Druk cyfrowy – rozwiązanie dla branży kosmetycznej?

Nie da się ukryć, że świat technologiczny rozwija się w zawrotnym tempie. Jedni z nas popłyną z jego nurtem czerpiąc z nowych możliwości, zaś drudzy oprą się jego sile pozostając wiernymi temu, co już znają i co uważają za sprawdzone. Zatem jak rozpoznać, czy druk cyfrowy to technologia, której warto zaufać? Czy branża kosmetyczna może jeszcze bardziej rozwinąć swoje skrzydła otwierając się na tę formę druku?

Druk cyfrowy opakowań w Polsce rozpoczął się na początku XXI wieku. Pierwsze, przemysłowe maszyny zostały zainstalowane w latach 2003–2006 rozpoczynając transformację na naszym rynku. Początki dla technologii cyfrowych były bardzo trudne, ponieważ zarówno jakość druku, jak i możliwości samych urządzeń były niewystarczające, a koszty wytworzenia bardzo wygórowane i niedostępne dla wielu potencjalnych odbiorców. Nie było też przekonania do technologii cyfrowych u klientów, którzy stawiali na konwencjonalne, offsetowe czy fleksograficzne rozwiązania.

Pomimo wielu ograniczeń, producenci maszyn cały czas pracowali nad rozwojem technologii i poprawianiem jakości i szybkości druku. Coraz więcej myśleli też o optymalizacji kosztów, tak aby technologia mogła stać się bardziej dostępna, bez ograniczeń dla poszczególnych branż.

Po 2012 roku maszyny cyfrowe były już coraz częściej instalowane w drukarniach posiadających ogromne doświadczenie w drukach konwencjonalnych jako alternatywa, jak i w firmach, które od razu postawiły sobie za główny cel zaspokojenie rynku pod kątem niskich nakładów i małych serii.

Równocześnie, producenci maszyn tradycyjnych dostrzegli siłę cyfryzacji i rozpoczęli gonitwę technologiczną za producentami maszyn cyfrowych, co zaczęło skutkować tym, że w drugiej dekadzie mieliśmy już wiele firm, które oferowały urządzenia do druku cyfrowego lub łączące druk tradycyjny z cyfrowym. Tę tendencję najlepiej widać w przypadku maszyn do druku etykiet. Obecnie każdy producent maszyn tradycyjnych oferuje w pakiecie rozwiązania cyfrowe lub hybrydowe, przez co na rynku możemy przebierać w różnego typu opcjach i rozwiązaniach, które do tej pory były niedostępne.

Aktualnie technologia cyfrowa jest już tak powszechna, że klienci są na nią niejako skazani ze wszystkimi jej zaletami i wadami – bo takie też oczywiście występują. Jak klienci mają się odnaleźć w tym „gąszczu” rozwiązań – postaram się pokrótce wyjaśnić i wskazać odpowiednie rozwiązanie dla każdego produktu.

Pierwsze branże, które zdecydowały się na druk cyfrowy, czy to opakowań kartonowych, czy etykiet to producenci stosunkowo nowo powstałej grupy produktowej, a mianowicie firmy zajmujące się produkcją liquidów do e-papierosów i eko (bio) produktów. Moda na te artykuły w połączeniu z mnogością smaków i wariantów spowodowała ogromne zainteresowanie „cyfrą”. Kolejne branże, które dołączyły do beneficjentów opakowań cyfrowych to branża spożywcza, beverage i wszelkie inicjatywy biznesowe charakteryzujące swoją działalność jako „kraftową”.

Sprzedaż opakowań cyfrowych dla branży kosmetycznej systematycznie rośnie, ale na pewno nie osiągnęła jeszcze swojego maksimum. Trzeba jednak przyznać, że jest jedną z branż, która zdecydowała się na jej stosowanie bardzo późno, a to dlatego że „beauty” charakteryzuje się dużymi wymaganiami jakościowymi co do odzwierciedlenia kolorów, szczegółów grafiki i czytelności drobnych czcionek.

