Opakowanie, a decyzje zakupowe klientów – czy to się sprzeda?

Kiedyś kupowaliśmy to co było i cieszyliśmy się z każdej rzeczy, która pojawiła się na sklepowej półce. Lata 90 w Polsce były powiewem kiczu i tandety sprowadzanych z zachodu produktów, ale tak bardzo cieszyło nas wtedy wszystko co nowe, kolorowe i inne niż dotychczas.

Dziś nasz świat wygląda inaczej, i po 30 latach wolnorynkowych doświadczeń, sklepowe półki przepełnione są produktami, a producenci zabiegają o to, żeby wybrać właśnie ich produkt. Mają pełne spektrum narzędzi marketingowych, które pozwalają im wpływać na naszą decyzyjność. Jednym z takich narzędzi jest opakowanie. Jego podstawowa forma ochronna, zmieniła zupełnie znaczenie i dziś najważniejszy jest jego marketingowy wydźwięk. To jedna z ważniejszych form marketingu – ostatni touchpoint klienta z marką podczas ścieżki zakupowej.

Punktów styku klienta z marką jest co najmniej kilkadziesiąt, choć niektórzy twierdzą, że nawet i sto. Zależy to od branży i samego produktu. Opakowanie jest jednak takim punktem, po którym istnieje już tylko możliwość zakupu. W większości przypadków całą komunikacja medialna doprowadza nas do momentu, kiedy stoimy przed sklepową półką z wyciągniętą ręką, sięgamy po produkt. W naszej głowie dokonał się już wybór na podstawie wszystkich kontaktów z marką, obejrzanych reklam, wysłuchanych opinii, porównanych cen etc. Jednak właśnie w tym miejscu, przed tą przysłowiową sklepową półką – może dojść do tzw. resetu wyboru. W tym miejscu mamy pierwszy kontakt z produktem – nie zawsze możemy go użyć czy spróbować, ale bardzo często możemy dotknąć i zobaczyć opakowanie. Właśnie na podstawie tego opakowania dochodzi do skorygowania naszych dotychczasowych wyobrażeń z rzeczywistością. W branży kosmetycznej widać to bardzo wyraźnie. Bardzo ciężko ocenić krem czy szampon po jego wyglądzie albo konsystencji, rezultaty stosowania przyjdą dopiero po pewnym okresie, oceniamy więc opakowanie. To forma pakowania buduje nasze wyobrażenie o produkcie. Oczywiście o zakupie decyduje szereg różnych aspektów tj. cena, promocja czy ogólny branding, ale opakowanie odgrywa tu bardzo istotną rolę.

Jako drukarnia etykiet samoprzylepnych przeznaczona dla wielu branż – widzimy jak wielką wagę producenci przywiązują do wyróżnienia swoich opakowań. Jednym z takich elementów wyróżnienia jest uszlachetnienie. Nadanie ponadprzeciętnego wyglądu, poprzez uatrakcyjnienie opakowań, bądź samej etykiety, poprzez dołożenie specjalnej, dodatkowej funkcji wizualnej, albo sensorycznej. Uszlachetnienie może mieć różne formy. Czasem wystarczy tylko zmiana surowca, na którym drukujemy etykiety, czasem tylko dodanie specjalnej laminacji, a czasem dołożenie kilku form na raz. Chodzi o to, aby nadać etykiecie prestiżu, elegancji, kunsztu – czegoś co sprawi, że klient poświęci więcej czasu na jej oglądanie.

Oprócz standardowych technik uszlachetnień tj. złocenie, srebrzenie czy innego rodzaju metalizy – robione techniką na ciepło (hot stamping), bądź na zimno (cold stamping), w swoim asortymencie mamy również możliwość stosowania różnego rodzaju lakierów i laminacji, a także zadruku na specjalnych surowcach, foliach metalizowanych, papierach strukturalnych, aluminium czy nawet na naturalnym drewnianym materiale. Jednym z popularniejszych form uszlachetnienia jest metaliza, czyli nadanie nadrukowanym kolorom wyraźnego błyszczącego, metalicznego wyrazu. Taki efekt możemy uzyskać na kilka różnych sposobów m.in. drukując na specjalnym srebrnym podłożu, które poprzez odpowiednią technikę zadruku, sprawia że kolory mienią się i błyszczą. Jesteśmy w stanie zróżnicować poziom metalizy odpowiednich kolorów, grając ich natężeniem i kontrastem, a także wyciągając albo chowając błyszczące elementy grafiki.

