Opakowania kosmetyczne – klienci chcą nowych materiałów

„Wyróżnij się albo zgiń” – to nieco oklepane hasło zna każdy, kto liznął marketingu lub zajmował się sprzedażą. Dzisiejsze czasy dostarczają nam co prawda przykładów produktów i usług, które obiektywnie nie są lepsze od swojej konkurencji, ale w jakiś sposób pokonują rynkowych rywali już w przedbiegach. Co cechuje takie produkty? Na rynku perfumeryjnym i kosmetycznym, gdzie konkurencja jest ogromna, o uwagę klienta walczy się opakowaniem. Produkt, który przyciągnie wzrok na dłużej niż ułamek sekundy, częściej trafi a do koszyka. Dzisiaj kosmetyki i perfumy nie chwalą się już „wystrzałowym” kształtem. Dzisiaj ważne są materiały, z których wykonano opakowanie.

Dlaczego chcemy nowości?

Chęć wyróżnienia się to tylko jeden z powodów, dla których poszukuje się nowych rozwiązań materiałowych. Za zmianami stoją również potrzeby zdecydowanie bardziej praktyczne – ergonomia opakowania, jego skuteczność w chronieniu substancji w jego wnętrzu czy też większa wygoda użytkowania. Co więcej, sama zmiana opakowania czy jego redesign bywają skuteczną formą promocji. W taki sposób marki potrafią przypomnieć o sobie klientom, którzy od pewnego czasu jedynie omiatali wzrokiem ich produkty na sklepowych półkach. Chęć zobaczenia czegoś nowego, posiadania czegoś jest głęboko zakorzeniona w ludzkiej naturze.

Ekologiczne opakowania kosmetyczne i perfumeryjne

Ekoopakowania kosmetyczne i perfumeryjne to już w zasadzie osobna gałąź branży. Pod określeniem „eko” kryje się taka mnogość rozwiązań, że nie da się krótko zdefiniować tego typu opakowań.

Wiele osób pod tą nazwą widzi tylko tworzywa biodegradowalne lub różnego rodzaju konglomeraty plastiku z biododatkami. Przyjaznym środowisku opakowaniem z plastiku może być również takie, które w dużej mierze lub w całości wykonane jest z tworzywa pozyskanego z recyklingu. Od lat w dyskusjach podnoszony jest bowiem temat zmiany podejścia do tworzyw sztucznych. Demonizowany wizerunek plastiku jest jedynie wynikiem nieprzemyślanego projektowania produktów, zaniedbań w zarządzaniu odpadami i wciąż bardzo niskiej skali recyklingu. Innowacją staję się więc opakowania, które stworzone są w taki sposób, aby idealnie nadawały się do ponownego przetworzenia oraz takie, które z przetworzonych materiałów już powstały.

Nie oznacza to jednak, że firmy kosmetyczne nie życzą sobie też innych rozwiązań proekologicznych. Coraz więcej producentów kosmetyków chce zamykać swoje specyfiki w opakowaniach zwieńczonych drewnianymi zamknięciami. Widoczne słoje oraz wspaniały efekt dotyku takiego produktu automatycznie oddziałują na podświadomość kupującego. Widząc tak opakowany produkt, klienci znacznie rzadziej spoglądają na skład produktu, zakładając, że na pewno jest to np. krem wegański lub krem spełniający najbardziej restrykcyjne wymagania proekologicznych firm certyfi kujących, takich jak ECOCERT czy COSMEBIO.

Drugim popularnym rozwiązaniem jest wykorzystywanie tradycyjnych materiałów i łączenie ich z elementami skórzanymi. W takich kompozycjach najczęściej zobaczyć możemy nasadki i butelki perfumeryjne. Opakowanie główne przystosowuje się specjalnie do tego, aby można było na nie łatwo nałożyć skórzane „ubranie”. Warto jednak pamiętać, że skóra skórze nierówna i od wielu czynników zależy, jaki komponent ma się ostatecznie znaleźć na opakowaniu. Niemal wszystkie wykorzystywane do takich zdobień materiały to tak naprawdę tworzywa przypominające skórę. Na ich korzyść przemawiają takie cechy jak elastyczność, a co za tym idzie łatwość nakładania, cena czy też sam fakt, że bezpośrednio przy produkcji tego elementu nie ucierpiało żadne zwierzę. Taka skóra ma ciekawy wygląd, kojarzy się z naturalnością, przywodzi na myśl dobre skojarzenia, ale tak naprawdę ze skórą naturalną nie ma nic wspólnego.

