Powrót odważnych formulacji

Kategoria: Surowce kosmetyczne
4 min. czytania

Zaczyna się nowa era, łącząca inspirującą, radosną wolność szalonych lat 20. z tematami akceptacji, aktywizmu i zmian lat 60. Ten renesans będzie niepodobny do żadnego znanego nam okresu. Jest on także niezwykłą okazją dla marek kosmetycznych oraz tzw. „formulatorów”, osób tworzących receptury kosmetyczne, aby wykorzystać moc śmiałości, w skali jakiej nie było nigdy dotąd.

Czas na ewolucję

Czyste piękno otworzyło drzwi na nowy poziom przejrzystości składników w zakresie skuteczności, wydajności, korzyści, odpowiedzialności, zrównoważonego rozwoju i nie tylko. Zwiększone zainteresowanie konsumentów przejrzystością i znajomością składników daje możliwość markom oraz „formulatorom” dowiedzenia się więcej o tym, czego konsumenci oczekują od swoich produktów.

Nadszedł czas, aby odważnie podejść do receptur, wypróbować nowe Aktualności i przetestować nowoczesne surowce – dążąc do kolejnego poziomu tworzenia dzięki hybrydowym produktom najnowszej generacji oferującym nowe deklaracje marketingowe i spotęgowane korzyści. Konsumenci są otwarci i chętni do sprawdzania nowoczesnych, unikalnych formulacji, jak również gotowi za nie zapłacić. Użytkownicy dotknięci recesją lub trudnościami socjologiczno-ekonomicznymi często czerpią radość z niewielkich luksusowych produktów– takich jak np. modna szminka w odważnym odcieniu – które pomagają im poczuć się lepiej, nie nadwyrężając ich budżetu.

Angażowanie zmysłów

Po ponad roku bycia w „zamknięciu”, nie mogąc odkrywać świata, w sposób jaki był znany i możliwy wcześniej, konsumenci poszukują doświadczeń, które oferują zmysłową ucieczkę od ich codziennej rzeczywistości. Potrzebują ŻYĆ głośno, korzystając z każdej chwili, aby poczuć, doświadczyć i zbadać. W przestrzeni kosmetycznej jest to okazja, aby zaproponować nowe innowacje, angażując jak najwięcej z dostępnych nam pięciu zmysłów.

W raporcie Beauty Influencers – US – April 2021: Market Factors (mintel.com) Mintel podkreśla, iż sposób, w jaki konsumenci odkrywają i kupują produkty, zmienił się raz na zawsze. Sugerują oni markom, aby angażowały wszystkie zmysły, oferując nowe cyfrowe doświadczenia, które naprowadzą konsumentów podczas zakupów.

W obecnych czasach niezwykle pomocne są filmy, które oprócz koloru i tekstury wykorzystują dźwięk, aby stworzyć wrażenie samoistnej reakcji mechanoreceptorów czuciowych (meridianów czuciowych ASMR). Wzrost liczby różnych aspektów i perspektyw tekstury, jako nowego rodzaju piękna oraz rozwój filmów ASMR, które angażują zmysły, są odpowiedzią na brak możliwości konsumentów do realnego doświadczania produktów przed zakupem oraz ograniczonego odczuwania sensorycznego w trakcje okresu izolacji. Filmy ASMR z udziałem influencera, który demonstruje sposób użycia kosmetyku poprawiają interpretację tego, jak produkty będą wyglądać i jakie odczucia będą im towarzyszyć.

Biorąc pod uwagę wszystkie pięć zmysłów, marki oraz „formulatorzy” zaczną tworzyć wyjątkowe doznania sensoryczne, które będą rejestrowane i obserwowane w mediach społecznościowych, dla nabywców testujących próbkę lub używających produkt w domu. Taka strategia pomoże wyróżnić dany produkt na tle innych.

Oprócz podniesienia jakości produktów, zaangażowanie jak największej liczby zmysłów odgrywa również znaczącą rolę w dbaniu o siebie, co jest jednym z pojawiających się trendów w branży beauty.

Podczas odkrywania, angażowania pięciu zmysłów, należy zastanowić się, w jaki sposób każdy z nich może pomóc poprawić samopoczucie, dobrostan psychiczny użytkownika lub zapewnić mu głębsze, przyjemniejsze doznania. Na przykład, zamiast po prostu czuć nawilżoną skórę, można stworzyć teksturę, która się zmienia w połączeniu z zabawnym, odważnym kolorem i dodając żywy zapach, aby dopełnić doznania zmysłowe na zupełnie nowym poziomie.

Skóra, która nas otula

Wraz z rozwojem śmiałych tematów akceptacji i wolności, oczekuje się, że zainteresowanie konsumentów na pielęgnacji skóry również wzrośnie. Podczas pandemii zaobserwowano spadek zużycia kosmetyków kolorowych, podczas gdy zużycie i zakupy produktów do pielęgnacji skóry utrzymywały się na stałym poziomie lub wyższym – co w tak trudnych czasach jest nie lada wyczynem. Jeszcze przed pandemią, prognozy dotyczące pielęgnacji skóry były mocne i stabilne, pod względem wzrostu w ciągu następnych pięciu lat. Statisa wymienia segment produktów do pielęgnacji skóry, jako posiadający największy potencjał wzrostu w latach 2019-2025 (Statisa, Beauty & Personal Care Report 2020 https://de.statista.com/statistik/ studie/id/55517/dokument/kosmetik-und-koerperpflege), oczekiwany wzrost o 24,3%.

Przyczyny oczekiwanego wzrostu są szerokie i obejmują skupienie kupujących na dobrym samopoczuciu i dbaniu o siebie – w obu przypadkach priorytetem jest pielęgnacja skóry i zdrowie.

Umieszczenie skóry wyżej w hierarchii faktycznie daje więcej możliwości innowacji i eksploracji dla marek i „formulatorów” w pielęgnacji włosów, pielęgnacji przeciwsłonecznej i kosmetykach kolorowych. Produkty hybrydowe pozwolą poznać dodatkowe wymiary, tekstury i korzyści, które będą wyróżniać się dla użytkowników.

W przypadku marek kosmetyków kolorowych, które borykają się z wyzwaniami, wynikającymi ze zmniejszonego używania makijażu, firma Mintel zaleca zbadanie hybrydowych receptur, które zapewniają porównywalny poziom pielęgnacji, jak tradycyjne produkty do pielęgnacji skóry (Mintel, 2021).

Nadchodzi renesans

Ze względu na istotne zmiany w życiu ludzi na całym świecie, w pozorach normalności, konsumenci są wyraźnie podekscytowani nadchodzącym kolejnym etapem. Ten wyczuwalny szept w powietrzu wkrótce przerodzi się w krzyk i nastanie nowa, historyczna era przebudzenia – renesansu.

 

 

 

 

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2021