Trendy w dermokosmetykach

Szacuje się, że skórę wrażliwą posiada obec-nie nawet 57 proc. społeczeństwa. Cechuje ją nadwrażliwość na bodźce wewnętrzne, takie jak alkohol, zmiany hormonalne, ostre potrawy, oraz zewnętrzne, w tym zmiany temperatur, zanieczyszczenie powietrza, promieniowanie UV, a także substancje chemiczne, w tym surowce kosmetyczne.

Pielęgnacja skóry wrażliwej wymaga zastosowania specjalistycznych i jak najbardziej dla niej obojętnych produktów, które będą jednocześnie efektywne, hypoalergiczne, bogate w składniki aktywne i przebadane pod okiem lekarza dermatologa. Powyższe cechy spełniają produkty ze specjalnego segmentu rynku kosmetycznego, czyli dermokosmetyki, które formułowane są w taki sposób, aby działać prewencyjnie (np. zapobiegać szkodliwemu działaniu czynników zewnętrznych, przeznaskórkowej utracie wody), terapeutycznie w stosunkudo typowych problemów skóry wrażliwej (np. nadreaktywność, atopia, trądzik, zaczerwienienie, podrażnienia skalpu, wypadanie włosów), a także problemów estetycznych (np. hiperpigmentacja, oznaki starzenia skóry).

Kluczowe czynniki zwiększające popyt na dermokosmetyki

Z roku na rok dermokosmetyki notują wzrost wartości w stosunku do całości rynku kosmetycznego. Zwiększone zainteresowanie konsumentów produktami z tej grupy związane jest z rosnącym problemem skóry wrażliwej, a jednocześnie wskazuje na coraz większą świadomość, dotyczącą konieczności ochrony skóry przed czynnikami zewnętrznymi, niosącymi za sobą długofalowe skutki dla skóry, w szczególności promieniowaniem UV, zanieczyszczeniem powietrza, stosowaniem agresywnych środków myjących. Wiąże się to również ze stylem życia i holistycznym podejściem do pielęgnacji. Konsumenci wierzą, że piękno zaczyna się od zdrowiej skóry, dlatego ważniejsza jest pielęgnacja niż przykrywanie niedoskonałości kosmetykami kolorowymi. Te aspekty sprawiają, że rośnie zapotrzebowanie na zaawansowane technologicznie produkty, bazujące na naukowym podejściu do ich formułowania i działania, a jednocześnie bezpieczne i przebadane klinicznie. Pozycja marek dermokosmetycznych staje się silniejsza ze względu na miejsce sprzedaży, jakim jest apteka oraz polecanie produktów z tego segmentu przez lekarzy dermatologów, co sprawia, że są one odbierane jako produkty o dużej skuteczności, z dozą zaufania. Marki dermokosmetyczne kładą nacisk na rzetelne badania swoich produktów, które potwierdzają najwyższą tolerancję skórną, również w grupie osób z dodatnim odczynem alergicznym, i działanie produktów.

Rosnąca świadomość, dotycząca stanu skóry i jej zdrowia, a także coraz większa konkurencja na rynku dermokosmetyków powodują nieustanny rozwój i nastawienie na rozwiązywanie coraz bardziej zaawansowanych problemów skórnych. Oprócz typowych dermokosmetycznych claimów, takich jak pielęgnacja skóry atopowej, wspomaganie leczenia egzemy, czy trądziku, coraz większe znaczenie zyskują bardziej specyficzne produkty, które są skierowane do konsumentów dotkniętych trądzikiem różowatym, zmianami pigmentacyjnymi oraz mają działanie anti-aging.

Wiodące trendy na rynku dermokosmetycznym. Po pierwsze ochrona

Stres, zanieczyszczenie powietrza, promieniowanie UV to czynniki, na które jesteśmy narażeni każdego dnia. Wywierają one niekorzystny wpływ na kondycję i wygląd szczególnie skóry wrażliwej. Ochronę przed tymi szkodliwymi faktorami stanowią produkty dermokosmetyczne, zawierające m.in. filtry przeciwsłoneczne i antyoksydanty. Te dwie grupy składników aktywnych są swoistą tarczą dla skóry, chronią ją w pierwszej kolejności przed pierwszymi oznakami starzenia egzogennego, a w wymiarze długofalowym przed rozwojem jednostek chorobowych, np. raka skóry. Doniesienia naukowe mówią o szkodliwym działaniu promieniowania słonecznego na naskórek i skórę właściwą. Dotyczy to nie tylko promieniowania z zakresu UVA i UVB, ale również wysokoenergetycznego promieniowania HEV i z zakresu podczerwieni. Formulacje dermokosmetyczne zawierają składniki pomagające chronić skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania z wszystkich wymienionych wyżej zakresów.

