Opakowania kosmetyczne
Rodzaje etykiet w branży kosmetycznej oraz od czego zależy wybór techniki ich druku
Wraz z rozwojem kosmetyków rozwijają się również ich opakowania, w tym etykiety. W dzisiejszych czasach nie wystarczy stworzyć dobry produkt, ale żeby go sprzedać trzeba równie mocno myśleć o opakowaniu. To ono jest niemym sprzedawcą, bo mimo upływu czasu nadal kupujemy to, co nam się po prostu podobna, na co najszybciej zostanie zwrócona nasza uwaga, to co jest ładne , estetyczne, budzi nasze zainteresowanie. W rzeczywistości praktycznie najtańszy element opakowania, czyli etykieta, ma największą siłę oddziaływania na konsumenta. Dlatego warto swoje produkty zaopatrywać w etykiety, które sprzedają.
Etykiety samoprzylepne numerem 1 w branży kosmetycznej
Etykiety samoprzylepne to najbardziej powszechne i dostępne rozwiązanie, a zarazem najszybciej się rozwijające pod względem wszelkiego rodzaju uszlachetnień. Etykiety zatem mogą być: papierowe, foliowe, białe , srebrne, kolorowe, transparentne, polipropylenowe, polietylenowe matowe, błyszczące, lakierowane, laminowane, gładkie, chropowate, z drukiem płaskim , z drukiem wypukłym, jednowarstwowe, wielowarstwowe, zadrukowane z jednej bądź obydwu stron, ekologiczne, biodegradowalne, nadające się do recyklingu … i tak dalej, można jeszcze sporo wymieniać.
Przy doborze etykiety na produkt trzeba zwracać uwagę na wiele aspektów. Sam projekt graficzny, nawet najlepszy nie gwarantuje sukcesu, jeżeli ładnie wygląda wyłącznie na monitorze komputera. On musi równie atrakcyjnie wyglądać na produkcie. Stąd kierując zapytanie do drukarni w sprawie etykiet warto zwrócić uwagę nie tylko na to, ile etykiety będą kosztowały, ale również na inne okoliczności, które niedookreślone mogą zepsuć nawet najlepszy projekt. Oto najważniejsze kwestie technologiczne, które warto ustalać przed drukiem:
- Podłoże na jakie będzie przyklejona etykieta- twarde, nieodkształcające się np. szklany słoik, miękkie np. tuba, słoik z tworzywa o lekko nierównej i chropowatej powierzchni czy np. butelka pet. W zależności od powierzchni oprócz samego materiału etykietowego dobiera się również odpowiedni klej. Warto zatem przetestować surowce z różnymi klejami , zaczynając od standardów po to, by wybrać to najbardziej optymalne rozwiązania również pod względem ekonomicznym.
- Sam produkt kosmetyczny, a dokładnie jego skład – olejek, farba do włosów, kosmetyk naturalny, środek agresywny chemicznie, substancje zapachowe. Do silnie działających środków pakowanych w inne niż szklane butelki czy słoiki, warto etykiety wykonywać z folii srebrnej , gdyż ma ona najlepszą barierowość. Folia biała może pod wpływem silnego działania substancji zawartych w kosmetyku zmienić kolor na żółty oraz przeniknąć zapachem danego kosmetyku. Silnie działające substancje mogą również powodować odklejanie się etykiety, szczególnie jeśli zastosujemy standardowy klej.
- Warunki aplikacji etykiet oraz warunki przechowywania gotowych produktów- każdy materiał etykietowy z klejem posiada dokładnie określone warunki aplikacji i przechowywania. Warto je poznać zanim podejmiemy decyzję o wyborze surowca na etykiety, żeby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji związanych z nieprzewidzianym odklejeniem się etykiet po kilku dniach od ich aplikowania na produkt.
- Średnica opakowania , na którym będzie etykieta – do produktów o małych średnicach – pomadki , lakiery do paznokci, małe buteleczki do serumów – tutaj zaleca się od razu zastosowanie surowców etykietowych z bardzo mocnym klejem, w przypadku wyboru surowców foliowych najlepiej sprawdzi się polietylen, czyli mówiąc prostym językiem folia pe. Jest ona bardziej elastyczna i dopasowująca się do kształtów niż powszechnie stosowany polipropylen.(folia pp).
Omówienie z drukarnią powyższych aspektów z pewnością pozwoli uniknąć niechcianych reklamacji.
