Tsunami zmian w legislacji plastikowej – dobrowolne działania już nie wystarczą.

Nadchodzi prawdziwa rewolucja legislacyjna w zakresie plastiku! Rzeczywistość biznesową zmieni nie tylko rozporządzenie UE w zakresie opakowań i odpadów opakowaniowych, ale również nadchodzące rozwiązania globalne – do końca 2024 roku powstanie pierwszy, prawnie wiążący dokument dot. zanieczyszczenia plastikiem, którego rangę porównuje się do Porozumienia Paryskiego. Polski Pakt Plastikowy, należący do koalicji tworzonej przez Fundację Ellen MacArthur, Światowe Forum Ekonomiczne i WRAP, wspiera firmy w procesie transformacji i buduje świadomość w zakresie cyrkularnego gospodarowania tworzywami sztucznymi na polskim rynku.

Traktat Plastikowy okiem ekspertów

W ramach popularyzacji wiedzy na temat powstającego dokumentu Polski Pakt Plastikowy zorganizował konferencję „Traktat Plastikowy ONZ – globalne wyzwania, lokalne rozwiązania”, której partnerami byli: jedna z agend ONZ – UN Global Compact Network Poland –  oraz Fundacja WWF Polska, która na poziomie globalnym wspólnie z Fundacją Ellen MacArthur postuluje o ambitny dokument. Podczas konferencji grono ekspertów omówiło między innymi wyzwania (środowiskowe, ekonomiczne, społeczne, zdrowotne, etc.) stojące u podstaw powstającego Traktatu, możliwe brzmienie i zakres dokumentu oraz rolę biznesu w procesie nadchodzących zmian. Stanowisko złożone przez Unię Europejską, również w imieniu Polski, omówiła Dorota Żmudzińska, ekspertka ds. GOZ w Polskim Pakcie Plastikowym:

– Według stanowiska przedstawionego przez Unię Europejską Traktat powinien spełniać trzy cele: zakończenie zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi, ochronę zdrowia ludzi i środowiska przed zanieczyszczeniami i dążenie do gospodarki o obiegu zamkniętym dla tworzyw sztucznych. Spośród trzynastu kluczowych zobowiązań i środków, w stanowisku znaleźć można m.in. zmniejszenie podaży pierwotnych tworzyw sztucznych, eliminację i ograniczenie stosowania produktów z tworzyw sztucznych, które są problematyczne, można ich uniknąć i są nadmierne, ograniczenie uwalniania mikroplastiku, czy potrzebę wprowadzenia wymogów cyrkularnego projektowania.”

Stanowisko UE, choć istotne z perspektywy kraju członkowskiego, nie jest jednak jedynym głosem w dyskusji. Jak każdy globalny dokument, Traktat wiąże się z burzliwymi negocjacjami i wypracowaniem kompromisu między państwami. Jak jednak wskazuje Marta Longhurst, Global Plastics Treaty Manager z Fundacji Ellen MacArthur, przy stole ścierają się dwa stanowiska:

“– Potrzebujemy globalnych zasad, które zapewnią równe szanse wszystkim uczestnikom łańcucha wartości tworzyw sztucznych. Patrząc na wstępne stanowiska poszczególnych krajów, można zauważyć, że zaczynają się tworzyć pewne stronnictwa – jedne kraje opowiadają się za przyjęciem globalnie wiążących zasad, a inne są przeciwne takiemu podejściu i optują za opracowaniem planów działań na poziomie krajowym.”

Zdaniem Fundacji, by Traktat mógł realnie rozwiązać problem zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi, legislacja musi określać konkretne cele na poziomie globalnym, zawierać środki skoncentrowane na ograniczeniu ilości odpadów i dotyczyć przede wszystkim opakowań i innych produktów z tworzyw sztucznych, obciążonych ryzykiem zanieczyszczenia środowiska. Jak jednak sprawić, by decydenci przyjęli ambitną wersję dokumentu?

