Jak wystartować z nową marką?

Start nowej marki to moment niepewności dla wielu producentów. Pojawia się wiele pytań, na które jeszcze nie ma odpowiedzi. Jak klienci zareagują na nasz produkt? Jak go przyjmą? Czy zrozumieją to, co chcemy im opowiedzieć? Czy ich to zaciekawi? Czy cena będzie właściwa? Czy nasze reklamy okażą się zachęcające?

Niestety odpowiedzi na wiele z tych pytań poznamy dopiero wtedy, gdy już wystartujemy z nową marką. Wtedy może jednak być za późno na wprowadzanie drastycznych zmian, bo „statek zacznie już nabierać wody”. Na szczęście da się zminimalizować niepewność związaną z debiutem nowego brandu, jeśli zawczasu przemyślimy pewne kwestie i podejdziemy do sprawy w sposób usystematyzowany. Co więc warto sprawdzić i odhaczyć przed premierą nowego produktu? Oto podstawowa checklista:

1. Upewnij się, jak radzi sobie konkurencja

Sprawdź, czy jest to rynek rosnący, ustabilizowany, czy chylący się ku zmierzchowi? Czy konkurencja inwestuje i pędzi do przodu, czy dywersyfikuje źródła przychodów i powoli wychodzi z tego rynku? Jest to istotne zwłaszcza w przypadku produktów bądź branż, z którymi wcześniej nie miałeś do czynienia. Coś, co z zewnątrz wygląda na branżę bogatą i przynoszącą tłuste zyski, przy bliższym zbadaniu może okazać się obszarem, na którym działa mnóstwo pasjonatów. Ludzi, którzy nie mają problemu z dokładaniem do tego biznesu, bo swoje zyski czerpią z innych źródeł.

Jeśli zaś na rynku nie ma podobnych produktów, to upewnij się, że to, co chcesz zaoferować, jest komuś potrzebne. Historia zna wiele przypadków świetnych produktów, których nikt nie chciał i które szybko zniknęły z rynku. To, że tobie produkt wydaje się atrakcyjny, nie znaczy, że rynek odbierze go równie entuzjastycznie. Oczywiście jeśli naprawdę w niego wierzysz, to idź za głosem serca, ale miej świadomość ryzyka.

2. Zobacz, jak komunikuje się twoja konkurencja

Co robi dobrze, a co ty możesz ulepszyć w swojej komunikacji. O wiele łatwiej wychwytujemy błędy u kogoś niż u siebie. Wygodniej więc będzie ci dokonać oceny konkurencji i na tej podstawie opracować wytyczne dla własnej strategii komunikacji, niż tworzyć wszystko od zera. Zwracaj szczególną uwagę na to, czego unikać, co wydaje się nietrafione lub nie przemawia do ciebie i nie jest zgodne z twoim podejściem do oferowanego produktu. Szukaj elementów komunikacji, które są niejasne, mogą powodować zagubienie odbiorców i bezwzględnie dbaj o to, by nie powielać tych błędów w swojej komunikacji. Notuj wszystkie te spostrzeżenia i buduj mapę myśli, która pozwoli ci uporządkować różne pomysły i kierunki. Możesz działać na komputerze lub pisać wszystko na kartkach. Sposób wykonania i technika, w jakiej to zrobisz, są drugorzędne. Najważniejsze jest wyklarowanie konkretnej wizji. Popatrz na konkurencję oczami laika i bądź szczególnie wyczulony na klątwę wiedzy.

