Personalizacja standardowych opakowań kosmetycznych i różne metody wdrożeń projektów indywidualnych

Kategoria: Opakowania kosmetyczne
5 min. czytania

Różne branże charakteryzują się odmiennymi technologiami produkcji. Niektóre z nich pozwalają na produkcję ekskluzywnych i niepowtarzalnych towarów, inne wymagają przestawienia całej linii produkcyjnej dla wdrożenia choćby jednej małej zmiany w „standardzie”. Branża przetwórstwa tworzyw sztucznych metodą wtrysku znajduje się gdzieś pomiędzy wymienionymi skrajnościami. Jednak wciąż bliżej jej do skomplikowanych wdrożeń, niż możliwości zmian produkcyjnych przy każdym kolejnym wytworzonym detalu.

W branży wtryskowej zdecydowane zmiany w projektach wymagają tworzenia nowych form wtryskowych, których koszt nierzadko przekracza kwotę jednorazowych zamówień klienta. W takim przypadku zupełnie nieopłacalne wydaje się dla zamawiającego wprowadzanie nowego designu produktu, kiedy nie zamierza sprzedawać go w setkach tysięcy sztuk, co pozwoliłoby mu rozłożyć koszty nowej formy wtryskowej w czasie.

Dlatego firmy zajmujące się np. produkcją opakowań kosmetycznych chętnie wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy nie są gotowi wydawać dziesiątek tysięcy złotych na swoje niewielkie zamówienia. Producenci oferują kilka rozwiązań, a jednym z najpopularniejszych jest sprzedaż produktów standardowych. Taki towar dostępny jest dla każdego klienta i przy jego zakupie nie ponosi się kosztów tworzenia formy, a jedynie koszt produkcji danej liczby detali.

Jest to proste i łatwo dostępne rozwiązanie przy zamówieniach bliskich MOQ (minimalna ilość zamówienia). Niektóre firmy biją się jednak z myślami, czy nie doinwestować przedsięwzięcia i czy nie stworzyć swojej formy wtryskowej, a co za tym idzie – swojego oryginalnego wzoru, który wyróżni ich na rynku. Ten problem można jednak w prosty sposób zniwelować, bowiem producenci coraz częściej oferują personalizację produktów standardowych. Jakie są więc możliwości?

Przede wszystkim im firma oferuje większy wybór standardów, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że produkt ostateczny będzie wyglądem przypominał towar konkurencji… Można również unikać „oklepanych” i najmodniejszych w danym czasie wzorów. Te mogą powielać się na sklepowych półkach. Wyobraźmy sobie sytuację, w której w swoich nowych liniach perfum dwie konkurujące firmy wybiorą modny wzór nasadki i najnowszy flakon z oferty huty szkła. Nawet zupełnie inna szata graficzna i typografia mogą nie pomóc w intuicyjnym rozróżnieniu produktów…

Możliwości personalizacji

Producenci opakowań i elementów opakowań oferują często kilka wzorów jednego produktu. Ta sama nasadka perfumeryjna może być wytwarzana z różnymi fakturami, np. gładka lśniąca, gładka matowa, z paskami lub ćwiekami. Jeśli detal składa się z kilku elementów, to takie rozróżnienia można zastosować na każdym z półproduktów. Do tego można dobrać kolory poszczególnych elementów i nagle tworzymy możliwość licznych wariacji, które prawdopodobnie nie powtórzą się dla innych zamawiających. Poza tym działy sprzedaży chętnie informują klientów o popularności wskazanych rozwiązań wśród innych zamówień.

Innym, prostym rozwiązaniem jest metoda dekoracji wybranego opakowania. Wśród najbardziej popularnych metod możemy znaleźć barwienie detali w masie, lakierowanie i metalizację. Te technologie nie ograniczają wyboru kolorów, co jest ich wielką zaletą. Firmy oferują często swój „standardowy złoty”, ale ustalenie innego odcienia nie stanowi żadnego problemu, a z miejsca zapewnia produktowi oryginalność.

