Bez kategorii
Kosmetyki kolorowe – jakie trendy, opakowania i surowce dominują?
Na początku bardzo dobra wiadomość dla producentów, technologów, działów rozwoju produktów w zakładach produkcyjnych oraz konsumentów kosmetyków kolorowych. Future Market Insights opublikowało najnowsze badania wg których oczekuje się, że rynek kosmetyków kolorowych będzie rósł w tempie CAGR wynoszącym 4,8% w prognozowanym okresie. Przewiduje się, że wartość rynku wzrośnie z 54 772 mln USD w 2024 r. do 87 916 mln USD do 2034 r. Czołowe firmy, takie jak między innymi L‘Oréal SA, LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton), The Estée Lauder Companies, Inc. i Revlon, Inc., będą odpowiadać za ponad 30-35 % światowego udziału w rynku w 2031 r. Dodatkowo inwestują w działalność badawczo-rozwojową w celu opracowania produktów o przedłużonym okresie przydatności do spożycia.
Rozwój branży modowej przyczynił się do wzrostu rynku kosmetyków kolorowych. Branża ta nieustannie ewoluuje, a nowe trendy pojawiają się co sezon. Ewolucja doprowadziła do wprowadzenia na rynek nowych produktów kosmetycznych, które odpowiadają zmieniającym się potrzebom konsumentów. Obecnie kobiety szukają produktów, które są trwałe, łatwe w użyciu i zapewniają nieskazitelne wykończenie, co zwiększa popyt na kosmetyki kolorowe. Rozwój platform handlu elektronicznego ułatwił konsumentom dostęp do szerokiej gamy produktów kosmetycznych w zaciszu ich domów. Platformy te doprowadziły do wzrostu konkurencji między markami kosmetycznymi, co zaowocowało wprowadzeniem na rynek nowych i innowacyjnych produktów w konkurencyjnych cenach. Rosnąca popularność platform mediów społecznościowych tj. Facebook, Instagram oraz Tik-Tok, prowadzi do wzrostu świadomości wynikającej ze stosowania produktów kosmetycznych, co dodatkowo napędza popyt na kosmetyki kolorowe1.
Według magazynu VOGUE najciekawsze trendy w makijażu na obecny sezon czyli 2024 rok to zdrowa, subtelnie lśniąca skóra, mocne graficzne kreski, usta ombré czy energetyczne kolory na powiekach i rzęsach. Takie propozycje obserwujemy na pokazach mody, oraz coraz częściej na Tik-Toku i czerwonym dywanie2.
Makijaż Soft-Glam
Naturalny look nie wychodzi z mody, czego potwierdzeniem jest popularność makijażu typu soft – glam, który w tym sezonie, cieszy się coraz większą popularnością. Najważniejszymi elementami takiego makijażu jest rozświetlona, ujednolicona cera, delikatny makijaż oczu i subtelnie podkreślone usta. Aby uzyskać taki efekt wybieramy podkład rozświetlający o mocniejszym kryciu, szczególnie jeśli zależy nam na ukryciu niedoskonałości bądź podkład rozświetlający na bazie olejków roślinnych których zadaniem jest wzmocnienie bariery ochronnej skóry, zapewnienie skórze jędrności, elastyczności oraz regeneracji. Konturowanie powinno być minimalistyczne, za wyjątkiem rozświetlacza na szczytach kości jarzmowych, pod łukiem brwiowym, na grzbiecie nosa czy na łuku kupidyna.
Rozświetlacz możemy też nakładać na powiekach. Makijaż oczu opiera się głównie na brązach i beżach. Usta wystarczy podkreślić delikatnym błyszczykiem, dzięki czemu będą wydawały się optycznie większe.
Graficzna kreska eyelinerem
Do niedawna na topie była subtelna kreska eyelinerem, która wizualnie zagęszczała rzęsy i podkreślała kształt oka, o tyle w 2024 roku stawiamy na jej bardziej rozbudowaną wersję. Dlatego należy poeksperymentować z jej grubością, a także z długością jaskółki. Oprócz tego trendy makijażowe zachęcają, by tworzyć bardziej wyraziste, graficzne kształty oraz nie ograniczać się wyłącznie do czarnej kreski. Wobec czego coraz chętniej są wybierane kolorowe eyelinery. Przykładowo w makijażu na imprezę można wykorzystać neonowe eyelinery, łącząc różne odcienie i wykonując najbardziej fantazyjne warianty kresek. Rysując kreskę, nie powinno sięgać się po kredkę, która nadaje make-upowi nieco łagodniejszy, bardziej miękki charakter.
