Opakowania kosmetyczne – klienci chcą nowych materiałów

„Wyróżnij się albo zgiń” – to nieco oklepane hasło zna każdy, kto liznął marketingu lub zajmował się sprzedażą. Dzisiejsze czasy dostarczają nam co prawda przykładów produktów i usług, które obiektywnie nie są lepsze od swojej konkurencji, ale w jakiś sposób pokonują rynkowych rywali już w przedbiegach. Co cechuje takie produkty? Na rynku perfumeryjnym i kosmetycznym, gdzie konkurencja jest ogromna, o uwagę klienta walczy się opakowaniem. Produkt, który przyciągnie wzrok na dłużej niż ułamek sekundy, częściej trafi a do koszyka. Dzisiaj kosmetyki i perfumy nie chwalą się już „wystrzałowym” kształtem. Dzisiaj ważne są materiały, z których wykonano opakowanie.

Dlaczego chcemy nowości?

Chęć wyróżnienia się to tylko jeden z powodów, dla których poszukuje się nowych rozwiązań materiałowych. Za zmianami stoją również potrzeby zdecydowanie bardziej praktyczne – ergonomia opakowania, jego skuteczność w chronieniu substancji w jego wnętrzu czy też większa wygoda użytkowania. Co więcej, sama zmiana opakowania czy jego redesign bywają skuteczną formą promocji. W taki sposób marki potrafią przypomnieć o sobie klientom, którzy od pewnego czasu jedynie omiatali wzrokiem ich produkty na sklepowych półkach. Chęć zobaczenia czegoś nowego, posiadania czegoś jest głęboko zakorzeniona w ludzkiej naturze.

Ekologiczne opakowania kosmetyczne i perfumeryjne

Ekoopakowania kosmetyczne i perfumeryjne to już w zasadzie osobna gałąź branży. Pod określeniem „eko” kryje się taka mnogość rozwiązań, że nie da się krótko zdefiniować tego typu opakowań.

Wiele osób pod tą nazwą widzi tylko tworzywa biodegradowalne lub różnego rodzaju konglomeraty plastiku z biododatkami. Przyjaznym środowisku opakowaniem z plastiku może być również takie, które w dużej mierze lub w całości wykonane jest z tworzywa pozyskanego z recyklingu. Od lat w dyskusjach podnoszony jest bowiem temat zmiany podejścia do tworzyw sztucznych. Demonizowany wizerunek plastiku jest jedynie wynikiem nieprzemyślanego projektowania produktów, zaniedbań w zarządzaniu odpadami i wciąż bardzo niskiej skali recyklingu. Innowacją staję się więc opakowania, które stworzone są w taki sposób, aby idealnie nadawały się do ponownego przetworzenia oraz takie, które z przetworzonych materiałów już powstały.

Nie oznacza to jednak, że firmy kosmetyczne nie życzą sobie też innych rozwiązań proekologicznych. Coraz więcej producentów kosmetyków chce zamykać swoje specyfiki w opakowaniach zwieńczonych drewnianymi zamknięciami. Widoczne słoje oraz wspaniały efekt dotyku takiego produktu automatycznie oddziałują na podświadomość kupującego. Widząc tak opakowany produkt, klienci znacznie rzadziej spoglądają na skład produktu, zakładając, że na pewno jest to np. krem wegański lub krem spełniający najbardziej restrykcyjne wymagania proekologicznych firm certyfi kujących, takich jak ECOCERT czy COSMEBIO.

Drugim popularnym rozwiązaniem jest wykorzystywanie tradycyjnych materiałów i łączenie ich z elementami skórzanymi. W takich kompozycjach najczęściej zobaczyć możemy nasadki i butelki perfumeryjne. Opakowanie główne przystosowuje się specjalnie do tego, aby można było na nie łatwo nałożyć skórzane „ubranie”. Warto jednak pamiętać, że skóra skórze nierówna i od wielu czynników zależy, jaki komponent ma się ostatecznie znaleźć na opakowaniu. Niemal wszystkie wykorzystywane do takich zdobień materiały to tak naprawdę tworzywa przypominające skórę. Na ich korzyść przemawiają takie cechy jak elastyczność, a co za tym idzie łatwość nakładania, cena czy też sam fakt, że bezpośrednio przy produkcji tego elementu nie ucierpiało żadne zwierzę. Taka skóra ma ciekawy wygląd, kojarzy się z naturalnością, przywodzi na myśl dobre skojarzenia, ale tak naprawdę ze skórą naturalną nie ma nic wspólnego.

