Jak dobra grafika na opakowaniu kosmetyku wpływa na postrzeganie produktu. Jaka jest rola kolorów oraz trendy związane z kolorystyką i grafiką

Zawsze zastanawiałem się, co powstaje pierwsze: receptura kosmetyku czy wizja jego opakowania. Pozwoliłem sobie ostatnio na zadanie tego pytania kilku zaprzyjaźnionym producentom kosmetyków. Odpowiedź, jaką uzyskałem jest dość zaskakująca.

Zarówno nowe firmy, dopiero rozpoczynające swoją przygodę z branżą, jak i te długo istniejące na rynku, z myślą o nowym roku sprzedażowym, nie zawsze tworzą wizję produktu od jego receptury czy wariantu zapachowego. Bardzo często rozpoczynają pracę od ustalenia, jak ich nowy produkt będzie wyglądał, w jaki sposób ma „rzucać się w oczy” na półce sklepowej, jak ma się wyróżnić w „gąszczu” konkurencji. Agencje marketingowe zaczynają budować strategię wizerunkową dużo, dużo wcześniej niż w rzeczywistości jest wymyślana receptura. Czy to dlatego, że w przypadku kosmetyków wymyślono już prawie wszystko? Tego nie wiem. Wiem jednak, że z naszymi klientami rozmowy o wydrukowaniu etykiety zaczynają się wiele miesięcy wcześniej niż w rzeczywistości produkt pojawi się na półkach sklepowych. Na tym etapie wykonujemy dziesiątki testowych wydruków i rozmawiamy o możliwości zastosowania określonych rozwiązań czy doborze surowca. Taki proces nie jest już niczym nadzwyczajnym. Nasi klienci chcą dotknąć efektu końcowego, jakim jest opakowanie przed wprowadzeniem go na rynek, a to dlatego, że są pewni, że to, co jest w środku zaspokoi oczekiwania klientów. Tak myśli prawie każdy producent.

To, co w pierwszej kolejności przyciąga konsumenta to opakowanie

Kluczową rolę na opakowaniu pełni niewątpliwie projekt graficzny. To, jak pomysłodawca przedstawi produkt, jaką zbuduje historię lub ideę i przełoży ją na grafikę, zdecyduje w dużym stopniu o sukcesie produktu. Graficy mają coraz trudniejsze zadanie, jakim jest zaprojektowanie wyjątkowego opakowania. Podstawową rolą grafiki jest wzmożenie emocji u konsumenta. Jeśli projektantowi uda się zaproponować takie rozwiązanie, to w wielu przypadkach już na tym etapie będzie można mówić o sukcesie. Ponieważ skonstruowanie uniwersalnego opakowania jest bardzo trudne, producenci decydują się na wiele wariantów swoich produktów, kierując je do węższych grup konsumenckich. Personalizują wyraźnie opakowanie pod konkretną grupę docelową. Dlatego na półkach widzimy oddzielne produkty odpowiadające na potrzeby np. dzieci i młodzieży, młodych mam czy osób starszych, mężczyzn oraz kobiet. Teraz możemy znaleźć kosmetyki dla wegan, osób żyjących w stylu eko, a zdarzają się nawet kosmetyki dedykowane dla osób o konkretnej orientacji seksualnej.

Jak wzbudzić emocje? Oczywiście najprościej przez użycie odpowiednich kolorów. Każdy rok przynosi zmianę, dlatego na rynku kosmetycznym tak często zmieniają się opakowania. Jeszcze kilkanaście lat temu można było mówić o długowieczności opakowań. Teraz utrzymanie linii kosmetyków w tej samej aranżacji dłużej niż przez 3 lata jest wręcz faux pas. Dlatego grafik na etacie lub długofalowa współpraca z agencją to standard dla firmy kosmetycznej. Podążanie za marką owocuje zrozumieniem wśród marketingowców, jak dana marka ma się rozwijać – dorastać – jak ma się zmieniać na potrzeby konsumentów. Dział promocji wie wtedy, kiedy należy zrobić rebranding, tak żeby mówić o świeżości marki i żeby opakowanie nie zmęczyło klienta, a wręcz odświeżyło jego pozytywne uczucia względem produktu.

Wszystkie te wyzwania to ciągła, niekończąca się praca nad projektem graficznym!

Gra kolorem to wciąż klucz do sukcesu. Widać to w aktualnych trendach, które są coraz bardziej wyraziste i dostrzegalne. Aktualnie graficy nie boją się używać mocno świecących kolorów, często neonowych, aby jeszcze bardziej uwidocznić opakowanie. Gama kolorów w tym przypadku nie ma ograniczeń, co wcale nie znaczy, że znalezienie tego właściwego jest proste. Jeśli jednak projektant trafi w odpowiedni kolor, to często promocja i wzrost sprzedaży jest bardzo dynamiczny. O ile zastosowanie tak mocnych barw dla większości odbiorców jest akceptowalne, wręcz oczekiwane, czasami trzeba trochę stonować i np. dla serii opakowań dedykowanych seniorom, kolory muszą mieć mniej agresywny wymiar, co nie oznacza, że musimy rezygnować z tych ekstrawaganckich barw całkowicie.