3. Poznaj swoich odbiorców

Dzięki temu będziesz wiedzieć nie tylko, jakie mają potrzeby, ale też jak do nich mówić, by ich przekonać. Zbyt często producenci określają grupę docelową przesadnie szeroko, wierząc, że w ten sposób przyciągną więcej klientów. Tak się niestety nie da. Najważniejsza jest podstawowa grupa docelowa i to do niej skieruj swoją komunikację. Jeśli ktoś jeszcze kupi twój produkt, to świetnie, ale to będzie tylko miłym dodatkiem. Nie pozwól, by perspektywa skuszenia pobocznych odbiorców odciągnęła cię od komunikowania się z twoją najważniejszą grupą docelową. Nie łap zbyt wielu srok za ogon, bo zostaniesz z niczym. Pamiętaj też, że nie ty jesteś odbiorcą komunikatów twojej marki, lecz twoi klienci. Zawsze stawiaj się na ich miejscu i zastanawiaj się, co ICH może przekonać do ciebie. Co IM może się spodobać. Czego ONI potrzebują.

Pamiętaj też, by nie mówić ciągle o sobie, lecz w komunikacji swojej marki kłaść duży nacisk na potrzeby klientów. Czyli nie mów ciągle: „My, my, my”, lecz zamiast tego, mów: „Ty, wy, twoje, wasze”. Potrzeby klienta są najważniejsze. Gdy wchodzisz do sklepu z elektroniką, to nie chcesz słuchać o doświadczeniu sprzedawcy, który cię obsługuje. Zamiast tego chcesz, by wysłuchał, jakie TY masz potrzeby i zaproponował ich rozwiązanie.

4. Miej swoją historię

Oczywiście to nie jest tak, że nie będziesz nic mówić o sobie. Przy ogromnej liczbie marek na rynku musisz się czymś wyróżnić. Miej swoją historię i używaj jej konsekwentnie w swojej komunikacji. I nie chodzi tu tylko o zakładkę „O nas” na stronie internetowej, ale także o dobór właściwych słów na opakowaniu i sprzedawanie tej historii (albo jej skrawków) na opakowaniach. Napisz, jak starannie dobraliście jeden ze składników, by zaspokoić konkretne potrzeby klientów. Albo ile czasu zajęło wam znalezienie właściwej formuły. Ile razy konsultowaliście się z klientami, by znaleźć idealne rozwiązanie ich problemów. Pokaż korzyści płynące ze stosowania twojego produktu lub użyj tzw. testimonialu, czyli pozytywnej opinii klienta.

Twoja historia nie powinna być na pierwszym planie opowieści twojej marki, ale musi być gdzieś w tle. Umiej odpowiedzieć na pytania, skąd wzięliście pomysł na nazwę, co was skłoniło do założenia firmy lub startu nowej marki. Jeśli uda ci się w to zgrabnie wpleść odniesienie do potrzeb klientów, to tym lepiej.

5. Dobierz odpowiednią nazwę

Mając już grupę docelową i pomysł na komunikację, łatwiej będzie ci dobrać właściwą nazwę. Polecam unikanie nazw trudnych do wymówienia. Jeśli masz zamiar podbijać rynki międzynarodowe, to szukaj czegoś uniwersalnego. Wielu klientów odpuszcza sobie kupno produktów, których nazw nie potrafią wymówić. A nawet jeśli je kupią, to trudno im będzie taki produkt polecić swoim znajomym. Unikalna nazwa jest świetnym pomysłem, ale znalezienie odpowiedniej, atrakcyjnej wizualnie (nie wszystkie słowa dobrze wyglądają), łatwej do wymówienia i zapamiętania to trudna sztuka, która wymaga cierpliwej pracy.

6. Dobierz właściwy slogan

Jedno krótkie zdanie, które podkreśli zalety produktu, zdefiniuje markę lub przekona klientów do zakupu. Slogan musi wynikać z doboru grupy docelowej i odpowiadać jej potrzebom. Nie próbuj upchnąć w nim zbyt wielu informacji, skoncentruj się na esencji. To powinno być creme de la creme. Dobre slogany potrafią nieść markę przez wiele lat. Zobacz, jak robią to inne brandy: „Life’s good”, „Just do it”, „I’m lovin’ it”, „Das auto”. Każde z tych haseł jest krótkie i treściwe. Nie próbuje przekazać kilkunastu korzyści. Zamiast tego skupia się na budowaniu wizerunku marki. Bo to, co podkreślisz swoim sloganem, będzie pokazywać klientom na czym najbardziej się koncentrujesz.

