Hot stamping – technologia zdobienia opakowań kosmetycznych

Kategoria: Artykuł Opakowania kosmetyczne
7 min. czytania

Opakowanie kosmetyczne – określenie, które mieści w sobie tak wiele, że temat można by opisać w kilkustronicowym artykule. Wynika to z bardzo szerokiej gamy produktów, które zaliczamy do kosmetyków. Wystarczy wejść do pierwszej lepszej drogerii lub stoiska z kosmetykami w sklepie wielkopowierzchniowym, żeby zorientować się, że z szybką klasyfikacją może być problem. Jednak takie klasyfikacje oczywiście da się zrobić.

Kosmetyki możemy podzielić ze względu na, między innymi:

  • grupę docelową określoną przez płeć,
  • grupę docelową określoną przez wiek,
  • rodzaj pielęgnacji, jakie oferują i do której części ciała,
  • funkcję, jaką pełnią (pielęgnacja, ochrona, oczyszczenie itp.).

A to tylko początek.

Równie interesujące jest to, jaką funkcję pełni opakowanie kosmetyczne i w jaki sposób możemy pomóc mu tę funkcję spełniać dobrze. Niezależnie od próby powyższej klasyfikacji również rodzaje opakowań kosmetycznych możemy podzielić najprościej ze względu na rodzaj materiału, z jakiego zostały wyprodukowane. Do tego dochodzą technologie, jakich używa się do zdobienia opakowań kosmetycznych, ich cechy szczególne i zalety.

Jaką funkcję pełni opakowanie kosmetyczne?

W dobie, kiedy rynek produktów, które możemy zaliczyć do kosmetyków jest tak duży, opakowania pełnią przynajmniej dwie ważne funkcje. Jedną z nich jest ta podstawowa – bezpieczeństwo przechowywania, transportu i eksponowania produktów na półce sklepowej. Z uwzględnieniem tych cech materiału, użytego do produkcji opakowania, które gwarantują, że nie może on wpłynąć w jakimkolwiek stopniu na właściwości produktu wewnątrz. Drugą ważną funkcją jest marketing – to, jak produkty prezentują się „na zewnątrz”, w jaki sposób „opowiadają” o marce i w jaki przyciągają uwagę klientów. Charakterystyczny wygląd opakowania, kolorystyka, wyeksponowane logo producenta – to wszystko ma wpływ na to, jak produkt zapamiętuje klient i czy z pełnym zaufaniem do niego wraca. 

Materiały używane do produkcji opakowań kosmetycznych

Najpopularniejsze materiały, z jakich produkuje się opakowania kosmetyczne dobiera się ze względu na ich wysoką odporność chemiczną i stabilność, barierowość dla wilgoci i zapachów czy odporność na korozję, niską absorpcję wilgoci i pewność, że nie wejdą w reakcje ze składnikami kosmetyków. Są to najczęściej tworzywa sztuczne takie, jak PET (Poliereftalan etylenu), PETG (Politereftalan etylenu modyfikowany glikolem), PP (Polipropylen), PE (Polietylen). Nadają się one doskonale do przechowywania różnego rodzaju balsamów, żeli do ciała, szamponów, płynów do kąpieli.

Popularnym materiałem do produkcji opakowań kosmetycznych jest szkło. Z jednej strony niezwykle trwałe i o dużej odporności chemicznej, z drugiej – bardzo efektowne i eleganckie. Często kojarzące się z kosmetykami z wyższej półki cenowej.

Opakowania metalowe, szczególnie aluminiowe dają możliwość zastosowania dodatkowych powłok ochronnych dla zwiększenia odporności chemicznej. Zapewniają jednak również elegancki wygląd i możliwość tworzenia unikalnych kształtów.

Coraz popularniejsze stają się opakowania z tektury i papieru, ze względu na rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów. Cechy takie, jak: biodegradowalność, możliwość łatwego recyklingu, szeroka gama możliwości zdobienia i personalizacji sprawiają, że coraz częściej papier i tektura stają się najlepszym wyborem przy produkcji opakowań kosmetycznych.

Wszystkie wymienione powyżej rodzaje materiałów można oczywiście zdobić, stosując jedną wybraną technologię lub też decydując się na dwie czy trzy różne równolegle. Zdobienie opakowań kosmetycznych ma ważny aspekt marketingowy, ale także podstawową funkcję – polegającą na tym, że produkt można łatwo odróżnić od innych, nadając mu szczególny wygląd.