Muszą one mieć tylko mniejszy rozmiar lub być rozmieszczone punktowo. Nawet seniorzy XXI wieku chcą czasem zaszaleć i nie odmówią sobie zakupu kosmetyku „z pazurem”.

Jak firmy kosmetyczne mają konkurować z wariacją opakowań kolorowych? Po prostu: jak nie kolorem to metalizą.

Niewątpliwie, oprócz opakowań kolorowych na półkach sklepowych możemy dostrzec moc metalizy wykonanej w technologii hot lub cold stampingu. Półki wręcz uginają się od mieniących się opakowań. I to nie tylko w wydaniu produktów premium, ale także w przypadku kosmetyków średniej klasy. Nie są to już tylko złote lub srebrne opakowania, ale też różne odcienie metalizy. W naszej drukarni ilość używanych folii cold lub hotstampingowych do produkcji etykiet samoprzylepnych w ostatnim roku wzrosła czterokrotnie, a większość z nich miała zastosowanie dla produktów z branży kosmetycznej.

Jeśli któraś z firm zdecyduje się na połączenie mocnych kolorów i wielobarwnych, metalicznych odcieni, a takich w tym roku nie brakuje, może liczyć na sukces. Olśniewające, wielobarwne, tęczowe produkty to hit tego sezonu. Ponieważ sezon mamy w pełni, sugeruję przyjrzeć się półkom sklepowym, a całą tę gamę kolorów i blasków zobaczycie na półkach wielu perfumerii czy sklepów z kosmetykami.

Widząc ten trend producenci folii metalicznych rozszerzyli swoje portfolio nie tylko o ciekawe kolory, ale także formy. Na rynku można już odnaleźć opakowania kosmetyków, gdzie wykorzystano folie metaliczne o zdefiniowanej strukturze, kształcie geometrycznym i efekcie rainbow czy o określonej formule i kierunku załamania światła.

Muszę powiedzieć, że nasz rynek mocno zbliżył się do rynku wschodniego. Jednakże w przypadku Polski widać nowoczesną i innowacyjną formę koloru, co bardziej zbliża nas do Europy.

Myślę, że firmy, które sprzedają swój produkt na rynki wschodnie rozumieją powyższe spostrzeżenie. Można powiedzieć, że Polski rynek kosmetyczny stał się odważniejszy. Nie boi się kolorów, nie boi się połączyć mocnych skrajności, nieszablonowej grafiki, w połączeniu często z praktycznym opakowaniem. Widząc, w jakim kierunku podążają trendy, graficy zgłaszają się do nas z zapytaniami, jak mogą przegonić konkurencję.

Czy dysponujemy nowymi technologiami, co możemy zaoferować nieszablonowego lub innowacyjnego. Często nasze propozycje są akceptowane i dzięki dobrej współpracy projektanta z drukarnią opakowania kosmetyczne stają się małymi dziełami sztuki.

Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, z każdym rokiem staramy się dołożyć do naszych rozwiązań technologicznych nowe rozwiązania, tak żeby nasi klienci mogli jeszcze bardziej wyróżnić się spośród konkurencji. W tym roku widząc, w którym kierunku podąża branża postawiliśmy na promocję takich innowacji, jak metaliczne pyłki, strukturalne formy lakieru i sitodruk. Chodzi tu o sensualne podejście do opakowania. Nie jest ważne, żeby opakowanie jedynie przyciągało wzrok. Ważnym jest, żeby konsument biorąc opakowanie do ręki jeszcze bardziej zbliżył się do produktu, poczuł jego wnętrze poprzez zetknięcie się z opakowaniem. To jest naprawdę możliwe. Pierwsze tego typu opakowania są już na rynku. To jest zdecydowanie trend na najbliższe lata i w tym kierunku rozwój opakowań będzie podążał.

A co najważniejsze, projektant opakowania musi nie tylko umiejętnie tworzyć grafikę. Teraz to już za mało. Musi na bieżąco zdobywać wiedzę o innowacjach i nowych możliwościach w zakresie druku przeglądając fora specjalistyczne i uczestniczyć w szkoleniach lub webinarach branżowych. Bezpośrednia współpraca osoby odpowiedzialnej za kreowanie opakowania z drukarnią może być sukcesem i pozwoli na stworzenie nieszablonowego rozwiązania, które może okazać się hitem rynkowym, czego życzę każdemu kreatywnemu grafikowi!