W ofertach dostawców tworzyw sztucznych coraz częściej można zobaczyć biotworzywa, czyli materiały pochodzące z surowców naturalnych lub ulegające biodegradacji. Zasadniczo dzieli się je na trzy grupy: pochodzące ze źródeł odnawialnych, ale nieulegające biodegradacji; ulegające biodegradacji, ale niepochodzące z surowców odnawialnych; biodegradowalne i pochodzące z surowców odnawialnych. Oczywiście najbardziej pożądane są te trzecie, czyli spełniające oba kryteria BIO. Wśród nich prym wiedzie polilaktyd, który odpowiada za 40% zużycia wszystkich biotworzyw.

Tworzywa sztuczne z dodatkami

Ostatnio bardzo modne wśród producentów opakowań kosmetycznych stało się dodawanie do tworzyw domieszek innych materiałów zapewniających mieszance nowe właściwości wizualne oraz użytkowe. W taki sposób rynek poznał np. polipropylen z dodatkiem siarczanu baru, czyli nowy materiał charakteryzujący się wagą wyraźnie przewyższającą zwykłe PP. Produkty wykonane z takiej mieszanki sprawiają wrażenie bardziej luksusowych, solidnych, a w dotyku przypominają kamień. Opakowanie wykonane w taki sposób nie traci jednak właściwości typowych dla polipropylenu.

Z ciekawymi propozycjami do producentów opakowań kosmetycznych zgłaszają się sami klienci. Pytają często o możliwość mieszania składników naturalnych z tworzywami sztucznymi. Na to zapotrzebowanie branża odpowiada już od wielu lat, tworząc komponenty wyraźnie nawiązujące swoim wyglądem do litego drewna, korka czy też płyt wiórowych. Normą natomiast są już tworzywa z tzw. blokerami. Podstawowym, występującym w branży opakowań kosmetycznych jest ten chroniący drogocenne kremy, balsamy czy lotiony przed promieniami UV. W ofercie producentów tworzyw można też znaleźć materiały o ograniczonej łatwopalności czy też o zmniejszonej podatności na utlenianie.

Produkty dwukomponentowe

Niewiele tworzyw potrafi zrobić tak dobre wrażenie wizualne jak… połączenie dwóch tworzyw. Metoda doskonale znana od lat pojawia się jednak stosunkowo rzadko na rynku mimo swoich niezaprzeczalnych walorów estetycznych. Proces tworzenia detali, w których dwa materiały łączone są już w momencie produkcji, jest dosyć skomplikowany. Daje jednak znacznie lepszy efekt aniżeli łączenie dwóch osobno wyprodukowanych produktów klejonych czy łączonych zaczepami. Wtrysk dwukomponentowy otwiera produkty na zupełnie nowe możliwości użytkowe, jednak wciąż stosowany jest głównie jako rozwiązanie zdobnicze, np. w opakowaniach perfumeryjnych pojawia się jako przyciągające wzrok wykonanie nasadek perfumeryjnych – częściowo krytych, częściowo transparentnych.

Wyobraźmy sobie opakowanie barwione, w które wkomponowano przezroczysty, pionowy pas. Daje on możliwość sprawdzenia w każdej chwili poziomu substancji w opakowaniu. Takie rozwiązanie choć znane, wciąż rzadko spotykane jest na rynku. Warto jednak odnotować, że sama liczba zapytań o tego typu rozwiązania notuje stabilny wzrost.

Materiały elastyczne, miękkie i przyjemne w dotyku

Producenci opakowań perfumeryjnych odnotowują w ostatnich latach prawdziwy boom, jeśli chodzi o materiały miękkie, puszyste, niemal piankowe. Ten trend odzwierciedla już rynek perfumeryjny, gdzie zamknięcia przyozdabiane są elastycznymi dodatkami, takimi jak skrzydła czy płatki kwiatów. Coraz częściej zauważyć można, że popularne niegdyś wstążki przytwierdzone do szyjek flakonów tak naprawdę wykonane są metodą wtryskową, właśnie z przyjemnego w dotyku tworzywa. Wśród zapytań klientów nie brakuje również pomysłów stworzenia elementów dekoracyjnych dla opakowań perfumeryjnych z tworzyw „piankowych”. Połączenie takich „gąbek”, będących np. pomponem przy nasadce perfumeryjnej z kolorystyką całego opakowania utrzymaną w pudrowym różu, to często marzenie designerów firm produkujących perfumy.