Makijaż pełen elektryzujących barw
Zgodnie z najnowszymi trendami na 2024 rok rezygnujemy z typowych odcieni nude na rzecz bardziej przykuwających uwagę kolorów takich jak niebieski, zielony, różowy, żółty.
Jeśli nie czujemy się zbyt dobrze w kolorowym makijażu lub też wolimy bardziej stonowane wersje, postawmy na pastele. Jasny, rozbielony błękit fantastycznie podkreśli brązową tęczówkę, z kolei pudrowy róż uwydatni oczy niebieskie oraz zielone. Warto także nie zapominać o Peach Fuzz, czyli kolorze tego sezonu. Subtelne, pastelowe brzoskwiniowe tony są niezwykle uniwersalne i pasują do każdego typu urody, w dodatku wspaniale ożywiają najprostszy dzienny makijaż. Odzwierciedlają magiczny moment przejścia między latem a jesienią. Świetnym rozwiązaniem będzie również sięgnięcie po kolorowy tusz do rzęs, który zupełnie zmienia charakter make-upu. Aby podkreślić niebieskie oczy, warto sięgnąć po tusze w odcieniach pomarańczowych, miedzianych i brązowych, które są komplementarne do niebieskiego koloru. Zielone oczy będą pięknie wyglądać w towarzystwie tuszy w odcieniach czerwieni, burgundu i śliwki. Brązowe oczy są najbardziej uniwersalne i mogą wyglądać świetnie z niemal każdym kolorem tuszu do rzęs. Szare oczy mogą zyskać głębię i intensywność dzięki tuszom w odcieniach ciemniejszego błękitu, srebra oraz zieleni.
Świat przemysłu kosmetycznego jest nierozerwalnie związany z branżą opakowaniową. Dlatego, aby zyskać przewagę nad konkurencją, należy nie tylko szybko reagować na międzynarodowe trendy w kosmetykach kolorowych, ale też w opakowaniach kosmetyków. Branża kosmetyczna nieustannie się zmienia, ale jedno od lat pozostaje bez zmian opakowanie sprzedaje produkt. Biznes nie jest na tyle dojrzały, ale przede wszystkim konsument nie jest na tyle wyedukowany, żeby przestać kupować oczami, a zacząć skupiać się na składzie produktów. Ponadto nowoczesna technologia jest jednym z trendów, który towarzyszy podczas realizowania wymagań konsumentów. Badania pokazują, że znaczenie opakowań w marketingu marki rośnie, szczególnie w ostatnim czasie, kiedy większość zakupów robimy przez Internet3.
Opakowania eko
Producent na polskim rynku zauważył, że warto mieć w swojej ofercie przynajmniej jedną serię produktów eko, czyli ekologicznych rozwiązań w zakresie opakowań. Deklaracja poświadczająca możliwość recyklingu danego materiału staje się niewystarczająca. Marki dopasowując się do oczekiwań konsumenta oraz dbając o środowisko wprowadzają opakowania zawierające mniej plastiku, pochodzące z recyklingu, biodegradowalne czy właśnie opakowania wielokrotnego użytku z wymiennymi wkładami podkładów, pudrów, cieni czy szminek.
Ergonomia i bezpieczeństwo w projektowaniu opakowań
Opakowanie, które jest łatwe w obsłudze, dobrze leży w dłoni i umożliwia efektywne wykorzystanie produktu, determinuje powodzenie opakowania na rynku. W przypadku kosmetyków kolorowych, których forma i konsystencja są kluczowe dla efektów makijażu, konieczne są rygorystyczne testy kompatybilności i wytrzymałości. Materiały użyte do produkcji opakowań nie mogą reagować z masą kosmetyczną. Bardzo dobrym rozwiązaniem są opakowania z tworzywa sztucznego zabezpieczone zatrzaskiem, gdzie następnie każdy pojedynczy produkt na przykład do konturowania twarzy bądź cień do powiek może zostać umieszczony w magnetycznej paletce4.
