Opakowania w duchu eko – od surowca do pudełka

Dbanie o środowisko to nie tylko akt dobrej woli, to także regulowany prawnie obowiązek. Europejski Zielony Ład zakłada przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym, w tym zapobieganie powstawaniu odpadów, ich ograniczanie, efektywne gospodarowanie zasobami, ponowne ich wykorzystanie, naprawa i recykling. Branża poligraficzna i wytwórcza opakowań w swojej strategii na najbliższe lata zakłada zredukowanie śladu węglowego, ograniczanie zużycia wody i energii elektrycznej, co można osiągnąć poprzez modernizację technologii druku, inwestowanie we wdrażanie nowych ekologicznych i biodegradowalnych materiałów, a także w rozwój nowych innowacyjnych rozwiązań cyfrowych i IT.

Odpowiedzialne pozyskiwanie surowców

Wszystko zaczyna się od odpowiednio dobranych surowców. Producenci opakowań z kartonu korzystają z materiału, który sam w sobie jest ekologiczny w odróżnieniu do plastiku. To jednak za mało, żeby używać go z pełną odpowiedzialnością. Dlatego kluczowa jest w tym zakresie współpraca z odpowiednimi dostawcami. Odpowiednimi, czyli takimi, którzy respektują wymogi środowiskowe i są częścią łańcucha zrównoważonych dostaw. To obejmuje m.in. dbanie o tereny leśne, ich wykorzystanie i gospodarowanie nimi. Dowodem zaangażowania w przyjazną środowisku praktykę wytwarzanych wyrobów są np. przyznawane certyfi katy FSC oraz PEFC.

Smart design

Smart design jest ważnym elementem ekologicznej produkcji opakowań. To położenie nacisku nie tylko na atrakcyjny wygląd, ale przede wszystkim na odpowiednią formę. Z perspektywy ochrony środowiska to głównie optymalizacja opakowania pod kątem zużycia materiału, czyli projektowanie konstrukcji pozwalającej na zastosowanie niskich gramatur w celu zaoszczędzenia materiałów, odpowiednio zaprojektowane rozrysy, które z jednej strony oszczędzają ilość arkuszy, a z drugiej zapewnią optymalne rozłożenie w transporcie, co redukuje związane z tym emisje spalin.

            Doświadczone zespoły R&D są w stanie zaproponować klientowi takie opakowanie, które będzie łączyło bryłę pozwalającą na jak najlepsze korzystanie z produktu, umożliwiającą optymalny transport i produkcję z przyciągającym wzrok wyglądem. Kupujemy bowiem oczami, czyli wybieramy te produkty, których opakowanie jest dla nas najbardziej atrakcyjne. Opakowanie jest cichym ambasadorem marki oraz narzędziem budującym wizerunek, a co za tym idzie – sprzedaż.

Ekomateriały

Surowiec, który stanowi bazę dla opakowania, sam w sobie jest ekologiczny. Jeśli jednak nie chcemy, żeby opakowanie było biało-szare, ale błyszczało i przyciągało wzrok różnymi kolorami, miało okienka, nie przepuszczało tłuszczy, jest na to rozwiązanie.

            Producenci oferują coraz bardziej innowacyjne rozwiązania, które pozwalają na stworzenie atrakcyjnego i bezpiecznego opakowania przy jednoczesnym poszanowaniu natury. Obecnie stosuje się m.in. wolne od plastiku i zdatne do recyklingu laminaty, okienka z celulozy czy kartony barierowe. Dostępne są też farby low migration, które nie przechodzą z opakowania na produkt.

Ekorozwiązania / ekotechnologie

Wdrażanie ekologicznych technologii w branży poligraficznej to priorytet. Najnowocześniejsze rozwiązania sprawiają, że opakowania nie muszą być szaro-brązowe, aby były ekologiczne. Mogą błyszczeć, a jednocześnie być zdatne do recyklingu.

            Jedną z takich technologii jest cold foil. Metoda ta polega na nałożeniu na podłoże warstwy metalizowanej (z wykorzystaniem kleju wodnego lub UV), a następnie na zadrukowaniu powierzchni z wykorzystaniem różnych technologii suszenia. Na zadrukowywane podłoże (np. karton), w miejscach, gdzie ma się znaleźć uszlachetnienie, nanosi się warstwę kleju. Następnie na te same miejsca nanoszona jest warstwa ozdobnego metalu. Brak folii podłożowej na opakowaniu oraz zastosowanie kleju wodnego sprawia, że ta technologia jest bardziej ekologiczna niż inne metody uszlachetniania druku, a jednocześnie bardzo atrakcyjna wizualnie.

            Do ekologicznych rozwiązań należy też drukowanie LED, które nie generuje ozonu, oszczędza energię i zapewnia ośmiokrotnie mniejszą emisję ciepła niż tradycyjne drukowanie UV.

