Jak dobra grafika na opakowaniu kosmetyku wpływa na postrzeganie produktu. Jaka jest rola kolorów oraz trendy związane z kolorystyką i grafiką

Zawsze zastanawiałem się, co powstaje pierwsze: receptura kosmetyku czy wizja jego opakowania. Pozwoliłem sobie ostatnio na zadanie tego pytania kilku zaprzyjaźnionym producentom kosmetyków. Odpowiedź, jaką uzyskałem jest dość zaskakująca.

Zarówno nowe firmy, dopiero rozpoczynające swoją przygodę z branżą, jak i te długo istniejące na rynku, z myślą o nowym roku sprzedażowym, nie zawsze tworzą wizję produktu od jego receptury czy wariantu zapachowego. Bardzo często rozpoczynają pracę od ustalenia, jak ich nowy produkt będzie wyglądał, w jaki sposób ma „rzucać się w oczy” na półce sklepowej, jak ma się wyróżnić w „gąszczu” konkurencji. Agencje marketingowe zaczynają budować strategię wizerunkową dużo, dużo wcześniej niż w rzeczywistości jest wymyślana receptura. Czy to dlatego, że w przypadku kosmetyków wymyślono już prawie wszystko? Tego nie wiem. Wiem jednak, że z naszymi klientami rozmowy o wydrukowaniu etykiety zaczynają się wiele miesięcy wcześniej niż w rzeczywistości produkt pojawi się na półkach sklepowych. Na tym etapie wykonujemy dziesiątki testowych wydruków i rozmawiamy o możliwości zastosowania określonych rozwiązań czy doborze surowca. Taki proces nie jest już niczym nadzwyczajnym. Nasi klienci chcą dotknąć efektu końcowego, jakim jest opakowanie przed wprowadzeniem go na rynek, a to dlatego, że są pewni, że to, co jest w środku zaspokoi oczekiwania klientów. Tak myśli prawie każdy producent.

To, co w pierwszej kolejności przyciąga konsumenta to opakowanie

Kluczową rolę na opakowaniu pełni niewątpliwie projekt graficzny. To, jak pomysłodawca przedstawi produkt, jaką zbuduje historię lub ideę i przełoży ją na grafikę, zdecyduje w dużym stopniu o sukcesie produktu. Graficy mają coraz trudniejsze zadanie, jakim jest zaprojektowanie wyjątkowego opakowania. Podstawową rolą grafiki jest wzmożenie emocji u konsumenta. Jeśli projektantowi uda się zaproponować takie rozwiązanie, to w wielu przypadkach już na tym etapie będzie można mówić o sukcesie. Ponieważ skonstruowanie uniwersalnego opakowania jest bardzo trudne, producenci decydują się na wiele wariantów swoich produktów, kierując je do węższych grup konsumenckich. Personalizują wyraźnie opakowanie pod konkretną grupę docelową. Dlatego na półkach widzimy oddzielne produkty odpowiadające na potrzeby np. dzieci i młodzieży, młodych mam czy osób starszych, mężczyzn oraz kobiet. Teraz możemy znaleźć kosmetyki dla wegan, osób żyjących w stylu eko, a zdarzają się nawet kosmetyki dedykowane dla osób o konkretnej orientacji seksualnej.

Jak wzbudzić emocje? Oczywiście najprościej przez użycie odpowiednich kolorów. Każdy rok przynosi zmianę, dlatego na rynku kosmetycznym tak często zmieniają się opakowania. Jeszcze kilkanaście lat temu można było mówić o długowieczności opakowań. Teraz utrzymanie linii kosmetyków w tej samej aranżacji dłużej niż przez 3 lata jest wręcz faux pas. Dlatego grafik na etacie lub długofalowa współpraca z agencją to standard dla firmy kosmetycznej. Podążanie za marką owocuje zrozumieniem wśród marketingowców, jak dana marka ma się rozwijać – dorastać – jak ma się zmieniać na potrzeby konsumentów. Dział promocji wie wtedy, kiedy należy zrobić rebranding, tak żeby mówić o świeżości marki i żeby opakowanie nie zmęczyło klienta, a wręcz odświeżyło jego pozytywne uczucia względem produktu.

Wszystkie te wyzwania to ciągła, niekończąca się praca nad projektem graficznym!

