie jak piórko!

    Siedzący tryb życia, mała aktywność fizyczna, ciąża czy wysokie temperatury – wszystkie te czynniki mogą być przyczyną problemu opuchniętych nóg. Niektóre z nich możemy wyeliminować, na inne wpływu niestety nie mamy. Dlatego zawsze warto mieć pod ręką preparaty, które pomogą zmniejszyć obrzęki nóg i przywrócą im lekkość, takie jak te z linii NIVELAZIONE Skin Therapy EXPERT. Czytaj dalej

  • 3669

    Wakacje (nie!) z owadami

    Lato to bez wątpienia czas, gdy owady są najbardziej aktywne. Zupełnie jak my. Trudno jednak żyć w symbiozie z czymś, co wysysa nam krew, wywołuje świąd, a nawet może zostawić "na pamiątkę" groźnego wirusa. Dlatego jak najszybciej warto poznać słowo repelenty i zacząć stosować środki, które się za nim kryją. Czytaj dalej

  • 3630

    Iść w stronę słońca!

    To, że skóra potrzebuje ochrony przed promieniowaniem jest… jasne jak słońce! Nie ma bowiem czegoś takiego jak „bezpieczne opalanie”. Każda styczność ze słońcem bowiem nie tylko dostarcza komórkom ciała energii do działania, ale jednocześnie powoduje uszkodzenie skóry. Dlatego tak ważna jest prawidłowa ochrona przeciwsłoneczna i stosowanie preparatów, które niwelują skutki niebezpiecznego promieniowania UV. Czytaj dalej

  • 3597

    Z SPF czekasz na letni sezon? To błąd!

    Mimo wzrostu świadomości konsumenckiej, z produktów z ochroną UV nadal korzystamy głównie w okresie wiosenno-letnim. Aby zmienić te nawyki i podejście, Pure by Clochee wypuściło na rynek nowy kosmetyk – BB SPF 30 Krem mineralny. Z pewnością będzie to całoroczny sprzymierzeniec dla dobrej kondycji skóry. Jego formuła została opracowana tak, aby spełniał swoje zadania w codziennej pielęgnacji, niezależnie od pory roku. Czego możemy się po nim spodziewać? Czytaj dalej

  • 3551

    Świat u stóp!

    26 kości, 107 mięśni oraz żyły, tętnice i nerwy o całkowitej długości 1,6 km, a także setki tysięcy gruczołów potowych – ludzkie stopy to ewolucyjny majstersztyk. Ale tylko w pełni zdrowe i sprawne stanowią stabilną podporę ciała! Tymczasem coraz więcej Polaków boryka się z dolegliwościami takimi jak nadmierne pocenie czy, w efekcie, z grzybicą. Dlatego o stopy należy dbać w każdym wieku i właściwie pielęgnować je przez cały rok, a bezpiecznych, skutecznych i sprawdzonych dermokosmetyków i wyrobów medycznych szukać w aptekach. Czytaj dalej

  • 3549

    Idea zdrowej pielęgnacji włosów

    Linia Jantar Medica to intensywna kuracja do włosów zniszczonych i wymagających regeneracji z wyciągiem z bursztynu dostępna wyłącznie w aptekach. Wysokie stężenie składników aktywnych oraz rezultaty działania potwierdzone w badaniach konsumenckich to gwarancja skuteczności od pierwszego zastosowania. Czytaj dalej

  • 3546

    Poczuj ZEW zdrowych i lśniących włosów – odkryj nowy szampon do włosów 2w1 z odżywką ZEW for men

    Nowy produkt z węglem drzewnym z Bieszczad w ofercie polskiej marki kosmetyków dla mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3540

    Nowość od polskiej marki Olivia Plum – Tonik DASH - nawilżająca esencja tonizująca

    Polska marka kosmetyków naturalnych Olivia Plum wkracza w nowy obszar i poszerza swoje portfolio o kolejny produkt. Debiutancka seria naturalnych toników do twarzy to kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy bardzo długo – mówi założycielka marki Ania Śliwińska. Udało nam się, zachowując krótki skład i dobierając wyjątkowe składniki aktywne, nadać im pożądane właściwości. 23 lutego odbył się launch pierwszego z nich – toniku nawilżającego DASH. Czytaj dalej

  • 3503

    tołpa dermo men max efekt. W odpowiedzi na męskie potrzeby.

    Czasy się zmieniają. Współcześni mężczyźni poszukują w kosmetykach już nie tylko skuteczności, ale także innowacji i przyjemności z używania. Dlatego połączyliśmy trendowe składniki z najważniejszymi potrzebami pielęgnacyjnymi mężczyzn, nie rezygnując ze skutecznego działania. Poznajcie nowoczesną i energetyzującą linię tołpa dermo men max efekt. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/