            Odpowiedzialni producenci opakowań edukują i proponują rozwiązania, które pozwalają na zamianę opakowań zawierających plastik na takie, które – przy zachowaniu tych samych walorów estetycznych – plastiku nie posiadają. Dostosowuje się wówczas konstrukcję tak, aby plastik zastąpić tekturą, okienka plastikowe celulozą, a mniej ekologiczne metody uszlachetnienia (np. hot stamping) – ekologicznym cold foil.

Bezpieczeństwo produktu

Priorytetem dla producenta opakowań jest zapewnienie bezpieczeństwa powierzonego produktu, a co za tym idzie – konsumenta. Jest to istotnie zwłaszcza w branży spożywczej, gdzie istnieje ryzyko zatrucia produktów szkodliwymi substancjami.

            Odpowiednio skonstruowane opakowanie chroni produkt przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, temperatura, promieniowanie. W niektórych przypadkach wymagana jest wytrzymałość na bardzo wysokie bądź bardzo niskie temperatury (podgrzewanie i mrożenie). Dlatego kluczowe jest dobranie takich materiałów i technologii, które nawet w takich sytuacjach zabezpieczą produkt. Warto dbać o to, aby takie opakowania były wolne od olejów i innych szkodliwych substancji.

            Zagadnienie bezpieczeństwa opakowań do żywności regulują rygorystyczne polskie i unijne przepisy. Potwierdzeniem dbałości o ten aspekt jest certyfikat bezpiecznego i higienicznego wyprodukowania opakowań BRC Packaging.

Recykling i biodegradowalność

Opakowania są ważnym fragmentem przemysłu, dlatego trudno nadążyć za postępem nie tylko w branży produkcji opakowań, ale w zmieniającym się świecie. Jednak przy samym procesie należy uwzględnić ich przydatność do ponownego wykorzystania. Odpady opakowaniowe zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska powinny być przydatne do odzysku lub recyklingu. Natomiast o biodegradowalności opakowań świadczy wykorzystanie do produkcji takich materiałów, które po użyciu rozkładają się w sposób naturalny. W kwestii recyklingu i użytych komponentów ważne jest to, aby każde drzewo użyte do produkcji wyrobów papierniczych było w 100% wykorzystane. Warte podkreślenia są działania proekologiczne i rozwiązania dostawców kartonów celulozowych – pochodzących z krajów skandynawskich, gdzie w miejsce jednego wyciętego drzewa sadzi się cztery nowe (kartony celulozowe). Odpady, które są generowane, pozostają pod stałą, ścisłą kontrolą. Dlatego jesteśmy w stanie przeznaczyć na makulaturę aż do 100% odpadu z papieru i tektury. W ten sposób zwracany jest surowiec do powtórnego użycia, przerabiając go w papierniach makulaturowych. O efektywniejsze wykorzystanie odpadów można zadbać również poprzez podniesienie jakości sortowania makulatury.

Przyszłość branży opakowań

Obecnie w Polsce jesteśmy na etapie gwałtownego wzrostu popytu na opakowania. Ma to związek nie tylko z korzystaniem z wszelkiego rodzaju dóbr konsumpcyjnych na rynku wewnętrznym, ale również ze wzrostem eksportu, który oznacza zwiększone zapotrzebowanie na tego rodzaju produkty. Jednocześnie cała branża mierzy się z przejściowymi trudnościami wynikającymi z ograniczonej dostępności papieru. Dostarczanie do klientów końcowych świetnych jakościowo opakowań jest obecnie dużym wyzwaniem, z którym sobie jednak radzimy. Przewidujemy, że sytuacja na rynku ustabilizuje się w przeciągu kilku najbliższych miesięcy. Pandemia COVID-19 pokazała, że opakowania jako środek transportu, są niezbędnym elementem pozwalającym na bezpieczne dostarczenie potrzebnych produktów. Dlatego obserwuje się znaczący popyt na nie w tzw. branżach wrażliwych, czyli produkujących oraz dystrybuujących środki dezynfekcyjne, środki higieny osobistej, środki medyczne oraz żywność.

