Opakowanie, a decyzje zakupowe klientów – czy to się sprzeda?

Kiedyś kupowaliśmy to co było i cieszyliśmy się z każdej rzeczy, która pojawiła się na sklepowej półce. Lata 90 w Polsce były powiewem kiczu i tandety sprowadzanych z zachodu produktów, ale tak bardzo cieszyło nas wtedy wszystko co nowe, kolorowe i inne niż dotychczas.

Dziś nasz świat wygląda inaczej, i po 30 latach wolnorynkowych doświadczeń, sklepowe półki przepełnione są produktami, a producenci zabiegają o to, żeby wybrać właśnie ich produkt. Mają pełne spektrum narzędzi marketingowych, które pozwalają im wpływać na naszą decyzyjność. Jednym z takich narzędzi jest opakowanie. Jego podstawowa forma ochronna, zmieniła zupełnie znaczenie i dziś najważniejszy jest jego marketingowy wydźwięk. To jedna z ważniejszych form marketingu – ostatni touchpoint klienta z marką podczas ścieżki zakupowej.

Punktów styku klienta z marką jest co najmniej kilkadziesiąt, choć niektórzy twierdzą, że nawet i sto. Zależy to od branży i samego produktu. Opakowanie jest jednak takim punktem, po którym istnieje już tylko możliwość zakupu. W większości przypadków całą komunikacja medialna doprowadza nas do momentu, kiedy stoimy przed sklepową półką z wyciągniętą ręką, sięgamy po produkt. W naszej głowie dokonał się już wybór na podstawie wszystkich kontaktów z marką, obejrzanych reklam, wysłuchanych opinii, porównanych cen etc. Jednak właśnie w tym miejscu, przed tą przysłowiową sklepową półką – może dojść do tzw. resetu wyboru. W tym miejscu mamy pierwszy kontakt z produktem – nie zawsze możemy go użyć czy spróbować, ale bardzo często możemy dotknąć i zobaczyć opakowanie. Właśnie na podstawie tego opakowania dochodzi do skorygowania naszych dotychczasowych wyobrażeń z rzeczywistością. W branży kosmetycznej widać to bardzo wyraźnie. Bardzo ciężko ocenić krem czy szampon po jego wyglądzie albo konsystencji, rezultaty stosowania przyjdą dopiero po pewnym okresie, oceniamy więc opakowanie. To forma pakowania buduje nasze wyobrażenie o produkcie. Oczywiście o zakupie decyduje szereg różnych aspektów tj. cena, promocja czy ogólny branding, ale opakowanie odgrywa tu bardzo istotną rolę.

Jako drukarnia etykiet samoprzylepnych przeznaczona dla wielu branż – widzimy jak wielką wagę producenci przywiązują do wyróżnienia swoich opakowań. Jednym z takich elementów wyróżnienia jest uszlachetnienie. Nadanie ponadprzeciętnego wyglądu, poprzez uatrakcyjnienie opakowań, bądź samej etykiety, poprzez dołożenie specjalnej, dodatkowej funkcji wizualnej, albo sensorycznej. Uszlachetnienie może mieć różne formy. Czasem wystarczy tylko zmiana surowca, na którym drukujemy etykiety, czasem tylko dodanie specjalnej laminacji, a czasem dołożenie kilku form na raz. Chodzi o to, aby nadać etykiecie prestiżu, elegancji, kunsztu – czegoś co sprawi, że klient poświęci więcej czasu na jej oglądanie.

Oprócz standardowych technik uszlachetnień tj. złocenie, srebrzenie czy innego rodzaju metalizy – robione techniką na ciepło (hot stamping), bądź na zimno (cold stamping), w swoim asortymencie mamy również możliwość stosowania różnego rodzaju lakierów i laminacji, a także zadruku na specjalnych surowcach, foliach metalizowanych, papierach strukturalnych, aluminium czy nawet na naturalnym drewnianym materiale. Jednym z popularniejszych form uszlachetnienia jest metaliza, czyli nadanie nadrukowanym kolorom wyraźnego błyszczącego, metalicznego wyrazu. Taki efekt możemy uzyskać na kilka różnych sposobów m.in. drukując na specjalnym srebrnym podłożu, które poprzez odpowiednią technikę zadruku, sprawia że kolory mienią się i błyszczą. Jesteśmy w stanie zróżnicować poziom metalizy odpowiednich kolorów, grając ich natężeniem i kontrastem, a także wyciągając albo chowając błyszczące elementy grafiki.

