Etykieta peel-off, czyli otwórz się na wiele możliwości i z sukcesem zamknij sprzedaż swoich produktów

Kategoria: Opakowania kosmetyczne
4 min. czytania

Z czego powstają peel-offy?

Etykiety peel-off są tworzone  przez profesjonalne drukarnie z folii polipropylenowej białej, transparentnej lub srebrnej – najczęściej o grubości 60 mikronów, ale przy zastosowaniu więcej niż 4 stron może być wykorzystana również folia o grubości 40 mikronów. Dla osiągnięcia większych walorów wizualnych możliwe jest łączenie dwóch różnych surowców, np. na zewnątrz folii srebrnej, a wewnątrz folii białej lub transparentnej. Z uwagi na to, że folie występują na rynku w różnych co do wielkości cenach, to rozwiązanie może okazać się również bardzo ekonomiczne, gdyż surowca droższego zużywamy o połowę mniej.

Czy etykieta peel-off może być ekologiczną etykietą?

Otóż możne być ekologiczna i nie oznacza to, że powstaje z papieru. Jak wiemy, zastosowanie papieru nie zawsze oznacza bycie eko. Dodatkowo, papier nie powinien być stosowany przy produkcji etykiety peel-off. Papier jest mniej trwały niż folia i bardzo szybko efekt „otwórz zamknij” przestanie działać. Klienci, którzy nie mają doświadczenia z tą etykietą nierzadko upierają się przy zastosowaniu papieru, ale doświadczone drukarnie potrafią przewidzieć skutki takiego uporu i mu nie ulegają. Produkują etykiety zgodnie ze sztuką.

Ekologia w opakowaniach to przede wszystkim mono opakowanie – dlatego nawet peel-off wykonany z tzw. zwykłej folii pp white – w połączeniu z odpowiednim podłożem – może być rozwiązaniem niezwykle praktycznym, estetycznym i ekologicznym.

Ekologiczny peel-off to także etykieta wykonana z różnego rodzaju folii pp, które pochodzą z recyklingu. Ich oferta jest bardzo szeroka – na rynku występują surowce od 30% nawet do 100% pochodzące z recyklingu. To rozwiązanie ma zastosowanie w przypadku, kiedy nie można użyć mono pakowania, np. etykieta foliowa naklejana jest na szklany słoik.

Czy peel off może być uszlachetniony?

Jak każda inna etykieta, także i pell-off można uszlachetnić. Możemy osiągnąć to stosując różnego rodzaju folie coldstampingowe, holograficzne oraz lakiery błyszczące, matowe czy lakier z efektem piasku.

Stosując ten rodzaj etykiet na transparentne opakowania możemy zastosować też zadruk od strony kleju – wówczas mamy wykorzystaną całą powierzchnię etykiety.

Czy etykieta peel-off sprawdzi się na każdym opakowaniu?

Zdecydowanie, etykietę peel-off stosuje się już wszędzie – na szklanych słoikach, tubach, kartonikach, butelkach, wszelkiego rodzaju plastikowych opakowaniach, np. na pomadki, zakrętki od lakierów do paznokci itd. Peel-offy mogą mieć różne kształty – dokładnie tak samo, jak pojedyncze etykiety.

Zastosowania etykiety peel-off

Praktyczne

Najczęściej stosuje się etykiety peel-off, kiedy chcemy umieścić na etykiecie bardzo dużo tekstu. Najbardziej zatem popularne są peel-offy wielojęzyczne. Z ciekawszych realizacji, jakie widziałam to peel-off dwustronicowy w rozmiarze fi 9 mm – otwierany do połowy oraz peel off 10-stronicowy w rozmiarze 30 mm x 17 mm, który zawierał tłumaczenie na 5 języków.