            Kolejnym krokiem rozwojowym branży będzie przechodzenie na bardziej zróżnicowane pod względem użycia materiałów i technologii całkowicie biodegradowalnych opakowań. Światowe trendy i moda na ekologię, ale także konkretne uwarunkowania formalno-prawne przede wszystkim dążą do rozwiązań, które mają na celu pozwolić środowisku żyć. Zmiany są napędzane nie tylko przez wymagania konsumentów, ale także przez legislację Unii Europejskiej związaną z wprowadzaniem gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Mroczne czasy związane z popularnością plastiku nie są całkowicie za nami, lecz widać zmiany ku lepszemu. Rynek zmierza do jeszcze większego wykorzystania materiałów, które mogą być poddawane recyklingowi. Na horyzoncie pojawiły się świadomość, odpowiedzialność oraz chęć do zmiany nawyków konsumentów także po stronie producentów. Dlatego w ostatnich latach na rynku poligrafii i wytwarzania wyspecjalizowanych produktów opakowaniowych wiele się zmieniło. Ta branża, jak wiele innych, stawia przed sobą cel nieustannej modernizacji, korzysta z najnowszych technologii, skupia się na poszukiwaniu nowych, ekologicznych surowców w celu dostarczenia klientom energooszczędnych i przyjaznych środowisku naturalnemu rozwiązań. Cały proces projektowania, produkcji oraz sprawnej dystrybucji sprowadza się do tego, żeby zadowolić klienta końcowego, tak żeby to nasz produkt został wybrany spośród innych na półce sklepowej.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2021

Udostępnij materiał w

Aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 3877

    Arabskie perfumy w olejku – zapachy dla fanów orientu

    Zapach orientu zamknięty w małej buteleczce roll-on? To możliwe. Polski rynek podbijają właśnie arabskie perfumy, praktyczne w użyciu w każdych okolicznościach. A czym się wyróżniają? Odpowiadamy. Czytaj dalej

  • 3874

    Zdrowy wymiar piękna z kosmetykami trychologicznymi Bionigree

    Wiedza połączona z doświadczeniem, siła naturalnych składników, chęć pomocy i edukacji w zakresie właściwej pielęgnacji – tak w skrócie opisać można założenia polskiej marki, która za pośrednictwem swoim produktów troszczy się o stan włosów i skóry głowy swoich klientów. Czytaj dalej

  • 3855

    ZEW for friends - marka ZEW for men ratuje zwierzaki! Poznajcie specjalny balsam ochronny do psich łapek.

    ZEW for men, polska marka kosmetyków naturalnych dla mężczyzn, jest znana z tego, że los zwierząt nie jest jej obojętny. Tej zimy Ekipa ZEW we współpracy z Warsaw Sneaker Store stworzyła coś wyjątkowego - specjalny balsam dla psów. To maksymalna ochrona i wsparcie w pielęgnacji delikatnych łapek naszych pupilów. Co więcej, 10% ze sprzedaży każdego produktu zostanie przekazane na rzecz Fundacji Przyjaciel Zwierz. Czytaj dalej

  • 3850

    Nowy rok, starsza Ty? Nie z Protinolem™ od Avon!

    Myślisz, że o pielęgnacji skóry wiesz już wszystko? Protinol™ to opatentowany przez ekspertów z Instytutu Pielęgnacji Cery Avon składnik, który od chwili pojawienia się na rynku stał się hitem wśród milionów kobiet na całym świecie. Jest on doskonałą i skuteczniejszą alternatywą dla retinolu, pomaga zwiększyć poziom dwóch typów kolagenu w skórze i odmłodzić jej wygląd w zaledwie kilka dni. Nie wierzysz? Przetestuj nowe kremy pod oczy z dodatkiem Protinolu TM i zobacz spektakularne efekty! Czytaj dalej

  • 3837

    Aromatyczna nowość od włoskiej marki Equilibra

    W linii arganowej Equilibra pojawił się nowy Arganowy żel do kąpieli 400ml. Delikatny żel arganowy to aromatyczna, pieszcząca skórę i zmysły nowość, zawiera aż 95% składników pochodzenia naturalnego, jest łagodny, wydajny, idealnie nadaje się dla całej rodziny. Zamienia kąpiel w przyjemny zabieg spa. Wraz z delikatnymi chusteczkami arganowymi Equilibra stanowi aromatyczny duet oczyszczająco – pielęgnujący, który idealnie sprawdzi się zimową porą jako domowe relaksujące spa. Czytaj dalej

  • 3835

    Świąteczny prezent dla niego? Ekologia, wyszukany design czy praktyczne zastosowanie? Co docenią mężczyźni?

    Święta tuż tuż i jak co roku wielu z nas stoi przed wyzwaniem znalezienia wyjątkowego prezentu dla bliskich mężczyzn. Choć oferta upominków, gadżetów czy wydarzeń daje ogromne możliwości wyboru, to znalezienie idealnego prezentu, który sprawi radość mężczyźnie może być niełatwym zadaniem. Zanim wybierzemy się na zakupy warto przemyśleć klucz, jakim będziemy kierować się przy doborze podarunku, aby nasz prezent okazał się trafiony. Czytaj dalej

  • 3824

    Poznaj nowe wody toaletowe hiszpańskiej marki Women’secret stworzone przez kobiety dla kobiet!

