Druk cyfrowy – rozwiązanie dla branży kosmetycznej?

Nie da się ukryć, że świat technologiczny rozwija się w zawrotnym tempie. Jedni z nas popłyną z jego nurtem czerpiąc z nowych możliwości, zaś drudzy oprą się jego sile pozostając wiernymi temu, co już znają i co uważają za sprawdzone. Zatem jak rozpoznać, czy druk cyfrowy to technologia, której warto zaufać? Czy branża kosmetyczna może jeszcze bardziej rozwinąć swoje skrzydła otwierając się na tę formę druku?

Druk cyfrowy opakowań w Polsce rozpoczął się na początku XXI wieku. Pierwsze, przemysłowe maszyny zostały zainstalowane w latach 2003–2006 rozpoczynając transformację na naszym rynku. Początki dla technologii cyfrowych były bardzo trudne, ponieważ zarówno jakość druku, jak i możliwości samych urządzeń były niewystarczające, a koszty wytworzenia bardzo wygórowane i niedostępne dla wielu potencjalnych odbiorców. Nie było też przekonania do technologii cyfrowych u klientów, którzy stawiali na konwencjonalne, offsetowe czy fleksograficzne rozwiązania.

Pomimo wielu ograniczeń, producenci maszyn cały czas pracowali nad rozwojem technologii i poprawianiem jakości i szybkości druku. Coraz więcej myśleli też o optymalizacji kosztów, tak aby technologia mogła stać się bardziej dostępna, bez ograniczeń dla poszczególnych branż.

Po 2012 roku maszyny cyfrowe były już coraz częściej instalowane w drukarniach posiadających ogromne doświadczenie w drukach konwencjonalnych jako alternatywa, jak i w firmach, które od razu postawiły sobie za główny cel zaspokojenie rynku pod kątem niskich nakładów i małych serii.

Równocześnie, producenci maszyn tradycyjnych dostrzegli siłę cyfryzacji i rozpoczęli gonitwę technologiczną za producentami maszyn cyfrowych, co zaczęło skutkować tym, że w drugiej dekadzie mieliśmy już wiele firm, które oferowały urządzenia do druku cyfrowego lub łączące druk tradycyjny z cyfrowym. Tę tendencję najlepiej widać w przypadku maszyn do druku etykiet. Obecnie każdy producent maszyn tradycyjnych oferuje w pakiecie rozwiązania cyfrowe lub hybrydowe, przez co na rynku możemy przebierać w różnego typu opcjach i rozwiązaniach, które do tej pory były niedostępne.

Aktualnie technologia cyfrowa jest już tak powszechna, że klienci są na nią niejako skazani ze wszystkimi jej zaletami i wadami – bo takie też oczywiście występują. Jak klienci mają się odnaleźć w tym „gąszczu” rozwiązań – postaram się pokrótce wyjaśnić i wskazać odpowiednie rozwiązanie dla każdego produktu.

Pierwsze branże, które zdecydowały się na druk cyfrowy, czy to opakowań kartonowych, czy etykiet to producenci stosunkowo nowo powstałej grupy produktowej, a mianowicie firmy zajmujące się produkcją liquidów do e-papierosów i eko (bio) produktów. Moda na te artykuły w połączeniu z mnogością smaków i wariantów spowodowała ogromne zainteresowanie „cyfrą”. Kolejne branże, które dołączyły do beneficjentów opakowań cyfrowych to branża spożywcza, beverage i wszelkie inicjatywy biznesowe charakteryzujące swoją działalność jako „kraftową”.

Sprzedaż opakowań cyfrowych dla branży kosmetycznej systematycznie rośnie, ale na pewno nie osiągnęła jeszcze swojego maksimum. Trzeba jednak przyznać, że jest jedną z branż, która zdecydowała się na jej stosowanie bardzo późno, a to dlatego że „beauty” charakteryzuje się dużymi wymaganiami jakościowymi co do odzwierciedlenia kolorów, szczegółów grafiki i czytelności drobnych czcionek.

