Surowce kosmetyczne
Naturalne, ale co to właściwie oznacza? Kierunki rozwoju sektora kosmetyków naturalnych

Szkodliwy wpływ człowieka na planetę jest już faktem. Coraz więcej niepokojących badań jednoznacznie wskazuje na ogromną skalę zniszczeń. Wraz ze zmieniającym się klimatem, degradacją środowiska, wymieraniem gatunków, smogiem, brakiem wody, rosnącą liczbą zgonów pojawiają się kolejne dylematy, np. z nadmierną konsumpcją i wszechobecnymi tworzywami sztucznymi. Wiele państw Aktualnościało już wojnę z plastikiem. Dla niektórych bycie „zielonym” stało się stylem życia. Filozofia zero waste jest kolejną odpowiedzią na potrzebę posiadania wpływu na środowisko oraz sposobem działań oddolnych.
Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi tego, że rodzaj kupowanych dóbr i ich pochodzenie wpływa na zdrowie, środowisko, lokalną gospodarkę i społeczeństwo. Dotyczy to także przemysłu kosmetycznego. Badania wykazują, że dla konsumentów tzw. green ethic ważne jest m.in. dobro zwierząt, redukcja odpadów, przejrzystość etykiet, składników czy zaangażowanie marki w działalność etyczną lub ekologiczną. Znacznie większy nacisk kładą na to, co znajduje się w składzie kosmetyków, w jaki sposób są pozyskiwane surowce do ich produkcji oraz jaki wpływ mają na środowisko zarówno lokalnie, jak i w skali globalnej.
Przed producentami produktów kosmetycznych pojawiają się zatem nowe wyzwania. Muszą zaspokoić potrzeby coraz bardziej ekologicznego, świadomego konsumenta i redefiniować to, co uważa się za naturalne i ekologiczne.
Czerpanie z przyrody w sposób zrównoważony
Zrównoważony rozwój powstał w wyniku obaw związanych z niezamierzonymi skutkami społecznymi, środowiskowymi i gospodarczymi, szybkiego wzrostu populacji, wzrostu gospodarczego i zużycia naszych zasobów naturalnych. Opiera się na prostej zasadzie: wszystko, czego potrzebujemy do naszego przetrwania i dobrego samopoczucia, zależy bezpośrednio lub pośrednio od naszego środowiska naturalnego. Zrównoważony rozwój stwarza i utrzymuje warunki, w których ludzie i natura mogą istnieć w produktywnej harmonii, co pozwala spełnić wszelkie wymagania obecnych i przyszłych pokoleń.
W kosmetykach trend ten rozwija się intensywnie poprzez naturalne i organiczne formulacje, etyczny sposób pozyskiwania surowców, a kończąc na zużyciu energii czy wody podczas produkcji i ekologicznych opakowaniach.
Earthoil jest idealnym przykładem firmy wpisującej się w ten nurt. Oferuje zrównoważone, organiczne i etycznie pozy-skiwane oleje, olejki eteryczne i masła z całego świata, jednocześnie wzmacniając pozycję drobnych, lokalnych rolników i ich społeczności zaangażowanych w proces produkcyjny. Zwraca szczególną uwagę na pochodzenie roślin do produkcji swoich surowców. W ofercie posiada szereg surowców z oznakowaniem FFL (Certyfikat Fair For Life), m.in. Organic and Fair Trade Argan Oil z Maroka czy Organic and Fair Trade Tea Tree Oilz Kenii. Na tle innych dostawców olejów Earthoil wyróżnia dbałość o poprawę jakości życia plantatorów zaangażowanych w proces uprawy i przetwarzania roślin. Producent wspiera szereg projektów w zakresie CSR (Społecznej Odpowiedzialności Biznesu) oraz pomaga rolnikom i ich społecznościom poprzez aktywne uczestniczenie w ich rozwoju.
Cargill TRUE Beauty
Kolejnym przykładem firmy, która postawiła na zrównoważoną produkcję, jest Cargill. Działania producenta określają cztery główne zasady: transparentność, odpowiedzialność, wyjątkowość oraz przyjazność środowisku (Transparency, Responsibility, Unique, Enviromental friendly). Dodatkowo Cargill pochwalić się może unikalnymi programami: Waxy Corn Promise™ – pozyskiwania skrobi ze zrównoważonych europejskich upraw kukurydzy do produkcji np. substancji nadającej teksturę czy substancji poprawiających odczucia sensoryczne, m.in. StarDesign™05340, C*Emtex™06328, StarDesign™Care, oraz Seaweed Promise™ – programem hodowli i zbioru czerwonych wodorostów służących do produkcji serii zagęstników karagenowych, m.in. Satiagel™VPC 508 oraz Satiagel™VPC 512. Producent dużą wagę przykłada do tego, aby poprawić standard życia, osiągać właściwe, sprawiedliwe wynagrodzenia wszystkich zaangażowanych w proces produkcji. Takie odpowiedzialne działania wpływają na zrównoważony rozwój i przejrzystość globalnego łańcucha dostaw surowców. Cargill kieruje swoje inwestycje i wysiłki w cztery główne obszary: wzmacnianie pozycji producentów, poprawę jakości produkcji i praktyk zbioru, wsparcie społeczności i partnerstwo.