Etykiety bezklejowe schrink sleeve
To kolejne rozwiązanie etykietowe uzupełniające wachlarz możliwości wyróżnienia swojej marki na rynku. Technologia ich aplikacji na produkt jest zupełnie inna niż w przypadku etykiet samoprzylepnych, które w najgorszym przypadku można przykleić ręcznie. W przypadku sleevów wymagane jest odpowiednie oprzyrządowanie. Największe trudności w przypadku tego rodzaju etykiet sprawia dobór odpowiedniego rozmiaru etykiety oraz precyzyjne umieszczenie perforacji na etykiecie. Nawet milimetrowe wahnięcia mogą spowodować, że etykieta np. będzie spadać z opakowania, albo niewłaściwie się obkurczy co zdeformuje grafikę.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na materiał z jakiego powstaje sleeve. W Polsce można spotkać jeszcze folie pvc – najtańsze rozwiązanie, ale zupełnie nieekologiczne. W przypadku exportu kosmetyków do zachodniej Europy takie rozwiązania są już nie do przyjęcia. Folię pvc zastępują folie pet, które pochodzą z recyklingu w różnym procencie, ale też mogą być poddane recyklingowi. Warto zwrócić na to uwagę, bo już wiele krajów Unii Europejsiej wprowadziło zakaz wwozu produktów ze seevami wykonanymi z pvc oraz surowe kary za nieprzestrzeganie związanych z tym przepisów.
Rozpoczynając swoją przygodę z etykietami schrink sleeve należy wysłać do producenta sleevów opakowanie, na których ten sleeve będzie umieszczony oraz przeprowadzić próbę obkurczania folii, nawet niezadrukowanej, w celu dokładnego ustalenia rozmiaru tej etykiety. Brak odpowiedniego parku maszynowego nie musi być przeszkodą w wyborze tego typu etykiet. N polskim rynku istnieje wiele firm , które oferują kompleksową usługę drukowania, cięcia, a nawet obkurczania schrink sleevów.
Etykieta sleeve często występuję całkowicie przezroczysta osłaniająca np. wieko od słoika. Wówczas pełni rolę plomby i stosowana jest jako najlepsza gwarancja na to , ze produkt jest dobrze zabezpieczony przez niepożądanym otwarciem.
Saszetki
Te niewielkie opakowania wręcz królują w branży kosmetycznej. Są niezwykle silnym narzędziem marketingowym, nieodłącznym elementem targów kosmetycznych , a w ostatnich latach służą również jako docelowe opakowanie mini produktów. Ich zaletą jest nieduża zawartość kosmetyków pozwalająca na sprawdzenie przed zakupem większego opakowania, ale dominują u osób często podróżujących samolotem , gdzie waga bagażu ma znaczenie.
Technicznie saszetki powstają z wielowarstwowych bezklejowych surowców, których cechą jest doskonała barierowość. Stąd w saszetkę możemy zapakować praktycznie każdy kosmetyk.
Dziś saszetki zamawiają nawet początkujący producenci, bo znacznie spadły minima zamówień. Na rynku polskim istnieje kilka sprawdzonych firm konfekcjonujących saszetki i to one przede wszystkim wyznaczają te minima. Zmienił się zatem system produkcji saszetek, który kiedyś narzucał zamawianie ogromnych ilości, co definitywnie blokowało szczególnie producentów wchodzących na rynek.
Kiedy druk cyfrowy a kiedy flekso?
Praktycznie każdą etykietę można wydrukować różnymi technikami druku. Laik czyli ostateczny konsument nie jest w stanie rozpoznać zastosowanej techniki. On, jak wspomniałam wcześniej, wybiera to co mu wpadnie w oko. To świadomy producent wybiera wariant zarówno estetyczny jak i ekonomiczny pomiędzy drukiem cyfrowym , nie wymagającym zakupu oprzyrządowania w postaci polimerów, a drukiem fleksograficznym – wymagającym zakupu matryc wielorazowego użytku.
Zasady wyboru techniki druku:
- Wiele wzorów , ale każdy w niewielkich ilościach (500-2000sztuk) – druk cyfrowy
- Częste zmiany na etykietach – druk cyfrowy
- Niepewne wzory, które mogą ulec nawet drobnym korektom graficznym – druk cyfrowy
- Duże ilości , ale bardzo małych etykiet – druk cyfrowy
- Duże ilości z jednego wzoru – druk fleksograficzny
- Duże etykiety w ilościach od 2000 sztuk – druk fleksograficzny
- Etykiety peel – off – najczęściej druk fleskograficzny
- Etykiety próbne – druk cyfrowy
- Kilka wzorów dużych etykiet w ilościach od 2000sztuk z wzoru – druk fleksograficzny
Kreowanie opakowań i etykiet to równie trudne zadanie jak kreowanie samego produktu. Warto zatem korzystać z doświadczenia i porad ekspertów z zaufanej drukarni. Dodatkowo warto najpierw testować materiały i rozwiązania, żeby jak najbardziej eliminować ryzyko wszelkiego rodzaju błędów. Warto odkrywać tajniki poligrafii, badać możliwości, bo satysfakcja gwarantowana w postaci różnego rodzaju etykiet , które po prostu sprzedają produkty.
Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2023