W ofertach dostawców tworzyw sztucznych coraz częściej można zobaczyć biotworzywa, czyli materiały pochodzące z surowców naturalnych lub ulegające biodegradacji. Zasadniczo dzieli się je na trzy grupy: pochodzące ze źródeł odnawialnych, ale nieulegające biodegradacji; ulegające biodegradacji, ale niepochodzące z surowców odnawialnych; biodegradowalne i pochodzące z surowców odnawialnych. Oczywiście najbardziej pożądane są te trzecie, czyli spełniające oba kryteria BIO. Wśród nich prym wiedzie polilaktyd, który odpowiada za 40% zużycia wszystkich biotworzyw.

Tworzywa sztuczne z dodatkami

Ostatnio bardzo modne wśród producentów opakowań kosmetycznych stało się dodawanie do tworzyw domieszek innych materiałów zapewniających mieszance nowe właściwości wizualne oraz użytkowe. W taki sposób rynek poznał np. polipropylen z dodatkiem siarczanu baru, czyli nowy materiał charakteryzujący się wagą wyraźnie przewyższającą zwykłe PP. Produkty wykonane z takiej mieszanki sprawiają wrażenie bardziej luksusowych, solidnych, a w dotyku przypominają kamień. Opakowanie wykonane w taki sposób nie traci jednak właściwości typowych dla polipropylenu.

Z ciekawymi propozycjami do producentów opakowań kosmetycznych zgłaszają się sami klienci. Pytają często o możliwość mieszania składników naturalnych z tworzywami sztucznymi. Na to zapotrzebowanie branża odpowiada już od wielu lat, tworząc komponenty wyraźnie nawiązujące swoim wyglądem do litego drewna, korka czy też płyt wiórowych. Normą natomiast są już tworzywa z tzw. blokerami. Podstawowym, występującym w branży opakowań kosmetycznych jest ten chroniący drogocenne kremy, balsamy czy lotiony przed promieniami UV. W ofercie producentów tworzyw można też znaleźć materiały o ograniczonej łatwopalności czy też o zmniejszonej podatności na utlenianie.

Produkty dwukomponentowe

Niewiele tworzyw potrafi zrobić tak dobre wrażenie wizualne jak… połączenie dwóch tworzyw. Metoda doskonale znana od lat pojawia się jednak stosunkowo rzadko na rynku mimo swoich niezaprzeczalnych walorów estetycznych. Proces tworzenia detali, w których dwa materiały łączone są już w momencie produkcji, jest dosyć skomplikowany. Daje jednak znacznie lepszy efekt aniżeli łączenie dwóch osobno wyprodukowanych produktów klejonych czy łączonych zaczepami. Wtrysk dwukomponentowy otwiera produkty na zupełnie nowe możliwości użytkowe, jednak wciąż stosowany jest głównie jako rozwiązanie zdobnicze, np. w opakowaniach perfumeryjnych pojawia się jako przyciągające wzrok wykonanie nasadek perfumeryjnych – częściowo krytych, częściowo transparentnych.

Wyobraźmy sobie opakowanie barwione, w które wkomponowano przezroczysty, pionowy pas. Daje on możliwość sprawdzenia w każdej chwili poziomu substancji w opakowaniu. Takie rozwiązanie choć znane, wciąż rzadko spotykane jest na rynku. Warto jednak odnotować, że sama liczba zapytań o tego typu rozwiązania notuje stabilny wzrost.

Materiały elastyczne, miękkie i przyjemne w dotyku

Producenci opakowań perfumeryjnych odnotowują w ostatnich latach prawdziwy boom, jeśli chodzi o materiały miękkie, puszyste, niemal piankowe. Ten trend odzwierciedla już rynek perfumeryjny, gdzie zamknięcia przyozdabiane są elastycznymi dodatkami, takimi jak skrzydła czy płatki kwiatów. Coraz częściej zauważyć można, że popularne niegdyś wstążki przytwierdzone do szyjek flakonów tak naprawdę wykonane są metodą wtryskową, właśnie z przyjemnego w dotyku tworzywa. Wśród zapytań klientów nie brakuje również pomysłów stworzenia elementów dekoracyjnych dla opakowań perfumeryjnych z tworzyw „piankowych”. Połączenie takich „gąbek”, będących np. pomponem przy nasadce perfumeryjnej z kolorystyką całego opakowania utrzymaną w pudrowym różu, to często marzenie designerów firm produkujących perfumy.

Wyróżnienie się a minimalizm

Bez większego problemu można dostrzec jak bardzo producenci kosmetyków i perfum starają się wyróżnić swoje produkty. W czasach, kiedy na pierwszym miejscu stawia się ekologię i zrównoważony rozwój, to właśnie w tym kierunku zmierza wielu światowych gigantów tej branży beauty i skin care. A może jednak nie jest to dobry trop? Badania rynku prowadzone nawet przez polskie przedsiębiorstwa pokazują, że opakowanie może być do granic możliwości minimalistyczne – liczy się tylko jakość produktu wewnątrz i ekologiczne postępowanie firmy na całej linii swoich działań, a nie tylko przy doborze opakowań.

