Prognozy dla przemysłu kosmetycznego – w 2021 r. rynek powinien odzyskać wartość sprzed kryzysu

Mimo iż w Polsce prym wiodą koncerny światowe (ze względu na udział w rynku detalicznym oraz wartość produkcji), to marki krajowe nadal są doceniane, co świadczy o przywiązaniu konsumentów do rodzimych kosmetyków. Ziaja, Lirene, Soraya, AA i Bielenda to pięć polskich (lub pierwotnie polskich) marek umiejscowionych w pierwszej dwudziestce, jeżeli chodzi o udział w rynku. Od 2006 r. nieprzerwanie rośnie krajowy rynek szerokiej gamy produktów do pielęgnacji i urody, a w 2019 r. oceniano jego wartość na 19,4 mld zł.

Według analiz ekspertów Santander Bank Polska na podstawie danych Euromonitor International długoterminowy trend wzrostowy światowego rynku kosmetyków z lat poprzednich powinien zanotować wzrost do 525 mld dol., przebijając tym samym poziom z 2019 r. Europa stanowi jeden z największych światowych rynków kosmetyków (80 mld euro w 2019 r.), natomiast Polska plasuje się na szóstej pozycji z wartością rynku detalicznego szacowaną na 4,1 mld euro.

Według przewidywań ekspertów 2020 r. zakończył się spadkiem obrotów na poziomie handlu detalicznego o 5,7%. Ze względu na niepewność finansową i zwiększoną oszczędność konsumentów w dobie kryzysu odnotowano dotkliwy spadek sprzedaży kosmetyków super premium w stosunku do sprzedaży masowej – z 998 mln zł w 2019 r. do 883 mln zł w 2020 r. Jeżeli chodzi o kanały dystrybucji sprzedaży kosmetyków w Polsce, to nadal prym wiodą sklepy stacjonarne (78%), a sprzedaż internetowa (11%) i sprzedaż bezpośrednia (10%) plasują się na dalszym planie.

Szczęśliwie prognozy na 2021 r. są bardziej optymistyczne, gdyż przewidują powrót handlu detalicznego w Polsce do wartości sprzed kryzysu, a do 2024 r. wartość powinna wzrosnąć do 22,1 mld zł, co by oznaczało wzrost segmentu średnio o 7% rocznie (4% w cenach stałych) – szacuje Renata Dutkiewicz, dyrektor ds. sektora spożywczego i FMCG w Santander Bank Polska.

Eksport w Polsce i na świecie

Wartość eksportu kosmetyków także cieszy się tendencją zwyżkową. Polska zajmuje piątą pozycję w Unii Europejskiej pod względem udziału eksportu poza Unię Europejską w eksporcie ogółem z wartością na poziomie 40%. Dla porównania udział Francji (lidera eksportu Unii Europejskiej) wynosi nawet 62%. Zdaniem ekspertów może to oznaczać, że nadal dysponujemy ograniczeniami kapitałowymi oraz małym doświadczeniem w zdobywaniu oddalonych terytorialnie i kulturowo rynków. Warto wspomnieć, iż równie ważnym czynnikiem jest siła marki kraju pochodzenia – kosmetyki marek francuskich czy włoskich są wręcz pożądane, co ułatwia działanie na rynkach światowych, gdzie istnieje potężna konkurencja dla polskich producentów.

Szansa w nowych trendach: e-commerce

Zdecydowanie przyszłość rynku kosmetycznego opiera się na e-commerce, a niekwestionowany wpływ na wzrost sprzedaży detalicznej za pośrednictwem internetu wywarła pandemia. Jak wskazują analitycy Santander Bank Polska, z tego powodu obserwujemy ukierunkowanie działań producentów oraz sieci dystrybucji na handel online, który stanowi szansę na rozwój w równej mierze każdej marki, umożliwia jednakowy dostęp do konsumenta krajowego i zagranicznego, zacierając granice pomiędzy firmami. E-commerce pozwala na łatwiejsze promowanie produktów, uwypuklenie różnic cenowych oraz stosowanie innowacyjnej strategii rozwojowej, wpływając na konkurencyjność w sieci.