Taki metaliczny efekt jesteśmy również w stanie uzyskać poprzez nanoszenie na surowiec specjalnej folii. Technologia pozwala nam użyć do tego różnych materiałów, począwszy od złotych, srebrnych, transparentnych czy nawet holografi cznych.

Sitodruk i lakiery wypukłe – to kolejny element uszlachetnienia, którym wyróżniamy realizacje naszych kontrahentów. Dzięki specjalnej technice druku, jesteśmy w stanie nałożyć warstwę lakieru, która oprócz tego że idealnie kryje trudne powierzchnie, jest również wyczuwalna pod palcami i nadaje opakowaniu sensorycznego wyrazu. Wyraźnego organoleptycznego wrażenia mogą nadać również niektóre lakiery i laminacje. Bardzo delikatnego, subtelnego odczucia dostarczą nam laminację typu superSoft, które często stosowane są na produktach do pielęgnacji skóry, czy innych kosmetykach – wywierają miły i przyjemny w odczuciu dotyk. W odróżnieniu od lakierów typu Sand, które dzięki swojej piaskowej strukturze, nadają opakowaniu dużej surowości, chropowatości, wręcz twardego, metalicznego wyrazu. Zdarzają się projekty łączące takie skrajności. Nasze możliwości są ograniczone jedynie wyobraźnią projektantów. Technologia jaką obecnie dysponujemy pozwala nam na realizacje nawet najbardziej skomplikowanych i odważnych projektów, które zakładają w sobie łączenie poszczególnych technik uszlachetnienia. Wszystko jednak musi być spójne z marką. Nie możemy przerysować grafiki, ani projektu. Mimo, iż jesteśmy w stanie wykonać wszystkie uszlachetnienia na jednej etykiecie, robimy to bardzo rzadko. Projekt musi być prawdziwy. Firma, która pozycjonuje się na markę premium – musi to pokazać na opakowaniu, ale nie może zniekształcić obrazu odbieranego przez konsumenta. Granica między sztuką, a kiczem jest bardzo delikatna. Uszlachetnienie ma sprawić, że produkt stanie się obiektem pożądania, a nie wytykania.

Jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań, które nadają charakteru i podkreślają wyjątkowość produktu jest połączenie dwóch technik – tłoczenia i złocenia na jednym projekcie. Uwypuklamy złocone elementy, wyróżniamy je i nadajemy im przestrzennego wyglądu – co sprawia, że grafika wygląda jakby faktycznie była wykonana ze złota.

Jak takie formy wyróżnienia opakowań przekładają się na preferencje konsumentów? Badania wielu firm potwierdzają nasze przypuszczenie, że dobrze uszlachetnione opakowanie pozytywnie wpływa na decyzje zakupowe. Takie opakowanie wyróżnia produkt spośród innych ofert, nadaje mu charakteru i wyjątkowości. Przyciąga uwagę klienta i zatrzymuje jego spojrzenie – dając produktowi więcej czasu na przekonanie do zakupu. Dlatego duże firmy chętniej i śmielej wyróżniają swoje opakowania, inwestując w nowe rozwiązania i technologie. Na zachodnim rynku pojawiają się już pierwsze świecące etykiety, z kolorowymi diodami – na razie bardziej w formie gadżetów niż seryjnych opakowań, ale obrazuje to, jak istotną kwestią dla producentów jest wyróżnienie produktu. W jakim kierunku pójdzie rynek opakowań – trudno powiedzieć, z jednej strony widzimy jak istotne są rzucające się w oczy etykiety i opakowania, z drugiej strony – przy tak zróżnicowanym rynku wyróżnia się ten, kto jest po prostu inny. Coraz częściej drukujemy minimalistyczne projekty, gdzie grafika ustępuje miejsca szlachetnym, strukturalnym surowcom. Bez względu jednak na trend, widzimy że producenci z roku na rok, coraz bardziej zwracają uwagę na uszlachetnienie swoich etykiet. Dokładają więcej starań, aby wyróżnić swoje produkty, czy to przez metalizę, tłoczenie czy właśnie specjalny surowiec. W naszych produkcjach coraz mniej jest etykiet nieuszlachetnionych, zwykłych, standardowych. To zazwyczaj pojedyncze przypadki, drukowane dla branż tj. logistyka czy transport. Większość projektów na napoje, alkohole czy kosmetyki – ma dodatkowy upiększający element.

