Personalizacja standardowych opakowań kosmetycznych i różne metody wdrożeń projektów indywidualnych

Wielu producentów kosmetyków i perfum staje przed trudną decyzją, kiedy przychodzi im wybrać opakowanie dla swoich produktów. Z jednej strony, nie stać ich na tworzenie indywidualnych opakowań, a z drugiej – wiedzą, że wybór standardowych wzorów nie pozwoli produktowi wyróżnić się na tle konkurencji… Istnieją jednak alternatywy dla powyższych rozwiązań. Jedną z nich jest personalizacja „standardów”, którą coraz częściej oferują producenci.

Różne branże charakteryzują się odmiennymi technologiami produkcji. Niektóre z nich pozwalają na produkcję ekskluzywnych i niepowtarzalnych towarów, inne wymagają przestawienia całej linii produkcyjnej dla wdrożenia choćby jednej małej zmiany w „standardzie”. Branża przetwórstwa tworzyw sztucznych metodą wtrysku znajduje się gdzieś pomiędzy wymienionymi skrajnościami. Jednak wciąż bliżej jej do skomplikowanych wdrożeń, niż możliwości zmian produkcyjnych przy każdym kolejnym wytworzonym detalu.

W branży wtryskowej zdecydowane zmiany w projektach wymagają tworzenia nowych form wtryskowych, których koszt nierzadko przekracza kwotę jednorazowych zamówień klienta. W takim przypadku zupełnie nieopłacalne wydaje się dla zamawiającego wprowadzanie nowego designu produktu, kiedy nie zamierza sprzedawać go w setkach tysięcy sztuk, co pozwoliłoby mu rozłożyć koszty nowej formy wtryskowej w czasie.

Dlatego firmy zajmujące się np. produkcją opakowań kosmetycznych chętnie wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy nie są gotowi wydawać dziesiątek tysięcy złotych na swoje niewielkie zamówienia. Producenci oferują kilka rozwiązań, a jednym z najpopularniejszych jest sprzedaż produktów standardowych. Taki towar dostępny jest dla każdego klienta i przy jego zakupie nie ponosi się kosztów tworzenia formy, a jedynie koszt produkcji danej liczby detali.

Jest to proste i łatwo dostępne rozwiązanie przy zamówieniach bliskich MOQ (minimalna ilość zamówienia). Niektóre firmy biją się jednak z myślami, czy nie doinwestować przedsięwzięcia i czy nie stworzyć swojej formy wtryskowej, a co za tym idzie – swojego oryginalnego wzoru, który wyróżni ich na rynku. Ten problem można jednak w prosty sposób zniwelować, bowiem producenci coraz częściej oferują personalizację produktów standardowych. Jakie są więc możliwości?

Przede wszystkim im firma oferuje większy wybór standardów, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że produkt ostateczny będzie wyglądem przypominał towar konkurencji… Można również unikać „oklepanych” i najmodniejszych w danym czasie wzorów. Te mogą powielać się na sklepowych półkach. Wyobraźmy sobie sytuację, w której w swoich nowych liniach perfum dwie konkurujące firmy wybiorą modny wzór nasadki i najnowszy flakon z oferty huty szkła. Nawet zupełnie inna szata graficzna i typografia mogą nie pomóc w intuicyjnym rozróżnieniu produktów…

Możliwości personalizacji

Producenci opakowań i elementów opakowań oferują często kilka wzorów jednego produktu. Ta sama nasadka perfumeryjna może być wytwarzana z różnymi fakturami, np. gładka lśniąca, gładka matowa, z paskami lub ćwiekami. Jeśli detal składa się z kilku elementów, to takie rozróżnienia można zastosować na każdym z półproduktów. Do tego można dobrać kolory poszczególnych elementów i nagle tworzymy możliwość licznych wariacji, które prawdopodobnie nie powtórzą się dla innych zamawiających. Poza tym działy sprzedaży chętnie informują klientów o popularności wskazanych rozwiązań wśród innych zamówień.

