Druk danych zmiennych na etykietach. Segmentacja i personalizacja jako sposób na pozyskanie nowych odbiorców produktów

Nowoczesne strategie marketingowe i dynamicznie rozwijające się kanały dystrybucji treści, a także rosnące oczekiwania klientów względem zgodności z bieżącymi trendami powodują zmiany kształtujące nowe możliwości do rozwoju rynku etykiet. Jednym z wielu kierunków jest segmentacja i personalizacja. O szansach i zagrożeniach związanych z tymi obszarami, druku zmiennych danych na etykietach, a także o pozyskiwaniu nowych klientów na bazie tych wzrastających trendów przeczytacie Państwo w tym artykule.

Nowe trendy kierunkiem do rozwoju

Aktualnie na rynku etykiet w Polsce i na świecie panuje silny trend zmian, szczególnie widoczny pod kątem materiałoznawstwa (coraz więcej materiałów ekologicznych, biodegradowalnych, certyfikowanych), maszynoznawstwa (linie produkcyjne, aplikatory, przewijarki, maszyny drukujące),  technologii (technologie cyfrowe, wykorzystujące np. sztuczną inteligencję, automatyzację i robotyzację) – widać to także w kontekście zastosowania cyfrowych technologii drukujących wykorzystujących w pełni wszystkie zalety druku cyfrowego i adresującego je bezpośrednio do konsumentów. Producenci FMCG oraz firmy z branży kosmetycznej w dużej mierze odpowiadają za nowe trendy w etykietach. Ich zmienność – zarówno w kontekście kształtu, podłoża drukowego, typografii, grafiki i wielu istotnych elementów jest spora. Na sklepowych półkach produkt musi się wyróżnić i to jest oczywiste. Nie oczywistym jest jednak fakt, że wiele z etykiet przygotowywanych jest na okresowe akcje marketingowe, akcje promocyjne, akcje handlowe z dużym udziałem w rynku. Powoduje to zaangażowanie maszyn cyfrowych do niskonakładowych zleceń, krótkich serii wydruków, ale również rozwój parku maszynowego wielu drukarń i konieczność łączenia technologii tradycyjnej z technologią cyfrową celem odpowiedzi na te trendy i zmieniające się oczekiwania.  

Cyfryzacja druku i wykorzystanie zmiennych danych

Coraz więcej nakładów realizowanych tradycyjnymi technikami drukarskimi, np. w przypadku etykiet techniką fleksograficzną (czyli tzw. techniką druku wypukłego) jest często wspieranych poprzez wykorzystanie druku cyfrowego (nie zawierającego fizycznych form drukowych niezbędnych do wykonania odbitki drukarskiej). Dzieje się tak głównie z uwagi na koszty związane z przygotowaniem do procesu druku, ale również istotną kwestią jest możliwość wprowadzenia wielu szybkich modyfikacji w druku cyfrowym, co nie jest możliwe w druku tradycyjnym. Jedną z takich modyfikacji jest możliwość wprowadzenia zmiennych danych na etykietach. Z jęz. angielskiego Variable Data Printing (w skrócie VDP) – to dane zmienne zarówno w postaci tekstu, jak również kodów kreskowych EAN/UPC, kodów QR lub AR, które mogą zmieniać się w zależności od dostarczonego przez klienta odpowiednio przygotowanego pliku w postaci tabeli Excel. Takich danych może być nieskończenie wiele i jednocześnie mogą się one pojawiać w różnych miejscach danego pliku graficznego. Możemy więc pozwolić sobie na dowolne ich położenie oraz wielkość. Zmienne dane pozwalają także na wydruk oznaczenia numeru serii, partii danego towaru, ale także daty przydatności do spożycia i wielu innych istotnych informacji wymaganych prawnie, bądź też związanych z daną serią produktową oznaczeń.

