Surowce kosmetyczne
Nowa perspektywa w pielęgnacji włosów
Profesjonalne umiejętności pozwalają szybko i skutecznie wprowadzić na półki sklepowe nowe produkty dedykowane do pielęgnacji włosów. Globalni liderzy oferujący surowce do produktów kosmetycznych pomagają wprowadzać innowacje, wspierając brandy w szybkim ich rozwoju.
Pomoc w uzyskaniu dostępu do kluczowych serwisów branżowych, nowatorskich rozwiązań, które są niezbędne do szybkiego rozwoju i osiągnięcia sukcesu, to współpraca wyjątkowa i wielopłaszczyznowa. Jej efektem jest kompleksowe podejście do potrzeb klientów nie tylko w zakresie wiedzy technicznej.
W czasie epidemii COVID-19 zaobserwowaliśmy trend ukierunkowany na domową, naturalną pielęgnację i stylizację włosów. Pozwolił on producentom kosmetyków na dostosowanie rozwiązań, które pomagają pielęgnować i odżywiać różne typy włosów, a co więcej trend ten nastawiony jest na włosy kręcone i falowane. Znacznie mniej uwagi tym razem poświęca się włosom prostym. Właściciele marek, rozumiejąc potrzeby rynku, rozwijają linie produktów przeznaczonych do włosów kręconych i o różnych strukturach. Poszukują też innowacyjnych surowców pozwalających stworzyć receptury za pomocą, których uda się wydobyć ich naturalne piękno.
Proste włosy nie są standardem – poznajemy różne typy włosów
Kulturowa zmiana ukierunkowana na podkreślanie naturalnych włosów zmienia standardy piękna. Po latach prostowania loków klienci znaleźli odpowiednie produkty i zabiegi, aby podkreślać ich naturalny skręt. W pielęgnacji włosów nie ma jednego, uniwersalnego modelu. Stosuje się zabiegi indywidualne, dopasowane do potrzeb, stylu i naturalnej struktury włosów. Rodzaje włosów można podzielić na różne kategorie. Rysunek 1 przedstawia ich warianty.
Rodzaj struktury włosów od cienkich do średnich czy grubych jest także ważny, aby zrozumieć różnice pomiędzy nimi. Te różnice mają wpływ na dobór produktów do pielęgnacji. Pojęciami, które pojawiły się w ostatnim czasie, są definicje obrazujące struktury włosów i stopień rozchylenia łusek. Rozróżniamy włosy nisko-, średnio- i wysokoporowate. Zniszczone nadmierną ilością zabiegów, przesuszone, matowe, szorstkie w dotyku i reagujące na wilgoć to włosy wysokoporowate, zaś te, które są gładkie i błyszczące, to niskoporowate.
Porowatość to pojęcie, które coraz częściej pojawia się w wyszukiwarkach internetowych, jest zdolnością włosów do wchłaniania i zatrzymywania wilgoci. Według badań SpateI wyszukiwanie pojęcia „włosy niskoporowate” wzrosła z rok do roku 38,8% i oczekuje się, że będzie rosła również w przyszłym roku. Niektóre rodzaje włosów, np. włosy kręcone, z powodu braku odpowiedniego poziomu nawilżenia mogą być bardziej porowate od innych.
Konsumenci nie są świadomi tego, że puszenie się włosów jest związane z ich strukturą, a to właśnie wysoka lub średnia porowatość ma wpływ na wchłanianie składników pielęgnacyjnych. Z kolei według badań Mintel II producenci kosmetyków ukierunkowują się na klientów, którzy lepiej rozumieją te pojęcia i wynikające z nich potrzeby. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni coraz częściej kontrolują stan swoich włosów – skłania ich to do wyszukiwania odpowiednich produktów oraz ich testowania.