Czy w takim razie producenci kosmetyków powinni przenosić produkcję opakowań do obszaru digital? Czy coś stoi na przeszkodzie podjęcia takiej decyzji?

Pamiętam uczestnictwo mojej firmy w targach branżowych i odwiedziny naszego stoiska przez przedstawicieli firm kosmetycznych, to było jakieś 10 lat temu. Klienci odchodzili od stoiska, kwitując, że ta technologia nie jest dla nich, że jest droga w porównaniu z technologiami tradycyjnymi w przeliczeniu na jedno opakowanie. Teoretycznie była to dobra reakcja, jednak wtedy branża pomimo swojego systematycznego, dynamicznego rozwoju opierała się na kilku standardowych wariantach produktowych. Wraz z rozwojem rynku i coraz większą konkurencją, działy wdrożeniowe zaczęły prześcigać się w wariantach kolorystycznych, zapachowych, mieszankach i innowacjach. To spowodowało ogromną potrzebę zabezpieczenia wielorodzajowości pod kątem opakowań. Innym czynnikiem, który spowodował zainteresowanie cyfrą było powstanie marek typu „private label” i produkcje kontraktowe, a także wdrażanie ekoproduktów kosmetycznych i rozdzielanie produktów na konkretne grupy docelowe. Odzwierciedleniem tych działań są uginające się półki w sieciach specjalistycznych sklepów kosmetycznych i hipermarketów. W ostatnich latach niemałą rolę odegrała ilość powstających startupów oferujących produkty kosmetyczne.

Ilość wariantów kremów, szamponów, odżywek, mydeł czy takich produktów, jak smoothie kosmetyczne doprowadziło do tego, że technologia druku cyfrowych opakowań nabrała dużego rozpędu i zaczęła być jedną z kluczowych dla branży kosmetycznej.

Jedną z największych zalet druku cyfrowego jest możliwość produkcji niskonakładowej o dużej liczbie wariantów. Dla technologii cyfrowej nie jest żadnym wyzwaniem wydrukowanie kilkudziesięciu różnorodnych opakowań w niskim nakładzie. Takie rozwiązanie pozwala na łatwe wprowadzenie produktu na rynek, przetestowanie go i ocenę jak zostanie przyjęte przez konsumenta bez potrzeby inwestowania w materiały przygotowawcze, jakimi są koszty matryc czy form drukowych, które w drukarni etykiet stanowią dużą wartość w procesie produkcji, a ich przygotowanie jest czasochłonne i często bardzo skomplikowane.

Aby wprowadzić produkt na rynek, działy marketingu coraz częściej chcą zobaczyć prototyp opakowania. Bez tego wdrożenie masowej produkcji jest niemożliwe. I tu znowu naprzeciw wychodzi technologia cyfrowa. Bardzo niskim kosztem można wydrukować po kilka sztuk docelowego opakowania i zaprezentować je zarządowi lub potencjalnemu klientowi, jakim są sieci handlowe lub hurtownie. W naszej drukarni można zamówić próbny druk cyfrowy bez jakichkolwiek kosztów. Jeśli klient uzna, że nie spełnia jego oczekiwań, może nanieść zmiany, a my dokonamy ponownego wydruku, tak aby osiągnąć oczekiwany poziom. Dodatkowym atutem jest wydrukowanie próbek na różnych surowcach i zweryfikowanie, które rozwiązanie jest najbardziej odpowiednie dla naszego produktu.

Najbardziej docenianym atutem druku cyfrowego jest czas realizacji. Oczywiście w zależności od drukarni czasy te są zróżnicowane, jednak są one zdecydowanie krótsze niż tradycyjny druk z uwzględnieniem form drukowych. W prowadzonych rozmowach handlowych jednym z najczęściej zadawanych pytań przez klientów jest pytanie o czas realizacji. Kiedy pada takie pytanie, zawsze odpowiadam, że druk został zaprojektowany pod ideę „just in time” i tego się trzymamy. Chcesz mieć szybko, wybierz druk cyfrowy.