Zastosowania zmiennych danych

Wielokrotnie VDP stosuje się w przypadku kodów konkursowych, rabatowych np. w etykietach typu booklet, etykietach-zdrapkach, etykietach, które mają informacje ukryte po jej wewnętrznej stronie. Aktualnie wykorzystywana jest także automatyzacja związana
z generowaniem tego typu danych na podstawie przesłanych przez konsumentów formularzy umiejscowionych na stronach www typu landing page, gdzie każdy użytkownik może wpisać na etykiecie własne imię, tekst, czy też zaprojektować własną etykietę na produkt danej marki za pomocą aplikacji webowej. Takie działanie powoduje, że etykieta zyskuje bardzo mocno
na znaczeniu. Nie jest bowiem jedynie nośnikiem informacji, czy też niezbędnych danych
o składzie i surowcach z których powstał produkt. To wersja etykiety, która została spersonalizowana pod konkretną osobę. Szczególnie takie akcje wykorzystywane są
z okazji świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Walentynek, czy też Ślubów, kiedy to Państwo Młodzi mogą spersonalizować etykiety na weselne podarunki dla bliskich.

Personalizacja etykiet jako element interakcji

Personalizacja etykiet stanowi dodatkową wartość w działaniach marketingowych związanych z opakowaniem danego produktu. Personalizacja w druku polega na zróżnicowaniu każdego egzemplarza produktu poligraficznego. Dzięki użyciu przez samych konsumentów mechanizmów automatycznych mogą oni stworzyć swoją indywidualną kreację wizualno-tekstową. Spersonalizowane produkty poligraficzne z jednej strony powodują silne przywiązanie do marki, z drugiej dają możliwość interakcji z marką i jej produktami, co powoduje kolejny punkt styku na linii producent-konsument, może również pozytywnie wpłynąć na sprzedaż. Ten obszar coraz chętniej jest wykorzystywany przez duże koncerny, szczególnie sprawdza się on w przypadku pozyskiwania nowych konsumentów, stanowiących później rolę ambasadora marki, którego potrzeby zarówno odnośnie produktu, jak
i wytworzonych wokół niego emocji są bardzo pozytywne. Taki rodzaj aprobaty to dla marki dodatkowa wartość wychodząca poza ramy standardowych działań z obszaru marketingu i PR.

Segmentacja – dedykacja dla danej grupy docelowej

Segmentacja rynku w kontekście etykiet pozwala na lepszą i efektywniejszą komunikację
z potencjalnymi nabywcami produktów, co przekłada się na sprzedaż. Warto pamiętać, że dobrze określona grupa odbiorców pozwala na zbudowanie bardziej spersonalizowanej komunikacji marketingowej, a konsumenci doceniają indywidualne komunikaty. W efekcie przekaz wiąże się z większymi emocjami, a także odpowiada na konkretne potrzeby sprecyzowanej grupy odbiorców. Istotnym jest, aby biorąc pod uwagę daną grupę docelową nie ująć jej zbyt szeroko, przez co nie trafimy idealnie w potrzeby. Za interesujący przykład można uznać grupę nastolatków, a także grupę osób starszych w podeszłym wieku. Sposób komunikacji kampanii marketingowej, jej okres działania, sposób dotarcia, wygląd
i kształt etykiety, a przede wszystkich realizacja potrzeb w ramach kampanii będzie skrajnie różna. Dlatego też warto jest poświęcić sporo czasu na analizę nie tylko tego,  jaka jest to grupa, ale również w jaki sposób ta grupa dokonuje zakupu, na podstawie czego kupuje, a także jakiego rodzaju komunikatu oczekuje – również, w kontekście wizerunkowym i informacyjnym – w kontekście etykiety na produkcie. Młode pokolenia bardzo chętnie sięgają po produkty z etykietami bardzo kontrastowymi, pełnymi koloru, chętnie sięgają po produkty z etykietami z promocyjnych akcji specjalnych. Istotne są także te, zawierające kody QR/AR – rozszerzające możliwości tradycyjnych etykiet. Z kolei osoby starsze w większości oczekują czytelności tekstu, prostej i estetycznej formy, a także możliwości łatwego odnalezienia składu danego produktu.

Podsumowanie

Reasumując, zastosowanie nowych trendów w rozwoju etykiet to nie tylko pełna integracja treści merytorycznej i wizualnej zawartej na współcześnie realizowanych etykietach. Znaleźć się dzisiaj może na nich (oprócz danych wymaganych prawnie) praktycznie wszystko, czego oczekuje konsument. Jednakże, jest to przede wszystkim umiejętne zarządzanie liniami produktowymi i dopasowanie ich do danych grup docelowych zarówno w strategii marketingowej, jak i późniejszej kreacji na potrzeby dużych kampanii reklamowo-sprzedażowych. Jednym z elementów kampanii jest z pewnością krótkoseryjna limitowana etykieta dostosowana pod dane grupy docelowe lub wręcz spersonalizowana pod konkretną osobę, co budzi zarówno pozytywne emocje, jak i wiążę konsumenta z marką na dłużej niż czas trwania danej kampanii. Współczesna produkcja etykiet nacechowana jest dużą zmiennością i dynamiką oraz podążaniem za potrzebami klientów.