Substancje o działaniu anti-pollution nie stanowią jedynie hasła marketingowego, bowiem zanieczyszczenie powietrza stanowi realne zagrożenie, powodujące podrażnienia, przyspieszające procesy starzenia i wpływające na kondycję skóry. Receptury dermokosmetyków warto więc wzbogacać o surowce zabezpieczające powierzchnię skóry przed uszkodzeniami wywoływanymi przez toksyczne substancje, odbudowujące jej naturalną barierę ochronną oraz zwiększające jej szczelność.

Ważnymi czynnikami są również zmiatacze wolnych rodników. Stres oksydacyjny wywołany jest przez wolne rodniki generowane między innymi promieniowaniem UV i dymem papierosowym. Komórkowe systemy ochrony antyoksydacyjnej nie są w stanie zapobiegać szkodliwemu działaniu wolnych rodników, które w sposób ciągły uszkadzają składniki komórkowe, a przede wszystkimi DNA, przyczyniając się tym samym do starzenia skóry.

Walka z przebarwieniami

Przebarwienia skórne mogą pojawić się na skutek nadmiernej ekspozycji na promieniowanie słoneczne, zmian hormonalnych, przyjmowanych leków lub przebytego trądziku. Dermokosmetyki powinny działać wieloetapowo: zapobiegać powstawaniu przebarwień poprzez inhibowanie enzymu tyrozynazy, niezbędnego w procesie syntezy melaniny (barwnika skóry); niwelować już istniejące przebarwienia dzięki działaniu witaminy C, kwasu kojowego czy ekstraktów roślinnych, bogatych w arbutynę; hamować transfer wytworzonej melaniny do keratynocytów naskórka, np. poprzez działanie niacynamidu.

Kosmetyki o działaniu rozjaśniającym i redukującym przebarwienia zyskują coraz większą popularność zarówno na rynkach globalnych, gdzie mamy do czynienia z dużym nasłonecznieniem (Bliski Wschód czy Azja), jak i w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Jasna, rozświetlona cera świadczy bowiemo dobrym stanie skóry oraz odejmuje jej lat.

Działanie przeciwstarzeniowe

Dermokosmetyki o działaniu anti-aging łączą w sobie aktywne substancje wpływające na opóźnienie procesów starzenia, ale także składniki poprawiające ogólny stan i wygląd skóry, które nadają jej zdrowszy i młodszy wygląd. Wśród surowców aktywnych najszerszą grupę działającą przeciwstarzeniowo tworzą peptydy. Aktywują one fibroblasty do produkcji nowego kolagenu, poprawiają wygląd starzejącej się skóry i jednocześnie nie wywołują podrażnień. Kosmetyczne peptydysą krótkimi łańcuchami aminokwasów, będącymi fragmentami długich łańcuchów białkowych. Ich działanie opiera się na naśladowaniu sekwencji aminokwasów w cząsteczce kolagenu i elastyny, co pobudza produkcję nowych białek podporowych w skórze. Klinicznym następstwem działania peptydów są odbudowa skóry i działanie przeciwzmarszczkowe, a także modyfikowanie owalu twarzy.

Korzystnymi składnikami dermokosmetyków do cer dojrzałych są witaminy C i E. Cechują się one silnymi właściwościami antyoksydacyjnymi. Witamina E jest doskonałym inhibitoremwolnych rodników ze względu na powinowactwo do struktur błony komórkowej i lipidów cementu komórkowego, ma zdolność wbudowywania się w struktury naskórka, gdzie pełni rolę naturalnego czynnika przeciwutleniającego. W związku z tym opóźnia procesy starzenia się skóry, wpływa na jej nawilżenie i zmniejsza nadwrażliwość na działanie promieni UV. Witamina C, czyli kwas askorbinowy, bierze udział w wielu kluczowych reakcjach biochemicznych, m.in. hydroksylacji proliny, niezbędnej w procesie syntezy kolagenu. Pełni również funkcję przeciwrodnikową – szczególne efekty zmiatania wolnych rodników występują przy wspólnym działaniu witamin C i E ze względu na ich synergiczne działanie. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, np. zamykania witamin w formach liposomalnych, są one w stanie przenikać do głębszych warstw naskórka.