Innym, prostym rozwiązaniem jest metoda dekoracji wybranego opakowania. Wśród najbardziej popularnych metod możemy znaleźć barwienie detali w masie, lakierowanie i metalizację. Te technologie nie ograniczają wyboru kolorów, co jest ich wielką zaletą. Firmy oferują często swój „standardowy złoty”, ale ustalenie innego odcienia nie stanowi żadnego problemu, a z miejsca zapewnia produktowi oryginalność.

Poza tym znaną metodą zdobienia jest hot-stamping, czyli nakładanie na detal pasków gorącej folii. W ten sposób można z łatwością umieścić na tworzywie paski, stemple czy skomplikowane wzory, które zależą głównie od kreatywności klienta. Mniejsi klienci, którzy nie mogą sobie pozwolić na indywidualne formy opakowań i zdobień, jakimi promują się największe światowe marki, wybierają również dodatkowe elementy ozdobne. Do takich należą materiałowe wstążki, zawieszki, kokardy czy skórzane paski. Takie dodatki potrafi ą dodać charakteru zarówno słoikom kosmetycznym, jak i całym opakowaniom perfum. Jeśli jednak chodzi o same nasadki perfumeryjne, to te mogę być np. produkowane z niestandardowych materiałów lub dodaje się do nich elementy obciążające, mające nadać im cechy luksusowości.

Tak szerokie spektrum możliwości personalizacji produktów pozwala na wiele wariacji, a co za tym idzie na naprawdę wyraźne wyróżnienie opakowania spośród konkurencji. Kilkuelementowy produkt, z którego każdy może mieć inną fakturę, kolor, rodzaj zdobień oraz dodatek, daje prawdziwe morze kombinacji.

Indywidualny nie znaczy drogi

Jeśli producentowi kosmetyków lub perfum bardzo zależy na własnym projekcie opakowania, musi brać pod uwagę konieczność stworzenia formy wtryskowej. Na jej ceny wpływa wiele czynników, ale niejednokrotnie jest ona warta więcej niż same detale, które z niej powstaną – w zależności od tego, jaka będzie sprzedaż i czas życia produktu na rynku. Jednak nawet tutaj producenci wyciągają do klientów pomocną dłoń.

Wiele firm oferuje bowiem rozłożenie kosztów produkcji formy wtryskowej na określoną liczbę wyprodukowanych detali. Taka spłata „ratalna” może być rozłożona na jednokrotne lub kilkukrotne zamówienie. Po spłaceniu formy w detalach cena samego produktu może ulec zmniejszeniu – w zależności od ustaleń w umowie lub zmian kosztów ponoszonych przez producenta.

Drugą możliwością ułatwienia wytworzenia produktu indywidualnego dla zamawiającego jest stworzenie jedynie cząstkowych zmian w już istniejących produktach standardowych. Taka indywidualizacja standardów wymaga jedynie zmian w tzw. wkładach formujących. Dzięki temu nie trzeba pokrywać kosztów całej formy wtryskowej, a jedynie kilku jej elementów. Warunkiem jest podobieństwo ostatecznego detalu z pierwotnym standardem.

Istnieje jeszcze jedna możliwość, która, choć rzadziej stosowana, jest… praktycznie darmowa. W ramach indywidualnych ustaleń z przetwórcą tworzyw można ustalić, że koszt formy pokryje w całości lub w dużej mierze dostawca. Jednak po zakończonym projekcie, np. sprzedaży miliona detali, forma przestanie działać na wyłączność zamawiającego, a detale z niej wejdą w skład standardowych produktów dostawcy.

