Druk danych zmiennych na etykietach. Segmentacja i personalizacja jako sposób na pozyskanie nowych odbiorców produktów

Nowoczesne strategie marketingowe i dynamicznie rozwijające się kanały dystrybucji treści, a także rosnące oczekiwania klientów względem zgodności z bieżącymi trendami powodują zmiany kształtujące nowe możliwości do rozwoju rynku etykiet. Jednym z wielu kierunków jest segmentacja i personalizacja. O szansach i zagrożeniach związanych z tymi obszarami, druku zmiennych danych na etykietach, a także o pozyskiwaniu nowych klientów na bazie tych wzrastających trendów przeczytacie Państwo w tym artykule.

Nowe trendy kierunkiem do rozwoju

Aktualnie na rynku etykiet w Polsce i na świecie panuje silny trend zmian, szczególnie widoczny pod kątem materiałoznawstwa (coraz więcej materiałów ekologicznych, biodegradowalnych, certyfikowanych), maszynoznawstwa (linie produkcyjne, aplikatory, przewijarki, maszyny drukujące),  technologii (technologie cyfrowe, wykorzystujące np. sztuczną inteligencję, automatyzację i robotyzację) – widać to także w kontekście zastosowania cyfrowych technologii drukujących wykorzystujących w pełni wszystkie zalety druku cyfrowego i adresującego je bezpośrednio do konsumentów. Producenci FMCG oraz firmy z branży kosmetycznej w dużej mierze odpowiadają za nowe trendy w etykietach. Ich zmienność – zarówno w kontekście kształtu, podłoża drukowego, typografii, grafiki i wielu istotnych elementów jest spora. Na sklepowych półkach produkt musi się wyróżnić i to jest oczywiste. Nie oczywistym jest jednak fakt, że wiele z etykiet przygotowywanych jest na okresowe akcje marketingowe, akcje promocyjne, akcje handlowe z dużym udziałem w rynku. Powoduje to zaangażowanie maszyn cyfrowych do niskonakładowych zleceń, krótkich serii wydruków, ale również rozwój parku maszynowego wielu drukarń i konieczność łączenia technologii tradycyjnej z technologią cyfrową celem odpowiedzi na te trendy i zmieniające się oczekiwania.  

Cyfryzacja druku i wykorzystanie zmiennych danych

Coraz więcej nakładów realizowanych tradycyjnymi technikami drukarskimi, np. w przypadku etykiet techniką fleksograficzną (czyli tzw. techniką druku wypukłego) jest często wspieranych poprzez wykorzystanie druku cyfrowego (nie zawierającego fizycznych form drukowych niezbędnych do wykonania odbitki drukarskiej). Dzieje się tak głównie z uwagi na koszty związane z przygotowaniem do procesu druku, ale również istotną kwestią jest możliwość wprowadzenia wielu szybkich modyfikacji w druku cyfrowym, co nie jest możliwe w druku tradycyjnym. Jedną z takich modyfikacji jest możliwość wprowadzenia zmiennych danych na etykietach. Z jęz. angielskiego Variable Data Printing (w skrócie VDP) – to dane zmienne zarówno w postaci tekstu, jak również kodów kreskowych EAN/UPC, kodów QR lub AR, które mogą zmieniać się w zależności od dostarczonego przez klienta odpowiednio przygotowanego pliku w postaci tabeli Excel. Takich danych może być nieskończenie wiele i jednocześnie mogą się one pojawiać w różnych miejscach danego pliku graficznego. Możemy więc pozwolić sobie na dowolne ich położenie oraz wielkość. Zmienne dane pozwalają także na wydruk oznaczenia numeru serii, partii danego towaru, ale także daty przydatności do spożycia i wielu innych istotnych informacji wymaganych prawnie, bądź też związanych z daną serią produktową oznaczeń.

Zastosowania zmiennych danych

Wielokrotnie VDP stosuje się w przypadku kodów konkursowych, rabatowych np. w etykietach typu booklet, etykietach-zdrapkach, etykietach, które mają informacje ukryte po jej wewnętrznej stronie. Aktualnie wykorzystywana jest także automatyzacja związana
z generowaniem tego typu danych na podstawie przesłanych przez konsumentów formularzy umiejscowionych na stronach www typu landing page, gdzie każdy użytkownik może wpisać na etykiecie własne imię, tekst, czy też zaprojektować własną etykietę na produkt danej marki za pomocą aplikacji webowej. Takie działanie powoduje, że etykieta zyskuje bardzo mocno
na znaczeniu. Nie jest bowiem jedynie nośnikiem informacji, czy też niezbędnych danych
o składzie i surowcach z których powstał produkt. To wersja etykiety, która została spersonalizowana pod konkretną osobę. Szczególnie takie akcje wykorzystywane są
z okazji świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Walentynek, czy też Ślubów, kiedy to Państwo Młodzi mogą spersonalizować etykiety na weselne podarunki dla bliskich.