,,– Warto wyciągać wnioski z lekcji, którą już odbyliśmy. Protokół Montrealski z 1987 roku, który doprowadził do rozwiązania problemu zubożenia warstwy ozonowej jest najgłośniejszym i tak naprawdę jedynym chwalonym międzynarodowym projektem środowiskowym. W tamtym przypadku zadziałały: duża świadomość społeczna problemu i oczekiwania konsumentów, które ukształtowały priorytety firm i rządów. Trend ten był dodatkowo wzmocniony przez rosnącą liczbę dowodów naukowych, które dokumentowały powagę i pilność problemu – i z tym też mamy już do czynienia w kontekście plastiku.” – powiedziała Ewa Chodkiewicz, Dyrektorka Działu Ochrony Przyrody z Fundacji WWF Polska.

Uprzedzić legislację – dlaczego firmy powinny podjąć działania już dziś?

Choć ostateczne brzmienie dokumentu poznamy dopiero w przyszłym roku, sam kierunek zmian nie powinien być zaskoczeniem. Nowa rzeczywistość zbliża się wielkimi krokami i w mniejszym lub większym stopniu dotknie wszystkich przedstawicieli biznesu. Firmy zrzeszone w Polskim Pakcie Plastikowym już teraz podejmują dobrowolne działania związane ze zrównoważonym wykorzystywaniem opakowań z plastiku. Jak wskazał podczas konferencji Tomasz Korytkowski, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej, Public Affairs oraz Zrównoważonego Rozwoju w Nestlé Polska, każda firma na rynku powinna jak najszybciej wkroczyć na podobną ścieżkę: 

“– Nie warto czekać na gotową legislację. Trzeba przygotować się dużo, dużo wcześniej, bo cały proces zajmuje naprawdę wiele czasu i zasobów wewnętrznych. Warto mieć przygotowaną strategię opakowaniową – w Nestlé opieramy ją na trzech filarach: mniej opakowań, lepsze opakowania i lepsze systemy - chodzi o redukcję opakowań, testowanie alternatywnych sposobów dystrybucji (np. reuse), projektowanie opakowań, projekty wspierające infrastrukturę, edukację i budowanie świadomości konsumentów – opakowanie nie musi być odpadem, a może być cennym zasobem, który może i powinien być wykorzystany.”

Jak rozpocząć przygotowania do zmian w zakresie opakowań plastikowych?

Cyrkularna transformacja w zakresie opakowań z tworzyw sztucznych to skomplikowany i kompleksowy proces, z którym muszą się zmierzyć firmy. Znajomość i zrozumienie cyklu życia swoich opakowań, ustanowienie ambitnych celów oraz strategii ich osiągnięcia i wreszcie konkretne zmiany w zakresie procesów produkcyjnych firmy to tylko kilka z wielu zadań, przed którymi stoi dziś również polski biznes. Pakt, zrzeszający firmy z całego łańcucha wartości, pomaga w zrozumieniu takich połączeń. Dzięki szerokiej współpracy i wymianie wiedzy między podmiotami Pakt wypracował m.in. narzędzia wspierające eliminację opakowań nadmiernych i problematycznych, Kryteria klasyfikacji opakowań nadających się do recyklingu czy 9 Złotych Zasad Projektowania, dzięki którym każda firma może zacząć uruchamiać odpowiednie procesy we własnym zakresie. Pakt, w ramach wsparcia polskiego biznesu, udostępnia swoje publikacje bezpłatnie na stronie internetowej: https://paktplastikowy.pl/rezultaty/. Każda firma może, i powinna, zaangażować się w proces transformacji już dziś. Te z nich, które chcą wzmocnić swoje działania poprzez partnerstwo w Polskim Pakcie Plastikowym, mogą zgłaszać się pod adresem: [email protected]
 

Nagranie Konferencji dostępne jest na kanale YouTube Polskiego Paktu Plastikowego: https://www.youtube.com/watch?v=P4Z5zTnNhTE&ab_channel=PolskiPaktPlastikowy

Więcej informacji:

www.paktplastikowy.pl | https://www.linkedin.com/company/72716908/

 

Koalicja Fundacji Ellen MacAsrthur, Światowego Forum Ekonomicznego i WRAP

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7021102517732139008

 

 * * *

Polski Pakt Plastikowy to międzysektorowa inicjatywa, która stawia sobie za cel zmianę obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach na polskim rynku w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Została powołana w ramach Kampanii 17 Celów i jest częścią Plastics Pact Network Fundacji Ellen MacArthur.