Podsumowanie

Produkty wytwarzane metodą wtrysku nie dzielą się jedynie na te standardowe – opatrzone, szablonowe, ale tanie i szybko dostępne, oraz indywidualne – oryginalne, ekskluzywne, ale drogie (koszt formy). Pomiędzy bielą i czernią tych rozwiązań istnieje jeszcze cała paleta odcieni szarości, a w zasadzie prawdziwa feeria barw: standardy, spersonalizowane standardy, nietypowe materiały, rozmaite faktury, dodatki, wzory, kolory, a także wiele opcji rozwiązania problemu kosztownych form wtryskowych przy wyborze projektu indywidualnego. To, na jaki produkt zdecyduje się klient, zależy oczywiście od jego planów sprzedażowych i budżetu, ale możliwości jest zdecydowanie więcej niż mogłoby się wydawać. Na pewno warto skontaktować się z dostawcą opakowań, dowiedzieć się o każdej z nich i sprawić, by to właśnie twój produkt został dostrzeżony na sklepowej półce.

Cezary Szwarc
Specjalista ds. marketingu
Politech Sp. z o.o.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2020

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4474

    Naturalna pielęgnacja skóry malucha. Opieka, która koi i wspiera

    Skóra noworodka to ta najdelikatniejsza i wymagająca najbardziej troskliwej opieki już od pierwszych dni życia. Dwa kluczowe wyzwania, jakie stoją przed opiekunami maluchów, to zapewnienie skórze dziecka optymalnych warunków dla rozwoju naturalnej odporności oraz zapobieganie podrażnieniom. Jak twierdzą eksperci, równie ważna, jak dobór najlepszych składników, jest wiedza na temat potrzeb skóry dziecka. Czytaj dalej

  • 4473

    LIMITOWANE NOWOŚCI ZIAJA NA LATO

    Energetyczne, odświeżające, lekkie, szybko wchłaniające się i poręczne. Do tego wegańskie i z wysokimi indeksami naturalności. Arbuz i mirabelka - to nasi przyjaciele w nadchodzącym letnim sezonie. Czytaj dalej

  • 4469

    Olejek do ust od Your KAYA - efekt glow i dogłębne nawilżenie gwarantowane

    Your KAYA, rozszerza swoją kosmetyczną ofertę o nowość – olejek do ust z efektem glow. Nowy produkt pozostawia na ustach błysk tafli o pobudzającej zmysły woni toffi. Aż chce się je malować, wąchać i całować! Czytaj dalej

  • 4468

    Kwas laktobionowy, pantenol i alantoina. Łagodzące trio do kąpieli malucha

    Kąpiel niemowlaka to jeden z najważniejszych i najprzyjemniejszych rytuałów... ale także element pielęgnacji, który jest kluczem do zdrowia oraz komfortu dziecka w pierwszych dniach życia. Kosmetolodzy wskazują na składniki łagodzące i nawilżające jako must-have w codziennej kąpieli malucha – a zatem na pantenol, alantoinę i niezawodny kwas laktobionowy. Czytaj dalej

  • 4467

    Jak szybko zapuścić włosy? Najlepsze sposoby polecane przez trychologa

    Długie, gęste włosy od zawsze były symbolem piękna i atrakcyjności. Dlatego nie dziwi fakt, że wiele osób pragnie zapuścić je w jak najkrótszym czasie. Każdy z nas ma unikalny cykl wzrostu włosów, który determinowany jest przez genetykę, styl życia, stan zdrowia, codzienne nawyki oraz inne czynniki. Niektórzy cieszą się szybkim przyrostem, osiągając długie kosmyki w krótkim czasie, podczas gdy u innych ten proces może potrwać o wiele dłużej. Ważne jest, aby zachować cierpliwość w trakcie zapuszczania włosów. Czytaj dalej

  • 4466

    Lato 2023 – najmodniejsze cięcia, kolory i stylizacje włosów

    Wymarzone zagraniczne wyjazdy, muzyczne festiwale i długie, wieczorne, wyjścia – to wszystko czeka nas latem i na wszelkich tego typu okazjach pragniemy wyglądać spektakularnie, w zgodzie z aktualnymi trendami. Jak kształtują się te dotyczące włosów? Strzyżenie, koloryzację i stylizację łączy w tym sezonie jedno hasło – naturalność. L’Oréal Professionnel Paris podpowiada, jak wykorzystać ten trend i podkreślić naturalne piękno włosów, by uzyskać najbardziej efektowny rezultat. Czytaj dalej