Główne czynniki determinujące wybór opakowań kosmetyków przez konsumentów
W branży kosmetycznej konsument w pierwszej kolejności zwraca uwagę na materiał, z którego wykonane jest opakowanie kosmetyku. Dominują opakowania szklane, które są dopuszczalne dla ekskluzywnych marek. Czasami opakowania wykonane są z tworzywa sztucznego, które nie jest kojarzone z wysoką jakością marki kosmetycznej. Drugi czynnik, to odpowiedni kształt opakowania, który ma być atrakcyjny i przyciągać uwagę. Kolejnym istotnym czynnikiem jest kolor opakowania i umieszczone na nim elementy graficzne, odzwierciedlające jakość, charakter i cechy danego produktu5.
Najbardziej popularną i lubianą wśród kobiet kategorię kosmetyków stanowią kosmetyki kolorowe (pudry, podkłady, kompakty, korektory, kosmetyki do makijażu oczu i ust). Produkty te służą do malowania skóry, korygowania niedoskonałości oraz ujednolicania kolorytu cery. We wszystkich kosmetykach kolorowych znajdują się dwie grupy surowców, jest to baza, czyli podstawa produktu oraz surowce nadające kolor, pigmenty lub barwniki.
Konsumenci poszukują podkładu, który jest lekki, niezatykający porów, gdzie krycie budujemy stopniowo oraz bez efektu maski. Najlepiej jeżeli podkład ma działanie pielęgnacyjne czyli przeciwzmarszczkowe, nawilżające, zapewniające promienny i świeży wygląd skóry oraz ochronę przed szkodliwym promieniowaniem UV. Wymaganiom tym można sprostać przy pomocy różnych składników aktywnych, takich jak witaminy, antyoksydanty, kwas hialuronowy czy filtry SPF. Producenci wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów w formule produktu umieszczają kapsułkowany resweratrol, który jako silny antyoksydant wspomaga produkcję kolagenu i wyrównuje koloryt skóry. Witamina B3 znana ze swoich właściwości rozjaśniających oraz oligopeptydy opóźniające starzenie się skóry i wspierające produkcję białek podporowych skóry. W podkładach, korektorach i pudrach dominują proszki i substancje regulujące sebum i matujące, np. krzemionka (SiO2) czy drobinki ryżowe, które mają zdolność do absorbowania nadmiaru sebum, dzięki czemu pomagają utrzymać matowe wykończenie na skórze. Z kolei w podkładach rozświetlających, często znajdują się substancje, zawierające drobinki, które odbijają i rozpraszają światło, nadają skórze blasku, nawilżają, natłuszczają i odbudowują warstwę lipidową np. mika, wodorotlenek glinu, kwas hialuronowy, witamina C, witamina E czy olej jojoba. Producenci dla cer trądzikowych, trudno gojących się do formuły produktu koloryzującego wprowadzają między innymi siarczan magnezu czy cytrynian sodu ograniczający rozwój drobnoustrojów na skórze. Jednym z podstawowych składników w kosmetykach mineralnych są tlenki żelaza.Są nieorganicznymi, matowymi pigmentami powszechnie stosowanymi w pudrach, podkładach czy korektorach do nadawania koloru. Od koloru żółtego przez czerwony, brązowy i czarny, co umożliwia dopasowanie ich do różnych odcieni skóry i preferencji.
Kosmetyki do makijażu oczu to przede wszystkim cienie do powiek, kredki do oczu, tusze do rzęs czy eyelinery. Popularnymi składnikami cieni do powiek oraz eyelinerów są stearynian cynku, tlenki żelaza oraz tlenek cyny. Stearynian cynku pełniący funkcję wodoodporną – jest substancją hydrofobową, odpycha wodę, dzięki czemu kosmetyki nie rozmazują się pod wpływem wilgoci. Tlenek żelaza jest bezpiecznym składnikiem dopuszczonym do dostosowania w kosmetykach, znajdującym się liście składników barwiących. Tlenek cyny jest stosowany w produktach kolorowych jako stabilizator i wypełniacz. Pomaga zachować integralność innych składników zawartych w formule kosmetyku oraz poprawia teksturę produktów, ułatwiając ich aplikację. Jak pokazuje badanie rynku ulubionym kosmetykiem ponad 80% Polek jest tusz do rzęs, a jednocześnie wskazywany jest jako kosmetyk problematyczny, którego najciężej się nakłada. Aby kosmetyk spełniał oczekiwania konsumenta technolog dobiera składniki zapobiegające rozmazywaniu się produktu. Są to przede wszystkim woski takie jak wosk pszczeli czy wosk Carnauba. Woski są odporne na wilgoć oraz nadają produktowi odpowiednią konsystencję i pomagają w tworzeniu trwałej powłoki na rzęsach. Są również częstym składnikiem wydłużających tuszów do rzęs. Równie ważną funkcję pełnią silikony i polimery tworzące ochronną warstwę na rzęsach, która zapobiega rozmazywaniu i osypywaniu się produktu.