Czy w takim razie producenci kosmetyków powinni przenosić produkcję opakowań do obszaru digital? Czy coś stoi na przeszkodzie podjęcia takiej decyzji?

Pamiętam uczestnictwo mojej firmy w targach branżowych i odwiedziny naszego stoiska przez przedstawicieli firm kosmetycznych, to było jakieś 10 lat temu. Klienci odchodzili od stoiska, kwitując, że ta technologia nie jest dla nich, że jest droga w porównaniu z technologiami tradycyjnymi w przeliczeniu na jedno opakowanie. Teoretycznie była to dobra reakcja, jednak wtedy branża pomimo swojego systematycznego, dynamicznego rozwoju opierała się na kilku standardowych wariantach produktowych. Wraz z rozwojem rynku i coraz większą konkurencją, działy wdrożeniowe zaczęły prześcigać się w wariantach kolorystycznych, zapachowych, mieszankach i innowacjach. To spowodowało ogromną potrzebę zabezpieczenia wielorodzajowości pod kątem opakowań. Innym czynnikiem, który spowodował zainteresowanie cyfrą było powstanie marek typu „private label” i produkcje kontraktowe, a także wdrażanie ekoproduktów kosmetycznych i rozdzielanie produktów na konkretne grupy docelowe. Odzwierciedleniem tych działań są uginające się półki w sieciach specjalistycznych sklepów kosmetycznych i hipermarketów. W ostatnich latach niemałą rolę odegrała ilość powstających startupów oferujących produkty kosmetyczne.

Ilość wariantów kremów, szamponów, odżywek, mydeł czy takich produktów, jak smoothie kosmetyczne doprowadziło do tego, że technologia druku cyfrowych opakowań nabrała dużego rozpędu i zaczęła być jedną z kluczowych dla branży kosmetycznej.

Jedną z największych zalet druku cyfrowego jest możliwość produkcji niskonakładowej o dużej liczbie wariantów. Dla technologii cyfrowej nie jest żadnym wyzwaniem wydrukowanie kilkudziesięciu różnorodnych opakowań w niskim nakładzie. Takie rozwiązanie pozwala na łatwe wprowadzenie produktu na rynek, przetestowanie go i ocenę jak zostanie przyjęte przez konsumenta bez potrzeby inwestowania w materiały przygotowawcze, jakimi są koszty matryc czy form drukowych, które w drukarni etykiet stanowią dużą wartość w procesie produkcji, a ich przygotowanie jest czasochłonne i często bardzo skomplikowane.

Aby wprowadzić produkt na rynek, działy marketingu coraz częściej chcą zobaczyć prototyp opakowania. Bez tego wdrożenie masowej produkcji jest niemożliwe. I tu znowu naprzeciw wychodzi technologia cyfrowa. Bardzo niskim kosztem można wydrukować po kilka sztuk docelowego opakowania i zaprezentować je zarządowi lub potencjalnemu klientowi, jakim są sieci handlowe lub hurtownie. W naszej drukarni można zamówić próbny druk cyfrowy bez jakichkolwiek kosztów. Jeśli klient uzna, że nie spełnia jego oczekiwań, może nanieść zmiany, a my dokonamy ponownego wydruku, tak aby osiągnąć oczekiwany poziom. Dodatkowym atutem jest wydrukowanie próbek na różnych surowcach i zweryfikowanie, które rozwiązanie jest najbardziej odpowiednie dla naszego produktu.

Najbardziej docenianym atutem druku cyfrowego jest czas realizacji. Oczywiście w zależności od drukarni czasy te są zróżnicowane, jednak są one zdecydowanie krótsze niż tradycyjny druk z uwzględnieniem form drukowych. W prowadzonych rozmowach handlowych jednym z najczęściej zadawanych pytań przez klientów jest pytanie o czas realizacji. Kiedy pada takie pytanie, zawsze odpowiadam, że druk został zaprojektowany pod ideę „just in time” i tego się trzymamy. Chcesz mieć szybko, wybierz druk cyfrowy.