Taki metaliczny efekt jesteśmy również w stanie uzyskać poprzez nanoszenie na surowiec specjalnej folii. Technologia pozwala nam użyć do tego różnych materiałów, począwszy od złotych, srebrnych, transparentnych czy nawet holografi cznych.

Sitodruk i lakiery wypukłe – to kolejny element uszlachetnienia, którym wyróżniamy realizacje naszych kontrahentów. Dzięki specjalnej technice druku, jesteśmy w stanie nałożyć warstwę lakieru, która oprócz tego że idealnie kryje trudne powierzchnie, jest również wyczuwalna pod palcami i nadaje opakowaniu sensorycznego wyrazu. Wyraźnego organoleptycznego wrażenia mogą nadać również niektóre lakiery i laminacje. Bardzo delikatnego, subtelnego odczucia dostarczą nam laminację typu superSoft, które często stosowane są na produktach do pielęgnacji skóry, czy innych kosmetykach – wywierają miły i przyjemny w odczuciu dotyk. W odróżnieniu od lakierów typu Sand, które dzięki swojej piaskowej strukturze, nadają opakowaniu dużej surowości, chropowatości, wręcz twardego, metalicznego wyrazu. Zdarzają się projekty łączące takie skrajności. Nasze możliwości są ograniczone jedynie wyobraźnią projektantów. Technologia jaką obecnie dysponujemy pozwala nam na realizacje nawet najbardziej skomplikowanych i odważnych projektów, które zakładają w sobie łączenie poszczególnych technik uszlachetnienia. Wszystko jednak musi być spójne z marką. Nie możemy przerysować grafiki, ani projektu. Mimo, iż jesteśmy w stanie wykonać wszystkie uszlachetnienia na jednej etykiecie, robimy to bardzo rzadko. Projekt musi być prawdziwy. Firma, która pozycjonuje się na markę premium – musi to pokazać na opakowaniu, ale nie może zniekształcić obrazu odbieranego przez konsumenta. Granica między sztuką, a kiczem jest bardzo delikatna. Uszlachetnienie ma sprawić, że produkt stanie się obiektem pożądania, a nie wytykania.

Jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań, które nadają charakteru i podkreślają wyjątkowość produktu jest połączenie dwóch technik – tłoczenia i złocenia na jednym projekcie. Uwypuklamy złocone elementy, wyróżniamy je i nadajemy im przestrzennego wyglądu – co sprawia, że grafika wygląda jakby faktycznie była wykonana ze złota.

Jak takie formy wyróżnienia opakowań przekładają się na preferencje konsumentów? Badania wielu firm potwierdzają nasze przypuszczenie, że dobrze uszlachetnione opakowanie pozytywnie wpływa na decyzje zakupowe. Takie opakowanie wyróżnia produkt spośród innych ofert, nadaje mu charakteru i wyjątkowości. Przyciąga uwagę klienta i zatrzymuje jego spojrzenie – dając produktowi więcej czasu na przekonanie do zakupu. Dlatego duże firmy chętniej i śmielej wyróżniają swoje opakowania, inwestując w nowe rozwiązania i technologie. Na zachodnim rynku pojawiają się już pierwsze świecące etykiety, z kolorowymi diodami – na razie bardziej w formie gadżetów niż seryjnych opakowań, ale obrazuje to, jak istotną kwestią dla producentów jest wyróżnienie produktu. W jakim kierunku pójdzie rynek opakowań – trudno powiedzieć, z jednej strony widzimy jak istotne są rzucające się w oczy etykiety i opakowania, z drugiej strony – przy tak zróżnicowanym rynku wyróżnia się ten, kto jest po prostu inny. Coraz częściej drukujemy minimalistyczne projekty, gdzie grafika ustępuje miejsca szlachetnym, strukturalnym surowcom. Bez względu jednak na trend, widzimy że producenci z roku na rok, coraz bardziej zwracają uwagę na uszlachetnienie swoich etykiet. Dokładają więcej starań, aby wyróżnić swoje produkty, czy to przez metalizę, tłoczenie czy właśnie specjalny surowiec. W naszych produkcjach coraz mniej jest etykiet nieuszlachetnionych, zwykłych, standardowych. To zazwyczaj pojedyncze przypadki, drukowane dla branż tj. logistyka czy transport. Większość projektów na napoje, alkohole czy kosmetyki – ma dodatkowy upiększający element.