Charakterystycznym dla produkcji kosmetyków w Polsce, ale nie tylko, jest przygotowywanie kampanii promocyjnych seryjnych produktów pod akcje sezonowe z uwzględnieniem odpowiednich akcentów charakterystycznych dla danego okresu. Wyprodukowanie opakowań świątecznych w technologii cyfrowej w łatwy i szybki sposób pozwoli na zamianę zwykłych artykułów w niepowtarzalny prezent, po który klient sięgnie szybciej niż po wersję podstawową. A po zakończonej akcji można w łatwy i szybki sposób przywrócić nominalne opakowanie, tak aby nie „odstawało’’ na półce sklepowej.

Ostatnie lata charakteryzują się dużą intensywnością powstawania nowych firm i manufaktur, które zaczynają od krótkich eksperymentalnych serii. Dla nich druk cyfrowy jest jedynym rozwiązaniem. W łatwy sposób mogą wprowadzić szybko i za rozsądne pieniądze nawet bardzo ekskluzywny produkt. W przypadku branży etykiet ciekawe jest to, że druk cyfrowy dużo lepiej sprawdza się na papierach ekskluzywnych o charakterystycznej strukturze. Przewaga technologii cyfrowej HP Indigo, jaką oferujemy jest jednym z najlepszych rozwiązań na opakowania premium.

Nową formą promocji jest budowanie spersonalizowanych relacji między markami a użytkownikami. Dzięki możliwości łatwej i szybkiej zmiany wizerunku produktu można go ukierunkować na konkretną grupę docelową. Ciekawą cyfrową formą prezentacji produktu, której branża beauty nie wykorzystuje albo robi to w bardzo małym stopniu jest możliwość kreowania różnorodnych opakowań dla serii, różniących się kolorystyką, formą grafiki, zmiennymi tekstami czy personalizacją alfanumeryczną przy zachowaniu jednorodności marki. Różnorodne opakowania stanowią jednocześnie serię i niepowtarzalną formę, która bardzo dobrze odbierana jest zwłaszcza przez młode pokolenie. Dla nich niepowtarzalność to forma wyróżnienia się, czasami podkreślenia swojej osobowości. Jest to bardzo odważna forma prezentacji, ale niejednokrotnie już potwierdzona swoją skutecznością i dużą akceptacją współczesnych klientów.

Druk cyfrowy to także skuteczna forma zabezpieczenia produktu poprzez zastosowanie mikrozabezpieczeń. W dobie, gdzie podróbki pojawiają się na porządku dziennym, dzięki specjalnym, ukrytym z grafice indywidualnym znakom i specjalnym tonerom można w bardzo łatwy sposób zabezpieczyć i równocześnie zweryfikować autentyczność produktu.

Jaka w rzeczywistości jest cena opakowania cyfrowego? Biorąc po uwagę wszystkie wymienione atuty druku cyfrowego, analizując potrzeby rynku i zróżnicowanie asortymentu oraz to, że z każdym rokiem przybywa drukarń oferujących technologie cyfrowe, możemy spodziewać się, że koszty będą malały. Oczywiście cena będzie weryfikowana przez aktualny stan inflacji i wpływ czynników makroekonomicznych. Osoba odpowiedzialna za zakupy musi wiedzieć, że zamawiając produkty w technologii cyfrowej nie musi zabezpieczać sobie większych ilości, tylko realizuje zamówienie na taką ilość, na jaką jest zapotrzebowanie.

