Przegląd opakowań kosmetyków naturalnych i ekologicznych

Kategoria: Aktualności Opakowania kosmetyczne
4 min. czytania

Na pierwszy ogień weźmy estońską markę Bonobo Cosmetics. Produkty wykonane w oparciu o starodawną wiedzę zielarską skierowane są do nowoczesnych i świadomych kobiet. Firma za pomocą opakowań przekazuje filozofię brandu: czystość, przejrzystość i minimalizm. Szklane opakowania uzupełnione są w gustowne etykiety eksponujące tylko najważniejsze cechy produktu. A całość jest zamknięta w estetycznym i ekologicznym kartoniku, którego powierzchnia również została odchudzona – pozbawiono go bocznych ścianek, oszczędzając dzięki temu dodatkową porcję surowca. Oczywiście nie każdy producent kosmetyków może sobie na to pozwolić, ale warto się nad tym zastanowić. Może twoje opakowania też da się jakoś
odchudzić?

Acure to pochodząca z Florydy marka kosmetyków wegańskich. Powstała z pasji do najwyższej jakości składników i również wykorzystuje opakowania do dzielenia się swoją filozofią. Dlatego na froncie kartonika czy tuby dominuje logo marki, nazwa, opis produktu i informacja o składnikach, których produkt NIE zawiera – parabenów, olejów mineralnych, silikonu i innych. Prosty zabieg z zastosowaniem wyrazistych i silnych kolorów oraz dynamicznego przecięcia kompozycji ukośną linią pozwolił na otrzymanie opakowania, które już na pierwszy rzut oka jest adresowane do innego odbiorcy niż przywołane powyżej Bonobo. Acure to marka skierowana do młodych, dynamicznych i odważnych ludzi, którzy nie boją się sięgać po to, co im się należy – i skutecznie komunikuje to za pomocą swoich opakowań.

Hawajska marka Mahalo przyciąga uwagę opakowaniami, ponieważ słoiczki zamknięto w bambusowych owijkach, które nadają całości bardzo naturalny i elegancki wygląd. W opakowaniach wycięto kształty poszczególnych wysp archipelagu. W połączeniu z owiniętymi w bambus nakrętkami efekt końcowy jest niesamowity. Zresztą cały brand marki jest spójny i przemyślany. Przesyłka od Mahalo zawiera także ręcznie wypełnioną bambusową kartę z indywidualną wiadomością skierowaną do klienta. Takie podejście sprawia, że każdy, kto kupił kosmetyki Mahalo, czuje się otoczony opieką i troską. Konsument ma świadomość, że uczestniczy w zindywidualizowanym doświadczeniu, za które jest gotów zapłacić odpowiednią kwotę. Nie byłoby to możliwe bez tak przemyślanych opakowań. To one są jednym z najważniejszych punktów styku z marką i od tego, jakie wrażenie zostawią po sobie, zależy to, jak będzie odbierany cały produkt.

Jeśli chodzi o minimalizm, to na rynku opakowań kosmetyków wyróżnia się również marka NOTO. Proste, wielkie logo dominuje zarówno na kartonikach, jak i na etykietach produktów. Dodatkowego smaczku dodaje umieszczenie logo na dwóch ściankach opakowania. Jest to z pewnością zabieg nietypowy i przyciągający wzrok. Taka mocna i czysta typografia pozwala dobrze wybrzmieć kolorystyce samych produktów, które mienią się naturalnymi, wibrującymi barwami. Dobrą decyzją są czarne nakrętki, ponieważ łączą się z kolorystyką napisów, nadają kompozycji ciekawego akcentu i również elegancji przez odpowiednią połyskliwość.

Delikatne i subtelne ilustracje nie pojawiają się zbyt często na opakowaniach naturalnych kosmetyków. Zastąpiła je typografia i geometryczne wzory, a szkoda, bo odpowiednio wykonane potrafią być ozdobą wielu opakowań. Warto zwrócić uwagę na ilustracje na opakowaniach, zwłaszcza jeśli w swoich produktach kładziesz silny nacisk na roślinne składniki. Charakterystyczna kreska natychmiast informuje o najważniejszym składniku, zapachu czy wyróżniku i przy okazji wyróżnia brand na tle innych. W przypadku kosmetyków Nourish Organic postawiono prezentować ilustracje roślin w całej gamie produktów. Taki zabieg dodał delikatności i lekkości projektom, czyniąc je nieco bardziej kobiecymi.

Podobne podejście do ilustracji ma australijska marka o swojsko brzmiącej nazwie MIÓD, która zajmuje się ręcznym wytwarzaniem organicznych kosmetyków. Odświeżone wersje opakowań debiutują na rynku w 2020 roku i obejmują aż 55 SKU. Kosmetyki są adresowane do obu płci i, o dziwo, ani miód, ani wosk nie są głównymi ich składnikami.

Jednak nazwa oddaje filozofi ę stojącą za produktami: tak jak pszczoły pracują razem, aby wytworzyć coś pożytecznego i zdrowego dla wspólnego dobra, tak założycielka brandu MIÓD dzieli się wiedzą i doświadczeniem ze swoimi klientami, by wyposażyć ich w wysokiej jakości produkty, które z powodzeniem zadbają o ich skórę.

Tekturowe opakowania z delikatnymi zdobieniami i ciekawymi ilustracjami dają naturalny feeling. Nie są też przesadnie rozbudowane, przez co użyta jest tylko minimalna ilość surowca.

Marka Amala to z kolei przykład tego, jak istotne jest dobranie nie tylko odpowiedniej szaty graficznej, typografii i kolorystyki etykiety, ale także detali będących częściami składowymi samego opakowania. Korzystanie z niestandardowych kolorów może podnieść cenę produkcji opakowania jednostkowego, ale czasem naprawdę warto zadbać o każdy szczegół. Zwłaszcza gdy mamy do czynienia z minimalistycznym opakowaniem, gdzie każdy detal projektu ma czas i miejsce, by odpowiednio wybrzmieć.

Może się okazać, że tak dopracowana kreacja pozwoli z kolei na pozbycie się uszlachetnień, dzięki czemu ostateczna cena pozostanie na tym samym poziomie. Im bardziej minimalistyczne opakowanie, tym bardziej konieczne staje się dbanie o każdy detal.

Antoni Łuchniak
Kółko i krzyżyk – studio graficzne
kontakt@kolkoikrzyzyk.pl

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2020