Wyróżnienie się a minimalizm

Bez większego problemu można dostrzec jak bardzo producenci kosmetyków i perfum starają się wyróżnić swoje produkty. W czasach, kiedy na pierwszym miejscu stawia się ekologię i zrównoważony rozwój, to właśnie w tym kierunku zmierza wielu światowych gigantów tej branży beauty i skin care. A może jednak nie jest to dobry trop? Badania rynku prowadzone nawet przez polskie przedsiębiorstwa pokazują, że opakowanie może być do granic możliwości minimalistyczne – liczy się tylko jakość produktu wewnątrz i ekologiczne postępowanie firmy na całej linii swoich działań, a nie tylko przy doborze opakowań.

Kolejne lata pokażą, która droga była właściwa. Być może wychodzący z kryzysu świat będzie chciał szybko zapomnieć o latach pandemii i marazmu, sięgając po bardziej efektowne opakowania. A może jednak ta lekcja pokory, jaką jest tzw. koronakryzys, przypomni nam, że to nie powierzchowność jest najważniejsza… Pewne jest tylko to, że okres wychodzenia z kryzysu i wzrostów sprzedaży, który prędzej czy później nadejdzie, będzie ogromną szansą na wybicie się wielu brandów.

Cezary Szwarc
Specjalista ds. marketingu
Politech Sp. z o.o.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2021

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4740

    Bogate składy w domowym SPA. Co potrafią masła do ciała?

    Skóra potrzebuje skutecznej, troskliwej i regularnej pielęgnacji o każdej porze roku. W chłodne dni w domowym SPA prym wiodą masła do ciała – ze względu na bogaty skład i… super moce. Świat beauty pozytywnie oszalał na punkcie maseł. I słusznie, ponieważ to wielofunkcyjne kosmetyki, które odżywiają, nawilżają skórę i… to jeszcze nie wszystko. Co wiesz o masłach do ciała? Czytaj dalej

  • 4739

    Odmłodzenie i odświeżenie. Dwa wyzwania dla skóry wokół oczu

    Delikatna skóra wokół oczu – szczególnie ta dojrzała – wymaga spersonalizowanej pielęgnacji nastawionej jednocześnie na kilka obszarów. Najważniejsze z nich to: anti-aging, niwelowanie cieni i likwidacja pojawiających się opuchnięć. Kosmetolodzy podkreślają, że kluczem do efektywności w tym zakresie jest połączenie dobrych nawyków pielęgnacyjnych z kombinacją odpowiednich składników aktywnych. Czytaj dalej

  • 4738

    Gorączka zakupów z Phlov by Anna Lewandowska. Te perełki upolujesz w świetnych cenach!

    Każda miłośniczka zakupów przez cały rok czeka na listopad, kiedy z okazji Black Friday w sklepach pojawiają się specjalne promocje i rabaty. To idealny moment, żeby ulubione kosmetyki upolować w najlepszych cenach i uzupełnić kosmetyczkę albo skompletować prezenty dla bliskich na Święta. Zobacz, jakie oferty na Black Week przygotowała marka Phlov by Anna Lewandowska! Czytaj dalej

  • 4733

    CUDOWNIE SREBRZYSTA REWOLUCJA DO WŁOSÓW BLOND

    YOPE rozszerza linię produktów do pielęgnacji włosów. Tym razem całą uwagę skupia wokół włosów w kolorze blond. BLONDE my HAIR to seria, która została stworzona z myślą o wszystkich osobach, pragnących połączyć zdrowie i piękny wygląd włosów z wyrafinowanym blaskiem blondu. To produkty, które staną się uzależnieniem! Czytaj dalej

  • 4732

    Hasło: objętość! Jak osiągnąć efekt burzy włosów?

    Puszyste, świetnie układające się włosy… Marzenie większości z nas i cel działania fryzjerów oraz trychologów! Piękne pasma to zdecydowanie te uniesione u nasady, lekkie, a zarazem pełne objętości. Jak osiągnąć upragniony efekt? Specjaliści stawiają na równowagę PEH, a także na połączenie odpowiedniej pielęgnacji i stylizacji. Czytaj dalej

  • 4731

    Odkryj idealne pomysły na prezenty świąteczne z marką Awesome Cosmetics

    W nadchodzącym sezonie świątecznym Awesome Cosmetics ma przyjemność zaprezentować swoje wyjątkowe kosmetyki pielęgnacyjne, stworzone z myślą o dostarczeniu najwyższej jakości doznań pielęgnacyjnych. Niezależnie od tego, czy szukasz prezentu dla bliskiej osoby, czy chcesz zaskoczyć siebie samego, Awesome Cosmetics przygotowało wyjątkowe propozycje, które doskonale wpisują się w magię świąt. Czytaj dalej

  • 4730

    Naturalna sól do kąpieli Korzenna Pomarańcza od Hagi - pielęgnacja zmysłów i ciała w jednym!