Mikrobiom

Branża dermokosmetyczna nie pozostaje obojętna na wszechobecny trend dotyczący mikrobiomu skóry, która stanowi fizyczną barierę chroniącą ciało przed zakażeniem, urazami i wnikaniem toksyn. Jest jednocześnie złożonym ekosystemem zasiedlanym przez różne gatunki drobnoustrojów zarówno korzystnych i obojętnych, jak i patogennych. Na zdrowej skórze najwięcej znajdziemy bakterii Staphylococcus epidermidis, które stanowią czynnik chroniący przed patogenami.

Mikrobiom chroni przed szkodliwymi drobnoustrojamii indukuje odpowiedź immunologiczną, oddziałując na limfocyty T obecne w skórze. Czynnikami negatywnie wpływającymi na różnorodność mikroorganizmów na powierzchni skóry są nie tylko powszechnie stosowane antybiotyki, ale także zabiegi higieniczne i kosmetyczne z wykorzystaniem substancji chemicznych. Powodują one nieustanne usuwanie ze skóry mikroflory, a zmiana warunków fizykochemicznych na powierzchni skóry utrudnia jej zasiedlanie przez florę komensalną i jednocześnie stwarza warunki do jej kolonizacji przez patogeny. Stosowanie dermokosmetyków jak najbardziej obojętnych dla skóry zmniejsza ingerencję w naturalną mikroflorę skóry.

Problemy z wypadaniem włosów i pielęgnacja skalpu

Skóra głowy jest jednym z tych obszarów, które są często pomijane w codziennej pielęgnacji. Dbanie o nią najczęściej skupia się jedynie na czynnościach higienicznych, jak oczyszczanie. Jednak skalp może przysparzać wiele problemów, takich jak utrata włosów, spowodowana różnymi czynnikami, np. skłonnościami genetycznymi, zmianami hormonalnymi, czynnikami środowiskowymi czy złą dietą. Konsument poszukuje wtedy preparatów mających na celu zahamowanie wypadania włosów oraz ich zagęszczenie. Oferta dermokosmetyków w tym zakresie oferuje różnego rodzaju wcierki, które zawierają substancje dotleniające i ułatwiające wnikanie substancji aktywnych dostarczanych z zewnątrz, działające hamująco w stosunku do 5-α-reduktazy, czynnika wpływającego na wypadanie włosów, oraz szampony, będące uzupełnieniem kuracji przeciwko utracie włosów.

W kontekście pielęgnacji skóry głowy coraz większą popularnością cieszą się preparaty złuszczające naskórek. Wiąże się to z powszechnym problemem łojotoku skóry głowy. Osoby dotknięte nadmierną keratynizacją naskórka w tym obszarze poszukują preparatów oczyszczających, pomagających usunąć nadmiar łuski oraz jednocześnie nawilżających i kojących podrażnienia. Peelingi dermokosmetyczne przeznaczone do skóry głowy oparte są na kwasach AHA lub PHA, enzymach, moczniku w wysokich stężeniach i dodatkowo zawierają substancje łagodzące, np. D-panthenol bądź alantoina.

Nie tylko działanie

Rynek dermokosmetyczny rządzi się specyficznymi prawami dotyczącymi formuł oferowanych produktów. Są to preparaty delikatne, hypoalergiczne i jak najbardziej obojętne dla wrażliwej skóry. Należy jednak podążać za aktualnymi trendami rynkowymi dotyczącymi właściwości aplikacyjnych. Konsumenci poszukują lekkich formuł o bogatych odczuciach na skórze oraz produktów wielofunkcyjnych, łatwych do użycia w codziennym pędzie. Na rynku dermokosmetyków pojawia się coraz więcej produktów o szerokim spektrum działania, np. chroniących przed promieniowaniem UV i jednocześnie pielęgnacyjnych, przeznaczonych do konkretnych typów cery, a nawet kosmetyków kolorowych, wykazujących działanie korygujące niedoskonałości i zastępujące makijaż, jak i dodatkowo nawilżających oraz posiadających wysoki faktor SPF.

