Badania aparaturowe parametrów skóry

Wprowadzanie produktów kosmetycznych do obrotu wiąże się z całą procedurą legislacyjną dyktowaną przez prawo kosmetyczne Unii Europejskiej. Legalna sprzedaż kosmetyków na terenie UE poprzedzona jest szeregiem badań i analiz, potwierdzeniem oświadczeń marketingowych dedykowanych kosmetykom (tzw. claimów marketingowych), opracowaniem raportu oceny bezpieczeństwa oraz rejestracją produktów w europejskiej bazie CPNP. Oświadczenia marketingowe odgrywają bardzo dużą rolę, ponieważ to one w większości przypadków decydują o wyborze danego produktu przez potencjalnych konsumentów. Co za tym idzie, potwierdzanie claimów podczas badań laboratoryjnych ma ogromne znaczenie marketingowe.

Potwierdzanie deklaracji marketingowych dla kosmetyków

Wszystkie opisy deklarujące specyficzne działanie produktów kosmetycznych na skórę określane są mianem deklaracji marketingowych lub też claimów marketingowych. Aby móc legalnie wprowadzać produkty do obrotu, każdy z nich musi mieć potwierdzone deklarowane działanie, co też przeprowadza się z pomocą odpowiednich testów. W tym celu mamy do wyboru zarówno badania aplikacyjne, jak i aparaturowe, a także specyficzne badania in vitro.

Deklaracje marketingowe, które można potwierdzać w badaniach, regulowane są przez odpowiednie dokumenty, w tym przez przewodnik techniczny „Dobre praktyki deklaracji marketingowych i reklamy kosmetyków”, który opracowany jest z uwzględnieniem przepisów Rozporządzenia 1223/2009/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego produktów kosmetycznych. Analizując te dokumenty dowiemy się, jakie oświadczenia czy też funkcje kosmetyków mogą być potwierdzone, a które z nich nie spełniają wymogów kosmetycznych. Ma to ogromne znaczenie podczas wprowadzania produktów do obrotu, ponieważ opis działania kosmetyków wpływa na wybór konsumentów. Zasady odpowiedniej reklamy kosmetyków nakazują bowiem, aby nie wprowadzać konsumentów w błąd i nie sugerować im innej kategorii produktu (np. działanie medyczne).

Wśród najczęściej wybieranych form potwierdzania deklaracji są badania aplikacyjne, gdyż pozawalają na sprawdzenie wielu deklaracji marketingowych podczas jednego badania oraz badania aparaturowe. Badania za pomocą specyficznych urządzeń pomiarowych pozwalają sprawdzić te deklaracje marketingowe, które nie są możliwe do potwierdzenia w badaniu aplikacyjnym. Zwykle dzieje się tak w przypadku, kiedy dana właściwość produktu nie jest możliwa do zauważanie gołym okiem, co oznacza, że osoba biorąca udział w badaniu nie będzie w stanie określić wpływu kosmetyku na skórę. Badania aparaturowe są też źródłem wielu specjalistycznych zdjęć, które z powodzeniem wykorzystywane są przez klientów w materiałach marketingowych. Otrzymane w trakcie pomiarów dane wykorzystywane są do deklarowania wpływu kosmetyków na skórę, a co za tym idzie do ich reklamowania. Im więcej deklaracji potwierdzonych w trakcie badań, tym lepiej ze względów marketingowych. Coraz bardziej świadome środowisko konsumentów wymaga bowiem dostarczania rzetelnych danych, które będą odwzorowywać wpływ produktów i ich składników na skórę. Potencjalni konsumenci szukają bowiem sprawdzonych i działających kosmetyków. Oświadczenia marketingowe/claimy pomagają w wyborze odpowiednich produktów, stąd też tak duże znaczenie badań aplikacyjnych i aparaturowych.

