Personalizacja standardowych opakowań kosmetycznych i różne metody wdrożeń projektów indywidualnych

Wielu producentów kosmetyków i perfum staje przed trudną decyzją, kiedy przychodzi im wybrać opakowanie dla swoich produktów. Z jednej strony, nie stać ich na tworzenie indywidualnych opakowań, a z drugiej – wiedzą, że wybór standardowych wzorów nie pozwoli produktowi wyróżnić się na tle konkurencji… Istnieją jednak alternatywy dla powyższych rozwiązań. Jedną z nich jest personalizacja „standardów”, którą coraz częściej oferują producenci.

Różne branże charakteryzują się odmiennymi technologiami produkcji. Niektóre z nich pozwalają na produkcję ekskluzywnych i niepowtarzalnych towarów, inne wymagają przestawienia całej linii produkcyjnej dla wdrożenia choćby jednej małej zmiany w „standardzie”. Branża przetwórstwa tworzyw sztucznych metodą wtrysku znajduje się gdzieś pomiędzy wymienionymi skrajnościami. Jednak wciąż bliżej jej do skomplikowanych wdrożeń, niż możliwości zmian produkcyjnych przy każdym kolejnym wytworzonym detalu.

W branży wtryskowej zdecydowane zmiany w projektach wymagają tworzenia nowych form wtryskowych, których koszt nierzadko przekracza kwotę jednorazowych zamówień klienta. W takim przypadku zupełnie nieopłacalne wydaje się dla zamawiającego wprowadzanie nowego designu produktu, kiedy nie zamierza sprzedawać go w setkach tysięcy sztuk, co pozwoliłoby mu rozłożyć koszty nowej formy wtryskowej w czasie.

Dlatego firmy zajmujące się np. produkcją opakowań kosmetycznych chętnie wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy nie są gotowi wydawać dziesiątek tysięcy złotych na swoje niewielkie zamówienia. Producenci oferują kilka rozwiązań, a jednym z najpopularniejszych jest sprzedaż produktów standardowych. Taki towar dostępny jest dla każdego klienta i przy jego zakupie nie ponosi się kosztów tworzenia formy, a jedynie koszt produkcji danej liczby detali.

Jest to proste i łatwo dostępne rozwiązanie przy zamówieniach bliskich MOQ (minimalna ilość zamówienia). Niektóre firmy biją się jednak z myślami, czy nie doinwestować przedsięwzięcia i czy nie stworzyć swojej formy wtryskowej, a co za tym idzie – swojego oryginalnego wzoru, który wyróżni ich na rynku. Ten problem można jednak w prosty sposób zniwelować, bowiem producenci coraz częściej oferują personalizację produktów standardowych. Jakie są więc możliwości?

Przede wszystkim im firma oferuje większy wybór standardów, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że produkt ostateczny będzie wyglądem przypominał towar konkurencji… Można również unikać „oklepanych” i najmodniejszych w danym czasie wzorów. Te mogą powielać się na sklepowych półkach. Wyobraźmy sobie sytuację, w której w swoich nowych liniach perfum dwie konkurujące firmy wybiorą modny wzór nasadki i najnowszy flakon z oferty huty szkła. Nawet zupełnie inna szata graficzna i typografia mogą nie pomóc w intuicyjnym rozróżnieniu produktów…

Możliwości personalizacji

Producenci opakowań i elementów opakowań oferują często kilka wzorów jednego produktu. Ta sama nasadka perfumeryjna może być wytwarzana z różnymi fakturami, np. gładka lśniąca, gładka matowa, z paskami lub ćwiekami. Jeśli detal składa się z kilku elementów, to takie rozróżnienia można zastosować na każdym z półproduktów. Do tego można dobrać kolory poszczególnych elementów i nagle tworzymy możliwość licznych wariacji, które prawdopodobnie nie powtórzą się dla innych zamawiających. Poza tym działy sprzedaży chętnie informują klientów o popularności wskazanych rozwiązań wśród innych zamówień.

Innym, prostym rozwiązaniem jest metoda dekoracji wybranego opakowania. Wśród najbardziej popularnych metod możemy znaleźć barwienie detali w masie, lakierowanie i metalizację. Te technologie nie ograniczają wyboru kolorów, co jest ich wielką zaletą. Firmy oferują często swój „standardowy złoty”, ale ustalenie innego odcienia nie stanowi żadnego problemu, a z miejsca zapewnia produktowi oryginalność.

