Aktualności
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego działa razem już 20 lat!

Uroczystego otwarcia obchodów dokonała prezes Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego- Wanda Stypułkowska.
Podziękowania za dotychczasową współpracę, jak również słowa wsparcia i zachętę do dalszego działania skierowała, w nagraniu do zebranych, Posłanka do Parlamentu Europejskiego Elżbieta Łukacijewska. Wspominając historię Związku, zwróciła ona uwagę na liczne sukcesy, jakie na przestrzeni tych dwudziestu lat były udziałem jego członków. Wśród nich dostosowanie branży do zmian prawnych związanych ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej, pierwszy polski pawilon na targach w Bolonii, wygrana walka o pozostanie kosmetyków w aptekach, czy też ustawa o produktach kosmetycznych i inne. Posłanka zwróciła uwagę na potrzebę dalszej współpracy, zwłaszcza w kontekście dostosowania przemysłu do wymogów tak zwanego Zielonego Ładu.
Od wielkich marzeń do wielkich czynów. Historia i teraźniejszość.
Kto, jeżeli nie Henryk Orfinger- współzałożyciel Polskiego Związku Kosmetycznego – mógł otworzyć pierwszy blok tematyczny? „40 lat minęło jak jeden dzień. Historia Piękna.” Pod tym hasłem kryje się niesamowita opowieść o marzeniach i ich spełnieniu. O trudnościach, niepewności i wytrwałym dążeniu do celu ludzi, którzy czterdzieści lat temu wypłynęli na głębokie wody biznesu.
Henryk Orfinger i Irena Szołomicka-Orfinger założyli przedsiębiorstwo, które dziś jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce. To właśnie oni, widząc potrzebę wspólnego działania w obliczu zmian prawnych związanych ze wstąpieniem Polski do UE, powołali do życia Związek, który na początku liczył zaledwie 15 członków. Obecnie jest ich aż 240!
Odpowiedzialny sektor nie dyskutuje z nauką.
W tej części nie mogło też zabraknąć głosu Blanki Chmurzyńska – Brown – Dyrektor Generalnej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Podkreśliła ona, jak wielkim bogactwem Związku jest godna reprezentacja każdego z członków, a także słuchanie i branie pod uwagę potrzeb i różnorodności. Mówiła również o wyzwaniach, jakie stoją przed tą organizacją, a wśród nich sprostanie wymogom tak zwanego Zielonego Ładu. Prelegentka podkreśliła, że odpowiedzialny sektor nie dyskutuje z nauką, dlatego nie będzie bronił ani jednego składnika o negatywnym wpływie na środowisko. Jednocześnie apelowała o właściwy i racjonalny dobór kryteriów, na podstawie których substancja może zostać zakazana.
Podkreśliła ponadto, jak wielkie znaczenie ma transparentność, ponieważ tylko dobrze poinformowany klient jest w stanie podejmować właściwe decyzje. Uwieńczeniem pierwszego bloku tematycznego była ożywiona debata. W dyskusji wielokrotnie pojawiał się wątek wyzwań, przed jakimi stoją członkowie PZPK. Oprócz licznych obaw, nie zabrakło ciekawych rozwiązań i słów otuchy. Przysłuchując się tej debacie, można było zauważyć, że temat katastrofy klimatycznej, dla wszystkich jej uczestników, jest niezwykle ważny. Mimo licznych obaw, przedsiębiorstwa chcą działać razem we wspólnej sprawie.
Czy ktoś dziś jeszcze neguje niezbędność kosmetyków?
Podczas drugiego bloku tematycznego John Chave z Cosmetics Europe opowiadał o postrzeganiu kosmetyków przez współczesnych konsumentów. Nikogo nie trzeba było przekonywać, że są one ważne dla nas wszystkich. Trudno wyobrazić sobie bez nich życie. Nawet, jeżeli nie leżą u podstawy piramidy potrzeb, nie oznacza to, że możemy z nich zrezygnować. Zwrócił na to uwagę semiotyk kultury – Marcin Napiórkowski. Również Janina Ochojska podkreśliła, jak ważne są kosmetyki w niesieniu pomocy humanitarnej, ponieważ przywracają godność i pozwalają „czuć się znowu po ludzku”. „Kosmetyk maluje na nowo kobiecość”, której utratę często odczuwają pacjentki oddziałów onkologicznych. O tym ważnym aspekcie mówiła Agnieszka Gościniewicz działająca w fundacji „Piękniejsze życie”.
Temat niezbędności wzbudził wiele emocji, zarówno wśród uczestników debaty, jak słuchaczy zgromadzonych na sali. Zwracano też uwagę na kwestie dotyczące bezpieczeństwa surowców i właściwą komunikację z konsumentem. Wątpliwości i obawy związane z ustaleniami Komisji Europejskiej, można było rozwiać zadając pytanie jej członkowi – Hans’owi Ingels’owi, który łączył się bezpośrednio z Brukseli.
Transparentność, czyli „wszystko jasne”.
Trzeci blok tematyczny w całości poświęcony był zagadnieniu transparentności. O tym, że nie chodzi tylko o formalności, ale o realne potrzeby współczesnego konsumenta, przekonywali prelegenci: Andrew McDougall z Mintel Group oraz Ekspert ds. brandingu – Marta Marczak. Dzisiejszy konsument oczekuje od marki dużo więcej niż cena i jakość. Okazuje się, że identyfikuje się on z nią na wielu płaszczyznach. Co więcej, jak podkreślała Marta Marczak, klient nie poprzestaje na produkcie, ale interesuje go to, co „myśli” cała firma. Ponadto badania pokazują, że w dobie wszechobecnej dezinformacji, na przedsiębiorstwach spoczywa obowiązek edukacji. Zgodzili się z tym również uczestnicy debaty. Małgorzata Cieloch, reprezentująca UOKIK, przypomniała, że konsumenci nie lubią być oszukiwani, dlatego należą im się rzetelne informacje.
Świętowanie jest dla nas bardzo ważne.
Podniosły nastrój panował przez cały dzień. Bez względu na temat, jaki podejmowano, czuć było niezwykłą moc wspólnoty, która nastawiona jest na współdziałanie. Każdy blok dyskusyjny udowadniał, że warto rozmawiać i szukać rozwiązań wspólnie. Widać było, że dla uczestników bardzo ważna jest nie tylko własna sprawa, ale przejęci są szczerze sytuacją polityczną związaną z wojną w Ukrainie. Na liście ich priorytetów znajduje się również temat pandemii Covid – 19 oraz katastrofy klimatycznej. Mimo trudnych tematów, świętowanie jubileuszu 20-lecia Związku Przemysłu Kosmetycznego było przede wszystkim radosnym wydarzeniem. Wspaniała atmosfera towarzyszyła wszystkim zarówno podczas wystąpień, jak również rozmów prywatnych. Witać, że kosmetyczni.pl są społecznością ludzi, których wiele łączy, a wzniosłe słowa nie pozostają bez pokrycia. Dali temu wyraz podczas wieczornej uroczystej gali, która przyjęła formę charytatywnej, dzięki zbiórce na rzecz fundacji Piękniejsze Życie. Nic nie jednoczy bardziej niż wspólny cel!