Aktualności
Ekotrendy i innowacyjne rozwiązania opakowaniowe w branży kosmetycznej
Opakowania do kosmetyków
Stanowią jedynie 5% wszystkich opakowań na rynku. Według Rekopol struktura opakowań wprowadzanych do obrotu przez branżę kosmetyczną wygląda obecnie następująco: 39% stanowią papier i tektura, 26% zajmują tworzywa sztuczne, 24% to drewno, 6% – szkło, 3% – aluminium, 1% stanowi stal i 1% to pozostałe materiały.
Opakowania plastikowe produkowane rocznie przez przemysł kosmetyczny ważą około 70 tys. ton, gdzie 50 tys. ton trafia do konsumenta w formie pojedynczych opakowań – to nadal bardzo dużo.
Mimo że opakowania z tworzyw sztucznych nie mogą zostać całkowicie usunięte z branży kosmetycznej (ich właściwości pozwalają na pełną kompatybilność z masą produktu i zapewniają ochronę barierową), coraz więcej producentów kosmetyków szczególnie linii eko decyduje się poszukać alternatywnych, ekologicznych form prezentacji i sprzedaży produktu. Oferują oni również swoim klientom możliwość nabycia elementów wymiennych oraz opcję refi lle, która jest ważnym aspektem ekorozwiązań. Obecnie branża już na etapie ekoprojektowania dąży do zmniejszania masy i objętości opakowania. Ważne, by można było je poddać recyklingowi lub żeby w swoim składzie zawierały recyklanty.
Ekorozwiązania opakowaniowe w ekokosmetykach
Producenci ekologicznych kosmetyków w myśl idei zero waste coraz częściej wybierają opakowania, które będą przyjazne dla środowiska. Wszelkiego rodzaju szklane czy papierowe opakowania, wypełnienia, etykiety i dodatki prezentują się bardzo elegancko, a wizerunek marki takiego produktu jest w całości proekologiczny. Wiele firm kładzie też duży nacisk na to, aby kleje, farby i lakiery, które używane są do produkcji etykiet, stickerów czy nadruków na elementach informacyjnych produktu były również ekologiczne. Widać rosnące zapotrzebowanie w branży kosmetycznej na coraz to nowsze i innowacyjne rozwiązania wykonane z materiałów odnawialnych. Definitywnie luksusowe opakowanie przyszłości będzie musiało być full eko.
Budowanie świadomości ekologicznej
Lwia część odpowiedzialności za promowanie ekologicznych trendów pakowania spoczywa na dostawcach. Wiele zapytań marek kosmetycznych stanowi bezpośrednią prośbę o kontakt do dostawców, którzy mogą zaoferować przyjazne dla środowiska rozwiązania w zakresie opakowań, takie jak większa zawartość PCR, biodegradowalne czy szklane butelki, innowacyjne rozwiązania produkcyjne i zabezpieczające w transporcie. Wiele fi rm dostarczających komponenty do pakowania w branży kosmetycznej wyszła naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów i szuka coraz to nowszych rozwiązań.
Tuba papierowa zamiast plastikowej
Stora Enso, duży potentat w branży papierniczej, wprowadza tekturową tubę do pakowania kosmetyków jako nową, przyjazną dla klimatu alternatywę dla tub plastikowych. Kartonowa tuba nadaje się do pierwotnego pakowania kremów do skóry[1]. Korpus takiej tuby wykonany jest z powleczonej barierą i odpornej na tłuszcz tektury, dzięki czemu nadaje się ona do pakowania kremów. Zastosowanie takiej technologii zmniejsza zużycie plasti ku o 70% w porównaniu z tubą plastikową.
Opakowanie szklane i jego ochrona
Świetną alternatywą do pakowania wszelkiego rodzaju kosmetyków są opakowania szklane, choć są one dużo bardziej wymagające, jeżeli chodzi o transport finalnego produktu do klienta. Jednak rynek ekokomponentów do pakowania znalazł już dobre rozwiązanie i na to. Niekoniecznie szkło musi być zabezpieczone superbłyszczącym i nafaszerowanym pudełeczkiem z full kolor nadrukiem. Świetnie sprawdzają się do ochrony szklanego pojemnika dostępne na rynku ekorękawy SLIVV, wykonane z elastycznej tektury, która jest podobna do tektury falistej, ale ma dodatkowo unikalne właściwości rozciągania i powrotu do pierwotnego kształtu. Takie rękawy są często wybierane do ekokosmetyków jako ochrona buteleczek na olejki, kremy czy balsamy.