Andrzej Twardowski
Dyrektor handlowy ETICOD

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2020

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4740

    Bogate składy w domowym SPA. Co potrafią masła do ciała?

    Skóra potrzebuje skutecznej, troskliwej i regularnej pielęgnacji o każdej porze roku. W chłodne dni w domowym SPA prym wiodą masła do ciała – ze względu na bogaty skład i… super moce. Świat beauty pozytywnie oszalał na punkcie maseł. I słusznie, ponieważ to wielofunkcyjne kosmetyki, które odżywiają, nawilżają skórę i… to jeszcze nie wszystko. Co wiesz o masłach do ciała? Czytaj dalej

  • 4739

    Odmłodzenie i odświeżenie. Dwa wyzwania dla skóry wokół oczu

    Delikatna skóra wokół oczu – szczególnie ta dojrzała – wymaga spersonalizowanej pielęgnacji nastawionej jednocześnie na kilka obszarów. Najważniejsze z nich to: anti-aging, niwelowanie cieni i likwidacja pojawiających się opuchnięć. Kosmetolodzy podkreślają, że kluczem do efektywności w tym zakresie jest połączenie dobrych nawyków pielęgnacyjnych z kombinacją odpowiednich składników aktywnych. Czytaj dalej

  • 4738

    Gorączka zakupów z Phlov by Anna Lewandowska. Te perełki upolujesz w świetnych cenach!

    Każda miłośniczka zakupów przez cały rok czeka na listopad, kiedy z okazji Black Friday w sklepach pojawiają się specjalne promocje i rabaty. To idealny moment, żeby ulubione kosmetyki upolować w najlepszych cenach i uzupełnić kosmetyczkę albo skompletować prezenty dla bliskich na Święta. Zobacz, jakie oferty na Black Week przygotowała marka Phlov by Anna Lewandowska! Czytaj dalej

  • 4733

    CUDOWNIE SREBRZYSTA REWOLUCJA DO WŁOSÓW BLOND

    YOPE rozszerza linię produktów do pielęgnacji włosów. Tym razem całą uwagę skupia wokół włosów w kolorze blond. BLONDE my HAIR to seria, która została stworzona z myślą o wszystkich osobach, pragnących połączyć zdrowie i piękny wygląd włosów z wyrafinowanym blaskiem blondu. To produkty, które staną się uzależnieniem! Czytaj dalej

  • 4732

    Hasło: objętość! Jak osiągnąć efekt burzy włosów?

    Puszyste, świetnie układające się włosy… Marzenie większości z nas i cel działania fryzjerów oraz trychologów! Piękne pasma to zdecydowanie te uniesione u nasady, lekkie, a zarazem pełne objętości. Jak osiągnąć upragniony efekt? Specjaliści stawiają na równowagę PEH, a także na połączenie odpowiedniej pielęgnacji i stylizacji. Czytaj dalej

  • 4731

    Odkryj idealne pomysły na prezenty świąteczne z marką Awesome Cosmetics

    W nadchodzącym sezonie świątecznym Awesome Cosmetics ma przyjemność zaprezentować swoje wyjątkowe kosmetyki pielęgnacyjne, stworzone z myślą o dostarczeniu najwyższej jakości doznań pielęgnacyjnych. Niezależnie od tego, czy szukasz prezentu dla bliskiej osoby, czy chcesz zaskoczyć siebie samego, Awesome Cosmetics przygotowało wyjątkowe propozycje, które doskonale wpisują się w magię świąt. Czytaj dalej

  • 4730

    Naturalna sól do kąpieli Korzenna Pomarańcza od Hagi - pielęgnacja zmysłów i ciała w jednym!