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4353

    AXE w nowej globalnej kampanii reklamowej, w której postprodukcję obrazu zrealizowało polskie studio Platige Image

    <strong>Znana marka męskich kosmetyków AXE rusza z nową globalną kampanią reklamową. Za przygotowanie animacji 2D i 3D, VFX oraz korekcję kolorów odpowiadało polskie studio Platige Image. Projekt został pozyskany dzięki działającemu od ponad roku na amerykańskim rynku zespołowi Platige USA.</strong> Czytaj dalej

  • 4352

    Więcej nowych i mocnych włosów dzięki serum pobudzającemu od Bionigree

    <strong>Produkty polskiej marki to wynik połączenia fachowej wiedzy trychologicznej i technologii wytwarzania kosmetyków, opartych na naturalnych składnikach. Serum pobudzające włosy do wzrostu to jeden z bestsellerów Bionigree.</strong> Czytaj dalej

  • 4347

    Na górze róże… i czarnuszka. Jak odżywić końcówki włosów?

    Pierwsze promienie wiosennego słońca motywują nas do regeneracji włosów. Eksperci podpowiadają, że prawdziwego odżywienia nasze kosmyki wymagają od nasady aż do samych końcówek. Tradycja pokazuje, że do pielęgnacji dolnych partii włosów idealnie sprawdzają się olejki. Nasze babcie stawiały na olejek różany i czarnuszkę. I miały rację, ponieważ taki duet nawilża, chroni i odżywia pasma. Czytaj dalej

  • 4340

    Przygotuj skórę dojrzałą do wiosny. Duet: odbudowa mikrobiomu i składniki odmładzające

    Pierwsze promienie słońca zwiastują upragnioną wiosnę. Przedwiośnie to w świecie beauty czas odbudowy, regeneracji i nawilżenia skóry. Kosmetolodzy wskazują, że w przypadku cery dojrzałej do tych kluczowych haseł należy dodać dwa kolejne: odbudowa mikrobiomu i działania anti-aging. Co korzystnie wpłynie na kondycję skóry wczesną wiosną i przyśpieszy przygotowanie do słonecznych dni? Specjaliści stawiają na pre- i probiotyki oraz kompleksy peptydowe. Czytaj dalej

  • 4339

    Wieczór – czas rytuałów pielęgnacyjnych dzieci i rodziców

    Niezależnie od tego, w jakim wieku są Wasze dzieci, kluczem do ich oraz Waszego dobrego snu są wieczorne rytuały. Szczególnie ważne są one w okresie niemowlęcym, ponieważ regularna pielęgnacja daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, pomaga się wyciszyć oraz ułatwia zasypianie. Dla rodziców to też może być czas na wspólny odpoczynek po dniu pełnym wyzwań. Warto więc zatrzymać się na moment w codziennym pędzie i wpleść do swojej wieczornej rutyny odrobinę przyjemności dla całej rodziny. Czytaj dalej

  • 4335

    Hagi MEN - nowości w męskiej pielęgnacji!

    Z okazji Dnia Mężczyzny firma Hagi wprowadziła na rynek 3 nowe produkty do pielęgnacji twarzy i ciała z męskiej linii Ahoj Kapitanie. Kosmetyki stanowią idealną propozycję dla kosmetycznych minimalistów, kochających multifunkcjonalność i prawdziwych koneserów oryginalnych zapachów. Produkty pachną bryzą morską, wiatrem i kapitańskim rumem. Wśród nowości znajdziemy: żel do mycia twarzy, multikrem do twarzy, ciała i rąk oraz krem przeciwzmarszczkowy. Czytaj dalej

  • 4334

    Pod rękę z pielęgnacją! Oczyszczenie i nawilżenie – duet dla dłoni wiosną

    Za moment rozpocznie się wiosna – czas manicure’owego szaleństwa. W nadchodzących miesiącach będą królowały intensywne kolory, zdecydowane formy i biżuteria na paznokciach. Jak sprawić, by dłonie prezentowały się w nich perfekcyjnie? Kosmetolodzy podpowiadają – zacznij od pielęgnacji! A, ściślej mówiąc, od nawilżenia, ponieważ właśnie po zimie nasze ręce wymagają najbardziej troskliwej opieki. Czytaj dalej

  • 4333

    Polski startup chce poprawić satysfakcję z życia intymnego kobiet

    W pojedynkę, w nowym związku czy w wieloletnim małżeństwie – intymność jest szalenie ważna dla budowania relacji, dobrego samopoczucia, a często też zdrowia fizycznego i psychicznego. Jednak aż 55% kobiet cierpi z powodu zaburzeń pożądania, a wiele z nich nie odczuwa przyjemności z seksu. Czytaj dalej

  • 4332

    Nowość od Your KAYA – pierwszy dezodorant pod pachy i piersi na rynku

    Your KAYA, polska marka produktów menstruacyjnych i kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, rozszerza swoją ofertę o kolejną już rewolucyjną formułę. Delikatny dezodorant ze składem przyjaznym wrażliwej skórze zapełnia tym samym realną lukę w rynku – zadba o komfort kobiet, które zmagają się z problemem zapachu potu pod biustem. Czytaj dalej

  • 4325

    Pielęgnacja dłoni i stóp - jak dbać o te dwie „wizytówki”?