Elastyczne opakowanie wysyłkowe, które ma formę rękawa, ściśle przylega do słoiczka z kremem czy serum i doskonale zabezpiecza go przed rozbiciem. Struktura opakowania sprawia, że absorbuje energię z uderzenia i chroni produkt w środku. Dzięki temu, że owijka jest również elastyczna, dopasowuje się do opakowania o różnej średnicy i wysokości. Zaletą tego rodzaju pakowania jest wygoda użycia, ponieważ nie wymaga stosowania dodatkowych materiałów, takich jak taśma czy klej. Wystarczy nałożyć elastyczny rękaw na produkt i… to wszystko! Niektóre z owijek mają dodatkowo wzmacnianą strefę ochrony dna słoiczka, dzięki czemu mamy pewność, że słoiczek nie wyśliźnie się z opakowania. Stosując takie rozwiązanie, zyskujemy dodatkowo piękną prezentację produktu.
Papier z nadrukiem silk
Jeśli potrzebujemy wyeksponować delikatność kosmetyku i stworzyć luxury unboxing dla klienta ostatecznego, świetnie sprawdzą się do tego papiery jedwabne do ochrony i otulenia produktu. Producenci oferują opcję takiego zabezpieczenia w różnych kolorach (również śnieżnobiałe). W zależności od potrzeb można wybrać nadruk na tym ekskluzywnym papierze, który będzie charakterystyczny dla danej linii produktowej, np. motyw roślinny lub nadruk indywidualny własnego brandu czy przesłania. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się w edycjach limitowanych produktu – fantastycznie podkreśla luksusowy wizerunek ekomarki.
Wypełnienia do paczek – ekowiórki
Ostatnim, innowacyjnym produktem, który chciałam przedstawić, jest ekologiczne wypełnienie do paczek – papierowe wióry. Z pełną świadomością mówię o tym na końcu, gdyż stanowią one niejako dopełnienie ekowizerunku marki.
Wykonane są zazwyczaj z papierów recyklingowych, choć możemy dostać je też w wersji kolorowej. Mają różną szerokość i grubość, w zależności jaki produkt mają ochronić – ciężki czy lekki.
Takie wypełnienie pełni nie tylko funkcję ochronną, ale również prezentacyjną. Świetnie podkreśla ekologiczny wizerunek prezentowanych produktów. Ostatnio na rynku pojawiła się też zupełna nowość – papierowe wiórki, które są powleczone preparatem biobójczym aXonnite®. Mają one dodatkową funkcję w postaci powłoki wiruso-, bakterio- i grzybobójczej zapewniającej „czystość” paczki i produktów. Oczywiście sama powłoka jest również eko.
Wyzwania ekoopakowań w nowej rzeczywistości
W dobie pandemii szczególnego znaczenia nabierają ekofunkcje opakowań, które zapewniają najwyższe standardy higieniczne. Jest to jeden z warunków zapobiegania rozpowszechnianiu wirusów i bakterii. Ochrona zapakowanego produktu przed wirusami i bakteriami, a nawet grzybami powinna być funkcją równorzędną z ekologiczną.
W jednym z artykułów na portalu pakowanie.info czytamy, że w tej sytuacji opakowania z tworzyw sztucznych (plastiku) są najbardziej „przyjazne” dla wzmacniania antywirusowych i antybakteryjnych zabezpieczeń, choć musimy za to zapłacić cenę zwiększenia odpadów opakowań z tworzyw sztucznych.
Jest to trochę przerażające, ponieważ powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby promować ekoalternatywy. A są już na rynku rozwiązania, które pozwalają na wyprodukowanie czystego mikrobiologicznie pudełka działającego aktywnie, które niszczy w sposób ciągły wszelkie wirusy i bakterie z jego powierzchni.
Jak wynika z informacji z przeglądu papierniczego, jedna z firm jest na ukończeniu wdrażania technologii RBECO Protect by aXonnite® – powlekania wszelkiego rodzaju papierów, kartonów, opakowań stosowanych we wszystkich branżach (począwszy od poligrafi i, a skończywszy na branży HoReCa) preparatem aXonnite®, który pozwala uzyskać czystą powierzchnię użytkową.
To ogromna szansa zarówno dla producentów z branży kosmetycznej, jak i dla fi rm ze wszystkich sektorów produkcyjnych, by móc dostarczać klientom produkty w czystych mikrobiologicznie opakowaniach. Jest to bardzo ważne, szczególnie w dobie pandemii – konsumenci wciąż się obawiają, czy paczka, którą otrzymali, nie jest skażona. Myślę, że jest to również duża szansa dla samych producentów ekokosmetyków, aby pokazać swoim klientom, iż ich nadrzędną wartością jest bezpieczeństwo konsumenta.
Bibliografia
[1] https://www.storaenso.com/en/newsroom/news/2019/10/stora-ensointroduces-a-paperboard-tube-for-cosmetics
Patrycja Bylak
COO
RBECO Sp. z o.o.
Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2020