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4643

    Curaprox BLACK BOX Travel Set – NOWOŚĆ! Ciemna strona szczotkowania

    Marka Curaprox znana jest z tego, że potrafi zaskakiwać. Robi to również teraz… Przed Tobą zupełnie nowy, niesamowicie fantastyczny zestaw podróżny – Black Box, który będzie idealnie pasować do każdego stylu. Tak, jest czarny, elegancki, po prostu piękny, a do tego mieści się w każdej kieszeni. Niemożliwe? A jednak. Z nim pielęgnację jamy ustnej możesz wznieść na wyższy poziom, gdziekolwiek jesteś i za każdym razem, gdy szczotkujesz. Żadnych kompromisów. Bez próchnicy. Bez przebarwień. Gotowy do podróży? Czytaj dalej

  • 4641

    NOWOŚĆ OD YOPE MOC PIELĘGNACJI MĘSKIEJ TWARZY PŁYNĄCA Z DRZEW

    Marka YOPE wprowadza na rynek nową serię, która spełni oczekiwania mężczyzn poszukujących efektywnej i profesjonalnej pielęgnacji twarzy. Trzy nowe produkty YOPE MEN szybko staną się nieodłącznym elementem codziennej męskiej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4624

    Postaw na profesjonalną pielęgnację cery naczynkowej

    Pielęgnacja cery naczynkowej to ogromne wyzwanie. Nie dość, że jest to skóra bardzo wrażliwa, to niewłaściwe postępowanie i stosowanie błędnie dobranych kosmetyków mogą prowadzić do pogorszenia się jej stanu, a nawet do wystąpienia trądziku różowatego. Jak zatem o nią dbać? Po jakie kosmetyki sięgać? Na jakie składniki postawić w codziennej pielęgnacji? Czytaj dalej

  • 4621

    Radykalna pielęgnacja z RADICAL med! Specjalistyczne preparaty do włosów oraz skóry głowy od Instytutu Dermokosmetyków IDEEPHARM

    Stan włosów to wypadkowa wielu czynników począwszy od codziennej pielęgnacji, po ogólną kondycję organizmu. Czasami nie musimy robić prawie nic, aby prezentowały się świetnie, w innym wypadku mamy wrażenie, że żadne starania nie przynoszą zamierzonego efektu. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy problemy nie ograniczają się do nadmiernego przetłuszczania czy puszenia, a obejmują atopowe zapalenie skóry, zmiany łuszczycowe czy nasilone wypadnie. W takim wypadku warto sięgnąć po produkty do pielęgnacji specjalistycznej z linii RADICAL med. Czytaj dalej

  • 4620

    YOPE – POWAKACYJNA REGENERACJA DLA SKÓRY I WŁOSÓW

    Słońce, upał, woda morska, wiatr, zmiany temperatur negatywnie wpływają na stan włosów i skóry, powodując przede wszystkim ich przesuszenie. W przypadku skóry, suchość może skutkować m.in. nadmiernym łojotokiem, prowadząc do powstawania zaskórników i niedoskonałości. Po wakacjach warto więc zadbać o nawilżenie oraz regenerację włosów i ciała. Szczególnie taką przyjemną i kojącą zmysły… Czytaj dalej

  • 4617

    Czego potrzebują nasze loki? Cud, miód… i aloes

    Delikatne skręty, burza loków lub romantyczne fale. Każdy z typów kręconych włosów wymaga szczególnie troskliwej pielęgnacji. Eksperci podpowiadają, że najcenniejsze dla nich komponenty kryją się w naturze. Poznaj składniki, które sprzyjają sprężystości, nawilżeniu i podatności na stylizację wymarzonych loków. Czytaj dalej

  • 4616

    Owocowa pielęgnacja skóry

    Ekstrakty i kwasy owocowe mają niezwykłą moc. Odżywiają, nawilżają, relaksują, odświeżają i odmładzają. Szkoda byłoby więc ich nie wykorzystać w pielęgnacji skóry. Czytaj dalej

  • 4614

    Świat beauty pokochał OMO. Na czym polega nowy trend mycia włosów?