Gra kolorem to wciąż klucz do sukcesu. Widać to w aktualnych trendach, które są coraz bardziej wyraziste i dostrzegalne. Aktualnie graficy nie boją się używać mocno świecących kolorów, często neonowych, aby jeszcze bardziej uwidocznić opakowanie. Gama kolorów w tym przypadku nie ma ograniczeń, co wcale nie znaczy, że znalezienie tego właściwego jest proste. Jeśli jednak projektant trafi w odpowiedni kolor, to często promocja i wzrost sprzedaży jest bardzo dynamiczny. O ile zastosowanie tak mocnych barw dla większości odbiorców jest akceptowalne, wręcz oczekiwane, czasami trzeba trochę stonować i np. dla serii opakowań dedykowanych seniorom, kolory muszą mieć mniej agresywny wymiar, co nie oznacza, że musimy rezygnować z tych ekstrawaganckich barw całkowicie.

Muszą one mieć tylko mniejszy rozmiar lub być rozmieszczone punktowo. Nawet seniorzy XXI wieku chcą czasem zaszaleć i nie odmówią sobie zakupu kosmetyku „z pazurem”.

Jak firmy kosmetyczne mają konkurować z wariacją opakowań kolorowych? Po prostu: jak nie kolorem to metalizą.

Niewątpliwie, oprócz opakowań kolorowych na półkach sklepowych możemy dostrzec moc metalizy wykonanej w technologii hot lub cold stampingu. Półki wręcz uginają się od mieniących się opakowań. I to nie tylko w wydaniu produktów premium, ale także w przypadku kosmetyków średniej klasy. Nie są to już tylko złote lub srebrne opakowania, ale też różne odcienie metalizy. W naszej drukarni ilość używanych folii cold lub hotstampingowych do produkcji etykiet samoprzylepnych w ostatnim roku wzrosła czterokrotnie, a większość z nich miała zastosowanie dla produktów z branży kosmetycznej.

Jeśli któraś z firm zdecyduje się na połączenie mocnych kolorów i wielobarwnych, metalicznych odcieni, a takich w tym roku nie brakuje, może liczyć na sukces. Olśniewające, wielobarwne, tęczowe produkty to hit tego sezonu. Ponieważ sezon mamy w pełni, sugeruję przyjrzeć się półkom sklepowym, a całą tę gamę kolorów i blasków zobaczycie na półkach wielu perfumerii czy sklepów z kosmetykami.

Widząc ten trend producenci folii metalicznych rozszerzyli swoje portfolio nie tylko o ciekawe kolory, ale także formy. Na rynku można już odnaleźć opakowania kosmetyków, gdzie wykorzystano folie metaliczne o zdefiniowanej strukturze, kształcie geometrycznym i efekcie rainbow czy o określonej formule i kierunku załamania światła.

Muszę powiedzieć, że nasz rynek mocno zbliżył się do rynku wschodniego. Jednakże w przypadku Polski widać nowoczesną i innowacyjną formę koloru, co bardziej zbliża nas do Europy.

Myślę, że firmy, które sprzedają swój produkt na rynki wschodnie rozumieją powyższe spostrzeżenie. Można powiedzieć, że Polski rynek kosmetyczny stał się odważniejszy. Nie boi się kolorów, nie boi się połączyć mocnych skrajności, nieszablonowej grafiki, w połączeniu często z praktycznym opakowaniem. Widząc, w jakim kierunku podążają trendy, graficy zgłaszają się do nas z zapytaniami, jak mogą przegonić konkurencję.

Czy dysponujemy nowymi technologiami, co możemy zaoferować nieszablonowego lub innowacyjnego. Często nasze propozycje są akceptowane i dzięki dobrej współpracy projektanta z drukarnią opakowania kosmetyczne stają się małymi dziełami sztuki.

Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, z każdym rokiem staramy się dołożyć do naszych rozwiązań technologicznych nowe rozwiązania, tak żeby nasi klienci mogli jeszcze bardziej wyróżnić się spośród konkurencji. W tym roku widząc, w którym kierunku podąża branża postawiliśmy na promocję takich innowacji, jak metaliczne pyłki, strukturalne formy lakieru i sitodruk. Chodzi tu o sensualne podejście do opakowania. Nie jest ważne, żeby opakowanie jedynie przyciągało wzrok. Ważnym jest, żeby konsument biorąc opakowanie do ręki jeszcze bardziej zbliżył się do produktu, poczuł jego wnętrze poprzez zetknięcie się z opakowaniem. To jest naprawdę możliwe. Pierwsze tego typu opakowania są już na rynku. To jest zdecydowanie trend na najbliższe lata i w tym kierunku rozwój opakowań będzie podążał.

