Ochrona przeciwsłoneczna – trendy i oczekiwania obecnych konsumentów

Pandemia Covid 19 wpłynęła na całą światową gospodarkę, dotykając również przemysł kosmetyczny. Jednak ogólny kryzys gospodarczy nie spowodował zmniejszenia kreatywności i innowacyjności wśród producentów branży kosmetycznej, a wręcz przeciwnie, jest to szansa na zwiększenie świadomości używania kosmetyków wśród klientów.

Trudne czasy spowodowane nadejściem koronawirusa sprawiły, że każdy z nas zatęsknił za spędzaniem czasu na świeżym powietrzu, plażowaniem czy kąpielami słonecznymi. Gdy kraje ponownie otworzą swoje granice, a każdy z nas będzie mógł wyjechać na wakacje, ważne jest, aby pamiętać o ochronie skóry przeciw szkodliwemu promieniowaniu słonecznemu. Czy podczas najbliższych podróży sięgniemy po ten sam produkt co zawsze? Jakie będą nasze oczekiwania i jaki produkt wybierzemy?

Przegląd oczekiwań i trendów w kosmetykach przeciwsłonecznych

Rynek produktów kosmetycznych w kategorii przeciwsłonecznej w ostatnim czasie przeżywa widoczną reorganizację. Produkty SPF ( z ang. Sun Protection Factor) są ponownie modyfikowane, aby sprostać potrzebom coraz bardziej wymagającego i wyedukowanego konsumenta. Ostatnie dane Mintela przedstawione na sesji „Suncare Reinvented” sugerują, że transformacja kategorii dopiero się zaczyna. Klienci patrzą na zdrowie szerzej i szukają sposobów na zdrowszy tryb życia. Konsument często wybiera naturalne kosmetyki jako zdrowszą alternatywę. Pielęgnacja skóry staję się codzienną czynnością, a ochrona przeciwsłoneczna ważnym elementem ochrony zdrowia, co zmusza producentów kosmetyków do ulepszania swoich produktów.

Powszechne skargi konsumentów, które od lat nękają tę kategorie tj. tłustość, trudności z ponowną aplikacją, niepełne pokrycie oraz krótkotrwała ochrona sprawiają, że producenci wypuszczają na rynek udoskonalone aktualizacje swoich produktów. Ochrona SPF ma być łatwiejsza i przyjemniejsza w użyciu. Zmiana ta świadczy o sposobie w jaki konsumenci zwracają większą uwagę do używanych przez nich kosmetyków. Mintel przeanalizował zachowania konsumentów i trendy, które w nadchodzących latach będą miały istotny wpływ na produkty ochrony przeciwsłonecznej. Zwrócono uwagę na grupę odbiorców, dla której ważne są aspekty ekologiczne i środowiskowe. Producenci kosmetyków powinni kierować się przejrzystą narracją środowiskową i działać według zasad zrównoważonego rozwoju i idei „Zero Waste”. Hasło „przyjazny środowisku” staje się coraz popularniejsze w Europie. Na świecie wyraźnie obserwuje się też trend produktów personalizowanych, dedykowanych dla szerokiej gamy odcieni skóry. Na rynku można także zauważyć kosmetyki ochrony przeciwsłonecznej dla każdego fototypu skóry, w tym też tych wysoko napigmentowanych.

Wielofunkcyjność

Kolejnym rosnącym trendem w ochronie przeciwsłonecznej jest wielofunkcyjność. Kosmetyk ma nie tylko zapewniać ochronę przed słońcem, ale także na przykład działanie nawilżające czy przeciwstarzeniowe. Produkty te często dodatkowo mogą zapewnić ochronę mikrobiomu, wykorzystując prebiotyki i postbiotyki. Często obserwuje się dodawanie do formulacji popularnych składników zdrowej diety tzw. superfoods, mających korzystny wpływ na organizm człowieka. Nadal pojawiają się, też produkty chroniące tatuaże przed wyblaknięciem oraz utratą kolorów. Ponadto producenci deklarują pełniejszą ochronę , w tym przed promieniowaniem podczerwonym (IR) oraz światłem niebieskim (blue light). Takie preparaty będą zapewniały szerokopasmową ochronę. Ponadto produkty pielęgnacji przeciwsłonecznej mają być dedykowane dla każdej płci (wykorzystanie trendu genderless).