Wybierając drukarnie do realizacji cyfrowych warto pamiętać, że musi być to organizacja, która dobrze rozumie charakterystykę druku, ma swoje doświadczenia, tak aby jak najlepiej poprowadziła proces doradztwa i wykonalności. Najlepiej, aby posiadała wszystkie możliwe technologie druku, zarówno konwencjonalne i cyfrowe oraz aby wybrała najlepszą opcję dla klienta. I tu największą rolę odgrywa profesjonalna załoga nastawiona na klienta, umiejąca dobrze zdefiniować potrzeby i dobrać odpowiednią opcję druku.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2022

Udostępnij materiał w

Aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4192

    Kosmetyczne rozwiązania z efektem „wow”

    Zabiegi bankietowe przed świętami i sylwestrem Czytaj dalej

  • 4188

    Kolekcja Holiday od florence by mills

    Eksperci alarmują, że młodzi ludzie coraz bardziej uciekają od życia offline w świat wirtualny. Jak pokazują wyniki badań młodzież w wieku 16-19 lat spędza przy komputerze aż 28 godzin tygodniowo*! Z kolei blue light, czyli niebieskie światło emitowane przez te urządzenia, ma bardzo negatywny wpływ na kondycję cery, wnika głęboko w warstwy naskórka i ma zdolność do niszczenia wszystkich warstw ‒ osłabia barierę naskórkową, powoduje powstawanie przebarwień pozapalnych, przyczynia się do przedwczesnego starzenia skóry. Czytaj dalej

  • 4187

    Krok numer 2: pielęgnacja domowa czyli jak przedłużyć efekty zabiegów gabinetowych?

    Profesjonalne zabiegi w gabinecie kosmetycznym to obecnie stały punkt kalendarza wielu z nas. Zabieg… i co dalej? Jak przedłużyć działanie składników aktywnych wykorzystanych w gabinecie? Jak sprawić, by skóra na dłużej zachowała oczekiwany efekt? Odpowiedź stanowi profesjonalna pielęgnacja domowa, czyli „krok nr 2”. Czytaj dalej

  • 4186

    3 zabiegi trychologiczne na piękne włosy i zdrową skórę głowy jesienią

    Niekorzystne warunki atmosferyczne, z jakimi zmagamy się w okresie jesienno-zimowym, stanowią wyjątkowe wyzwanie dla kondycji naszych włosów. Jak im pomóc? Najlepiej skorzystać z konsultacji u trychologa, który dobierze odpowiedni zabieg oraz wskaże ewentualne przeciwskazania. Czytaj dalej

  • 4185

    SERIA ZIMOWA NOC OD YOPE

    Tej zimy YOPE dba o skórę i jednocześnie rozpieszcza zmysły. Limitowana seria kosmetyków o nazwie Zimowa Noc to połączenie naturalnych składników, esencji, masła oraz olejów roślinnych z cudownie kojącym zapachem cynamonu, goździków imbiru i nutą słodkiego rumu. Od teraz sen o miękkim, aksamitnym ciele staje się rzeczywistością dzięki YOPE. Czytaj dalej

  • 4184

    Zabłyśnij fryzurą podczas „wielkich wyjść”. 5 zasad perfekcyjnej pielęgnacji.

    Miękkie fale, wet look, kucyk w stylu Barbie lub perfekcyjny sleek bun – to fryzjerskie hity zimy 2022. Już niebawem zadasz nimi szyku podczas świątecznych spotkań w firmie, przy wigilijnym stole oraz w czasie sylwestrowych szaleństw i karnawału. Będzie bosko! Perfekcyjna fryzura to jeden ze sposobów na zrobienie piorunującego wrażenia. Jest jeden warunek – włosy muszą wyglądać zdrowo i być idealnie wypielęgnowane. Czytaj dalej

  • 4183

    Nowości do naturalnej pielęgnacji twarzy od Hagi

    Firma Hagi wprowadziła na rynek 3 nowe linie kosmetyków do naturalnej pielęgnacji twarzy. Produkty są odpowiedzią na potrzeby skóry na każdym etapie codziennej rutyny: oczyszczania, tonizacji i pielęgnacji właściwej. Wśród kosmetyków do oczyszczania twarzy znajdziemy produkty do demakijażu i mycia o różnej konsystencji i przeznaczeniu. Wśród produktów pielęgnacyjnych wyróżniono dwie linie: dedykowane skórze bardzo wrażliwej i wymagającej: COMFORT ZONE oraz przeznaczone dla skóry dojrzałej: POWER ZONE. Wszystkie nowe produkty są wegańskie i pełne naturalnych, skutecznie działających składników aktywnych. Czytaj dalej

  • 4182

    Pielęgnacja… jak po maśle!