Poza tym znaną metodą zdobienia jest hot-stamping, czyli nakładanie na detal pasków gorącej folii. W ten sposób można z łatwością umieścić na tworzywie paski, stemple czy skomplikowane wzory, które zależą głównie od kreatywności klienta. Mniejsi klienci, którzy nie mogą sobie pozwolić na indywidualne formy opakowań i zdobień, jakimi promują się największe światowe marki, wybierają również dodatkowe elementy ozdobne. Do takich należą materiałowe wstążki, zawieszki, kokardy czy skórzane paski. Takie dodatki potrafi ą dodać charakteru zarówno słoikom kosmetycznym, jak i całym opakowaniom perfum. Jeśli jednak chodzi o same nasadki perfumeryjne, to te mogę być np. produkowane z niestandardowych materiałów lub dodaje się do nich elementy obciążające, mające nadać im cechy luksusowości.

Tak szerokie spektrum możliwości personalizacji produktów pozwala na wiele wariacji, a co za tym idzie na naprawdę wyraźne wyróżnienie opakowania spośród konkurencji. Kilkuelementowy produkt, z którego każdy może mieć inną fakturę, kolor, rodzaj zdobień oraz dodatek, daje prawdziwe morze kombinacji.

Indywidualny nie znaczy drogi

Jeśli producentowi kosmetyków lub perfum bardzo zależy na własnym projekcie opakowania, musi brać pod uwagę konieczność stworzenia formy wtryskowej. Na jej ceny wpływa wiele czynników, ale niejednokrotnie jest ona warta więcej niż same detale, które z niej powstaną – w zależności od tego, jaka będzie sprzedaż i czas życia produktu na rynku. Jednak nawet tutaj producenci wyciągają do klientów pomocną dłoń.

Wiele firm oferuje bowiem rozłożenie kosztów produkcji formy wtryskowej na określoną liczbę wyprodukowanych detali. Taka spłata „ratalna” może być rozłożona na jednokrotne lub kilkukrotne zamówienie. Po spłaceniu formy w detalach cena samego produktu może ulec zmniejszeniu – w zależności od ustaleń w umowie lub zmian kosztów ponoszonych przez producenta.

Drugą możliwością ułatwienia wytworzenia produktu indywidualnego dla zamawiającego jest stworzenie jedynie cząstkowych zmian w już istniejących produktach standardowych. Taka indywidualizacja standardów wymaga jedynie zmian w tzw. wkładach formujących. Dzięki temu nie trzeba pokrywać kosztów całej formy wtryskowej, a jedynie kilku jej elementów. Warunkiem jest podobieństwo ostatecznego detalu z pierwotnym standardem.

Istnieje jeszcze jedna możliwość, która, choć rzadziej stosowana, jest… praktycznie darmowa. W ramach indywidualnych ustaleń z przetwórcą tworzyw można ustalić, że koszt formy pokryje w całości lub w dużej mierze dostawca. Jednak po zakończonym projekcie, np. sprzedaży miliona detali, forma przestanie działać na wyłączność zamawiającego, a detale z niej wejdą w skład standardowych produktów dostawcy.

Podsumowanie

Produkty wytwarzane metodą wtrysku nie dzielą się jedynie na te standardowe – opatrzone, szablonowe, ale tanie i szybko dostępne, oraz indywidualne – oryginalne, ekskluzywne, ale drogie (koszt formy). Pomiędzy bielą i czernią tych rozwiązań istnieje jeszcze cała paleta odcieni szarości, a w zasadzie prawdziwa feeria barw: standardy, spersonalizowane standardy, nietypowe materiały, rozmaite faktury, dodatki, wzory, kolory, a także wiele opcji rozwiązania problemu kosztownych form wtryskowych przy wyborze projektu indywidualnego. To, na jaki produkt zdecyduje się klient, zależy oczywiście od jego planów sprzedażowych i budżetu, ale możliwości jest zdecydowanie więcej niż mogłoby się wydawać. Na pewno warto skontaktować się z dostawcą opakowań, dowiedzieć się o każdej z nich i sprawić, by to właśnie twój produkt został dostrzeżony na sklepowej półce.