Clean Beauty – „czyste piękno”

Coraz więcej marek chce w pielęgnacji przeciwsłonecznej zastosować także zasady Clean Beauty, czyli używać jak najmniejszą ilość niezbędnych składników w swoich formulacjach. Produkty te mają być dedykowane dla osób, które silną uwagę przywiązują do przejrzystości składników, sposobu ich pozyskiwania i wytwarzania całego wyrobu. Obecnie powstaje wiele technologii czy aplikacji tzw. Ingredients Apps, za pomocą których klient może sprawdzić pochodzenie składnika i ich bezpieczeństwo. Aktualnie użytkownicy kosmetyków preferują czystsze, prostsze oraz lżejsze produkty do ochrony przeciwsłonecznej. Takie oczekiwania stanowią ogromne
wyzwanie dla producentów filtrów przeciwsłonecznych oraz technologów, zajmujących się tworzeniem produktów z SPF. Konsumenci, produkty z hasłem „czysty skład”, odbierają jako naturalne i ekologiczne. Jednocześnie są oni w stanie zapłacić więcej za produkt z „zielonymi oświadczeniami”. Obserwuję się zainteresowanie wśród takich deklaracji jak wegański czy organiczny. Klienci poszukują filtrów przeciwsłonecznych, które są skuteczne, nie szkodzą środowisku oraz nie powodują podrażnień skóry. Szczególnie wymagający konsumenci, którzy kupują produkty do ochrony przeciwsłonecznej dla dzieci, będą poszukiwać delikatnych i naturalnych składników. Do pielęgnacji wrażliwej skóry niemowląt i dzieci rekomenduje się produkty o wysokim współczynniku ochrony przeciwsłonecznej, bazujące głównie na filtrach mineralnych i nie zawierających filtrów chemicznych, co pozwala w większej mierze uniknąć ryzyka występowania alergii.

Tekstury i formy wpływające na zmysły

Rozprzestrzenianie się koronawirusa wpłynęło na cały rynek kosmetyczny, zwracając jeszcze bardziej uwagę konsumentów na zdrowie i dobre samopoczucie. Producenci kosmetyków do ochrony przeciwsłonecznej w swych produktach powinni zawrzeć składniki, które mogą wpłynąć na odstresowanie skóry i poprawić nastrój użytkowników. Wciąż obserwuje się zapotrzebowanie na kosmetyki lekkie i przyjemne w odczuciu. Modne stają się produkty z efektem połysku i glow, oparte na rozświetlających drobinach, które w szybki sposób wpływają na lepszy wygląd skóry. Produkty powinny być przede wszystkim atrakcyjne sensorycznie i łatwe w aplikacji. Zróżnicowanie produktów przeciwsłonecznych na rynku jest bardzo duże. W alternatywie dla kremów i lotionów pojawiło się wiele nowych, innowacyjnych form produktów takich jak mgiełki, olejki, spraye, musy, mleczka, ampułki, pianki, pudry, chusteczki i żele. W ostatnim czasie producenci często tworzą produkty bezwodne o wysokim SPF. Do tej grupy zaliczane są sztyfty, które wcześniej były przeważnie stosowane do ochrony ust, ale obecnie służą do ochrony części ciała najbardziej narażonych na promieniowanie, takich jak nos, kości policzkowe, czoło i znamiona. Holistyczne podejście do ochrony przeciwsłonecznej sprzyja tworzeniu nowych produktów, dedykowanych nie tylko do twarzy i ciała, ale również kreowania produktów SPF na przykład do ochrony
włosów i skóry głowy.

Ponadto opracowuje się produkty, które będą aplikowane bezdotykowo, co stwarza również duże wyzwanie dla twórców opakowań. Dużą wagę przywiązuję się również do ekologicznych opakowań, które mogą być poddane recyklingowi bądź będą biodegradowalne. Ważne jest także małe i poręczne opakowanie, na przykład produkty o małej pojemności wygodne do używania w podróży czy wersje dopasowane do trybu życia jak dla osób aktywnych, uprawiających sport.

Nowe wyzwania

Chcąc sprostać oczekiwaniom dzisiejszego konsumenta, producent musi przede wszystkim spełnić szereg regulacji prawnych. Filtry UV, czyli główne składniki każdego preparatu przeciwsłonecznego, są ściśle regulowane pod względem rodzaju, ilości i kombinacji. Wykaz substancji fotoprotekcyjnych, które powinny działać wyłącznie na powierzchni skóry, a zarazem dozwolonych w produktach kosmetycznych znajduje się w załączniku VI Rozporządzenia (WE) 1223/2009. Każdy technolog jest zobowiązany do użycia takie systemu filtrów UV (chemicznych, i/lub fizycznych), który zapewnia zakładany faktor SPF, a przy tym jest stabilny i wykazuje odpowiednie właściwości aplikacyjne. Dodatkowo produkt powinien tworzyć jednolity i trwały film na skórze oraz być bardziej wodoodporny bez konieczności kolejnego nakładania. Formulacja, która zawiera organiczne czy mineralne filtry UV, a zarazem cechuje się wysoką stabilnością, jest dużym wyzwaniem nawet dla doświadczonego technologa.

