Aktualności
Branża kosmetyczna została ujęta w projekcie – Kierunki Rozwoju Ekspansji Zagranicznej
Źródło: Fotolia
Branża kosmetyczna od lat jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarczych w Polsce. Obecnie stanowi istotną część polskiego eksportu, a jej znaczenie nadal rośnie. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Rozwoju i Technologii, branża kosmetyczna zostanie objęta europejskimi programami wsparcia eksportu do 2030 roku. Tym samym znalazła się na liście 15 sektorów, które obejmują zarówno towary, jak i usługi.
Na liście znajdują się sektory:
- Budownictwa
- Elektroniki profesjonalnej
- Farmaceutyczny i wyrobów medycznych
- ICT (Information and Communications Technology)
- Kosmetyczny
- Lotniczo-kosmiczny
- Maszyn i urządzeń
- Meblarstwa
- Motoryzacji
- Pojazdów szynowych
- Przemysłu kreatywnego
- Statków specjalistycznych, jachtów, łodzi
- Wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania
- Zielonych technologii
- Spożywczy
Dzięki przynależności do programu, eksporterzy z danych branż będą mogli liczyć na wsparcie, zarówno w obszarze szkoleniowym, informacyjnym, jak i na dotacje. Ponadto będą mogli wykorzystać je na promowanie swoich działań i produktów, na przykład uczestnicząc w międzynarodowych targach.
Polskie firmy kosmetyczne – istotny gracz na arenie międzynarodowej
Polskie firmy kosmetyczne odgrywają istotną rolę na arenie międzynarodowej. Zarówno jakość, jak i konkurencyjne ceny sprawiają, że polskie produkty kosmetyczne szybko znajdują odbiorców na całym świecie. W 2023 roku w okresie od I do III kwartału wyeksportowane produkty przez Polskę były o łącznej wartości 3,7 mld euro, jednocześnie import wynosił 2,6 mld euro. Tym samym osiągnięto zwiększenie eksportu o 23 procent w porównaniu z rokiem poprzedzającym. Wśród największych odbiorców polskich kosmetyków znajdują się Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Rosja, Belgia, Ukraina, Francja, Holandia czy Włochy. Przy czym niezmiennie największym odbiorcą niemal 20 proc. Polskiego eksportu kosmetyków są Niemcy.
“Ponad połowa przychodów ogółem polskiej branży kosmetycznej ogółem jest osiągana ze sprzedaży kosmetyków za granicę. Polska jest 14. światowym eksporterem kosmetyków z udziałem na poziomie 2,7 proc. Wysoka jakość kosmetyków i ich konkurencyjna cena powodują, że nasze kosmetyki cieszą się rosnącą popularnością na świecie”.
podkreśla Anna Senderowicz, z Departamentu Analiz Ekonomicznych w Zespole Analiz Sektorowych PKO BP
Projekt – Kierunki Rozwoju Ekspansji Zagranicznej
Zgodnie z informacjami przygotowanymi przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz projektem dokumentu “Kierunki Rozwoju Ekspansji Zagranicznej”, do 18 kwietnia będą trwały jego konsultacje społeczne, dzięki którym będzie można, cytując „zaprojektować odpowiednie i spójne działania, które będą sprzyjać wzmacnianiu pozycji Polski na arenie międzynarodowej”.
W przedstawionym projekcie został stworzony model, który obejmuje między innymi coroczne udziały w najważniejszych branżowych wydarzeniach targowych o znaczeniu globalnym dla poszczególnych sektorów, a także innych inicjatywach, dzięki którym będzie możliwa promocja na rynkach docelowych. Ponadto podkreślona jest potrzeba zwiększenia działań promocyjnych w świecie cyfrowym, w tym także na platformach handlu elektronicznego czy innych mediach w obrębie świata cyfrowego.
MRiT będzie ubiegało się o dofinansowanie, w ramach programu Operacyjnego Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki, które pozwoli na realizację projektu. Szacuje się, że rozpoczęcie programu będzie możliwe w II połowie 2023 roku i potrwa do 2030 roku.