Cezary Szwarc
Specjalista ds. marketingu
Politech Sp. z o.o.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2020

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4740

    Bogate składy w domowym SPA. Co potrafią masła do ciała?

    Skóra potrzebuje skutecznej, troskliwej i regularnej pielęgnacji o każdej porze roku. W chłodne dni w domowym SPA prym wiodą masła do ciała – ze względu na bogaty skład i… super moce. Świat beauty pozytywnie oszalał na punkcie maseł. I słusznie, ponieważ to wielofunkcyjne kosmetyki, które odżywiają, nawilżają skórę i… to jeszcze nie wszystko. Co wiesz o masłach do ciała? Czytaj dalej

  • 4739

    Odmłodzenie i odświeżenie. Dwa wyzwania dla skóry wokół oczu

    Delikatna skóra wokół oczu – szczególnie ta dojrzała – wymaga spersonalizowanej pielęgnacji nastawionej jednocześnie na kilka obszarów. Najważniejsze z nich to: anti-aging, niwelowanie cieni i likwidacja pojawiających się opuchnięć. Kosmetolodzy podkreślają, że kluczem do efektywności w tym zakresie jest połączenie dobrych nawyków pielęgnacyjnych z kombinacją odpowiednich składników aktywnych. Czytaj dalej

  • 4738

    Gorączka zakupów z Phlov by Anna Lewandowska. Te perełki upolujesz w świetnych cenach!

    Każda miłośniczka zakupów przez cały rok czeka na listopad, kiedy z okazji Black Friday w sklepach pojawiają się specjalne promocje i rabaty. To idealny moment, żeby ulubione kosmetyki upolować w najlepszych cenach i uzupełnić kosmetyczkę albo skompletować prezenty dla bliskich na Święta. Zobacz, jakie oferty na Black Week przygotowała marka Phlov by Anna Lewandowska! Czytaj dalej

  • 4733

    CUDOWNIE SREBRZYSTA REWOLUCJA DO WŁOSÓW BLOND

    YOPE rozszerza linię produktów do pielęgnacji włosów. Tym razem całą uwagę skupia wokół włosów w kolorze blond. BLONDE my HAIR to seria, która została stworzona z myślą o wszystkich osobach, pragnących połączyć zdrowie i piękny wygląd włosów z wyrafinowanym blaskiem blondu. To produkty, które staną się uzależnieniem! Czytaj dalej

  • 4732

    Hasło: objętość! Jak osiągnąć efekt burzy włosów?

    Puszyste, świetnie układające się włosy… Marzenie większości z nas i cel działania fryzjerów oraz trychologów! Piękne pasma to zdecydowanie te uniesione u nasady, lekkie, a zarazem pełne objętości. Jak osiągnąć upragniony efekt? Specjaliści stawiają na równowagę PEH, a także na połączenie odpowiedniej pielęgnacji i stylizacji. Czytaj dalej

  • 4731

    Odkryj idealne pomysły na prezenty świąteczne z marką Awesome Cosmetics

    W nadchodzącym sezonie świątecznym Awesome Cosmetics ma przyjemność zaprezentować swoje wyjątkowe kosmetyki pielęgnacyjne, stworzone z myślą o dostarczeniu najwyższej jakości doznań pielęgnacyjnych. Niezależnie od tego, czy szukasz prezentu dla bliskiej osoby, czy chcesz zaskoczyć siebie samego, Awesome Cosmetics przygotowało wyjątkowe propozycje, które doskonale wpisują się w magię świąt. Czytaj dalej

  • 4730

    Naturalna sól do kąpieli Korzenna Pomarańcza od Hagi - pielęgnacja zmysłów i ciała w jednym!

    Naturalna sól do kąpieli Korzenna Pomarańcza to rozgrzewająca mieszanka na jesienno- zimowe wieczory. Kąpiel w roztworze soli himalajskiej to prawdziwy rytuał pielęgnacyjno-kuracyjny, który pozytywnie wpływa na kondycję skóry oraz układ oddechowy. Szczególnie polecamy dla osób aktywnych fizycznie, przeciążonych pracą i tych kochających błogostan. Kąpiel łagodzi stany stresowe oraz relaksuje. Zapach linii Korzenna Pomarańcza to połączenie olejków eterycznych – z pomarańczy oraz przypraw korzennych. Czytaj dalej

  • 4729

    Świąteczna ZIAJA :) Sezonowe produkty już w sklepach!