    Mamy przyjemność zaprezentować Ci wody toaletowe Women’secret dla kobiet takich jak my: pięknych, czujących się komfortowo i seksownie. Eau's reprezentują klasyczną linię zapachów Women'secret. Te trzy esencje przekazują charakter marki i doskonale opisują jej kobiecy, naturalny i pozytywny charakter. Czytaj dalej

  • 3821

    Wyrusz w nieznaną podróż z perfumami Far Away Beyond

    Far Away to najchętniej wybierana linia zapachów w ofercie Avon. Co minutę na świecie marka sprzedaje 27 flakonów. Kolekcja właśnie poszerzyła się o nowy, wyjątkowy wariant o nazwie Beyond. To pierwsze tak intensywne i skoncentrowane perfumy w tej linii oraz pierwszy produkt, w którego składzie można znaleźć… wanilię z upcyklingu. Czytaj dalej

  • 3804

    Hagi Phases z międzynarodową nagrodą!

    Linia Hagi Phases otrzymała główną nagrodę dla najbardziej innowacyjnego produktu w kategorii pielęgnacja skóry na tegorocznych, międzynarodowych targach Eco Life Scandinavia w Szwecji: Eco Life Scandinavia Czytaj dalej

  • 3800

    Na ratunek zniszczonym i słabym włosom – naprawcza  kuracja restrukturyzująca Equilibra TRICOLOGICA.

    Oczyszczanie, odżywianie, głęboka restrukturyzacja - trzy kroki skutecznej pielęgnacji dla zdrowych, lśniących i naturalnie mocnych włosów. Czytaj dalej

  • 3799

    Obdaruj bliskich pięknem w te święta

    Nietrafiony prezent? Nie tym razem! Na nadchodzące święta marka Avon przygotowała szeroki wybór pięknie zapakowanych zestawów prezentowych z wyjątkową zawartością. Wśród nich można znaleźć upominki dla niej i dla niego, m.in. sety produktów do pielęgnacji ciała, kultowe zapachy, kosmetyki do makijażu czy lakiery do paznokci. Oprócz tego w ofercie znajdą się kalendarze adwentowe, które pozwolą przez cały miesiąc odkrywać najlepsze produkty z ofert Avon. W tym roku wybór prezentu dla najbliższych będzie prawdziwą przyjemnością! Czytaj dalej

  • 3797

    Black Week z Curaprox!

    Zbliża się największe święto zakupów, jakim jest Black Week! Z tej okazji marka Curaprox przygotowała dla fanów pięknego i zdrowego uśmiechu atrakcyjną zniżkę na wszystkie produkty z linii Black is White. Od 22.11 do 28.11.2021 r. w sklepie internetowym marki, kupując szczoteczkę soniczną, szczoteczki manualne, pastę do zębów, a nawet gumy do życia z serii Black is White, możemy skorzystać z 30% rabatu. To doskonały moment, aby przygotować się na mycie zębów, które stanie się delikatną i pełną radości podróżą do zdrowia jamy ustnej. Czytaj dalej

  • 3791

    Wyprzedzając trendy marka Inveray rewolucjonizuje świat manicure innowacyjnym podejściem oraz zaawansowanymi technologicznie produktami.

    Poznaj polską markę, która wprowadza pierwszy i jedyny w swoim rodzaju na skalę światową pielęgnacyjny manicure hybrydowy. Laboratorium Inveray opracowało luksusowe lakiery hybrydowe o niespotykanej dotychczas na rynku kosmetycznym trwałości. Zastosowano wysoce nasyconą pigmentację, która powoduje, że lakiery doskonale kryją już przy pierwszej warstwie, a proces aplikacji koloru jest krótszy o 50%. Czytaj dalej

  • 3783

    Odkryj nową odsłonę Sublime Skin – przeciwstarzeniowej linii od [ comfort zone ].

    Wraz z nadejściem jesieni, nasza skóra potrzebuje dodatkowej pielęgnacji i ochrony. Odpowiednie nawilżenie i odżywienie to klucz do zachowania młodego, promiennego wyglądu. Marka [ comfort zone ] postanowiła w tym roku odświeżyć i ulepszyć linię SUBLIME SKIN, przeznaczoną do skóry normalnej, a także suchej, wymagającej nawilżenia, bądź ujędrnienia. Czytaj dalej

  • 3782

    Obdaruj bliskich pięknem w te święta

    Nietrafiony prezent? Nie tym razem! Na nadchodzące święta marka Avon przygotowała szeroki wybór pięknie zapakowanych zestawów prezentowych z wyjątkową zawartością. Wśród nich można znaleźć upominki dla niej i dla niego, m.in. sety produktów do pielęgnacji ciała, kultowe zapachy, kosmetyki do makijażu czy lakiery do paznokci. Oprócz tego w ofercie znajdą się kalendarze adwentowe, które pozwolą przez cały miesiąc odkrywać najlepsze produkty z ofert Avon. W tym roku wybór prezentu dla najbliższych będzie prawdziwą przyjemnością! Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/