7. Dobierz odpowiednią szatę graficzną

Przejrzyj konkurencję i zobacz, który kierunek najbardziej ci odpowiada. Nie wahaj się szukać w innych branżach – znajdziesz tam wiele wartościowych inspiracji. Wiele firm ogranicza się do standardów funkcjonujących w ich branży od lat, ale warto podejść do tego krytycznie, zwłaszcza jeśli jakieś sposoby komunikacji są mało czytelne lub mało intuicyjne dla klientów. Jeśli tylko uznasz, że coś można uprościć lub usprawnić, to nie wahaj się tego zrobić. Klienci to docenią. Szata graficzna opakowań to temat, w którym się specjalizuję i piszę o nim często, więc nie będę go teraz szerzej opisywać.

8. Bądź konsekwentny

Raz obrany kierunek stosuj we wszystkich kanałach informacyjnych. Nie zniechęcaj się, jeśli w ciągu pierwszych trzech miesięcy coś nie chwyci. Nowe marki wymagają czasu. Jeśli sprzedajesz produkt, po który klient wróci dopiero po pół roku, to daj sobie czas na rozkręcenie. Dbaj o to, by przywiązać klienta do swojej marki i nie ulegaj sezonowym modom. Bądź jednak elastyczny i reaguj, gdy widzisz, że obrany kierunek nie spełnia twoich założeń. Pamiętaj jednak, że zmiany w komunikacji marki nie mogą być wprowadzane nieustannie, bo zaowocują zagubieniem odbiorców i jeśli będą zbyt częste, to zniechęcą ich do twojego produktu. Lubimy piosenki, które już znamy i nie przepadamy za rewolucją wśród marek, z których korzystamy. Ale odświeżanie marki funkcjonującej na rynku to
temat na osobny artykuł.

9. Zastanów się, co jeszcze możesz zaoferować

Tak zwany upsale, czyli przekonywanie klientów do zakupu dodatkowych produktów lub usług, to świetna strategia biznesowa. Nie jest to żadne wciskanie niczego na siłę. Zaoferuj coś wartościowego dla twoich klientów, a na pewno to docenią. Osobny krem na dzień i na noc to jedna z opcji. Pakiety prezentowe to kolejna. Zestaw na cały miesiąc, pakiet dla niej i dla niego, albo dla matki i dziecka. Aplikacja dla subskrybentów podpowiadająca, jak dbać o zdrowie lub urodę, wysyłająca powiadomienia o promocjach twoich produktów. Możliwości jest sporo, a każda z nich może przynieść ci dodatkowe zyski. Dobrze jest szukać inspiracji w innych branżach. To, co tam sprawdza się świetnie i jest standardem, w twojej branży może być nieobecne. Wprowadzając takie rozwiązanie, nie tylko wyprzedzisz konkurencję, ale też dasz klientom coś, na co czekali, nawet jeśli o tym nie wiedzieli.

Antoni Łuchniak
Kółko i krzyżyk – studio graficzne
E-mail: [email protected]

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2021

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4740

    Bogate składy w domowym SPA. Co potrafią masła do ciała?

    Skóra potrzebuje skutecznej, troskliwej i regularnej pielęgnacji o każdej porze roku. W chłodne dni w domowym SPA prym wiodą masła do ciała – ze względu na bogaty skład i… super moce. Świat beauty pozytywnie oszalał na punkcie maseł. I słusznie, ponieważ to wielofunkcyjne kosmetyki, które odżywiają, nawilżają skórę i… to jeszcze nie wszystko. Co wiesz o masłach do ciała? Czytaj dalej