Personalizacja etykiet jako element interakcji

Personalizacja etykiet stanowi dodatkową wartość w działaniach marketingowych związanych z opakowaniem danego produktu. Personalizacja w druku polega na zróżnicowaniu każdego egzemplarza produktu poligraficznego. Dzięki użyciu przez samych konsumentów mechanizmów automatycznych mogą oni stworzyć swoją indywidualną kreację wizualno-tekstową. Spersonalizowane produkty poligraficzne z jednej strony powodują silne przywiązanie do marki, z drugiej dają możliwość interakcji z marką i jej produktami, co powoduje kolejny punkt styku na linii producent-konsument, może również pozytywnie wpłynąć na sprzedaż. Ten obszar coraz chętniej jest wykorzystywany przez duże koncerny, szczególnie sprawdza się on w przypadku pozyskiwania nowych konsumentów, stanowiących później rolę ambasadora marki, którego potrzeby zarówno odnośnie produktu, jak
i wytworzonych wokół niego emocji są bardzo pozytywne. Taki rodzaj aprobaty to dla marki dodatkowa wartość wychodząca poza ramy standardowych działań z obszaru marketingu i PR.

Segmentacja – dedykacja dla danej grupy docelowej

Segmentacja rynku w kontekście etykiet pozwala na lepszą i efektywniejszą komunikację
z potencjalnymi nabywcami produktów, co przekłada się na sprzedaż. Warto pamiętać, że dobrze określona grupa odbiorców pozwala na zbudowanie bardziej spersonalizowanej komunikacji marketingowej, a konsumenci doceniają indywidualne komunikaty. W efekcie przekaz wiąże się z większymi emocjami, a także odpowiada na konkretne potrzeby sprecyzowanej grupy odbiorców. Istotnym jest, aby biorąc pod uwagę daną grupę docelową nie ująć jej zbyt szeroko, przez co nie trafimy idealnie w potrzeby. Za interesujący przykład można uznać grupę nastolatków, a także grupę osób starszych w podeszłym wieku. Sposób komunikacji kampanii marketingowej, jej okres działania, sposób dotarcia, wygląd
i kształt etykiety, a przede wszystkich realizacja potrzeb w ramach kampanii będzie skrajnie różna. Dlatego też warto jest poświęcić sporo czasu na analizę nie tylko tego,  jaka jest to grupa, ale również w jaki sposób ta grupa dokonuje zakupu, na podstawie czego kupuje, a także jakiego rodzaju komunikatu oczekuje – również, w kontekście wizerunkowym i informacyjnym – w kontekście etykiety na produkcie. Młode pokolenia bardzo chętnie sięgają po produkty z etykietami bardzo kontrastowymi, pełnymi koloru, chętnie sięgają po produkty z etykietami z promocyjnych akcji specjalnych. Istotne są także te, zawierające kody QR/AR – rozszerzające możliwości tradycyjnych etykiet. Z kolei osoby starsze w większości oczekują czytelności tekstu, prostej i estetycznej formy, a także możliwości łatwego odnalezienia składu danego produktu.

Podsumowanie

Reasumując, zastosowanie nowych trendów w rozwoju etykiet to nie tylko pełna integracja treści merytorycznej i wizualnej zawartej na współcześnie realizowanych etykietach. Znaleźć się dzisiaj może na nich (oprócz danych wymaganych prawnie) praktycznie wszystko, czego oczekuje konsument. Jednakże, jest to przede wszystkim umiejętne zarządzanie liniami produktowymi i dopasowanie ich do danych grup docelowych zarówno w strategii marketingowej, jak i późniejszej kreacji na potrzeby dużych kampanii reklamowo-sprzedażowych. Jednym z elementów kampanii jest z pewnością krótkoseryjna limitowana etykieta dostosowana pod dane grupy docelowe lub wręcz spersonalizowana pod konkretną osobę, co budzi zarówno pozytywne emocje, jak i wiążę konsumenta z marką na dłużej niż czas trwania danej kampanii. Współczesna produkcja etykiet nacechowana jest dużą zmiennością i dynamiką oraz podążaniem za potrzebami klientów.