Andrzej Twardowski
Dyrektor handlowy ETICOD

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2020

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3597

    Z SPF czekasz na letni sezon? To błąd!

    Mimo wzrostu świadomości konsumenckiej, z produktów z ochroną UV nadal korzystamy głównie w okresie wiosenno-letnim. Aby zmienić te nawyki i podejście, Pure by Clochee wypuściło na rynek nowy kosmetyk – BB SPF 30 Krem mineralny. Z pewnością będzie to całoroczny sprzymierzeniec dla dobrej kondycji skóry. Jego formuła została opracowana tak, aby spełniał swoje zadania w codziennej pielęgnacji, niezależnie od pory roku. Czego możemy się po nim spodziewać? Czytaj dalej

  • 3551

    Świat u stóp!

    26 kości, 107 mięśni oraz żyły, tętnice i nerwy o całkowitej długości 1,6 km, a także setki tysięcy gruczołów potowych – ludzkie stopy to ewolucyjny majstersztyk. Ale tylko w pełni zdrowe i sprawne stanowią stabilną podporę ciała! Tymczasem coraz więcej Polaków boryka się z dolegliwościami takimi jak nadmierne pocenie czy, w efekcie, z grzybicą. Dlatego o stopy należy dbać w każdym wieku i właściwie pielęgnować je przez cały rok, a bezpiecznych, skutecznych i sprawdzonych dermokosmetyków i wyrobów medycznych szukać w aptekach. Czytaj dalej

  • 3549

    Idea zdrowej pielęgnacji włosów

    Linia Jantar Medica to intensywna kuracja do włosów zniszczonych i wymagających regeneracji z wyciągiem z bursztynu dostępna wyłącznie w aptekach. Wysokie stężenie składników aktywnych oraz rezultaty działania potwierdzone w badaniach konsumenckich to gwarancja skuteczności od pierwszego zastosowania. Czytaj dalej

  • 3546

    Poczuj ZEW zdrowych i lśniących włosów – odkryj nowy szampon do włosów 2w1 z odżywką ZEW for men

    Nowy produkt z węglem drzewnym z Bieszczad w ofercie polskiej marki kosmetyków dla mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3540

    Nowość od polskiej marki Olivia Plum – Tonik DASH - nawilżająca esencja tonizująca

    Polska marka kosmetyków naturalnych Olivia Plum wkracza w nowy obszar i poszerza swoje portfolio o kolejny produkt. Debiutancka seria naturalnych toników do twarzy to kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy bardzo długo – mówi założycielka marki Ania Śliwińska. Udało nam się, zachowując krótki skład i dobierając wyjątkowe składniki aktywne, nadać im pożądane właściwości. 23 lutego odbył się launch pierwszego z nich – toniku nawilżającego DASH. Czytaj dalej

  • 3503

    tołpa dermo men max efekt. W odpowiedzi na męskie potrzeby.

    Czasy się zmieniają. Współcześni mężczyźni poszukują w kosmetykach już nie tylko skuteczności, ale także innowacji i przyjemności z używania. Dlatego połączyliśmy trendowe składniki z najważniejszymi potrzebami pielęgnacyjnymi mężczyzn, nie rezygnując ze skutecznego działania. Poznajcie nowoczesną i energetyzującą linię tołpa dermo men max efekt. Czytaj dalej

  • 3502

    Naturalnie czyste i świeże pranie z ZIELKO

    Pachnące, świeże oraz czyste pranie, bez zbędnej chemii jest możliwe. Spośród dużego wyboru środków piorących zarówno tych tradycyjnych, jak i naturalnych, można odnaleźć perełki z nienagannym składem, o skutecznym działaniu. Czytaj dalej

  • 3471

    Świąteczne zestawy Roomcays

    Już ostatni dzwonek, by wybrać prezent dla najbliższych. Dla brodaczy świetne będą zestawy marki Roomcays, w których znajdziemy dobre kosmetyki do pielęgnacji wąsów i brody. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/