Bibliografia:

  • Sensitive skin Strategy & Solutions, Imke Meyer, Symrise, 2018.
  • Skin Health: The Evolving Landscape of Dermocosmetics, Euromonitor International 2019.
  • B. Zegarska, M. Woźniak, Przyczyny wewnątrzpochodnego starzenia się skóry, Gerontologia Polska, tom 14, nr 4, 153-159.
  • D. Wojnowska, Kosmeceutyki w pielęgnacji skóry kobiet w okresie menopauzalnym, Przegląd menopauzalny 2011: 4:338-342.
  • M. Bernat, M. Matyszek-Nawrocka, W. Cioczek, Składniki aktywne w kosmetykach przeciwstarzeniowych, Kosmetologia estetyczna, 6/2016/vol.5.
  • Z. Gliński, K. Kostro, Mikrobiom charakterystyka i znaczenie, Wydział Medycyny Weterynaryjnej w Lublinie, 2015.
  • K. Adamczyk, A. A. Garncarczyk, P. P. Antończak, Mikrobiom skóry, Przegl. Dermatol. 2018, 105, 285-297.


Anna Baranowska
technolog, Biogened SA

Artykuł został opublikowany na łamach kwartalnika "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2020

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 3289

    ZATRZYMAJ CZAS Z LINIĄ KREMÓW PRZECIWZMARSZCZKOWYCH OD NIVEA

    Potrzeby skóry zmieniają się wraz z wiekiem. Z biegiem lat nasza cera stawia nam coraz większe wyzwania, także w kwestii jej pielęgnacji. Linia kremów przeciwzmarszczkowych od NIVEA z Olejkami Młodości inspirowanych potrzebami cery w różnym wieku, zadba o piękny i młody wygląd kobiet po 45-tym, 55-tym i 65-tym roku życia. Czytaj dalej

  • 3285

    NOWOŚĆ: Wysuwane pędzle od Real Techniques idealne na podróż!

    Pakując się w podróż, mamy wielki dylemat. Czy zapakować wszystkie swoje kosmetyki i akcesoria do makijażu? A jak czegoś mi zabraknie podczas wykonywania makijażu? W takich sytuacjach potrzebujemy akcesoriów wielofunkcyjnych. Real Techniques nadchodzi z pomocą! Oferta marki zostaje poszerzona o trzy wysuwane, nowe pędzle: do podkładu, pudru oraz różu, które zostały stworzone specjalnie dla Twojej wygody w podróży. Czytaj dalej

  • 3281

    tołpa dermo face futuris 30+

    Czy dzisiejsze 30-latki pamiętają telefon “na kablu”, kasetę magnetofonową czy VHS? Tak, ale … tylko z opowieści rodziców i dziadków. Wiele z nich było świadkami narodzin Facebooka, zdawało maturę w czasach, kiedy istniała już Wikipedia i zaczynało studia w czasach, gdy Polska była w Unii Europejskiej. To właśnie pokolenie „Y” tzw. „milenialsi” – osoby urodzone w latach 1981–1995. W Polsce jest ich już blisko 11 mln. Należą do nich m.in. Anna Lewandowska, Zosia Zborowska, Joanna Kulig, Anja Rubik, Paulina Krupińska, Agnieszka Radwańska. Czytaj dalej

  • 3272

    Zatrzymaj słońce z NIVEA SUN!

    Długie godziny spędzone w słońcu na plaży, w górach czy nad jeziorem… Po kąpielach słonecznych nasza skóra często potrzebuje dodatkowego nawilżenia. Z pomocą przychodzi nowa linia kosmetyków NIVEA AFTER SUN, której kluczowym składnikiem jest aloes! Dzięki wyjątkowym właściwościom tej rośliny kosmetyki z linii NIVEA AFTER SUN zadbająo skórę, ale także przedłużą efekt opalenizny i pozwolą się nią cieszyć jeszcze długo po zakończonym urlopie! Czytaj dalej