    <strong>Dłonie są bez wątpienia jednym z najbardziej widocznych atrybutów urody, a jednocześnie najbardziej „prawdomównym”, bowiem wiele o stylu życiu osoby można wyczytać z ich stanu. Stopy zaś nawet przez połowę roku pozostają „w ukryciu” jesienno-zimowego obuwia i o zadbaniu o nie przypominamy sobie wyciągając z szafy sandały. Jak więc dbać o te dwie wizytówki na co dzień tak, aby pielęgnacja była przyjemna, szybka i skuteczna? Odpowiedź to The Rich Hand Cream i The Rich Foot Cream od Herbus Cosmetics – dwa kremy stanowiące idealny upominek nie tylko na Dzień Kobiet.</strong> Czytaj dalej

  • 4322

    Męska skóra… czyli jaka? Oblicza spersonalizowanej pielęgnacji

    Jeden z bardziej znanych mitów kosmetycznych to: „męska skóra zniesie wszystko”. Na drugim miejscu podium znajduje się: „mężczyźnie wystarczy jakieś mydło”. Badania pokazują, że panowie – podobnie jak my – potrzebują spersonalizowanej pielęgnacji. A jeśli mają cerę suchą lub bardzo wrażliwą, odpowiednia pielęgnacja to warunek konieczny zdrowego, zadbanego looku. Jak dbać o potrzeby męskiej skóry? Kosmetolodzy stawiają na arnikę, szałwię, prebiotyki i kwas hialuronowy. Czytaj dalej

  • 4321

    Phlov by Anna Lewandowska & Intimissimi. Współpraca, dzięki której jeszcze mocniej będziesz chciała celebrować kobiecość

    W zabieganym świecie pełnym wrażeń łatwo zapominamy, że powinniśmy poświęcić sobie nieco więcej uwagi. By skupić się na własnych potrzebach i celebrować kobiecość oraz wyjątkowe chwile, dwie marki postanowiły połączyć siły. Phlov by Anna Lewandowska oraz Intimissimi znalazły dobry sposób, aby skutecznie zadbać o każdą z nas. Czytaj dalej

  • 4320

    Piękne włosy po leczeniu?! Marka Nachemii ma receptę

    Wiele chorób, szczególnie onkologicznych wiąże się z nadmierną, a nawet całkowitą utratą włosów. Z tego powodu niemal każda osoba po zakończeniu procesu leczenia dąży do odzyskania dawnego obrazu samego siebie. Wypadanie włosów to często najtrudniejszy moment podczas walki z chorobą, zwłaszcza dla kobiet. Nie dość, że uderza w ich poczucie pewności siebie i jest sporym obciążeniem psychicznym, to również stanowi źródło stresu. Jednak ten proces jest z reguły odwracalny. Rozwiązaniem jest stosowanie kosmetyków, które odżywią włosy oraz wspomogą proces reaktywacji cebulek, dzięki czemu staną się one gęstsze i mocniejsze. Czytaj dalej

  • 4319

    Błyskawiczna regeneracja skóry głowy z nową gamą Scalp Advanced od L’Oréal Professionnel Paris

    Piękne i lśniące włosy to z pewnością marzenie wielu z nas. By osiągnąć ten cel poddajemy się luksusowym zabiegom koloryzacji i same, niekiedy nawet codziennie, stylizujemy pasma. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, że wygląd i kondycja włosów zależą w głównej mierze od stanu skóry głowy? Wie o tym marka L’Oréal Professionnel Paris, która wspólnie z profesjonalistami w dziedzinie włosów oraz dermatologami, opracowała gamę Scalp Advanced. To profesjonalne produkty o właściwościach silnie oczyszczających i łagodzących. Z nimi każda skóra głowy zyska to, czego potrzebuje, a efektem będą zdrowo wyglądające, silne i pełne blasku włosy. Czytaj dalej

  • 4317

    NATURALNIE CZYSTY DOM Z SERIĄ FAMILOVE OD YOPE

    Linia FAMILOVE jest o rodzinie, cieple i bezpieczeństwie, dlatego od teraz oprócz naturalnych kosmetyków znajdują się w niej również produkty do pielęgnacji domu. Uniwersalne i przyjemne zapachy oraz rodzinny format butelek pozwolą delikatnie, a zarazem skutecznie wyczyścić wszystkie powierzchnie. To produkty, które pokocha cała rodzina! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/