Eksperci przypominają, że podążająca za nowymi trendami, modą oraz oczekiwaniami klientów polska branża kosmetyczna osiągnie sukces i w bieżącym roku zdoła utrzymać swój udział w rynku światowym.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2021

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3597

    Z SPF czekasz na letni sezon? To błąd!

    Mimo wzrostu świadomości konsumenckiej, z produktów z ochroną UV nadal korzystamy głównie w okresie wiosenno-letnim. Aby zmienić te nawyki i podejście, Pure by Clochee wypuściło na rynek nowy kosmetyk – BB SPF 30 Krem mineralny. Z pewnością będzie to całoroczny sprzymierzeniec dla dobrej kondycji skóry. Jego formuła została opracowana tak, aby spełniał swoje zadania w codziennej pielęgnacji, niezależnie od pory roku. Czego możemy się po nim spodziewać? Czytaj dalej

  • 3551

    Świat u stóp!

    26 kości, 107 mięśni oraz żyły, tętnice i nerwy o całkowitej długości 1,6 km, a także setki tysięcy gruczołów potowych – ludzkie stopy to ewolucyjny majstersztyk. Ale tylko w pełni zdrowe i sprawne stanowią stabilną podporę ciała! Tymczasem coraz więcej Polaków boryka się z dolegliwościami takimi jak nadmierne pocenie czy, w efekcie, z grzybicą. Dlatego o stopy należy dbać w każdym wieku i właściwie pielęgnować je przez cały rok, a bezpiecznych, skutecznych i sprawdzonych dermokosmetyków i wyrobów medycznych szukać w aptekach. Czytaj dalej

  • 3549

    Idea zdrowej pielęgnacji włosów

    Linia Jantar Medica to intensywna kuracja do włosów zniszczonych i wymagających regeneracji z wyciągiem z bursztynu dostępna wyłącznie w aptekach. Wysokie stężenie składników aktywnych oraz rezultaty działania potwierdzone w badaniach konsumenckich to gwarancja skuteczności od pierwszego zastosowania. Czytaj dalej

  • 3546

    Poczuj ZEW zdrowych i lśniących włosów – odkryj nowy szampon do włosów 2w1 z odżywką ZEW for men

    Nowy produkt z węglem drzewnym z Bieszczad w ofercie polskiej marki kosmetyków dla mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3540

    Nowość od polskiej marki Olivia Plum – Tonik DASH - nawilżająca esencja tonizująca

    Polska marka kosmetyków naturalnych Olivia Plum wkracza w nowy obszar i poszerza swoje portfolio o kolejny produkt. Debiutancka seria naturalnych toników do twarzy to kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy bardzo długo – mówi założycielka marki Ania Śliwińska. Udało nam się, zachowując krótki skład i dobierając wyjątkowe składniki aktywne, nadać im pożądane właściwości. 23 lutego odbył się launch pierwszego z nich – toniku nawilżającego DASH. Czytaj dalej

  • 3503

    tołpa dermo men max efekt. W odpowiedzi na męskie potrzeby.

    Czasy się zmieniają. Współcześni mężczyźni poszukują w kosmetykach już nie tylko skuteczności, ale także innowacji i przyjemności z używania. Dlatego połączyliśmy trendowe składniki z najważniejszymi potrzebami pielęgnacyjnymi mężczyzn, nie rezygnując ze skutecznego działania. Poznajcie nowoczesną i energetyzującą linię tołpa dermo men max efekt. Czytaj dalej

  • 3502

    Naturalnie czyste i świeże pranie z ZIELKO

    Pachnące, świeże oraz czyste pranie, bez zbędnej chemii jest możliwe. Spośród dużego wyboru środków piorących zarówno tych tradycyjnych, jak i naturalnych, można odnaleźć perełki z nienagannym składem, o skutecznym działaniu. Czytaj dalej

  • 3471

    Świąteczne zestawy Roomcays

    Już ostatni dzwonek, by wybrać prezent dla najbliższych. Dla brodaczy świetne będą zestawy marki Roomcays, w których znajdziemy dobre kosmetyki do pielęgnacji wąsów i brody. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/