Kolejne lata pokażą, która droga była właściwa. Być może wychodzący z kryzysu świat będzie chciał szybko zapomnieć o latach pandemii i marazmu, sięgając po bardziej efektowne opakowania. A może jednak ta lekcja pokory, jaką jest tzw. koronakryzys, przypomni nam, że to nie powierzchowność jest najważniejsza… Pewne jest tylko to, że okres wychodzenia z kryzysu i wzrostów sprzedaży, który prędzej czy później nadejdzie, będzie ogromną szansą na wybicie się wielu brandów.

Cezary Szwarc
Specjalista ds. marketingu
Politech Sp. z o.o.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2021

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3597

    Z SPF czekasz na letni sezon? To błąd!

    Mimo wzrostu świadomości konsumenckiej, z produktów z ochroną UV nadal korzystamy głównie w okresie wiosenno-letnim. Aby zmienić te nawyki i podejście, Pure by Clochee wypuściło na rynek nowy kosmetyk – BB SPF 30 Krem mineralny. Z pewnością będzie to całoroczny sprzymierzeniec dla dobrej kondycji skóry. Jego formuła została opracowana tak, aby spełniał swoje zadania w codziennej pielęgnacji, niezależnie od pory roku. Czego możemy się po nim spodziewać? Czytaj dalej

  • 3551

    Świat u stóp!

    26 kości, 107 mięśni oraz żyły, tętnice i nerwy o całkowitej długości 1,6 km, a także setki tysięcy gruczołów potowych – ludzkie stopy to ewolucyjny majstersztyk. Ale tylko w pełni zdrowe i sprawne stanowią stabilną podporę ciała! Tymczasem coraz więcej Polaków boryka się z dolegliwościami takimi jak nadmierne pocenie czy, w efekcie, z grzybicą. Dlatego o stopy należy dbać w każdym wieku i właściwie pielęgnować je przez cały rok, a bezpiecznych, skutecznych i sprawdzonych dermokosmetyków i wyrobów medycznych szukać w aptekach. Czytaj dalej

  • 3549

    Idea zdrowej pielęgnacji włosów

    Linia Jantar Medica to intensywna kuracja do włosów zniszczonych i wymagających regeneracji z wyciągiem z bursztynu dostępna wyłącznie w aptekach. Wysokie stężenie składników aktywnych oraz rezultaty działania potwierdzone w badaniach konsumenckich to gwarancja skuteczności od pierwszego zastosowania. Czytaj dalej

  • 3546

    Poczuj ZEW zdrowych i lśniących włosów – odkryj nowy szampon do włosów 2w1 z odżywką ZEW for men

    Nowy produkt z węglem drzewnym z Bieszczad w ofercie polskiej marki kosmetyków dla mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3540

    Nowość od polskiej marki Olivia Plum – Tonik DASH - nawilżająca esencja tonizująca

    Polska marka kosmetyków naturalnych Olivia Plum wkracza w nowy obszar i poszerza swoje portfolio o kolejny produkt. Debiutancka seria naturalnych toników do twarzy to kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy bardzo długo – mówi założycielka marki Ania Śliwińska. Udało nam się, zachowując krótki skład i dobierając wyjątkowe składniki aktywne, nadać im pożądane właściwości. 23 lutego odbył się launch pierwszego z nich – toniku nawilżającego DASH. Czytaj dalej

  • 3503

    tołpa dermo men max efekt. W odpowiedzi na męskie potrzeby.

    Czasy się zmieniają. Współcześni mężczyźni poszukują w kosmetykach już nie tylko skuteczności, ale także innowacji i przyjemności z używania. Dlatego połączyliśmy trendowe składniki z najważniejszymi potrzebami pielęgnacyjnymi mężczyzn, nie rezygnując ze skutecznego działania. Poznajcie nowoczesną i energetyzującą linię tołpa dermo men max efekt. Czytaj dalej

  • 3502

    Naturalnie czyste i świeże pranie z ZIELKO

    Pachnące, świeże oraz czyste pranie, bez zbędnej chemii jest możliwe. Spośród dużego wyboru środków piorących zarówno tych tradycyjnych, jak i naturalnych, można odnaleźć perełki z nienagannym składem, o skutecznym działaniu. Czytaj dalej

  • 3471

    Świąteczne zestawy Roomcays

    Już ostatni dzwonek, by wybrać prezent dla najbliższych. Dla brodaczy świetne będą zestawy marki Roomcays, w których znajdziemy dobre kosmetyki do pielęgnacji wąsów i brody. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/