Pro-środowiskowe rozwiązania opakowaniowe i etykietowe

Kategoria: Aktualności Opakowania kosmetyczne
3 min. czytania

Regulacje prawne, a także umowne zasady związane z projektowaniem eko-opakowań i systemów pakowania wskazują, że w zakresie tym należy:

  • dobierać materiały i formy konstrukcyjne opakowań tak, by nie stanowiły one przeszkody w recyklingu
  • stosować ograniczoną ilość materiałów opakowaniowych tj. PE, PP, PET, PS, PVC w branży spożywczej, kosmetycznej, chemii gospodarczej
  • unikać nadmiernej ilości zdobień
  • unikać pełnego barwienia i ciemnych kolorów
  • stosować surowce z myślą o zamkniętej pętli recyklingu
  • uwzględniać możliwości wykorzystania materiałów z recyklingu
  • uwzględniać dostępne systemy zbiórki i segregacji oraz technologie recyklingu.

Należy przy tym zaznaczyć, że najłatwiejsze dla recyklingu są opakowania wykonane z wartościowego, w miarę możliwości jednorodnego materiału oraz takie gdzie wszelkie dodatkowe elementy w postaci na przykład etykiet czy zakrętek nie utrudniają ponownego przetworzenia. Mówiąc o trendach rynkowych z zakresu opakowań przyjaznych środowisku producenci branży kosmetycznej poszukują przede wszystkim:

  • rozwiązań opakowaniowych certyfikowanych, pochodzących z odpowiedzialnych źródeł (np. z kontrolowanych plantacji), ze źródeł odnawialnych, tych pochodzących z recyklingu, z zawartością surowców z recyklingu, tych lżejszych i „odchudzonych” oraz biopochodnych i biodegradowalnych.

Ekologiczne rozwiązania etykietowe

Jedną ze składowych opakowania kosmetycznego jest jego etykieta. Producenci etykiet, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, włączają do oferty materiały etykietowe, sprzyjające eko-projektowaniu opakowań kosmetycznych. Należą do nich między innymi materiały samoprzylepne:

  • wspomagające powtórne użycie opakowania
  • zredukowane
  • wspomagające recykling
  • z zawartością surowców z recyklingu
  • ze źródeł odnawialnych.

Materiały wspomagające powtórne użycie opakowania to te, które maksymalizują możliwości recyklingu opakowań szklanych zwrotnych i jednorazowych, a tym samym umożliwiają łatwe usunięcie etykiety w procesie recyklingu i powtórne wykorzystanie danego opakowania. Wśród materiałów zredukowanych (o zredukowanej gramaturze) dostępne są rozwiązania umożliwiające zwiększenie wydajności surowca bez wpływu na wygląd i szybkość aplikacji etykiet. Rozwiązania zredukowane pozwalają na nawinięcie dwukrotnie większej liczby etykiet przy zwiększeniu średnicy rolki o zaledwie 10%. Materiały etykietowe wspomagające recykling opakowania można podzielić na dwie kategorie: pierwsze z nich maksymalizują możliwość uzyskania czystej stłuczki szklanej lub regranulatu PET, drugie umożliwiają łatwe i bezśladowe usunięcie etykiety w procesie recyklingu.

Dużym zainteresowaniem producentów branży kosmetycznej cieszą się rozwiązania etykietowe z zawartością surowców z recyklingu. Ich podstawową zaletą i założeniem produkcyjnym jest fakt znacznego ograniczenia zużycia ropy naftowej, wody i energii a także kluczowa rola w gospodarce o obiegu zamkniętym. Warto zaznaczyć, że etykiety produkowane na materiałach samoprzylepnych zawierających elementy z recyklingu, wyglądem podkreślają aspekt środowiskowy etykietowanego produktu. Wśród najczęściej wykorzystywanych rozwiązań w tym zakresie wymienić należy:

  • folie polipropylenowe, w których surowiec z recyklingu zajmuje ok 20% całości produktu (zbliżona estetyka do standardowej folii PP z niewielkimi różnicami w przejrzystości i białości materiału)
  • folie polietylenowe z 30% domieszką regranulatu z butelek z recyklingu (estetyka folii różni się nieco od standardowej folii PE w zakresie jednorodności surowca)
  • materiały papierowe z udziałem pozostałości organicznych z owoców cytrusowych, winogron lub jęczmienia (estetyka surowca zapewnia oryginalne kolory i organiczny, „kraftowy” wygląd etykiety)
  • materiały papierowe z 30% udziałem włókiem z recyklingu (estetyką zbliżone do standardowych materiałów papierowych), oferowane w połączeniu z podkładem papierowym z recyklingu.

Mówiąc o materiałach etykietowych wytworzonych ze źródeł odnawialnych warto wspomnieć o tym, że eliminują one lub znacznie ograniczają negatywny wpływ opakowania na środowisko naturalne; wpływają znacząco na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych lub też przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2 dzięki wykorzystaniu biomasy roślinnej. Zawartość surowca organicznego w tego typu materiałach wynosi zwykle w granicach 80% -93%. Materiały etykietowe ze źródeł odnawialnych produkowane są najczęściej z etanolu z trzciny cukrowej, odpadów powstałych podczas wydobycia i cięciu marmuru, z domieszką włókien z konopi czy lnu lub bawełny. Istnieją także rozwiązania, których założeniem jest szybki proces biodegradacji (w warunkach kompostowania przemysłowego). Takim rozwiązaniem są na przykład folie PLA, produkowane z kwasu mlekowego w drodze fermentacji cukru kukurydzianego.

Niezwykle duże zainteresowanie wymienionymi rozwiązaniami powoduje, że oferta ekologicznych materiałów opakowaniowych nieustannie się poszerza. Z tygodnia na tydzień powstają nowe, często innowacyjne rozwiązania ukierunkowane na zrównoważoną gospodarkę opakowaniową. Należy spodziewać się zatem dalszego rozwoju w zakresie pro-środowiskowego projektowania i produkcji etykiet i opakowań dla branży kosmetycznej.

Justyna Kierzkowska-Grzyb
Kierownik Działu Marketingu
Aniflex Głowacka Wojtaszek Sp.j.