Najnowszy raport FMCG Brands We Shop – Jakie kosmetyki obecnie są najchętniej kupowane?

Kategoria: Aktualności
4 min. czytania

7 edycja badania rynku

Cyklicznie przeprowadzane badanie od 2019 roku przez BLIX i Kantar ukazuje, jak zmieniają się preferencje zakupowe Polaków. Tym razem, w trakcie siódmej edycji zapytano o 1108 marek, podzielonych na 88 kategorii i uzyskano aż 620 000 opinii. W badaniu wzięło udział 2306 osób. Wszystkie dane zostały zgromadzone, dzięki wykorzystaniu metody CAWI, czyli Computer-Assisted Web Interview. Kamila Sondej, Digital Research Executive w Kantar, zauważa „Badani coraz częściej poszukują promocji. Niemniej jednak, to nie sama w sobie cena jest głównym czynnikiem wpływającym na wybór – to bardziej value for money. Klienci oczekują wartości za wydane pieniądze. Mądry konsument dąży do nabywania produktów wysokiej jakości po jak najniższej cenie. To znaczący sygnał dla producentów, którzy powinni konsekwentnie dbać o jakość swoich produktów i oferować atrakcyjne propozycje cenowe. Kolejne wyzwanie to fakt, że przywiązanie shopperów do konkretnych marek może słabnąć w miarę wzrostu cen. W trudnych czasach konsumenci stają się bardziej skłonni do eksperymentowania z alternatywnymi markami. Polityka cenowa jest tu istotna, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że niektórzy badani uważają, iż marki często wykorzystują okresy kryzysu i inflacji jako pretekst do drastycznego podwyższania cen”

Persony w polskim smart shoppingu

Konsumenci w Polsce mają szeroki wybór asortymentu. Najnowsze dane ukazane w raporcie BLIX i Kantar potwierdzają, że klienci korzystają z opcji duże wyboru produktów, ale też wykazują przywiązanie do lubianej marki, przez wybór wielu produktów z jej portfolio. Pośród prezentowanych person znajdują się między innymi:

  • ROZWAŻNI I PRAGMATYCZNI 24%

Osoby lubiące kupować znane marki, które świadomie wybierają już przed rozpoczęciem zakupów. Są wrażliwe na punkcie cen produktów, przez co poszukują promocji, aby zakupić produkty w lepszej cenie. Ich głównym priorytetem jest cena i marka. Jednocześnie zauważają wpływ mediów społecznościowych oraz wykazują troskę o środowisko, a także wsparcie wobec polskiej gospodarki.

Najczęściej sięgają po marki Maybelline, Always, Wibo, OB.

  • ZAKUPOWI ENTUZJAŚCI 16%

Osoby lubiące zakupy oraz wszelkie czynności związane z nimi, między innymi robienie list zakupów, wyszukiwanie ulubionych marek, sklepów. Są podatni na Aktualności, za którymi podążają. Lubią popularne i duże brandy, dbają o środowisko, a także kupują polskie marki. Są jedną z najbardziej podatnych grup na reklamy w social mediach, prezentowane opinie przez influencerów.

Najczęściej sięgają po marki Dove, Gilette Venus, Adidas, Nivea.

  • SHOPPERZY Z PRZYMUSU 18%

Osoby, dla których zakupy są koniecznością, nie lubią ich robić ani o nich myśleć. Nie zwracają uwagi na pochodzenie produktów, nie czytają etykiet ani nie kierują się troską o środowisko, sięgając po produkt. Najczęściej ich wybory pokierowane są okazją cenową, gdyż to właśnie cen jest czynnikiem, który najczęściej odgrywa najważniejszą rolę.

Najczęściej sięgają po marki Nivea, Bland-a-med., Naturella, Always, Wibo, Rexona.

  • CENOHOLICY 16%

Osoby, które kierują się okazja cenową, wybierają rzadsze, ale większe zakupy. Nie zwracają szczególnej uwagi na kwestie środowiskowe, z ostrożnością podchodzą do nowości.

Najczęściej sięgają po marki Palmolive, Colgate, Nivea, Gilette.

  • ŚWIADOMI KONESERZY 9%

Osoby świadome swoich wyborów zakupowych, które wcześniej skrupulatnie planują. Koncentrują się na świadomym wyborze, uwzględniając troskę o środowisko, pochodzenie produktów, czy wsparcie lokalnej gospodarki. Czytają etykiety, a kwestia ceny nie jest dla nich ważnym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie. Lubią poczucie kontroli, zakupy robią z konkretnym planem. Są grupą, której zakupy sprawiają przyjemność, są też podatni na wpływ reklamy przeprowadzanej przez influencerów.

Najczęściej sięgają po marki OnlyBio, Ziaja, Isana, Listerine, Elmexem, Neonail.

  • EKOCEMTRYCZNI 12%

Osoby, które chętnie sięgają po polskie oraz ekologiczne produkty. Jednak nie lubią częstych zakupów, nie posiadają ulubionych marek czy sklepów. Opinie kreowane w social mediach nie są dla nich żadnym wyznacznikiem, a wręcz stronią od tego typu przekazu. Kierują się troską o środowisko wybierając konkretne produkty.

Najczęściej sięgają po marki Elmex, Tołpa

  • SHOPPEROWI DOMATORZY 5%

Osoby zorganizowane, które często poszukują okazji cenowych. Z góry wiedzą jakie konkretne marki chcą kupić, tworzą listy zakupów. Nie są fanami częstych zakupów, jednak posiadają swoje ulubione sklepy, w których najczęściej robią większe zakupy. Nie zwracają uwagi na Aktualności, nowości, ale ważne są dla nich kwestie środowiskowe.

Najczęściej sięgają po marki Nivea, Head&Shoulders, Oral-B, Gilette Venus, Semilac, Colgate

TOP 3 w kategoriach beauty

Analiza zgromadzonych danych ukazuje, jaki odsetek ankietowanych deklaruje zakupy produktów konkretnych marek.

Kategoria: Szampony i odżywki do włosów

  • OnlyBio -26%
  • Head & Shoulders 23%
  • Isana 22%

Kategoria: Mydła i żele pod prysznic

  • Nivea 30%
  • Dove 28%
  • Palmolive ex aqueo z Isaną 27%

Kategoria: Kosmetyki do pielęgnacji twarzy

  • Ziaja 23%
  • Nivea 19%
  • Tołpa 17%

Kategoria: Antyperspiranty i dezodoranty

  • Nivea 29%
  • Rexona 24%
  • Adidas 23% 

Kategoria: Pasty do zębów

  • Colgate 51%
  • Blend-a-med. 34%
  • Elmex 32%

Kategoria: Płyny do płukania jamy ustnej

  • Listerine 39%
  • Colgate 13%
  • Oral-B ex aqueo z Eludrilem  8%

Kategoria: Produkty do makijażu

  • Eveline 47%
  • Maybelline 32%
  • Wibo 30%

Kategoria: Lakiery do paznokci

  • Semilac 38%
  • Neonail 34%
  • Wibo 23%

Kategoria: Środki higieniczne dla kobiet

  • Naturella 45%
  • OB ex aqueo z Feminą 37%
  • Always 28%

Kategoria: Produkty do golenia oraz depilacji

  • Gilette 28%
  • Nivea 22%
  • Gilette Venus 18%