Charakterystycznym dla produkcji kosmetyków w Polsce, ale nie tylko, jest przygotowywanie kampanii promocyjnych seryjnych produktów pod akcje sezonowe z uwzględnieniem odpowiednich akcentów charakterystycznych dla danego okresu. Wyprodukowanie opakowań świątecznych w technologii cyfrowej w łatwy i szybki sposób pozwoli na zamianę zwykłych artykułów w niepowtarzalny prezent, po który klient sięgnie szybciej niż po wersję podstawową. A po zakończonej akcji można w łatwy i szybki sposób przywrócić nominalne opakowanie, tak aby nie „odstawało’’ na półce sklepowej.

Ostatnie lata charakteryzują się dużą intensywnością powstawania nowych firm i manufaktur, które zaczynają od krótkich eksperymentalnych serii. Dla nich druk cyfrowy jest jedynym rozwiązaniem. W łatwy sposób mogą wprowadzić szybko i za rozsądne pieniądze nawet bardzo ekskluzywny produkt. W przypadku branży etykiet ciekawe jest to, że druk cyfrowy dużo lepiej sprawdza się na papierach ekskluzywnych o charakterystycznej strukturze. Przewaga technologii cyfrowej HP Indigo, jaką oferujemy jest jednym z najlepszych rozwiązań na opakowania premium.

Nową formą promocji jest budowanie spersonalizowanych relacji między markami a użytkownikami. Dzięki możliwości łatwej i szybkiej zmiany wizerunku produktu można go ukierunkować na konkretną grupę docelową. Ciekawą cyfrową formą prezentacji produktu, której branża beauty nie wykorzystuje albo robi to w bardzo małym stopniu jest możliwość kreowania różnorodnych opakowań dla serii, różniących się kolorystyką, formą grafiki, zmiennymi tekstami czy personalizacją alfanumeryczną przy zachowaniu jednorodności marki. Różnorodne opakowania stanowią jednocześnie serię i niepowtarzalną formę, która bardzo dobrze odbierana jest zwłaszcza przez młode pokolenie. Dla nich niepowtarzalność to forma wyróżnienia się, czasami podkreślenia swojej osobowości. Jest to bardzo odważna forma prezentacji, ale niejednokrotnie już potwierdzona swoją skutecznością i dużą akceptacją współczesnych klientów.

Druk cyfrowy to także skuteczna forma zabezpieczenia produktu poprzez zastosowanie mikrozabezpieczeń. W dobie, gdzie podróbki pojawiają się na porządku dziennym, dzięki specjalnym, ukrytym z grafice indywidualnym znakom i specjalnym tonerom można w bardzo łatwy sposób zabezpieczyć i równocześnie zweryfikować autentyczność produktu.

Jaka w rzeczywistości jest cena opakowania cyfrowego? Biorąc po uwagę wszystkie wymienione atuty druku cyfrowego, analizując potrzeby rynku i zróżnicowanie asortymentu oraz to, że z każdym rokiem przybywa drukarń oferujących technologie cyfrowe, możemy spodziewać się, że koszty będą malały. Oczywiście cena będzie weryfikowana przez aktualny stan inflacji i wpływ czynników makroekonomicznych. Osoba odpowiedzialna za zakupy musi wiedzieć, że zamawiając produkty w technologii cyfrowej nie musi zabezpieczać sobie większych ilości, tylko realizuje zamówienie na taką ilość, na jaką jest zapotrzebowanie.