Różnorodność w pielęgnacji włosów – poszerzanie oferty
Każdy rodzaj włosów wymaga odmiennej pielęgnacji, a to ma wpływ na formułę i rodzaj produktu: od odżywczego olejku poprzez cięższe emulsje po lekkie mleczka. Zmniejsza się luka w ofercie produktów, które przeznaczone są do różnych struktur – jest to szansa na zróżnicowanie produktowe. Według danych zebranych przez Mintel III w Wielkiej Brytanii 32% dorosłych jest zdania, że wśród marek specjalizujących się w kosmetykach do włosów brak jest dominującego trendu ukierunkowanego na struktury.
Właściciele marek poza oferowaniem produktów mają okazję edukować konsumentów w zakresie kosmetyków specjalnie zaprojektowanych do różnych rodzajów włosów, a także komunikować wyjątkowe zalety użytych do ich stworzenia surowców. Ponadto coraz więcej fryzjerów specjalizuje się w pielęgnacji włosów kręconych o różnych strukturach. Dostarczają oni klientom wiedzę z zakresu pielęgnacji i stylizacji różnych ich typów.
Aktualnie w gestii właścicieli marek oferujących produkty do pielęgnacji włosów jest pokazanie, że słuchają i rozumieją swoich konsumentów, a co za tym idzie rozbudowują linie produktów o te ukierunkowane na różne rodzaje i tekstury włosów.
Wybór surowców kluczem do spełnienia oczekiwań klientów
Rozwijanie linii produktów do pielęgnacji włosów i opracowywanie nowych kosmetyków do różnych ich rodzajów może być wyzwaniem. Ma to miejsce w szczególności, jeśli nie zna się rodzajów włosów, ich potrzeb i dostępnych specjalistycznych surowców. Ważne jest, aby rozumieć wymagania każdego rodzaju włosów, np. nawilżenie, podatność na skręt i układanie. Pozwoli to na wybór odpowiednich surowców, które zapewnią zamierzony efekt.
Według Mintel IV w branży pielęgnacji włosów panuje ogromna presja, aby zapewnić konsumentom wymagane rezultaty. Wybierając specjalistyczne surowce o skutecznym działaniu pielęgnacyjnym, osoby opracowujące receptury mają dobry punkt wyjścia do tworzenia nowych linii produktów ukierunkowanych na struktury włosów. Tym lepiej jeśli składniki pozwalają różnicować formaty. Dzięki temu można oferować różne rozwiązania ukierunkowane na klienta.
Clean beauty, naturalność, zrównoważony rozwój
Wraz ze wzrostem zapotrzebowania konsumentów na poszerzanie oferty produktów do pielęgnacji włosów – w tym opartych na bardziej naturalnych, ekologicznych i dbających o środowisko składnikach – jest jasne, że proste, przyjazne dla środowiska produkty pozostaną w sprzedaży na dłużej.
Według raportów Mintel V w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie zapotrzebowanie na deklaracje „eco” oraz „natural” są powyżej średniej i rosną. W obu Amerykach świadomość ekologiczna i naturalność to konieczność oraz inspiracja do tworzenia bezwodnych, skoncentrowanych produktów o krótkich składach.
Oferta surowców do włosów jest bardzo szeroka, rynek potrzebuje ciągłych zmian i nowoczesnego podejścia do ich pielęgnacji. Właściciele marek zmieniają spojrzenie na tematykę dbania o włosy – ważne są różne ich struktury, każda z nich wymaga ukierunkowanego i indywidualnego działania. Coraz więcej konsumentów poszerza swoją wiedzę, aby lepiej zrozumieć potrzeby włosów. Efektem tych działań są nowatorskie produkty zapewniające skuteczne, wielopłaszczyznowe działanie i piękny wygląd włosów.
Dodatkowe informacje
Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 4/2021
Zobacz także
- Kosmetyki dla różnych klimatów. Specyfika pielęgnacji skóry w zależności od warunków pogodowych
- „Longevity” czyli piękno, które nie zna granic
- LANXESS: nieustannie pracujemy nad innowacjami w zakresie konserwantów dla przemysłu kosmetycznego. Rozmowa z Royem van Wel Business Director Hygiene & Care w koncernie LANXESS