  • 3265

    Laura Conti Sugar Lip Scrub Regeneracyjny piling do ust

    Laura Conti Sugar Lip Scrub to regeneracyjny piling do ust na bazie naturalnych składników roślinnych, połączonych z drobinkami z pestek żurawin. Bardzo pomocny w przypadku spierzchniętych ust oraz przesuszonego naskórka. Pięknie go wygładza i odświeża, pobudza krążenie i przywraca zdrowy koloryt. Czytaj dalej

  • 3264

    Laura Conti Miracle Color Lip Gel koloryzujący żel do ust, który nie zmywa się nawet po wypiciu kawy

    LAURA CONTI Miracle Color Lip Gel, koloryzujący żel do ust zawiera unikalną kompozycję płynnego masła shea, masła mango oraz nowoczesne emolienty. Szybko i intensywnie nawilża naskórek, zmiękcza go, wygładza i zwiększa jędrność. Chroni przed przesuszeniem. Czytaj dalej

  • 3263

    LATO PEŁNE ZABAWY dzięki wakacyjnej kolekcji marki Bell

    Lato, lato wszędzie… to najgorętsza pora roku która rozpieszcza nas cudowną pogodą, promiennymi kolorami. Nasz upragniony czas zasłużonego odpoczynku i doskonałej zabawy. Na samą myśl o wakacjach humor nam się poprawia, bo kto z nas nie kocha powiewu morskiej bryzy czy aromatów świeżych kwiatów i owoców? Kto z nas nie wraca wspomnieniami do pełnego słońca, błogiego relaksu i letnich atrakcji? Czytaj dalej

  • 3262

    Poznaj nową odsłonę MATIS PARIS!

    Współcześnie, w dobie kosmetyków, które są do siebie podobne konieczna jest identyfikacja, wyróżniająca markę i nadająca jej niepowtarzalności. MATIS jako firma kosmetyczna z wieloletnią tradycją potrzebowała silnego i wyrazistego wizerunku. Postanowiono więc podkreślić wartość produktów, ich wyjątkowe właściwości, efektywność oraz stworzyć bardziej wyrazisty wygląd. Celem Matis było stworzenie wizerunku marki, która już od pierwszej chwili będzie kojarzyć się z francuskim stylem i tradycyjną pielęgnacją, jednak zachowując przy tym ducha nowoczesności. Czytaj dalej

  • 3259

    Męskie nowości od BI-ES

    BI-ES przedstawia trzy nowe zapachy przeznaczone dla mężczyzn. Desperado, Man's Fresh oraz Gold, to zapachy stworzone dla silnych, niezależnych i pewnych siebie mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3257

    Sekrety urody gejszy YOSKINE GEISHA GOLD SECRET

    YOSKINE GEISHA GOLD SECRET to ekskluzywna linia silnie odmładzających kosmetyków, które powstały z inspiracji niezwykłą urodą japońskich gejsz oraz strzeżonymi od wieków sekretami ich pielęgnacji. Czytaj dalej

  • 3255

    SUN FOR EVERYONE od ALKEMIE!

    Czy wiesz, że ochrona przeciwsłoneczna to nie tylko konieczność nakładania filtra SPF? Powinniśmy dbać również o głębokie partie naszej skóry. W ciągu roku oddziałują na nas dwa rodzaje promieniowania – UVA i UVB. Latem UVB, które stanowi ok. 5% całego promieniowania UV, pozostawia na naszej skórze opaleniznę, ale przy nadmiernej ekspozycji ciała na opalanie może spowodować poparzenia słoneczne. Czytaj dalej

  • 3254

    żeLOVE i mistLOVE – pokochasz tę eksplozję nawilżenia!

    Skóra uwielbia być nasycona wilgocią, a teraz jest szczególnie spragniona nawilżenia. Zapewnij jej to, co kocha: ekstrakty roślinne i składniki pochodzenia naturalnego! Czytaj dalej

  • 3253

    BAKING SODA + OPTYCZNY ROZJAŚNIACZ = MOC UŚMIECHU w paście do zębów whiteON DOUBLE WHITE

    Płynący z serca uśmiech sprawia, że wyglądamy atrakcyjnie, nasze rysy łagodnieją, a twarz staje się rozpromieniona. Wiemy, że śmiech poprawia nastrój i wywołuje uczucie szczęścia. Jest naukowo udowodnione, że podczas uśmiechu nasz mózg uwalnia endorfiny. Dlatego im więcej się uśmiechasz, tym lepsze są Twoje relacje z innymi. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/