Produkcja
Szanse i zagrożenia automatyzacji i AI w zakładach produkcyjnych w branży kosmetycznej

W branży kosmetycznej człowiek i jego fizyczność są podstawą, dlatego tak ważny jest nieustanny rozwój branży, który – podobnie jak w farmacji – musi odbywać się na bardzo wysokim poziomie technologicznym, technicznym, produkcyjnym i jakościowym.
Potrzeba dbania o bezpieczeństwo klienta powoduje, że dostawcy rozwiązań technologicznych bezustannie kreują coraz lepsze, bardziej wydajne urządzenia, których zastosowanie nie tylko skraca czas procesów technologiczno-produkcyjnych, ale również poprawia jakość i bezpieczeństwo produktów. Od wielu lat w branży kosmetycznej postępuje automatyzacja procesów w łańcuchu dostaw: od systemów wspomagających zakupy, poprzez systemy i urządzenia magazynowe, produkcyjne i zapewniające najwyższą higienę i czystość systemy myjące. Ta reakcja branży kosmetycznej na wzrastające potrzeby klientów, przeniesione w dużej mierze do regulacji prawnych, przekłada się na pewność nabywców, że produkty są bezpieczne i odpowiadają ich wymaganiom.

Automatyzacja procesów – w łańcuchu dostaw – stała się niezbędnym elementem rozwoju branży kosmetycznej, a to z kolei daje klientom pewność, że produkty są nie tylko bezpieczne, ale i powtarzalne, kontrolowane na każdym etapie tychże procesów. Na rynku istnieją programy i systemy, które wspomagają wszystkie procesy w łańcuchu działań, w tym kontroli m.in. wizyjnej (szczelność opakowań, poziom ich napełnienia). Powiązane są one z postępującą automatyzacją i robotyzacją.
Obserwujemy również coraz sprawniejszą i częstszą robotyzację procesów produkcyjnych, od ustawiania opakowań, poprzez systemy dozujące, do pakowania wyrobów do opakowań zbiorczych oraz paletyzację i transport do magazynu. Wiele firm stworzyło linie produkcyjne, które opierają się na pracy robotów. Przyszłość branży kosmetycznej związana jest ściśle właśnie z jej robotyzacją i automatyzacją. Żadne przedsiębiorstwo, które chce się rozwijać spełniając potrzeby swoich klientów nie może o tym zapominać, bo każda chwila jest tutaj bezcenna, aby zwiększać wydajność, efektywność procesów, jakość i zaufanie kupujących. To ostatnie można uznać za najważniejsze wyzwanie stojące przed firmami, ponieważ wiemy, że to zadowolony klient, pozwala przedsiębiorstwom funkcjonować i finansować rozwój. Mamy tutaj sprzężenie zwrotne. A to czasami jest traktowane marginalnie w dobie postępujących procesów rozwoju automatyzacji i robotyzacji. Finalnie, to nie bank finansujący inwestycje daje nam możliwość kolejnego kroku w nowoczesność rozwiązań, a właśnie klient.
W ostatnich latach w branży kosmetycznej swoje miejsce znajduje AI – sztuczna inteligencja, która korzysta z wysoce zaawansowanych algorytmów i modeli matematycznych. Duże koncerny posiadają już swoje zespoły do pracy nad AI, choćby w tym celu, aby móc wirtualnie umożliwiać klientkom dobór form makijażu – od odcieni szminek, poprzez odcienie kosmetyków do malowania. Funkcjonują już programy i aplikacje, które to umożliwiają i są stale rozbudowywane. Okres pandemii i wzrost liczby zakupów przez internet – nie zawsze trafionych – wzmógł zapotrzebowanie na takie usługi. Wprawdzie odbiera to jakby „ludzki” charakter czynnościom związanym z makijażem, jednak dla wielu osób jest to znaczące ułatwienie, zwłaszcza gdy robią zakupy przez internet.
W jakimś sensie robotyzacja i automatyzacja procesów to również elementy działania AI – programowalność, powtarzalność, wizualizacja.
Szanse automatyzacji i robotyzacji, oraz AI:
- Zdecydowana poprawa efektywności i powtarzalności procesów oraz ich większa skuteczność. Eliminacja problemów związanych z absencjami pracowników.
- Zwiększenie bezpieczeństwa procesów, higieny produkcyjnej i jakości samych produktów.
- Marginalizacja „przypadkowości” w procesach. Większa kontrola wewnętrzna nad nimi.
- Poprawa kontaktu z klientem końcowym, zwiększenie świadomości zalet produktów u niego.
- Ułatwienie działań pracowników, poprawa warunków pracy, zwiększenie jej bezpieczeństwa.

Zagrożenia:
- Z uwagi na to, iż wszystko oparte jest na zapotrzebowaniu na energię elektryczną, jej brak może stanowić jedyny powód do obaw ze strony właścicieli i menedżerów zarządzających. Jest to problem, który może zaistnieć w skali makro, dlatego tutaj mamy rolę państwa, jako decydenta w tej kwestii. To zagrożenie wydaje się dzisiaj mało prawdopodobne lub wręcz nieprawdopodobne, jednak nie można o nim zapominać. Może warto wytwarzać i magazynować energię oraz posiadać odpowiednie generatory? To już kwestia wyboru.
- Wielu naukowców ma obawy związane ze zbytnim rozwojem AI, gdyż trudno przewidzieć, gdzie jest granica możliwości samouczenia się sztucznej inteligencji. Chodzi tu raczej o to, że w pewnym momencie nie będziemy już mieć kontroli w kwestii możliwości jej programowania i tworzenia algorytmów, gdyż AI będzie już bardziej rozwinięta niż ludzka myśl i wyobraźnia. W przyszłości może być tak , że niewiele osób będzie zdolnych do tego, aby móc pracować z tymi systemami czy danymi. Już dzisiaj słychać opinie, że większość studentów ma problemy z zadaniami, które w krótkim czasie rozwiązuje AI lub wykonują roboty. Warto mieć to na uwadze nauczając przyszłe pokolenia. Wierzmy, że szkoły i uczelnie będą w stanie wykształcić pracowników, którzy bez problemu będą mogli programować czy też obsługiwać automatykę i AI. Ale to już raczej zadanie uczelni i systemu edukacji. Są – na szczęście – przedsiębiorcy, którzy to rozumieją od dawna i sami kształcą przyszłe pokolenia w swoich laboratoriach i oddziałach R&D.
- W skali makroekonomicznej od wielu lat mówi się o tym, że automatyzacja i robotyzacja spowodują to, iż człowiek w procesach będzie odgrywał marginalną rolę, a i tak będzie niewielu ludzi potrzebnych do obsługi wszystkich systemów i programów. Z ludzkiego punktu widzenia jest to zagrożenie pracownicze, z biznesowego jest to wartość dodana w obszarze kosztów wytwarzania.
Dodatkowe informacje
Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 4/2023
Autorzy
-
Krzysztof Matusiak
Doradca
Zobacz także
- Efektywność i wydajność w produkcji kosmetyków. Identyfikacja kluczowych miejsc i ich optymalizacja poprzez wykorzystanie cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji.
- Bezpieczeństwo informacji przy wdrożeniu systemów wspomagających produkcję w przemyśle kosmetycznym
- Jak bezpiecznie pozyskiwać dane z maszyn w produkcji kosmetycznej?