A co najważniejsze, projektant opakowania musi nie tylko umiejętnie tworzyć grafikę. Teraz to już za mało. Musi na bieżąco zdobywać wiedzę o innowacjach i nowych możliwościach w zakresie druku przeglądając fora specjalistyczne i uczestniczyć w szkoleniach lub webinarach branżowych. Bezpośrednia współpraca osoby odpowiedzialnej za kreowanie opakowania z drukarnią może być sukcesem i pozwoli na stworzenie nieszablonowego rozwiązania, które może okazać się hitem rynkowym, czego życzę każdemu kreatywnemu grafikowi!

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4643

    Curaprox BLACK BOX Travel Set – NOWOŚĆ! Ciemna strona szczotkowania

    Marka Curaprox znana jest z tego, że potrafi zaskakiwać. Robi to również teraz… Przed Tobą zupełnie nowy, niesamowicie fantastyczny zestaw podróżny – Black Box, który będzie idealnie pasować do każdego stylu. Tak, jest czarny, elegancki, po prostu piękny, a do tego mieści się w każdej kieszeni. Niemożliwe? A jednak. Z nim pielęgnację jamy ustnej możesz wznieść na wyższy poziom, gdziekolwiek jesteś i za każdym razem, gdy szczotkujesz. Żadnych kompromisów. Bez próchnicy. Bez przebarwień. Gotowy do podróży? Czytaj dalej

  • 4641

    NOWOŚĆ OD YOPE MOC PIELĘGNACJI MĘSKIEJ TWARZY PŁYNĄCA Z DRZEW

    Marka YOPE wprowadza na rynek nową serię, która spełni oczekiwania mężczyzn poszukujących efektywnej i profesjonalnej pielęgnacji twarzy. Trzy nowe produkty YOPE MEN szybko staną się nieodłącznym elementem codziennej męskiej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4624

    Postaw na profesjonalną pielęgnację cery naczynkowej

    Pielęgnacja cery naczynkowej to ogromne wyzwanie. Nie dość, że jest to skóra bardzo wrażliwa, to niewłaściwe postępowanie i stosowanie błędnie dobranych kosmetyków mogą prowadzić do pogorszenia się jej stanu, a nawet do wystąpienia trądziku różowatego. Jak zatem o nią dbać? Po jakie kosmetyki sięgać? Na jakie składniki postawić w codziennej pielęgnacji? Czytaj dalej

  • 4621

    Radykalna pielęgnacja z RADICAL med! Specjalistyczne preparaty do włosów oraz skóry głowy od Instytutu Dermokosmetyków IDEEPHARM

    Stan włosów to wypadkowa wielu czynników począwszy od codziennej pielęgnacji, po ogólną kondycję organizmu. Czasami nie musimy robić prawie nic, aby prezentowały się świetnie, w innym wypadku mamy wrażenie, że żadne starania nie przynoszą zamierzonego efektu. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy problemy nie ograniczają się do nadmiernego przetłuszczania czy puszenia, a obejmują atopowe zapalenie skóry, zmiany łuszczycowe czy nasilone wypadnie. W takim wypadku warto sięgnąć po produkty do pielęgnacji specjalistycznej z linii RADICAL med. Czytaj dalej

  • 4620

    YOPE – POWAKACYJNA REGENERACJA DLA SKÓRY I WŁOSÓW

    Słońce, upał, woda morska, wiatr, zmiany temperatur negatywnie wpływają na stan włosów i skóry, powodując przede wszystkim ich przesuszenie. W przypadku skóry, suchość może skutkować m.in. nadmiernym łojotokiem, prowadząc do powstawania zaskórników i niedoskonałości. Po wakacjach warto więc zadbać o nawilżenie oraz regenerację włosów i ciała. Szczególnie taką przyjemną i kojącą zmysły… Czytaj dalej

  • 4617

    Czego potrzebują nasze loki? Cud, miód… i aloes

    Delikatne skręty, burza loków lub romantyczne fale. Każdy z typów kręconych włosów wymaga szczególnie troskliwej pielęgnacji. Eksperci podpowiadają, że najcenniejsze dla nich komponenty kryją się w naturze. Poznaj składniki, które sprzyjają sprężystości, nawilżeniu i podatności na stylizację wymarzonych loków. Czytaj dalej

  • 4616

    Owocowa pielęgnacja skóry

    Ekstrakty i kwasy owocowe mają niezwykłą moc. Odżywiają, nawilżają, relaksują, odświeżają i odmładzają. Szkoda byłoby więc ich nie wykorzystać w pielęgnacji skóry. Czytaj dalej

  • 4614

    Świat beauty pokochał OMO. Na czym polega nowy trend mycia włosów?