  • 4739

    Odmłodzenie i odświeżenie. Dwa wyzwania dla skóry wokół oczu

    Delikatna skóra wokół oczu – szczególnie ta dojrzała – wymaga spersonalizowanej pielęgnacji nastawionej jednocześnie na kilka obszarów. Najważniejsze z nich to: anti-aging, niwelowanie cieni i likwidacja pojawiających się opuchnięć. Kosmetolodzy podkreślają, że kluczem do efektywności w tym zakresie jest połączenie dobrych nawyków pielęgnacyjnych z kombinacją odpowiednich składników aktywnych. Czytaj dalej

  • 4738

    Gorączka zakupów z Phlov by Anna Lewandowska. Te perełki upolujesz w świetnych cenach!

    Każda miłośniczka zakupów przez cały rok czeka na listopad, kiedy z okazji Black Friday w sklepach pojawiają się specjalne promocje i rabaty. To idealny moment, żeby ulubione kosmetyki upolować w najlepszych cenach i uzupełnić kosmetyczkę albo skompletować prezenty dla bliskich na Święta. Zobacz, jakie oferty na Black Week przygotowała marka Phlov by Anna Lewandowska! Czytaj dalej

  • 4733

    CUDOWNIE SREBRZYSTA REWOLUCJA DO WŁOSÓW BLOND

    YOPE rozszerza linię produktów do pielęgnacji włosów. Tym razem całą uwagę skupia wokół włosów w kolorze blond. BLONDE my HAIR to seria, która została stworzona z myślą o wszystkich osobach, pragnących połączyć zdrowie i piękny wygląd włosów z wyrafinowanym blaskiem blondu. To produkty, które staną się uzależnieniem! Czytaj dalej

  • 4732

    Hasło: objętość! Jak osiągnąć efekt burzy włosów?

    Puszyste, świetnie układające się włosy… Marzenie większości z nas i cel działania fryzjerów oraz trychologów! Piękne pasma to zdecydowanie te uniesione u nasady, lekkie, a zarazem pełne objętości. Jak osiągnąć upragniony efekt? Specjaliści stawiają na równowagę PEH, a także na połączenie odpowiedniej pielęgnacji i stylizacji. Czytaj dalej

  • 4731

    Odkryj idealne pomysły na prezenty świąteczne z marką Awesome Cosmetics

    W nadchodzącym sezonie świątecznym Awesome Cosmetics ma przyjemność zaprezentować swoje wyjątkowe kosmetyki pielęgnacyjne, stworzone z myślą o dostarczeniu najwyższej jakości doznań pielęgnacyjnych. Niezależnie od tego, czy szukasz prezentu dla bliskiej osoby, czy chcesz zaskoczyć siebie samego, Awesome Cosmetics przygotowało wyjątkowe propozycje, które doskonale wpisują się w magię świąt. Czytaj dalej

  • 4730

    Naturalna sól do kąpieli Korzenna Pomarańcza od Hagi - pielęgnacja zmysłów i ciała w jednym!

    Naturalna sól do kąpieli Korzenna Pomarańcza to rozgrzewająca mieszanka na jesienno- zimowe wieczory. Kąpiel w roztworze soli himalajskiej to prawdziwy rytuał pielęgnacyjno-kuracyjny, który pozytywnie wpływa na kondycję skóry oraz układ oddechowy. Szczególnie polecamy dla osób aktywnych fizycznie, przeciążonych pracą i tych kochających błogostan. Kąpiel łagodzi stany stresowe oraz relaksuje. Zapach linii Korzenna Pomarańcza to połączenie olejków eterycznych – z pomarańczy oraz przypraw korzennych. Czytaj dalej

  • 4729

    Świąteczna ZIAJA :) Sezonowe produkty już w sklepach!