    OMO to jeden ze skrótów, które zawojowały ostatnio rynek beauty. Jest używany przez fryzjerów, trychologów i włosomaniaczki właściwie bez przerwy. Oznacza odżywienie-mycie-odżywienie włosów, czyli sposób na rutynę pielęgnacyjną nastawioną na dostarczenie pasmom maksymalnej ilości cennych składników. Jak działa OMO? Czytaj dalej

  • 4612

    Łagodzenie, ukojenie i dobra rutyna. Czego potrzebuje skóra atopowa?

    Właściwa pielęgnacja skóry atopowej stanowi kluczowy element wspierający leczenie. To także sposób na znaczną poprawę komfortu życia chorych i zwalczanie dotkliwych objawów towarzyszących AZS – takich, jak świąd czy przesuszenie skóry. Specjaliści wskazują, że kluczem do wyciszenia objawów atopii jest systematyczność i stosowanie właściwie dobranych emolientów. Czytaj dalej

  • 4609

    INGLOT CELEBRUJE 40-LECIE DZIAŁALNOŚCI WYJĄTKOWĄ LIMITOWANĄ KOLEKCJĄ

    <strong>Jubileuszowa kolekcja INGLOT 40 YEARS OF CELEBRATING YOUR BEAUTY to odzwierciedlenie wizji makijażu opartej na celebracji indywidualnego piękna. Kolekcja zawiera bestsellerowe produkty zaprezentowane w odświeżonej i nowoczesnej estetyce – specjalnie zaprojektowaną paletę do makijażu twarzy oraz 3 pomadki do ust o różnych odcieniach i wykończeniach. W designie opakowań z lustrzanym efektem kryje się magia odbicia, które przypomina o docenieniu siebie i swojej wyjątkowości.</strong> Czytaj dalej

  • 4605

    Regeneracja prosto z sadu i ogrodu. Jesienne inspiracje w pielęgnacji ciała.

    Jakie określić idealne domowe, jesienne SPA? To pielęgnacja, która świetnie nawilża i regeneruje, a jednocześnie relaksuje pięknym zapachem. Kosmetolodzy dodają jeszcze: idealne SPA inspirowane jest naturą. Perfekcyjna jesienna, domowa pielęgnacja czerpie to, co najlepsze z polskiego sadu i ogrodu. Eksperci podpowiadają: warto postawić na jabłko i różę. Czytaj dalej

  • 4602

    L’Oréal Professionnel Paris prezentuje nowość – gamę Absolut Repair Molecular

    To innowacja w dziedzinie pielęgnacji włosów, która została stworzona we współpracy z naukowcami i specjalistami w zakresie budowy włosów. Czytaj dalej

  • 4601

    YOPE – 5 PRODUKTÓW, DZIĘKI KTÓRYM PRZEDŁUŻYSZ LATO!

    Wrzesień pachnie już jesienią, ale za sprawą kilku trików, w tym tych kosmetycznych, możemy zatrzymać lato na dłużej. Rabarbar, róża, super jagody, śliwka, letnie kwiaty i owoce to w końcu jego kwintesencja! Czytaj dalej

  • 4599

    Knot Wrap w 16 nowych, wyjątkowych wzorach

    Knot Wrap to pięknie wykonana, zdobiona chusta, która zastępuje jednorazowy papier do pakowania, torbę lub może być wykorzystywana jako apaszka! To także jeden ze znaków rozpoznawczych marki Lush. 16 nowych wzorów właśnie dołączyło do stałej kolekcji. Czytaj dalej

  • 4598

    Bezcenne kwasy i oleje naturalne. Poznaj sposoby na przedłużenie opalenizny

    Skóra łagodnie muśnięta słońcem to trofeum z wakacji, które pozytywnie nastraja do nadchodzącej jesieni i… wygląda przepięknie. Jak przedłużyć ukochaną, letnią opaleniznę? Kosmetolodzy wskazują, że kluczowe dla utrzymania na ciele naturalnego, brązowego kolorytu jest perfekcyjne nawilżenie oraz dobór bezcennych składników regenerujących i łagodzących. Osiągnij efekt glow u schyłku lata! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/