Kolejnym wyzwaniem, który producent musi mieć na uwadze jest aspekt środowiskowy. Udowodniono, że chemiczne filtry UV przedostają się do środowiska naturalnego – pośrednio ze ściekami komunalnymi, przemysłowymi i osadami ściekowymi oraz bezpośrednio podczas wypoczynku człowieka. Zanieczyszczenia filtrami UV akumulują się w wodach powierzchniowych i podziemnych, osadach pochodzących z rzek, jeziorach, morzach, glebie, zwierzętach i roślinach. Ze względu na negatywne skutki poszukuje się nowych naturalnych zamienników syntetycznych filtrów UV. Rynek zwraca większą uwagę na filtry ekologiczne, co powoduje coraz częstsze wykorzystanie w formulacjach filtrów mineralnych. Ponadto coraz częściej poruszany jest temat szkodliwego wpływu filtrów UV na rafy koralowe i oceany. Szczególnie zagrożone są rafy koralowe na Hawajach i Karaibach, w okolicach Wysp Dziewiczych. Udowodniono, że niektóre substancje chemiczne, będące filtrami UV, w tym oksybenzon (Benophenone-3) zwiększają podatność koralowców na blaknięcie. Związek ten uszkadza także DNA koralowców, upośledzając ich zdolność do rozmnażania, prowadząc do zmniejszenia ich populacji. W odniesieniu do badań naukowych na rynku kosmetyków przeciwsłonecznych pojawiają się produkty z deklaracjami typu „przyjazne oceanom i rafom”, „ochrona oceanów”, „nieszkodliwe dla raf ”.

Podsumowanie

Analizując rynek, globalny popyt na produkty ochrony przeciwsłonecznej wciąż rośnie, a innowacje w tej dziedzinie mają kluczowe znaczenie. Jednakże takie zmiany wymagają znacznej inwestycji w badania i rozwój oraz wsłuchania się w główne potrzeby klientów. Przytoczone powyżej oczekiwania konsumentów będą miały wpływ na rozwój kosmetyków ochrony przeciwsłonecznej w nadchodzących latach. Wzrost świadomej konsumpcji sprawia, że producent w bardzo przemyślany sposób musi dobrać składniki użyte w kosmetyku do ochrony przed promieniowaniem UV. Coraz więcej wyedukowanych klientów poszukuje produktów, które będą bezpieczne, niedrażniące i delikatne dla skóry. Dodatkowo rosną wymagania co do sensoryki danego kosmetyku, łatwości w aplikowaniu i użytkowaniu. Firmy kosmetyczne, by ukazać swą transparentność powinny pomyśleć o wprowadzeniu edukacji konsumentów co do stosowania i składów ich produktów. Właściciele marek kosmetyków do opalania powinni także zwiększać świadomość konsumentów na temat różnic między ich produktami, a kosmetykami przeznaczonymi do pielęgnacji skóry i kosmetykami kolorowymi. W przypadku tych produktów ochrona przeciwsłoneczna jest jedynie ich dodatkową korzyścią, a nie ich podstawową funkcją. Produkty z filtrami przeciwsłonecznymi są polecane dla osób w każdym wieku, gdyż codziennie jesteśmy narażeni na szkodliwe działanie promieniowania UV, światła widzialnego o wysokiej energii (HEV) czy promieniowania podczerwonego (IR). Stosowanie kosmetyków do ochrony przeciwsłonecznej jest niezbędnym elementem codziennej pielęgnacji, co zapobiega starzeniu się skóry, powstawaniu fotodermatoz i innych zmian skórnych, w tym szczególnie nowotworów. Zatem wychodząc z domu, pamiętajmy o zastosowaniu odpowiedniego kosmetyku z filtrem.

Bibliografia
• https://www.cosmeticsandtoiletries.com/marketdata/segments/Mintel-Data-The-Top-Trends-Reinventing-Sun-Care-563848411.html
• https://www.trendhunter.com/trends/sun-protection-product
• The new suncare: trends in sun protection | in-cosmetics Connect (in-cosmetics.com)
• Sun Care Evolving Into Something More (cosmeticsandtoiletries.com)
• Sun care innovation: tough challenges, tremendous rewards (cosmeticsandtoiletries.com)
• The Clean Beauty Consumer: Sun Care – Part 3 of a 3 Part Series (cosmeticsandtoiletries.com)
• Hawaii to ban certain sunscreens harmful to coral reefs – BBC News
• Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych
• Konsumenci na całym świecie chcą większej przejrzystości etykiet kosmetyków [RAPORT] (wiadomoscikosmetyczne.pl)
• Placek W., Kosmetologia i farmakologia skóry. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007, 125-126, 171-185
• Mao F, He Y, Gin KY-H. Occurrence and fate of benzophenone – type UV filters in aquatic environments: a review. Environ Sci water Res Technol 2019, 5, 209-223
• Sanchez-Quiles D, Tovar-Sanchez A. Are sunscreens a new environmental risk associated with coastal tourism? Environ Int 2015, 83, 158-170