    Naturalna sól do kąpieli Korzenna Pomarańcza to rozgrzewająca mieszanka na jesienno- zimowe wieczory. Kąpiel w roztworze soli himalajskiej to prawdziwy rytuał pielęgnacyjno-kuracyjny, który pozytywnie wpływa na kondycję skóry oraz układ oddechowy. Szczególnie polecamy dla osób aktywnych fizycznie, przeciążonych pracą i tych kochających błogostan. Kąpiel łagodzi stany stresowe oraz relaksuje. Zapach linii Korzenna Pomarańcza to połączenie olejków eterycznych – z pomarańczy oraz przypraw korzennych. Czytaj dalej

  • 4729

    Świąteczna ZIAJA :) Sezonowe produkty już w sklepach!

    Czuć już oddech Świąt na plecach? Dlatego w sklepach Ziaja dla Ciebie i na stronie ziaja.com są już zestawy prezentowe oraz limitowana seria świąteczne aromaty. Czytaj dalej

  • 4728

    3 fakty na temat miceli. Poznaj cząsteczki o unikalnych właściwościach

    Efektywny demakijaż to klucz do pięknej i zdrowej cery. W przypadku skóry wrażliwej oczyszczenie powinno być perfekcyjne… i ekstremalnie delikatne. Czy to możliwe? Kosmetolodzy wskazują, że zdecydowanie tak – z pomocą miceli. Świat beauty pokochał te maleńkie „cząsteczki do zadań specjalnych”. Czego jeszcze o nich nie wiesz? Poznaj 3 fakty na temat miceli. Czytaj dalej

  • 4727

    Pełnia przyjemności z nowym czekoladowym żelem intymnym #Hello Love

    Długie jesienne i zimowe wieczory zachęcają do spowolnienia, odpoczynku, słuchania ulubionej muzyki, czytania książek, a także spędzania czasu we dwoje, rozpalenia w kominku, rozpieszczania zmysłów gorącą czekoladą. Warto doceniać ten szczególny czas, czerpać radość z naszej seksualności, wzbogacać życie intymne i podkręcać atmosferę w sypialni. Pomogą nam w tym naturalne i ultradelikatne żele intymne #Hello Love. Do wybory mamy wariant klasyczny a także nowy czekoladowy. Czytaj dalej

  • 4726

    Ochrona skóry jesienią

    Ochrona skóry jesienią to konieczność. Niskie temperatury i silne wiatry sprzyjają jej odwodnieniu i podrażnieniu. Wszechobecny smog wywołuje stres oksydacyjny, który przyspiesza procesy starzenia. Czytaj dalej

  • 4722

    Czarny listopad, bielsze zęby z Curaprox

    Wiele z nas marzy o pięknym, lśniącym uśmiechu, jednak nie każdy może go mieć. W tym celu próbujemy różnych metod, które pomogą rozjaśnić nasze zęby. Niestety stosowanie zwykłych produktów wybielających, może przynieść więcej szkód niż korzyści. Marka Curaprox pokazuje, że piękny uśmiech możesz uzyskać w bezpieczny, a zarazem delikatny i skuteczny sposób. Czytaj dalej

  • 4718

    Naturalne inspiracje w SPA dla włosów. Czego jeszcze nie wiesz o witaminach?

    Witaminy to substancje kluczowe z punktu widzenia równowagi naszego organizmu i synonim balansu niemal każdego z układów ciała. To jasne. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że witaminy mają także znaczący wpływ na kondycję włosów. Eksperci podpowiadają, które z witamin warto włączyć do swojej codziennej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4717

    Jesienna pielęgnacja BIO natural(na)!

    Chłodne, jesienne wieczory zachęcają do spędzania czasu w zaciszu własnego domu. Warto wykorzystać te chwile i po dniu wypełnionym obowiązkami, zrobić coś dla siebie. Koc i serial, a może wanna i książka albo domowe SPA? Każda forma relaksu to dobry wybór, ale jeśli wolny wieczór zamierzamy przeznaczyć na pielęgnację, to wiemy po jakie kosmetyki na pewno warto sięgnąć – te w 100% wegańskie z linii BIO natural od Instytutu Dermokosmetyków Ideepharm. Czytaj dalej

  • 4709

    Ekspresowa pielęgnacja z FLOSLEK

    Nie masz czasu na zabiegi w gabinecie kosmetycznym, ani na wieczór w domu zarezerwowany tylko dla siebie? Wybierz ekspresowe peelingi i maseczki, które w kilka minut potrafią zdziałać cuda! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/