Techniki zdobienia podłoży używanych do produkcji opakowań kosmetycznych

Metod zdobienia opakowań kosmetycznych jest co najmniej kilka:

  • Sitodruk – metoda, która pozwalana na uzyskanie trwałych nadruków na tworzywach sztucznych, szkle i metalu.
  • Hot stamping i cold stamping – które pozwalają na uzyskanie efektów metalicznych zdobień, nadających opakowaniom luksusowy wygląd. Techniki te są stosowane głównie na tworzywach sztucznych i papierze. Ale nie tylko.
  • Tampodruk – który pozwala na nanoszenie precyzyjnych nadruków na powierzchniach o nieregularnych kształtach. Znajduje zastosowanie na opakowaniach kosmetyków w sztyftach, kompaktach i innych małych formach.
  • Lakierowanie i powlekanie UV – które zwiększa odporność nadruków na działanie substancji chemicznych, ścieranie i promieniowanie słoneczne. Może być stosowane na niemal wszystkich rodzajach podłoży.
  • Etykiety samoprzylepne i folie termokurczliwe (shrink sleeves) – które umożliwiają pełno kolorowe zdobienia i są odporne na działanie wilgoci oraz substancji chemicznych.
  • Druk cyfrowy i offsetowy – nowoczesne metody, umożliwiające personalizację opakowań, drukowanie na żądanie oraz szeroki zakres efektów wizualnych.

Zdobienia wykonane którąkolwiek z wymienionych wyżej metod muszą oczywiście spełnić szereg wymagań jakościowych i odpornościowych. Często po nadruku wykonuje się testy związane z odpornością na działanie alkoholu, olejów, kwasów czy konserwantów. Absolutnym wymogiem jest odporność na ścieranie – którą łatwo może zweryfikować moment transportu produktów, ale także zwykły dotyk palcem. Ważna jest odporność na zmienne temperatury i wilgotność – zdecydowana większość opakowań kosmetycznych przechowana jest w łazience i może mieć kontakt z wodą.

Dodatkowym czynnikiem, branym dzisiaj często pod uwagę, jest wpływ ekologicznych receptur kosmetyków naturalnych na zdobienia na opakowaniu. Kosmetyki naturalne często zawierają oleje roślinne, które mogą wchodzić w reakcję z farbami i lakierami stosowanymi w zdobieniach. Wymaga to doboru specjalnych, odpornych powłok drukarskich.

Dlaczego hot stamping?

Hot stamping, znany również jako tłoczenie folią na gorąco, jest metodą zdobienia powierzchni stosowaną od lat i bardzo popularną. Pozwala uzyskać luksusowy i elegancki wygląd opakowania, a jednocześnie wyróżnia się trwałością zdobienia. Technika ta polega na wtapianiu rozgrzanej folii w powierzchnię opakowania za pomocą stempla.

Jakie są najważniejsze zalety tej metody?

  • Uniwersalność – można ją stosować na bardzo różnych tworzywach, właściwie na większości używanych do produkcji opakowań kosmetyków.
  • Możliwość uzyskania pięknych efektów metalicznych zdobień, lustrzanych czy holograficznych – nie do uzyskania za pomocą farby czy lakieru.
  • Nadawanie opakowaniom wyjątkowo ekskluzywnego wyglądu – błyszczący transfer do hot stampingu z powodzeniem naśladuje na opakowaniu błyszczące cenne metale.
  • Bardzo wysoka trwałość i odporność na ścieranie – zastosowanie odpowiednio dobranego transferu do zdobienia danego podłoża daje pewność najwyższej odporności na ścieranie w różnych warunkach.
  • Precyzja w nanoszeniu nawet drobnych detali – bardzo małych i skomplikowanych zdobień, na przykład naśladujących błyszczącą pajęczynę, siateczkę czy drobne błyszczące kamienie szlachetne. 

Najnowsze rozwiązania w ofercie produktów do hot stampingu

Oferta transferów i materiałów do technologii hot stampingu jest wciąż rozbudowywana. Mamy tu na myśli także produkcję coraz bardziej zaawansowanych wzorów matryc do tłoczenia na gorąco z efektami mikro struktur czy nano-embossingu. Jeśli chodzi o transfery – w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku ich oferta kolorystyczna jest coraz bogatsza. Coraz precyzyjniej także formuły są dostosowywane do specyficznych podłoży – pod kątem ich właściwości jak i kształtu.

Nowe formuły transferów dają coraz większą swobodę projektowania na przykład w przypadku tub kosmetycznych. Z jednej strony zapewniają wyjątkowy efekt błysku po naniesieniu na podłoże, z drugiej – charakteryzują się jeszcze wyższą odpornością mechaniczną i chemiczną. Stają się także coraz bardziej uniwersalne w odpowiedzi na poszukiwania klientów, związane z transferami odpowiednimi zarówno do drobniejszych, jak i dużych wzorów, a także na trudniejsze tworzywa – jak PET.