    Czuć już oddech Świąt na plecach? Dlatego w sklepach Ziaja dla Ciebie i na stronie ziaja.com są już zestawy prezentowe oraz limitowana seria świąteczne aromaty. Czytaj dalej

  • 4728

    3 fakty na temat miceli. Poznaj cząsteczki o unikalnych właściwościach

    Efektywny demakijaż to klucz do pięknej i zdrowej cery. W przypadku skóry wrażliwej oczyszczenie powinno być perfekcyjne… i ekstremalnie delikatne. Czy to możliwe? Kosmetolodzy wskazują, że zdecydowanie tak – z pomocą miceli. Świat beauty pokochał te maleńkie „cząsteczki do zadań specjalnych”. Czego jeszcze o nich nie wiesz? Poznaj 3 fakty na temat miceli. Czytaj dalej

  • 4727

    Pełnia przyjemności z nowym czekoladowym żelem intymnym #Hello Love

    Długie jesienne i zimowe wieczory zachęcają do spowolnienia, odpoczynku, słuchania ulubionej muzyki, czytania książek, a także spędzania czasu we dwoje, rozpalenia w kominku, rozpieszczania zmysłów gorącą czekoladą. Warto doceniać ten szczególny czas, czerpać radość z naszej seksualności, wzbogacać życie intymne i podkręcać atmosferę w sypialni. Pomogą nam w tym naturalne i ultradelikatne żele intymne #Hello Love. Do wybory mamy wariant klasyczny a także nowy czekoladowy. Czytaj dalej

  • 4726

    Ochrona skóry jesienią

    Ochrona skóry jesienią to konieczność. Niskie temperatury i silne wiatry sprzyjają jej odwodnieniu i podrażnieniu. Wszechobecny smog wywołuje stres oksydacyjny, który przyspiesza procesy starzenia. Czytaj dalej

  • 4722

    Czarny listopad, bielsze zęby z Curaprox

    Wiele z nas marzy o pięknym, lśniącym uśmiechu, jednak nie każdy może go mieć. W tym celu próbujemy różnych metod, które pomogą rozjaśnić nasze zęby. Niestety stosowanie zwykłych produktów wybielających, może przynieść więcej szkód niż korzyści. Marka Curaprox pokazuje, że piękny uśmiech możesz uzyskać w bezpieczny, a zarazem delikatny i skuteczny sposób. Czytaj dalej

  • 4718

    Naturalne inspiracje w SPA dla włosów. Czego jeszcze nie wiesz o witaminach?

    Witaminy to substancje kluczowe z punktu widzenia równowagi naszego organizmu i synonim balansu niemal każdego z układów ciała. To jasne. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że witaminy mają także znaczący wpływ na kondycję włosów. Eksperci podpowiadają, które z witamin warto włączyć do swojej codziennej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4717

    Jesienna pielęgnacja BIO natural(na)!

    Chłodne, jesienne wieczory zachęcają do spędzania czasu w zaciszu własnego domu. Warto wykorzystać te chwile i po dniu wypełnionym obowiązkami, zrobić coś dla siebie. Koc i serial, a może wanna i książka albo domowe SPA? Każda forma relaksu to dobry wybór, ale jeśli wolny wieczór zamierzamy przeznaczyć na pielęgnację, to wiemy po jakie kosmetyki na pewno warto sięgnąć – te w 100% wegańskie z linii BIO natural od Instytutu Dermokosmetyków Ideepharm. Czytaj dalej

  • 4708

    Sezon na retinol? Wypróbuj Hypskin - działa lepiej, szybciej i efektywniej!

    Nadchodzi jesień, a wraz z nią sezon na retinol, przez wielu uznawany za idealny składnik odmładzający i regenerujący dojrzałą skórę. By zauważyć pierwsze efekty jego działania potrzeba jednak czasu. Hypskin, aktywny składnik pochodzenia morskiego, działa natomiast od razu, nie wymaga ochrony SPF, można stosować go na dzień i na noc i może być stosowany w kilku kosmetykach na raz. Działa lepiej, szybciej i efektywniej. Sprawdź, co to za składnik i co może zyskać Twoja skóra po jego stosowaniu! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/