Cele strategiczne Paktu do roku 2025:

  1. Identyfikacja i eliminacja wskazanych opakowań nadmiernych i problematycznych z tworzyw sztucznych poprzez przeprojektowanie, innowacje i alternatywne modele dostawy.
  2. Dążenie do zmniejszenia o 30% użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek.
  3. 100% opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku nadaje się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.
  4. Dążenie do zwiększenia udziału surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25%.
  5. Efektywne wsparcie systemu zbiórki i recyklingu opakowań, aby osiągnąć poziom recyklingu w wysokości co najmniej 55% na polskim rynku.
  6. Podniesienie jakości i efektywności edukacji konsumentów w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań.

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4474

    Naturalna pielęgnacja skóry malucha. Opieka, która koi i wspiera

    Skóra noworodka to ta najdelikatniejsza i wymagająca najbardziej troskliwej opieki już od pierwszych dni życia. Dwa kluczowe wyzwania, jakie stoją przed opiekunami maluchów, to zapewnienie skórze dziecka optymalnych warunków dla rozwoju naturalnej odporności oraz zapobieganie podrażnieniom. Jak twierdzą eksperci, równie ważna, jak dobór najlepszych składników, jest wiedza na temat potrzeb skóry dziecka. Czytaj dalej

  • 4473

    LIMITOWANE NOWOŚCI ZIAJA NA LATO

    Energetyczne, odświeżające, lekkie, szybko wchłaniające się i poręczne. Do tego wegańskie i z wysokimi indeksami naturalności. Arbuz i mirabelka - to nasi przyjaciele w nadchodzącym letnim sezonie. Czytaj dalej

  • 4469

    Olejek do ust od Your KAYA - efekt glow i dogłębne nawilżenie gwarantowane

    Your KAYA, rozszerza swoją kosmetyczną ofertę o nowość – olejek do ust z efektem glow. Nowy produkt pozostawia na ustach błysk tafli o pobudzającej zmysły woni toffi. Aż chce się je malować, wąchać i całować! Czytaj dalej

  • 4468

    Kwas laktobionowy, pantenol i alantoina. Łagodzące trio do kąpieli malucha

    Kąpiel niemowlaka to jeden z najważniejszych i najprzyjemniejszych rytuałów... ale także element pielęgnacji, który jest kluczem do zdrowia oraz komfortu dziecka w pierwszych dniach życia. Kosmetolodzy wskazują na składniki łagodzące i nawilżające jako must-have w codziennej kąpieli malucha – a zatem na pantenol, alantoinę i niezawodny kwas laktobionowy. Czytaj dalej

  • 4467

    Jak szybko zapuścić włosy? Najlepsze sposoby polecane przez trychologa

    Długie, gęste włosy od zawsze były symbolem piękna i atrakcyjności. Dlatego nie dziwi fakt, że wiele osób pragnie zapuścić je w jak najkrótszym czasie. Każdy z nas ma unikalny cykl wzrostu włosów, który determinowany jest przez genetykę, styl życia, stan zdrowia, codzienne nawyki oraz inne czynniki. Niektórzy cieszą się szybkim przyrostem, osiągając długie kosmyki w krótkim czasie, podczas gdy u innych ten proces może potrwać o wiele dłużej. Ważne jest, aby zachować cierpliwość w trakcie zapuszczania włosów. Czytaj dalej

  • 4466

    Lato 2023 – najmodniejsze cięcia, kolory i stylizacje włosów

    Wymarzone zagraniczne wyjazdy, muzyczne festiwale i długie, wieczorne, wyjścia – to wszystko czeka nas latem i na wszelkich tego typu okazjach pragniemy wyglądać spektakularnie, w zgodzie z aktualnymi trendami. Jak kształtują się te dotyczące włosów? Strzyżenie, koloryzację i stylizację łączy w tym sezonie jedno hasło – naturalność. L’Oréal Professionnel Paris podpowiada, jak wykorzystać ten trend i podkreślić naturalne piękno włosów, by uzyskać najbardziej efektowny rezultat. Czytaj dalej