Wybierając drukarnie do realizacji cyfrowych warto pamiętać, że musi być to organizacja, która dobrze rozumie charakterystykę druku, ma swoje doświadczenia, tak aby jak najlepiej poprowadziła proces doradztwa i wykonalności. Najlepiej, aby posiadała wszystkie możliwe technologie druku, zarówno konwencjonalne i cyfrowe oraz aby wybrała najlepszą opcję dla klienta. I tu największą rolę odgrywa profesjonalna załoga nastawiona na klienta, umiejąca dobrze zdefiniować potrzeby i dobrać odpowiednią opcję druku.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4474

    Naturalna pielęgnacja skóry malucha. Opieka, która koi i wspiera

    Skóra noworodka to ta najdelikatniejsza i wymagająca najbardziej troskliwej opieki już od pierwszych dni życia. Dwa kluczowe wyzwania, jakie stoją przed opiekunami maluchów, to zapewnienie skórze dziecka optymalnych warunków dla rozwoju naturalnej odporności oraz zapobieganie podrażnieniom. Jak twierdzą eksperci, równie ważna, jak dobór najlepszych składników, jest wiedza na temat potrzeb skóry dziecka. Czytaj dalej

  • 4473

    LIMITOWANE NOWOŚCI ZIAJA NA LATO

    Energetyczne, odświeżające, lekkie, szybko wchłaniające się i poręczne. Do tego wegańskie i z wysokimi indeksami naturalności. Arbuz i mirabelka - to nasi przyjaciele w nadchodzącym letnim sezonie. Czytaj dalej

  • 4469

    Olejek do ust od Your KAYA - efekt glow i dogłębne nawilżenie gwarantowane

    Your KAYA, rozszerza swoją kosmetyczną ofertę o nowość – olejek do ust z efektem glow. Nowy produkt pozostawia na ustach błysk tafli o pobudzającej zmysły woni toffi. Aż chce się je malować, wąchać i całować! Czytaj dalej

  • 4468

    Kwas laktobionowy, pantenol i alantoina. Łagodzące trio do kąpieli malucha

    Kąpiel niemowlaka to jeden z najważniejszych i najprzyjemniejszych rytuałów... ale także element pielęgnacji, który jest kluczem do zdrowia oraz komfortu dziecka w pierwszych dniach życia. Kosmetolodzy wskazują na składniki łagodzące i nawilżające jako must-have w codziennej kąpieli malucha – a zatem na pantenol, alantoinę i niezawodny kwas laktobionowy. Czytaj dalej

  • 4467

    Jak szybko zapuścić włosy? Najlepsze sposoby polecane przez trychologa

    Długie, gęste włosy od zawsze były symbolem piękna i atrakcyjności. Dlatego nie dziwi fakt, że wiele osób pragnie zapuścić je w jak najkrótszym czasie. Każdy z nas ma unikalny cykl wzrostu włosów, który determinowany jest przez genetykę, styl życia, stan zdrowia, codzienne nawyki oraz inne czynniki. Niektórzy cieszą się szybkim przyrostem, osiągając długie kosmyki w krótkim czasie, podczas gdy u innych ten proces może potrwać o wiele dłużej. Ważne jest, aby zachować cierpliwość w trakcie zapuszczania włosów. Czytaj dalej

  • 4466

    Lato 2023 – najmodniejsze cięcia, kolory i stylizacje włosów

    Wymarzone zagraniczne wyjazdy, muzyczne festiwale i długie, wieczorne, wyjścia – to wszystko czeka nas latem i na wszelkich tego typu okazjach pragniemy wyglądać spektakularnie, w zgodzie z aktualnymi trendami. Jak kształtują się te dotyczące włosów? Strzyżenie, koloryzację i stylizację łączy w tym sezonie jedno hasło – naturalność. L’Oréal Professionnel Paris podpowiada, jak wykorzystać ten trend i podkreślić naturalne piękno włosów, by uzyskać najbardziej efektowny rezultat. Czytaj dalej