    Naturalna sól do kąpieli Korzenna Pomarańcza to rozgrzewająca mieszanka na jesienno- zimowe wieczory. Kąpiel w roztworze soli himalajskiej to prawdziwy rytuał pielęgnacyjno-kuracyjny, który pozytywnie wpływa na kondycję skóry oraz układ oddechowy. Szczególnie polecamy dla osób aktywnych fizycznie, przeciążonych pracą i tych kochających błogostan. Kąpiel łagodzi stany stresowe oraz relaksuje. Zapach linii Korzenna Pomarańcza to połączenie olejków eterycznych – z pomarańczy oraz przypraw korzennych. Czytaj dalej

  • 4729

    Świąteczna ZIAJA :) Sezonowe produkty już w sklepach!

    Czuć już oddech Świąt na plecach? Dlatego w sklepach Ziaja dla Ciebie i na stronie ziaja.com są już zestawy prezentowe oraz limitowana seria świąteczne aromaty. Czytaj dalej

  • 4728

    3 fakty na temat miceli. Poznaj cząsteczki o unikalnych właściwościach

    Efektywny demakijaż to klucz do pięknej i zdrowej cery. W przypadku skóry wrażliwej oczyszczenie powinno być perfekcyjne… i ekstremalnie delikatne. Czy to możliwe? Kosmetolodzy wskazują, że zdecydowanie tak – z pomocą miceli. Świat beauty pokochał te maleńkie „cząsteczki do zadań specjalnych”. Czego jeszcze o nich nie wiesz? Poznaj 3 fakty na temat miceli. Czytaj dalej

  • 4727

    Pełnia przyjemności z nowym czekoladowym żelem intymnym #Hello Love

    Długie jesienne i zimowe wieczory zachęcają do spowolnienia, odpoczynku, słuchania ulubionej muzyki, czytania książek, a także spędzania czasu we dwoje, rozpalenia w kominku, rozpieszczania zmysłów gorącą czekoladą. Warto doceniać ten szczególny czas, czerpać radość z naszej seksualności, wzbogacać życie intymne i podkręcać atmosferę w sypialni. Pomogą nam w tym naturalne i ultradelikatne żele intymne #Hello Love. Do wybory mamy wariant klasyczny a także nowy czekoladowy. Czytaj dalej

  • 4726

    Ochrona skóry jesienią

    Ochrona skóry jesienią to konieczność. Niskie temperatury i silne wiatry sprzyjają jej odwodnieniu i podrażnieniu. Wszechobecny smog wywołuje stres oksydacyjny, który przyspiesza procesy starzenia. Czytaj dalej

  • 4722

    Czarny listopad, bielsze zęby z Curaprox

    Wiele z nas marzy o pięknym, lśniącym uśmiechu, jednak nie każdy może go mieć. W tym celu próbujemy różnych metod, które pomogą rozjaśnić nasze zęby. Niestety stosowanie zwykłych produktów wybielających, może przynieść więcej szkód niż korzyści. Marka Curaprox pokazuje, że piękny uśmiech możesz uzyskać w bezpieczny, a zarazem delikatny i skuteczny sposób. Czytaj dalej

  • 4718

    Naturalne inspiracje w SPA dla włosów. Czego jeszcze nie wiesz o witaminach?

    Witaminy to substancje kluczowe z punktu widzenia równowagi naszego organizmu i synonim balansu niemal każdego z układów ciała. To jasne. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że witaminy mają także znaczący wpływ na kondycję włosów. Eksperci podpowiadają, które z witamin warto włączyć do swojej codziennej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4717

    Jesienna pielęgnacja BIO natural(na)!

    Chłodne, jesienne wieczory zachęcają do spędzania czasu w zaciszu własnego domu. Warto wykorzystać te chwile i po dniu wypełnionym obowiązkami, zrobić coś dla siebie. Koc i serial, a może wanna i książka albo domowe SPA? Każda forma relaksu to dobry wybór, ale jeśli wolny wieczór zamierzamy przeznaczyć na pielęgnację, to wiemy po jakie kosmetyki na pewno warto sięgnąć – te w 100% wegańskie z linii BIO natural od Instytutu Dermokosmetyków Ideepharm. Czytaj dalej

  • 4709

    Ekspresowa pielęgnacja z FLOSLEK

    Nie masz czasu na zabiegi w gabinecie kosmetycznym, ani na wieczór w domu zarezerwowany tylko dla siebie? Wybierz ekspresowe peelingi i maseczki, które w kilka minut potrafią zdziałać cuda! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/