    OMO to jeden ze skrótów, które zawojowały ostatnio rynek beauty. Jest używany przez fryzjerów, trychologów i włosomaniaczki właściwie bez przerwy. Oznacza odżywienie-mycie-odżywienie włosów, czyli sposób na rutynę pielęgnacyjną nastawioną na dostarczenie pasmom maksymalnej ilości cennych składników. Jak działa OMO? Czytaj dalej

  • 4612

    Łagodzenie, ukojenie i dobra rutyna. Czego potrzebuje skóra atopowa?

    Właściwa pielęgnacja skóry atopowej stanowi kluczowy element wspierający leczenie. To także sposób na znaczną poprawę komfortu życia chorych i zwalczanie dotkliwych objawów towarzyszących AZS – takich, jak świąd czy przesuszenie skóry. Specjaliści wskazują, że kluczem do wyciszenia objawów atopii jest systematyczność i stosowanie właściwie dobranych emolientów. Czytaj dalej

  • 4609

    INGLOT CELEBRUJE 40-LECIE DZIAŁALNOŚCI WYJĄTKOWĄ LIMITOWANĄ KOLEKCJĄ

    <strong>Jubileuszowa kolekcja INGLOT 40 YEARS OF CELEBRATING YOUR BEAUTY to odzwierciedlenie wizji makijażu opartej na celebracji indywidualnego piękna. Kolekcja zawiera bestsellerowe produkty zaprezentowane w odświeżonej i nowoczesnej estetyce – specjalnie zaprojektowaną paletę do makijażu twarzy oraz 3 pomadki do ust o różnych odcieniach i wykończeniach. W designie opakowań z lustrzanym efektem kryje się magia odbicia, które przypomina o docenieniu siebie i swojej wyjątkowości.</strong> Czytaj dalej

  • 4605

    Regeneracja prosto z sadu i ogrodu. Jesienne inspiracje w pielęgnacji ciała.

    Jakie określić idealne domowe, jesienne SPA? To pielęgnacja, która świetnie nawilża i regeneruje, a jednocześnie relaksuje pięknym zapachem. Kosmetolodzy dodają jeszcze: idealne SPA inspirowane jest naturą. Perfekcyjna jesienna, domowa pielęgnacja czerpie to, co najlepsze z polskiego sadu i ogrodu. Eksperci podpowiadają: warto postawić na jabłko i różę. Czytaj dalej

  • 4602

    L’Oréal Professionnel Paris prezentuje nowość – gamę Absolut Repair Molecular

    To innowacja w dziedzinie pielęgnacji włosów, która została stworzona we współpracy z naukowcami i specjalistami w zakresie budowy włosów. Czytaj dalej

  • 4601

    YOPE – 5 PRODUKTÓW, DZIĘKI KTÓRYM PRZEDŁUŻYSZ LATO!

    Wrzesień pachnie już jesienią, ale za sprawą kilku trików, w tym tych kosmetycznych, możemy zatrzymać lato na dłużej. Rabarbar, róża, super jagody, śliwka, letnie kwiaty i owoce to w końcu jego kwintesencja! Czytaj dalej

  • 4599

    Knot Wrap w 16 nowych, wyjątkowych wzorach

    Knot Wrap to pięknie wykonana, zdobiona chusta, która zastępuje jednorazowy papier do pakowania, torbę lub może być wykorzystywana jako apaszka! To także jeden ze znaków rozpoznawczych marki Lush. 16 nowych wzorów właśnie dołączyło do stałej kolekcji. Czytaj dalej

  • 4598

    Bezcenne kwasy i oleje naturalne. Poznaj sposoby na przedłużenie opalenizny

    Skóra łagodnie muśnięta słońcem to trofeum z wakacji, które pozytywnie nastraja do nadchodzącej jesieni i… wygląda przepięknie. Jak przedłużyć ukochaną, letnią opaleniznę? Kosmetolodzy wskazują, że kluczowe dla utrzymania na ciele naturalnego, brązowego kolorytu jest perfekcyjne nawilżenie oraz dobór bezcennych składników regenerujących i łagodzących. Osiągnij efekt glow u schyłku lata! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/