W jaki sposób AI i digitalizacja pomagają wprowadzać innowacje szybciej i mądrzej?

Kategoria: Aktualności
5 min. czytania

Oczekiwania konsumentów wobec produktów i marek wciąż ewoluują.  Unilever stara się im sprostać w obliczu zakłóceń w łańcuchu dostaw, inflacji i narastającego kryzysu klimatycznego. Dzięki technologii cyfrowej Unilever może odpowiedzieć na   wszystkie te wyzwania, odkrywając nowe poziomy współpracy, rozwoju i zorientowania na potrzeby konsumentów. Zespoły badawczo-rozwojowe Unilevera od ponad 100 lat wprowadzają innowacje, tworząc najwyższej jakości marki i produkty. Obecnie eksperci firmy znajdują się w czołówce tego procesu, stosując najnowsze technologie cyfrowe, zgodne z podejściem "odkrywaj-projektuj-wdrażaj".

Nowe oblicze odkryć

Unilever odkrywa nowe składniki i nową wiedzę naukową w sposób, który wcześniej nie był możliwy do wyobrażenia. Znaczące odkrycia na temat biologii człowieka i interakcji organizmu z naszym mikrobiomem są możliwe tylko dzięki dostępowi do danych na dużą skalę, technologii uczenia maszynowego i zaawansowanym procesom obliczeniowym, umożliwiającym tworzenie połączeń, których ludzki mózg nigdy nie byłby w stanie samodzielnie osiągnąć. Unilever wraz ze swoimi partnerami jest na progu uprzemysłowienia biotechnologii w celu komercjalizacji roślinnych, zrównoważonych alternatyw oleju palmowego w produktach do czyszczenia i pielęgnacji osobistej. Łącząc najlepsze technologie, dane i ludzi, można zidentyfikować i przewidywać Aktualności konsumenckie, zanim jeszcze się pojawią.

Rozwój sposobu projektowania

Unilever, chcąc przekształcić potrzeby ludzi w zrównoważone, najnowocześniejsze innowacje, mapuje, modeluje i eksperymentuje wirtualnie, projektując i symulując przepływy procesów, zanim te innowacje zostaną wyprodukowane na dużą skalę. Sposób projektowania produktów "in-silico" (przy użyciu modeli obliczeniowych) pozwala zrozumieć wpływ i interakcję związków na poziomie molekularnym – w celu określenia w jaki sposób opracowane formuły ewoluują, reagują, a nawet ulegają biodegradacji – szybciej i skuteczniej niż kiedykolwiek wcześniej za pomocą wirtualnych symulacji.

In-silico umożliwia testowanie milionów kombinacji receptur w ciągu kilku sekund, co pomaga projektować produkty dostosowane do regionalnych preferencji smakowych. Przykładowo, produkując majonez Hellmann's Unilever tworzy różne warianty sosu na rynek brytyjski oraz sosy sriracha i limonkowe, dedykowane konsumentom z USA. Takie działania stanowią również kluczowy element pracy nad testami bez udziału zwierząt. Unilever nie zgadza się, że testy na zwierzętach są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa produktów lub zawartych w nich składników. Dlatego firma wspiera apele o wprowadzenie ogólnoświatowego zakazu testowania kosmetyków na zwierzętach od 2023 r., współpracując z organami rządowymi, organizacjami pozarządowymi i dostawcami na całym świecie. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, można przewidzieć reakcję procesu biologicznego w warunkach narażenia skóry na działanie określonych substancji chemicznych lub składników.

Przekształcony sposób dystrybucji

Unilever łączy dane badawczo-rozwojowe i dotyczące łańcucha dostaw z symulacjami produkcyjnymi w celu zoptymalizowania sposobu wdrażania produktów dla 3,4 miliarda konsumentów na całym świecie. Będąc w stanie szybciej reagować na Aktualności i zmiany rynkowe w czasie rzeczywistym, Unilever skaluje innowacje szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

Projektowanie produktów o lepszej wydajności nie jest wystarczające.  Wprowadzając innowacje należy to robić w sposób odpowiedzialny, przyszłościowy i zrównoważony, aby nadal zaspokajać potrzeby konsumentów, jednocześnie chroniąc planetę dla przyszłych pokoleń.

Jestem głęboko przekonany, że nauka i technologia odegrają kluczową rolę w tworzeniu innowacji na rzecz lepszej przyszłości. Połączenie technologii cyfrowej i najnowocześniejszych osiągnięć naukowych umożliwia naszym zespołom postęp nie o lata, ale o dziesięciolecia – mówi Alberto Prado, dyrektor ds. cyfryzacji i partnerstw w dziale R&D Unilever.