  • 4465

    Odpowiednia higiena podczas miesiączki to wyraz troski o swoje zdrowie

    Tradycyjne produkty do higieny podczas menstruacji mogą podrażniać, powodować infekcje, przynosić ból, dyskomfort, problemy z zajściem i utrzymaniem ciąży, a także powodować poważne choroby. Dlatego wybór odpowiednich środków higienicznych jest niezwykle ważny dla kobiet. Kiedy stosujemy organiczne i certyfikowane podpaski, tampony lub wkładki GingerOrganic nasze miejsca intymne mają kontakt tylko z czystą, organiczną bawełną i niczym więcej, bez substancji chemicznych, chloru, dioksyn oraz alergizujących składników zapachowych. To najlepszy wybór dla naszego zdrowia i komfortu. I wyraz troski o siebie. Czytaj dalej

  • 4460

    Naturalne kosmetyki dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz - zabawa w kąpieli

    Dzień Dziecka już za parę dni. Nowe warianty naturalnych kosmetyków dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz sprawią, że kąpiel staje się ciekawą zabawą. Czytaj dalej

  • 4459

    Yope świętuje premierę "Małej Syrenki" Disneya

    Z okazji kinowej premiery „Małej syrenki” Disneya marka YOPE promuje produkty do włosów z serii Bounce. Czytaj dalej

  • 4458

    Soczysta truskawka w domowym SPA dla włosów. Pielęgnacja w stylu królowej lata

    Truskawka to królowa pierwszych dni lata – soczysta, pachnąca i pełna witamin. Kochamy truskawkę! Eksperci podpowiadają, że nasze włosy także doceniają bogactwo, jakie niesie ze sobą ten słodki owoc. Truskawka w domowej pielęgnacji włosów oznacza oczyszczenie, wzmocnienie i perfekcyjną rewitalizację. Tak samo skuteczna, jak smaczna…. Naturalnie! Czytaj dalej

  • 4457

    Gdy pojawi się intymny problem

    Jakie mogą być przyczyny dolegliwości okolic intymnych? Jak im zaradzić i jakie warto zastosować preparaty, aby zażegnać problem? Czytaj dalej

  • 4456

    Perfumy CHOPIN – nowa odsłona strony internetowej marki

    Strona internetowa Chopinperfumes.com zyskała nowe oblicze. Nowa odsłona strony związana jest z premierą kolekcji perfum dla kobiet marki Chopin, których ambasadorką jest Natalia Kukulska. Wody perfumowane Chopin Perfumes dla niej i dla niego to olfaktoryczna interpretacja kompozycji Mistrza, z których każda opowiada własną historię i tworzy wiele różnych warstw emocji. Czytaj dalej

  • 4454

    Mądrość Matki Natury dla przyszłych i obecnych mam

    Matka natura, tak jak i YOPE wie, co dobre dla jej dzieci. Linia pielęgnacyjna MAMA CICA powstała w odpowiedzi na potrzeby kobiet w ciąży i mam niemowlaków. Każdy z produktów czerpie z regeneracyjnych właściwości naturalnych składników, potwierdzonych badaniami naukowymi. Czytaj dalej

  • 4453

    Wcierki w pielęgnacji PEH. Proteiny i humektanty w naturalnych mgiełkach

    Rynek beauty oszalał na punkcie świadomej pielęgnacji włosów. Skrót PEH pojawia się w wypowiedziach trychologów i kosmetologów ekstremalnie często. I słusznie! Odpowiedni balans protein, emolientów oraz humektantów to bowiem podstawa zdrowego i pięknego wyglądu fryzury. Eksperci podpowiadają, że w przypadku pielęgnacji PEH nie powinniśmy zapominać o naturalnych wcierkach. Czytaj dalej

  • 4452

    Zdrowa opalenizna

    Lekko przybrązowiona skóra, ale jędrna, elastyczna i nawilżona. Bez poparzeń, bez przebarwień. Tak wygląda zdrowa opalenizna. Jak ją osiągnąć? Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/