    Czuć już oddech Świąt na plecach? Dlatego w sklepach Ziaja dla Ciebie i na stronie ziaja.com są już zestawy prezentowe oraz limitowana seria świąteczne aromaty. Czytaj dalej

  • 4728

    3 fakty na temat miceli. Poznaj cząsteczki o unikalnych właściwościach

    Efektywny demakijaż to klucz do pięknej i zdrowej cery. W przypadku skóry wrażliwej oczyszczenie powinno być perfekcyjne… i ekstremalnie delikatne. Czy to możliwe? Kosmetolodzy wskazują, że zdecydowanie tak – z pomocą miceli. Świat beauty pokochał te maleńkie „cząsteczki do zadań specjalnych”. Czego jeszcze o nich nie wiesz? Poznaj 3 fakty na temat miceli. Czytaj dalej

  • 4727

    Pełnia przyjemności z nowym czekoladowym żelem intymnym #Hello Love

    Długie jesienne i zimowe wieczory zachęcają do spowolnienia, odpoczynku, słuchania ulubionej muzyki, czytania książek, a także spędzania czasu we dwoje, rozpalenia w kominku, rozpieszczania zmysłów gorącą czekoladą. Warto doceniać ten szczególny czas, czerpać radość z naszej seksualności, wzbogacać życie intymne i podkręcać atmosferę w sypialni. Pomogą nam w tym naturalne i ultradelikatne żele intymne #Hello Love. Do wybory mamy wariant klasyczny a także nowy czekoladowy. Czytaj dalej

  • 4726

    Ochrona skóry jesienią

    Ochrona skóry jesienią to konieczność. Niskie temperatury i silne wiatry sprzyjają jej odwodnieniu i podrażnieniu. Wszechobecny smog wywołuje stres oksydacyjny, który przyspiesza procesy starzenia. Czytaj dalej

  • 4722

    Czarny listopad, bielsze zęby z Curaprox

    Wiele z nas marzy o pięknym, lśniącym uśmiechu, jednak nie każdy może go mieć. W tym celu próbujemy różnych metod, które pomogą rozjaśnić nasze zęby. Niestety stosowanie zwykłych produktów wybielających, może przynieść więcej szkód niż korzyści. Marka Curaprox pokazuje, że piękny uśmiech możesz uzyskać w bezpieczny, a zarazem delikatny i skuteczny sposób. Czytaj dalej

  • 4718

    Naturalne inspiracje w SPA dla włosów. Czego jeszcze nie wiesz o witaminach?

    Witaminy to substancje kluczowe z punktu widzenia równowagi naszego organizmu i synonim balansu niemal każdego z układów ciała. To jasne. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że witaminy mają także znaczący wpływ na kondycję włosów. Eksperci podpowiadają, które z witamin warto włączyć do swojej codziennej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4717

    Jesienna pielęgnacja BIO natural(na)!

    Chłodne, jesienne wieczory zachęcają do spędzania czasu w zaciszu własnego domu. Warto wykorzystać te chwile i po dniu wypełnionym obowiązkami, zrobić coś dla siebie. Koc i serial, a może wanna i książka albo domowe SPA? Każda forma relaksu to dobry wybór, ale jeśli wolny wieczór zamierzamy przeznaczyć na pielęgnację, to wiemy po jakie kosmetyki na pewno warto sięgnąć – te w 100% wegańskie z linii BIO natural od Instytutu Dermokosmetyków Ideepharm. Czytaj dalej

  • 4708

    Sezon na retinol? Wypróbuj Hypskin - działa lepiej, szybciej i efektywniej!

    Nadchodzi jesień, a wraz z nią sezon na retinol, przez wielu uznawany za idealny składnik odmładzający i regenerujący dojrzałą skórę. By zauważyć pierwsze efekty jego działania potrzeba jednak czasu. Hypskin, aktywny składnik pochodzenia morskiego, działa natomiast od razu, nie wymaga ochrony SPF, można stosować go na dzień i na noc i może być stosowany w kilku kosmetykach na raz. Działa lepiej, szybciej i efektywniej. Sprawdź, co to za składnik i co może zyskać Twoja skóra po jego stosowaniu! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/