Karolina Jabłońska,
Starszy Technolog Laboratorium Badawczo-Rozwojowego
Ilona Połaska,
Technolog Laboratorium Badawczo-Rozwojowego
Dax Cosmetics

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2021

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3597

    Z SPF czekasz na letni sezon? To błąd!

    Mimo wzrostu świadomości konsumenckiej, z produktów z ochroną UV nadal korzystamy głównie w okresie wiosenno-letnim. Aby zmienić te nawyki i podejście, Pure by Clochee wypuściło na rynek nowy kosmetyk – BB SPF 30 Krem mineralny. Z pewnością będzie to całoroczny sprzymierzeniec dla dobrej kondycji skóry. Jego formuła została opracowana tak, aby spełniał swoje zadania w codziennej pielęgnacji, niezależnie od pory roku. Czego możemy się po nim spodziewać? Czytaj dalej

  • 3551

    Świat u stóp!

    26 kości, 107 mięśni oraz żyły, tętnice i nerwy o całkowitej długości 1,6 km, a także setki tysięcy gruczołów potowych – ludzkie stopy to ewolucyjny majstersztyk. Ale tylko w pełni zdrowe i sprawne stanowią stabilną podporę ciała! Tymczasem coraz więcej Polaków boryka się z dolegliwościami takimi jak nadmierne pocenie czy, w efekcie, z grzybicą. Dlatego o stopy należy dbać w każdym wieku i właściwie pielęgnować je przez cały rok, a bezpiecznych, skutecznych i sprawdzonych dermokosmetyków i wyrobów medycznych szukać w aptekach. Czytaj dalej

  • 3549

    Idea zdrowej pielęgnacji włosów

    Linia Jantar Medica to intensywna kuracja do włosów zniszczonych i wymagających regeneracji z wyciągiem z bursztynu dostępna wyłącznie w aptekach. Wysokie stężenie składników aktywnych oraz rezultaty działania potwierdzone w badaniach konsumenckich to gwarancja skuteczności od pierwszego zastosowania. Czytaj dalej

  • 3546

    Poczuj ZEW zdrowych i lśniących włosów – odkryj nowy szampon do włosów 2w1 z odżywką ZEW for men

    Nowy produkt z węglem drzewnym z Bieszczad w ofercie polskiej marki kosmetyków dla mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3540

    Nowość od polskiej marki Olivia Plum – Tonik DASH - nawilżająca esencja tonizująca

    Polska marka kosmetyków naturalnych Olivia Plum wkracza w nowy obszar i poszerza swoje portfolio o kolejny produkt. Debiutancka seria naturalnych toników do twarzy to kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy bardzo długo – mówi założycielka marki Ania Śliwińska. Udało nam się, zachowując krótki skład i dobierając wyjątkowe składniki aktywne, nadać im pożądane właściwości. 23 lutego odbył się launch pierwszego z nich – toniku nawilżającego DASH. Czytaj dalej

  • 3503

    tołpa dermo men max efekt. W odpowiedzi na męskie potrzeby.

    Czasy się zmieniają. Współcześni mężczyźni poszukują w kosmetykach już nie tylko skuteczności, ale także innowacji i przyjemności z używania. Dlatego połączyliśmy trendowe składniki z najważniejszymi potrzebami pielęgnacyjnymi mężczyzn, nie rezygnując ze skutecznego działania. Poznajcie nowoczesną i energetyzującą linię tołpa dermo men max efekt. Czytaj dalej

  • 3502

    Naturalnie czyste i świeże pranie z ZIELKO

    Pachnące, świeże oraz czyste pranie, bez zbędnej chemii jest możliwe. Spośród dużego wyboru środków piorących zarówno tych tradycyjnych, jak i naturalnych, można odnaleźć perełki z nienagannym składem, o skutecznym działaniu. Czytaj dalej

  • 3471

    Świąteczne zestawy Roomcays

    Już ostatni dzwonek, by wybrać prezent dla najbliższych. Dla brodaczy świetne będą zestawy marki Roomcays, w których znajdziemy dobre kosmetyki do pielęgnacji wąsów i brody. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/