  • 4465

    Odpowiednia higiena podczas miesiączki to wyraz troski o swoje zdrowie

    Tradycyjne produkty do higieny podczas menstruacji mogą podrażniać, powodować infekcje, przynosić ból, dyskomfort, problemy z zajściem i utrzymaniem ciąży, a także powodować poważne choroby. Dlatego wybór odpowiednich środków higienicznych jest niezwykle ważny dla kobiet. Kiedy stosujemy organiczne i certyfikowane podpaski, tampony lub wkładki GingerOrganic nasze miejsca intymne mają kontakt tylko z czystą, organiczną bawełną i niczym więcej, bez substancji chemicznych, chloru, dioksyn oraz alergizujących składników zapachowych. To najlepszy wybór dla naszego zdrowia i komfortu. I wyraz troski o siebie. Czytaj dalej

  • 4460

    Naturalne kosmetyki dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz - zabawa w kąpieli

    Dzień Dziecka już za parę dni. Nowe warianty naturalnych kosmetyków dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz sprawią, że kąpiel staje się ciekawą zabawą. Czytaj dalej

  • 4459

    Yope świętuje premierę "Małej Syrenki" Disneya

    Z okazji kinowej premiery „Małej syrenki” Disneya marka YOPE promuje produkty do włosów z serii Bounce. Czytaj dalej

  • 4458

    Soczysta truskawka w domowym SPA dla włosów. Pielęgnacja w stylu królowej lata

    Truskawka to królowa pierwszych dni lata – soczysta, pachnąca i pełna witamin. Kochamy truskawkę! Eksperci podpowiadają, że nasze włosy także doceniają bogactwo, jakie niesie ze sobą ten słodki owoc. Truskawka w domowej pielęgnacji włosów oznacza oczyszczenie, wzmocnienie i perfekcyjną rewitalizację. Tak samo skuteczna, jak smaczna…. Naturalnie! Czytaj dalej

  • 4457

    Gdy pojawi się intymny problem

    Jakie mogą być przyczyny dolegliwości okolic intymnych? Jak im zaradzić i jakie warto zastosować preparaty, aby zażegnać problem? Czytaj dalej

  • 4456

    Perfumy CHOPIN – nowa odsłona strony internetowej marki

    Strona internetowa Chopinperfumes.com zyskała nowe oblicze. Nowa odsłona strony związana jest z premierą kolekcji perfum dla kobiet marki Chopin, których ambasadorką jest Natalia Kukulska. Wody perfumowane Chopin Perfumes dla niej i dla niego to olfaktoryczna interpretacja kompozycji Mistrza, z których każda opowiada własną historię i tworzy wiele różnych warstw emocji. Czytaj dalej

  • 4454

    Mądrość Matki Natury dla przyszłych i obecnych mam

    Matka natura, tak jak i YOPE wie, co dobre dla jej dzieci. Linia pielęgnacyjna MAMA CICA powstała w odpowiedzi na potrzeby kobiet w ciąży i mam niemowlaków. Każdy z produktów czerpie z regeneracyjnych właściwości naturalnych składników, potwierdzonych badaniami naukowymi. Czytaj dalej

  • 4453

    Wcierki w pielęgnacji PEH. Proteiny i humektanty w naturalnych mgiełkach

    Rynek beauty oszalał na punkcie świadomej pielęgnacji włosów. Skrót PEH pojawia się w wypowiedziach trychologów i kosmetologów ekstremalnie często. I słusznie! Odpowiedni balans protein, emolientów oraz humektantów to bowiem podstawa zdrowego i pięknego wyglądu fryzury. Eksperci podpowiadają, że w przypadku pielęgnacji PEH nie powinniśmy zapominać o naturalnych wcierkach. Czytaj dalej

  • 4452

    Zdrowa opalenizna

    Lekko przybrązowiona skóra, ale jędrna, elastyczna i nawilżona. Bez poparzeń, bez przebarwień. Tak wygląda zdrowa opalenizna. Jak ją osiągnąć? Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/