Poza tym znaną metodą zdobienia jest hot-stamping, czyli nakładanie na detal pasków gorącej folii. W ten sposób można z łatwością umieścić na tworzywie paski, stemple czy skomplikowane wzory, które zależą głównie od kreatywności klienta. Mniejsi klienci, którzy nie mogą sobie pozwolić na indywidualne formy opakowań i zdobień, jakimi promują się największe światowe marki, wybierają również dodatkowe elementy ozdobne. Do takich należą materiałowe wstążki, zawieszki, kokardy czy skórzane paski. Takie dodatki potrafi ą dodać charakteru zarówno słoikom kosmetycznym, jak i całym opakowaniom perfum. Jeśli jednak chodzi o same nasadki perfumeryjne, to te mogę być np. produkowane z niestandardowych materiałów lub dodaje się do nich elementy obciążające, mające nadać im cechy luksusowości.

Tak szerokie spektrum możliwości personalizacji produktów pozwala na wiele wariacji, a co za tym idzie na naprawdę wyraźne wyróżnienie opakowania spośród konkurencji. Kilkuelementowy produkt, z którego każdy może mieć inną fakturę, kolor, rodzaj zdobień oraz dodatek, daje prawdziwe morze kombinacji.

Indywidualny nie znaczy drogi

Jeśli producentowi kosmetyków lub perfum bardzo zależy na własnym projekcie opakowania, musi brać pod uwagę konieczność stworzenia formy wtryskowej. Na jej ceny wpływa wiele czynników, ale niejednokrotnie jest ona warta więcej niż same detale, które z niej powstaną – w zależności od tego, jaka będzie sprzedaż i czas życia produktu na rynku. Jednak nawet tutaj producenci wyciągają do klientów pomocną dłoń.

Wiele firm oferuje bowiem rozłożenie kosztów produkcji formy wtryskowej na określoną liczbę wyprodukowanych detali. Taka spłata „ratalna” może być rozłożona na jednokrotne lub kilkukrotne zamówienie. Po spłaceniu formy w detalach cena samego produktu może ulec zmniejszeniu – w zależności od ustaleń w umowie lub zmian kosztów ponoszonych przez producenta.

Drugą możliwością ułatwienia wytworzenia produktu indywidualnego dla zamawiającego jest stworzenie jedynie cząstkowych zmian w już istniejących produktach standardowych. Taka indywidualizacja standardów wymaga jedynie zmian w tzw. wkładach formujących. Dzięki temu nie trzeba pokrywać kosztów całej formy wtryskowej, a jedynie kilku jej elementów. Warunkiem jest podobieństwo ostatecznego detalu z pierwotnym standardem.

Istnieje jeszcze jedna możliwość, która, choć rzadziej stosowana, jest… praktycznie darmowa. W ramach indywidualnych ustaleń z przetwórcą tworzyw można ustalić, że koszt formy pokryje w całości lub w dużej mierze dostawca. Jednak po zakończonym projekcie, np. sprzedaży miliona detali, forma przestanie działać na wyłączność zamawiającego, a detale z niej wejdą w skład standardowych produktów dostawcy.

Podsumowanie

Produkty wytwarzane metodą wtrysku nie dzielą się jedynie na te standardowe – opatrzone, szablonowe, ale tanie i szybko dostępne, oraz indywidualne – oryginalne, ekskluzywne, ale drogie (koszt formy). Pomiędzy bielą i czernią tych rozwiązań istnieje jeszcze cała paleta odcieni szarości, a w zasadzie prawdziwa feeria barw: standardy, spersonalizowane standardy, nietypowe materiały, rozmaite faktury, dodatki, wzory, kolory, a także wiele opcji rozwiązania problemu kosztownych form wtryskowych przy wyborze projektu indywidualnego. To, na jaki produkt zdecyduje się klient, zależy oczywiście od jego planów sprzedażowych i budżetu, ale możliwości jest zdecydowanie więcej niż mogłoby się wydawać. Na pewno warto skontaktować się z dostawcą opakowań, dowiedzieć się o każdej z nich i sprawić, by to właśnie twój produkt został dostrzeżony na sklepowej półce.

Cezary Szwarc
Specjalista ds. marketingu
Politech Sp. z o.o.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2020