Wszystkie surowce z oferty firmy są naturalne lub pochodzenia naturalnego o stopniu naturalności wyższym niż 90 proc. (zgodnie z założeniami ISO 16128). Wszystkie są także łatwo biodegradowalne.
Zero waste, czyli innowacyjność w duchu eco
Zero waste to właściwie styl życia, który zakłada zminimalizowanie generowania odpadów. Coraz częściej konsumenci poszukują również kosmetyków zgodnych z tą ideologią.
FiberDesign™Sensati on to innowacyjny, w 100 proc. naturalny, biodegradowalny stabilizator emulsji, a jednocześnie surowiec poprawiający odczucia sensoryczne, stworzony z myślą o nurcie zero waste.
Od lat firma Cargill uzyskuje pektyny jako produkt uboczny produkcji spożywczego soku cytrynowego. Obecnie wykorzystuje podczas produkcji nawet 96 proc. tego owocu! Spółka stworzyła FiberDesign™Sensati on, pozyskując go z pozostałych włókien miąższu cytryn po produkcji pektyn. Po odpowiedniej obróbce produkt osiąga fantastyczne właściwości, które można wykorzystać w szerokiej gamie produktów pielęgnacyjnych.
Mniej znaczy więcej
W Europie od lat największym rynkiem kosmetyków naturalnych są Niemcy. Tam też świadomość konsumentów jest dużo bardziej rozwinięta. Znają oni symbole certyfikacji i szukają ich na opakowaniach kosmetyków, jak i jednoznacznych, jasnych informacji. Rynek certyfikowanych kosmetyków naturalnych rośnie.
W Polsce, choć jeszcze nie tak powszechnie, coraz więcej konsumentów analizuje składy kosmetyków – wymagając przy tym, by produkty „czyste” posiadały jak najmniejszą liczbę składników w formulacji. Liczy się przede wszystkim krótki i łatwy do rozszyfrowania skład kosmetyku oraz przejrzysta etykieta.
Dobrym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie składników wielofunkcjonalnych. Jak na przykład Elevance Smooth CS-110, który jest w pełni odnawialnym, wielofunkcyjnym roślinnym polimerem, zagęstnikiem olejowym, posiadającym właściwości filmotwórcze. Surowiec ten pomaga uzyskać luksusowe odczucia podczas aplikacji kosmetyku na skórze. Idealnie sprawdzi się zarówno w kosmetykach pielęgnacyjnych, jak i kolorowych. Sam producent Elevance troszczy się o to, aby produkcja jego surowców miała jak najmniejszy wpływ na środowisko. Stosuje surowce ze zrównoważonych upraw od lokalnych dostawców. Wszystkie procesy produkcji prowadzone są w niskiej temperaturze i ciśnieniu, w których wykorzystuje się wysoce wydajny, selektywny katalizator metatezy. Pozwoliło to Elevance zminimalizować ilość zanieczyszczeń, zużycie energii, a także koszty całej produkcji.
Podobnie Colonial Chemicals zaangażowany jest w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Producent naturalnych surfaktantów pochwalić się może, m.in. ColaLipid C, który świetnie wpisuje się w ten minimalistyczny trend. To pochodzenia naturalnego, pozyskiwany z oleju kokosowego, biomimetyczny fosfolipid o właściwościach kondycjonujących i renatłuszczających. Oprócz długotrwałego kondycjonowania skóry ma właściwości pianotwórcze, myjące, a także bakteriobójcze.
Nie tak dawno temu kosmetyki pochodzenia naturalnego postrzegane były jako produkty niszowe. Dziś takie podejście do pielęgnacji jest głównym światowym nurtem. Przez stale rosnącą wiedzę i oczekiwania konsumentów ciągle pojawiają się nowe drogi jego rozwoju. Producenci kosmetyków muszą szybko na nie reagować, by nie zostać w tyle.
Bibliografia
- Giorgio Dell’Acqua, PhD, Giuseppe Calloni, PhD: Sustainable Ingredients and Innovation in Cosmetics; 02.08.2013r.; www.cosmeticsandtoiletries.com
- Imogen Matthews: Sustainability: The Driving Force Behind Beauty Consumer Purchases; 06.02.2017r.; www.cosmeticsandtoiletries.com
- Silvia LourencoSustainability Cosmetics: the road to sustainability; 11.08.2015r.; www.news.in-cosmetics.com
- Dandizette Beaute: What are Sustainable Cosmetics?; 24.04.2012r.; www.chemistscorner.com
- Kelly Airola: Sustainable Innovation in Cosmetics; www.plugandplaytechcenter.com
Autorzy
-
Karolina Filip-Błażejczyk
Technical Manager Eastern Europe