Badania aparaturowe prowadzone w warunkach laboratoryjnych

Specjalistyczne laboratoria zajmujące się badaniami kosmetyków oferują klientom szeroki wachlarz usług. Dziś deklaracje/claimy nie są już tylko potwierdzane za pomocą testów użytkowych (aplikacyjnych), lecz coraz częściej z wykorzystaniem specjalistycznej aparatury pomiarowej. Tego typu podejście pozwala na oferowanie klientom pomiarów, które normalnie byłyby niemożliwe do sprawdzenia. Tu należy zaznaczyć, że osoby biorące udział w testach użytkowych (aplikacyjnych) nie zawsze są w stanie określić, czy i na jakim poziomie zadziałał dany produkt na ich skórę. Tego typu odpowiedzi jesteśmy w stanie uzyskać na podstawie badań aparaturowych. Dodatkowo, specjalne urządzenia pomiarowe wykorzystywane w laboratoriach dostarczają też niezwykle przydatne marketingowo zdjęcia/wykresy. Klienci wykorzystują je w swoich materiałach marketingowych (reklama/ulotki/strona internetowa), aby jeszcze bardziej zwrócić uwagę potencjalnych konsumentów.

Mnogość dostępnych na rynku sond pomiarowych oraz wysoce wyspecjalizowanych aparatów pomiarowych sprawia, że dziś możemy analizować coraz więcej deklaracji marketingowych, których jeszcze kilka lat temu nie brało się pod uwagę. Wśród wielu różnych parametrów aparaturowych dedykowanych do produktów kosmetycznych najczęściej wykonywanymi badaniami są;

- analiza poziomu nawilżenia skóry,

- elastyczność skóry,

- analiza sebum/przetłuszczania się skóry/stanu gruczołów łojowych,

- analiza zmarszczek,

- analiza stanów zapalnych,

- analiza struktury skóry,

- wrażliwość skóry/unaczynienie skóry,

- utrata wody (TEWL),

- analiza szorstkości/złuszczania się skóry,

- analiza przebarwień/zaczerwienienia skóry.

Warto również zaznaczyć, że nie tylko produkty do pielęgnacji skóry są tak skrupulatnie badane aparaturowo, lecz również wszystkie produkty do pielęgnacji włosów, rzęs czy brwi. Na rynku dostępne są bowiem również specjalistyczne aparaty pozwalające na ocenę stanu włosów, a co za tym idzie – potwierdzanie deklaracji marketingowych dla tej grupy produktów.

Metodyka przeprowadzania badań aparaturowych

Testy aparaturowe służące do potwierdzania/sprawdzania deklaracji marketingowych rządzą się swoimi prawami. Kluczowy wpływ na wynik ma tu nie tylko rzetelność stosowania produktu przez probanta (zgodnie z zaleceniami producenta), lecz również warunki przeprowadzenia badania. Aby wyniki były miarodajne i odzwierciedlały rzeczywisty stan skóry, każdy probant musi być odpowiednio przygotowany. Laboratoria dbają o to, aby osoby biorące udział w badaniu zgłaszały się do badania w ustalonym terminie i po uprzednim odpowiednim przygotowaniu. W przypadku badań skóry, wszystkie pomiary bezwzględnie należy przeprowadzać na skórze bez makijażu, bez uprzedniego stosowania innych produktów kosmetycznych. W przypadku, kiedy na zewnątrz mamy bardzo wysoką lub niską temperaturę, badania aparaturowe wykonywane są po uprzedniej adaptacji probanta (należy odczekać odpowiedni czas przed badaniem, aby nie zafałszowywać wyników). Należy tu zaznaczyć, że w czasie upałów, kiedy skóra wykazuje wzmożoną produkcję potu i sebum, dochodzi do zaburzenia wyników np. parametru nawilżenia czy też TEWL. Specyficzna metodyka prowadzenia badań aparaturowych wdrażana jest również w przypadku zgłoszenia się na badania probanta z makijażem. Wówczas już sam proces zmywania makijażu zaburza późniejsze wyniki badań aparaturowych, stąd też tak ważne jest, aby probanci przychodzili na badania nieumalowani lub też zmyli makijaż odpowiednio wcześniej. Jeśli pomiary nie są prowadzone na skórze twarzy, wówczas czynniki te nie mają znaczenia.

Przestrzegając rygorystycznych wymagań i odpowiedniego przygotowania do badań, laboratoria są w stanie dostarczać rzetelne wyniki. Ogromne znaczenie ma tu grupa probantów, stad też wbrew pozorom nie jest ona wybierana przypadkowo. W większości przypadków prowadzi się bardzo skrupulatne obserwacje osób testujących kosmetyki właśnie po to, aby nie zapraszać do kolejnych badań probantów, którzy nie chcą dostosować się do ogólnych warunków współpracy z laboratorium.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/