  • 4465

    Odpowiednia higiena podczas miesiączki to wyraz troski o swoje zdrowie

    Tradycyjne produkty do higieny podczas menstruacji mogą podrażniać, powodować infekcje, przynosić ból, dyskomfort, problemy z zajściem i utrzymaniem ciąży, a także powodować poważne choroby. Dlatego wybór odpowiednich środków higienicznych jest niezwykle ważny dla kobiet. Kiedy stosujemy organiczne i certyfikowane podpaski, tampony lub wkładki GingerOrganic nasze miejsca intymne mają kontakt tylko z czystą, organiczną bawełną i niczym więcej, bez substancji chemicznych, chloru, dioksyn oraz alergizujących składników zapachowych. To najlepszy wybór dla naszego zdrowia i komfortu. I wyraz troski o siebie. Czytaj dalej

  • 4460

    Naturalne kosmetyki dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz - zabawa w kąpieli

    Dzień Dziecka już za parę dni. Nowe warianty naturalnych kosmetyków dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz sprawią, że kąpiel staje się ciekawą zabawą. Czytaj dalej

  • 4459

    Yope świętuje premierę "Małej Syrenki" Disneya

    Z okazji kinowej premiery „Małej syrenki” Disneya marka YOPE promuje produkty do włosów z serii Bounce. Czytaj dalej

  • 4458

    Soczysta truskawka w domowym SPA dla włosów. Pielęgnacja w stylu królowej lata

    Truskawka to królowa pierwszych dni lata – soczysta, pachnąca i pełna witamin. Kochamy truskawkę! Eksperci podpowiadają, że nasze włosy także doceniają bogactwo, jakie niesie ze sobą ten słodki owoc. Truskawka w domowej pielęgnacji włosów oznacza oczyszczenie, wzmocnienie i perfekcyjną rewitalizację. Tak samo skuteczna, jak smaczna…. Naturalnie! Czytaj dalej

  • 4457

    Gdy pojawi się intymny problem

    Jakie mogą być przyczyny dolegliwości okolic intymnych? Jak im zaradzić i jakie warto zastosować preparaty, aby zażegnać problem? Czytaj dalej

  • 4456

    Perfumy CHOPIN – nowa odsłona strony internetowej marki

    Strona internetowa Chopinperfumes.com zyskała nowe oblicze. Nowa odsłona strony związana jest z premierą kolekcji perfum dla kobiet marki Chopin, których ambasadorką jest Natalia Kukulska. Wody perfumowane Chopin Perfumes dla niej i dla niego to olfaktoryczna interpretacja kompozycji Mistrza, z których każda opowiada własną historię i tworzy wiele różnych warstw emocji. Czytaj dalej

  • 4454

    Mądrość Matki Natury dla przyszłych i obecnych mam

    Matka natura, tak jak i YOPE wie, co dobre dla jej dzieci. Linia pielęgnacyjna MAMA CICA powstała w odpowiedzi na potrzeby kobiet w ciąży i mam niemowlaków. Każdy z produktów czerpie z regeneracyjnych właściwości naturalnych składników, potwierdzonych badaniami naukowymi. Czytaj dalej

  • 4453

    Wcierki w pielęgnacji PEH. Proteiny i humektanty w naturalnych mgiełkach

    Rynek beauty oszalał na punkcie świadomej pielęgnacji włosów. Skrót PEH pojawia się w wypowiedziach trychologów i kosmetologów ekstremalnie często. I słusznie! Odpowiedni balans protein, emolientów oraz humektantów to bowiem podstawa zdrowego i pięknego wyglądu fryzury. Eksperci podpowiadają, że w przypadku pielęgnacji PEH nie powinniśmy zapominać o naturalnych wcierkach. Czytaj dalej

  • 4452

    Zdrowa opalenizna

    Lekko przybrązowiona skóra, ale jędrna, elastyczna i nawilżona. Bez poparzeń, bez przebarwień. Tak wygląda zdrowa opalenizna. Jak ją osiągnąć? Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/