Estetyczne

Wiemy, że etykieta jest najmocniejszym sprzedawcą. To ona przyciąga wzrok i to dzięki niej przede wszystkim klient sięga po ten, a nie inny produkt. Dlatego niezwykle ważna jest przemyślana koncepcja graficzna. W tym aspekcie peel-off daje nam ogromne możliwości. Sprawia, że możemy zaprojektować efektowny front naszego produktu, z niezbędną ilością informacji, a wszystkie pozostałe kwestie umieścić wewnątrz etykiety. Jeżeli nie jesteśmy w stanie wykorzystać całej wewnętrznej powierzchni etykiety, możemy zastosować peel-off otwierany do połowy. Uszlachetnieniami możemy z naszej etykiety stworzyć małe dzieło sztuki.

Marketingowe

Chociaż etykieta peel-off wydaje się być wręcz stworzona do wyróżnienia marki na półce, do komunikacji i zabawy z klientem, do nawiązania z nim trwałej relacji, aktualnie – przynajmniej w Polsce, ten aspekt jest niezwykle rzadko stosowany. A tutaj naprawdę można „poszaleć” i to praktycznie w każdej branży. Oto kilka przykładów:

  • kosmetyki dla dzieci mogą zawierać wewnątrz etykiety zaklęcia nawołujące do higieny lub informacje o segregacji opakowań po zastosowanych produktach,
  • kosmetyki kolorowe mogą zawierać zdjęcie i zasady perfekcyjnego makijażu z użyciem całej serii produktów,
  • każda marka może wewnątrz peel-offa ogłosić konkurs na najlepsze hasło reklamowe,
  • perfumy mogą zawierać wewnątrz etykiety przepis na udaną randkę,
  • produkty spożywcze mogą zawierać przepisy kulinarne,
  • suplementy diety mogą informacje o ćwiczeniach.

Takich przykładów jest po prostu tysiące, a ograniczyć nas może wyłącznie nasza wyobraźnia.

Etykieta peel-off może świetnie sprawdzić się podczas zmiany wizerunku produktu. Wówczas pierwszą frontową stroną może być nowy layout marki, a wewnątrz umieszczamy dotychczasowy projekt z informacją „odklej i przekonaj się, że to twój sprawdzony produkt”.

Możemy zadziałać zupełnie odwrotnie – na zewnątrz umieścić dotychczasową etykietę z informacją „odklej i sprawdź, jak zmieniamy się dla Ciebie” – umieszczając wewnątrz nowy wizerunek produktu. To świetny sposób na pokazanie klientowi, że jego ulubiony produkt będzie występował w nowej odsłonie.

Ekonomiczne

Etykieta peel-off może być wykonana w taki sposób, że pierwsza warstwa będzie całkowicie odklejana. Przygotowując się do wszelkiego rodzaju świąt, szczególnie Bożego Narodzenia, niejednokrotnie powstają produkty z layoutem świątecznym. Sprzedają się one w okresie okołoświątecznym, ale jeżeli ta sprzedaż nie zakończy się spektakularnym sukcesem, wówczas trzeba produkty przepakować. To generuje koszty, a można je ograniczyć stosując właśnie peel-offa z odklejaną pierwszą stroną. Po zakończonych świętach można z pozostałych produktów odkleić pierwszą warstwę etykiety i sprzedawać produkty w wersji „zwykłej”.

W wielu przypadkach etykietę booklet można zamienić na wielowarstwowy peel-off. Booklety są zdecydowanie droższe i najczęściej mniej estetyczne. Przeprojektowanie bookletu na peel-offa nie jest zbyt skomplikowane, a może przynieść wymierne korzyści. Zawsze warto zapytać doświadczoną drukarnię o takie rozwiązanie.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje zachęcam do kreowania etykiet, które sprzedają i podwyższają wartość każdego produktu. Klient dosłownie w kilka sekund podejmuje decyzje zakupowe, a żeby wybrał ten konkretnie produkt, trzeba go po prostu zachęcić wizerunkiem swojej marki.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2022