Wymagania konsumentów odnośnie produktów do makijażu ust są wielorakie. Idealny produkt powinien zapewniać uczucie gładkości, podobnej intensywności w miarę upływu czasu, braku lepkości na ustach oraz działania nawilżającego. Podczas zakupu trafiamy często na produkt trwały o wykończeniu matowym bądź z połyskiem, ale już o mniejszej trwałości. Tworząc formułę produktu, która będzie gotowa do obrotu należy dobierać składniki, które umożliwiają łatwe rozprowadzanie pomadki na ustach, jednocześnie nadadzą jej twardość i dużą przyczepność do skóry6. Konturówki do ust posiadają podobny skład do pomadek, ale zawierają więcej pigmentu, co zapewnia dużą siłę krycia. Błyszczyk natomiast zawiera najczęściej składniki ciekłe – barwniki zamiast pigmentów. Nadaje ustom połysk i łatwo pędzelkiem rozprowadza się na ustach. Bardzo istotnym składnikiem występującym w pomadkach są oleje z nasion słonecznika, jojoba, czy woski np. ozokeryt pełniące funkcję emolientu tworzącego na powierzchni naskórka warstwę okluzyjną, która zapobiega nadmiernemu odparowywaniu wody z powierzchni skóry (jest to pośrednie działanie nawilżające). Badania wykazały, że skóra na której umieszczono emolient wykazuje znacznie mniejszą utratę wody niż skóra niepoddana jego działaniu. Dodatkowo oleje regenerują i zmiękczają naskórek, natomiast woski natłuszczają skórę. Brak odpowiedniej ochrony przeciwsłonecznej może doprowadzić do przedwczesnego starzenia się skóry ust. Dlatego producenci do formuły produktu wprowadzają między innymi dwutlenek tytanu, który absorbuje promieniowanie UV chroniąc skórę przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Konsument kupując produkt kolorowy zwraca szczególną uwagę w jaki sposób aplikuje się go na usta. Dodając emolient tzw. „suchy” np. mirystynian izopropylu produkt ma dobry poślizg przy rozsmarowywaniu, zmniejsza lepienie i tłustość kosmetyku.
Podsumowanie
Wpływ mediów społecznościowych i rekomendacji ze strony influencerów jest silniejszy i coraz bardziej zachęcający do zakupu produktów kolorowych. Tegoroczny trend to makijaż soft – glam z rozświetloną i wypoczętą cerą oraz delikatnym makijażem oczu i ust, kolorową, graficzną kreską wykonaną eyelinerem oraz makijażem rzęs, pełnym elektryzujących odcieni. Konsumenci są za zmniejszeniem ilości opakowań, korzystając chętnie z opakowań wielokrotnego użytku. Głównym czynnikiem determinującym zakup kosmetyku jest materiał z którego jest wykonany oraz kształt i kolor opakowania. W roku 2024 konsumenci chętnie sięgają po kosmetyki kolorowe o działaniu nawilżającym, pielęgnującym skórę oraz absorbującym promieniowanie UV.
Bibliografia
1. https://www.futuremarketinsights.com/
2. https://www.vogue.pl/a/trendy-w-makijazu-na-2024-rok
3. Chomiuk M., Trendy opakowaniowe w przemyśle kosmetycznym na 2024 rok, Chemia i Biznes, 2024, https://www.chemiaibiznes.com.pl/artykuly/trendy-opakowaniowe-w-przemysle-kosmetycznym-na-2024-rok?strona=2
4. Stokowska A., Opakowania do kosmetyków kolorowych – design i funkcjonalność, Świat Przemysłu Kosmetycznego, 2024, 1, 88-91.
5. https://www.glasmark.pl/szklane-opakowanie-na-kosmetyki/
6. Kołaczek A., Kosmetyki kolorowe – przegląd trendów, Świat Przemysłu Kosmetycznego, 2016, 3, 26-30.
Dodatkowe informacje
Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 4/2024