Ulepszanie wydajności operacyjnej

Wykorzystując sztuczną inteligencję do identyfikowania alternatywnych składników, Unilever wzmacnia odporność łańcucha dostaw i czyni formuły bardziej zrównoważonymi, opłacalnymi, a jednocześnie upraszcza je bez wpływu na jakość lub skuteczność produktu. Firma stale optymalizuje swoje procesy projektowania i produkcji poprzez wirtualne symulacje, zautomatyzowane przepływy pracy i podejmowanie decyzji w oparciu o dane. Dzięki temu eksperci mogą skupić się na opracowywaniu skutecznych i innowacyjnych rozwiązań.

Od lat zwiększamy wykorzystanie technologii cyfrowych do inteligentniejszej pracy. Przełomowe narzędzia cyfrowe, których używamy obecnie, umożliwiają nam rozwój innowacji na wyższym poziomie, reformulację produktów i ulepszanie portfolio. A to dopiero początek naszych możliwości. Technologia cyfrowa pomaga nam znacznie skuteczniej zaspokajać potrzeby konsumentów, ale także dbać o naszą planetę, tworząc coraz bardziej zrównoważone produkty – dodaje Alberto Prado, dyrektor ds. badań i rozwoju w Unilever.

Sekret samoleczenia suchej skóry

Dzięki analizie danych opartej na sztucznej inteligencji Unilever przeprowadził badania nad mikrobiomem – ponad 100 bilionów mikrobów w naszym ciele, na jego powierzchni i wokół niego – oraz jego rolą w stymulowaniu układu odpornościowego i utrzymywaniu zdrowej skóry. Odkryto w jaki sposób populacja mikrobiomu skóry i ceramidy skóry mogą być regulowane za pomocą używania odpowiednich produktów, które pomagają rozwiązać problemy z kondycją i nawilżeniem skóry. W celu zrozumienia interakcji pomiędzy mikrobiomem a czynnikami zewnętrznymi, eksperci Unilevera zagłębili się w 12 terabajtów danych i wydobyli unikalne spostrzeżenia. Rewolucyjna technologia została zastosowana w produktach do codziennej pielęgnacji takich marek jak Dove, czy Vaseline.

Dezodorant stworzony przez sztuczną inteligencję

Axe A.I. Body Spray został opracowany przy użyciu 46 terabajtów danych, 6000 składników i 3,5 miliona potencjalnych kombinacji zapachowych. Nowy zapach z limitowanej edycji został opracowany, aby wykorzystać fascynację pokolenia Z światem technologii i kryptowalut oraz wzbudzić emocje. Produkt został stworzony we współpracy ze szwajcarską firmą Firmenich, która połączyła modelowanie, przewidywanie   i optymalizację formuły z wiedzą i doświadczeniem Axe w zakresie trendów konsumenckich.

Zaawansowana technologia kluczem do kosmetycznej rewolucji

W ciągu ostatnich lat Unilever opracował ponad 40 technologii dla swojej szybko rozwijającej się działalności Prestige Beauty (obroty w 2022 r. wyniosły 1,2 mld euro). Jedną z najnowszych innowacji jest Hourglass Red 0, czyli pierwsza wegańska alternatywa dla najczęściej stosowanego czerwonego pigmentu w kosmetykach kolorowych – czerwonego karminu, który pochodzi od samic chrząszczy. Do wyprodukowanie jednej szminki może być potrzebnych nawet 1000 chrząszczy. Opracowanie procesu przeformułowania przy użyciu modeli obliczeniowych zajęło naukowcom trzy lata. Unilever planuje udostępnić tę technologię.

Wyższa jakość odżywcza produktów żywieniowych

Unilever chcąc pomóc ludziom cieszyć się zdrowszą dietą, stale poprawia jakość odżywczą swojego asortymentu żywności i napojów na całym świecie, zmniejszając zawartość cukru, soli i tłuszczów nasyconych, a także wzbogacając produkty o mikroelementy. Od ponad dekady Unilever stosuje własny model profilowania składników odżywczych do oceny walorów zdrowotnych oferowanych produktów. Istnieje jednak wiele innych modeli stosowanych na całym świecie, które często prowadzą do różnych wniosków. Dlatego obecnie firma używa swojego autorskiego modelu wraz z sześcioma innymi. Możliwości cyfrowe miały kluczowe znaczenie dla osiągnięcia tego celu w krótkim czasie – eksperci byli w stanie ocenić ponad 600 000 jednostek danych dotyczących składników i receptur wszystkich produktów firmy na całym świecie.

Inteligentne lodówki dla miłośników lodów

W działalności związanej z lodami Unilever wykorzystuje coraz więcej danych z milionów lodówek firmowych, znajdujących się w sklepach na całym świecie. Pozwala to monitorować jakość dostarczanych produktów, a także zapewnić optymalną gamę produktów w sklepie, których oczekują lokalni klienci. Te "inteligentne zamrażarki" identyfikują, kiedy zapasy danego produktu są na wyczerpaniu i wysyłają wiadomość do zespołu sklepu. Proces jest automatyczny, dzięki czemu ryzyko wyczerpania zapasów w sklepie znacząco ulega zmniejszeniu.