Nowe produkty w zakresie technologii do hot stampingu to także między innymi folie do zdobienia opakowań tuszy do rzęs i słoiczków z polipropylenu. Są to rozwiązania, które otwierają nowe możliwości w zakresie jakości i atrakcyjności produktów dla właścicieli marek i producentów. Cechy takie, jak wysoka odporność na długi okres użytkowania, praktycznie nieograniczone możliwości projektowe i szeroka gama kolorów, umożliwiająca tworzenie wyjątkowych wzorów przenoszą nas w tym zakresie na wyższy poziom zastosowań tej technologii.

Uszlachetnianie powierzchni opakowań kosmetyków to nie tylko błysk i metaliczne detale. Efektowne pigmentowe zdobienia to także czynnik wyróżniający. Nowy transfer w kolorze bieli to połączenie dekoracji pigmentowej z efektem połysku. Naśladując producentów kosmetyków czyszczących, którzy chwalą swoje produkty za efekt „jeszcze bielszej bieli” możemy za pomocą zdobienia hot stampingiem uzyskać biel o lśniącym połysku. Niezależnie od tego, czy chodzi o duże powierzchnie, bardzo cienkie linie czy wyróżniające się pojedyncze akcenty, możemy teraz uzyskać białe wykończenie o wyjątkowej estetyce. Transfer jest odporny na zarysowania i ścieranie, gwarantując imponującą trwałość. To droga do zupełnie nowych trendów w projektowaniu opakowań.

Do tego transfery o wzorach tak zwanych holograficznych, dających efekt trójwymiaru, transfery półprzeźroczyste czy też takie, które łączą funkcję zdobienia z niezwykle ważną funkcją ochrony marki – jak widać, w zakresie zdobienia powierzchni technologią hot stampingu możliwości jest naprawdę wiele. Przy czym można ją z powodzeniem łączyć w jednym projekcie z innymi sposobami dekoracji powierzchni, wymienionymi wcześniej.

Rozpatrując wpływ tej technologii na środowisko – co dzisiaj słusznie bierze się pod uwagę w przypadku zdecydowanej większości branż – hot stamping to proces tak zwany „suchy” i bezrozpuszczalnikowy, przy którym zużywa się niewielką ilość energii. Transfer jest na tyle cienki, że nie ma widocznego wpływu na spowolnienie biodegradacji papieru lub tektury. Jednocześnie wciąż opracowywane się coraz bardziej przyjazne dla środowiska folie.

Nowoczesne maszyny do hot stampingu są coraz bardziej energooszczędne, co przyczynia się do zmniejszenia śladu węglowego związanego z drukowaniem.

Technologia hot stampingu ewoluuje w kierunku bardziej zrównoważonych praktyk, oferując eleganckie wykończenia przy jednoczesnym minimalizowaniu wpływu na środowisko. W tym zakresie rozwój branży jest nieustanny, a dążenia do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji w nadchodzących latach traktowane jako priorytet.

Podsumowanie

Branża kosmetyczna jest niezwykle „żywa”. Nowe trendy kolorystyczne, zapachowe czy wręcz produktowe mogą zmieniać się co sezon. Z jednej strony jakość oferowanych kosmetyków musi stawać się coraz lepsza, żeby sprostać oczekiwaniom rynku i wygrywać w tak konkurencyjnym środowisku. Z drugiej – wygląd opakowania i jego funkcja marketingowa nie przestaje mieć znaczenia, a nawet zdaje się mieć je coraz większe. Decyzje zakupowe konsumentów są niezwykle emocjonalne, zwłaszcza w sektorze kosmetycznym. Dlatego wygląd produktów kosmetycznych i ich odbiór przez klientów są tak ważne.

Co za tym idzie – zdobienie na opakowaniu powinno być nie tylko efektowne, ale także najwyższej jakości i trwałe. Dobierając technologię zdobienia z tych, wymienionych wcześniej na pewno koniecznie należy wziąć pod uwagę tworzywo, z jakiego wykonane jest opakowanie, a także wyzwania, jakie niesie każda z nich. Warto także rozważyć możliwość połączenia dwóch czy trzech, bo różne technologie zdobienia powierzchni wzajemnie się nie wykluczają. Jeśli testy ścieralności wypadają pomyślnie i nie zachodzi niekorzystna reakcja ze składnikiem kosmetyku – wówczas pozostaje oddać się żywiołowi projektowania ładnych, oryginalnych, niebanalnych opakowań kosmetyków, po które wszyscy chętnie sięgamy.

Dodatkowe informacje

Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 1/2025

Autorzy

  • Joanna Popiel-Szut

    Business Coordinator
    PC Print