    Masło mango tłoczone jest na zimno z pestek mango indyjskiego, czyli Mangifera Indica. Taki proces sprawia, że zachowuje wszystkie naturalne substancje odżywcze, a co za tym idzie właściwości pielęgnacyjne. A ma ich całe mnóstwo! Jego wszechstronne – nawilżające, natłuszczające i kojące – działanie na skórę można poznać dzięki kosmetykom z serii Botanic Origin. Czytaj dalej

  • 4175

    3 zasady pielęgnacji skóry suchej jesienią

    …czyli demakijaż, nawilżanie i emolienty Czytaj dalej

  • 4173

    Jesienna pielęgnacja skóry. O czym należy pamiętać?

    Jesień to czas, kiedy dużo więcej chwil spędzamy w domu. Możemy więc skupić się na dbaniu o siebie i swoją skórę. Z jednej strony należy zadbać o oczyszczanie po lecie, z drugiej przygotować się na zimę. Jak powinna wyglądać pielęgnacja skóry jesienią? Jakie domowe zabiegi pielęgnacyjne i kosmetyki najlepiej sprawdzą się teraz? Radzimy! Czytaj dalej

  • 4172

    MARKA: Equilibra, SERIA: Argan – NOWE OPAKOWANIA

    ASORTYMENT: - Arganowy przeciwzmarszczkowy krem do twarzy Equilibra – 50 ml - Arganowy złuszczający peeling do twarzy Equilibra – 75 ml - Arganowa woda micelarna Equilibra- 400 ml Czytaj dalej

  • 4171

    Nowość! Emulsja stymulująca Bionigree — pomoc dla skóry głowy i włosów

    Stres, niewłaściwa dieta, czynniki zewnętrzne, nieprawidłowa pielęgnacja — przyczyn złego stanu włosów i skóry głowy może być wiele. Szukając źródła problemów, warto zwrócić się o pomoc trychologa lub sięgnąć po profesjonalne kosmetyki. Czytaj dalej

  • 4169

    Pierwsza certyfikowana maska do włosów 4w1 od Nature Box firmy Henkel

    Nature Box z nowym wegańskim produktem do pielęgnacji włosów Czytaj dalej

  • 4168

    Pielęgnacyjne SOS. Jak w kilka dni przed Świętami Bożego Narodzenia poprawić kondycję skóry?

    Boże Narodzenie i Sylwester to wyjątkowy czas. Wiąże się ze spotkaniami w szerokim gronie rodzinnym oraz okazją do rozmowy z dawno niewidzianymi krewnymi i przyjaciółmi. Jeśli jednak stan Twojej skóry pozostawia wiele do życzenia, służymy pomocą. Przedstawiamy kilka zabiegów, które bez problemu wykonasz w domu, a Twoja twarz odzyska zdrowy, młodzieńczy wygląd. Czytaj dalej

  • 4167

    Miesiąc świadomości raka piersi. Marka kosmetyczna Yolyn przyłącza się do kampanii ,,różowego października’’

    Polska marka kosmetyczna Yolyn wspiera międzynarodową kampanię ,,różowego października’’, który na świecie określany jest jako miesiąc świadomości raka piersi. Do fundacji ,,OnkoCafe’’ oraz ,,Pokonaj raka’’ trafią produkty Yolyn. Kosmetyki będą przekazywane kobietom, które pomimo choroby pokazują siłę i determinację. Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/