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4353

    AXE w nowej globalnej kampanii reklamowej, w której postprodukcję obrazu zrealizowało polskie studio Platige Image

    <strong>Znana marka męskich kosmetyków AXE rusza z nową globalną kampanią reklamową. Za przygotowanie animacji 2D i 3D, VFX oraz korekcję kolorów odpowiadało polskie studio Platige Image. Projekt został pozyskany dzięki działającemu od ponad roku na amerykańskim rynku zespołowi Platige USA.</strong> Czytaj dalej

  • 4352

    Więcej nowych i mocnych włosów dzięki serum pobudzającemu od Bionigree

    <strong>Produkty polskiej marki to wynik połączenia fachowej wiedzy trychologicznej i technologii wytwarzania kosmetyków, opartych na naturalnych składnikach. Serum pobudzające włosy do wzrostu to jeden z bestsellerów Bionigree.</strong> Czytaj dalej

  • 4347

    Na górze róże… i czarnuszka. Jak odżywić końcówki włosów?

    Pierwsze promienie wiosennego słońca motywują nas do regeneracji włosów. Eksperci podpowiadają, że prawdziwego odżywienia nasze kosmyki wymagają od nasady aż do samych końcówek. Tradycja pokazuje, że do pielęgnacji dolnych partii włosów idealnie sprawdzają się olejki. Nasze babcie stawiały na olejek różany i czarnuszkę. I miały rację, ponieważ taki duet nawilża, chroni i odżywia pasma. Czytaj dalej

  • 4340

    Przygotuj skórę dojrzałą do wiosny. Duet: odbudowa mikrobiomu i składniki odmładzające

    Pierwsze promienie słońca zwiastują upragnioną wiosnę. Przedwiośnie to w świecie beauty czas odbudowy, regeneracji i nawilżenia skóry. Kosmetolodzy wskazują, że w przypadku cery dojrzałej do tych kluczowych haseł należy dodać dwa kolejne: odbudowa mikrobiomu i działania anti-aging. Co korzystnie wpłynie na kondycję skóry wczesną wiosną i przyśpieszy przygotowanie do słonecznych dni? Specjaliści stawiają na pre- i probiotyki oraz kompleksy peptydowe. Czytaj dalej

  • 4339

    Wieczór – czas rytuałów pielęgnacyjnych dzieci i rodziców

    Niezależnie od tego, w jakim wieku są Wasze dzieci, kluczem do ich oraz Waszego dobrego snu są wieczorne rytuały. Szczególnie ważne są one w okresie niemowlęcym, ponieważ regularna pielęgnacja daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, pomaga się wyciszyć oraz ułatwia zasypianie. Dla rodziców to też może być czas na wspólny odpoczynek po dniu pełnym wyzwań. Warto więc zatrzymać się na moment w codziennym pędzie i wpleść do swojej wieczornej rutyny odrobinę przyjemności dla całej rodziny. Czytaj dalej

  • 4335

    Hagi MEN - nowości w męskiej pielęgnacji!

    Z okazji Dnia Mężczyzny firma Hagi wprowadziła na rynek 3 nowe produkty do pielęgnacji twarzy i ciała z męskiej linii Ahoj Kapitanie. Kosmetyki stanowią idealną propozycję dla kosmetycznych minimalistów, kochających multifunkcjonalność i prawdziwych koneserów oryginalnych zapachów. Produkty pachną bryzą morską, wiatrem i kapitańskim rumem. Wśród nowości znajdziemy: żel do mycia twarzy, multikrem do twarzy, ciała i rąk oraz krem przeciwzmarszczkowy. Czytaj dalej

  • 4334

    Pod rękę z pielęgnacją! Oczyszczenie i nawilżenie – duet dla dłoni wiosną

    Za moment rozpocznie się wiosna – czas manicure’owego szaleństwa. W nadchodzących miesiącach będą królowały intensywne kolory, zdecydowane formy i biżuteria na paznokciach. Jak sprawić, by dłonie prezentowały się w nich perfekcyjnie? Kosmetolodzy podpowiadają – zacznij od pielęgnacji! A, ściślej mówiąc, od nawilżenia, ponieważ właśnie po zimie nasze ręce wymagają najbardziej troskliwej opieki. Czytaj dalej

  • 4333

    Polski startup chce poprawić satysfakcję z życia intymnego kobiet

    W pojedynkę, w nowym związku czy w wieloletnim małżeństwie – intymność jest szalenie ważna dla budowania relacji, dobrego samopoczucia, a często też zdrowia fizycznego i psychicznego. Jednak aż 55% kobiet cierpi z powodu zaburzeń pożądania, a wiele z nich nie odczuwa przyjemności z seksu. Czytaj dalej

  • 4332

    Nowość od Your KAYA – pierwszy dezodorant pod pachy i piersi na rynku

    Your KAYA, polska marka produktów menstruacyjnych i kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, rozszerza swoją ofertę o kolejną już rewolucyjną formułę. Delikatny dezodorant ze składem przyjaznym wrażliwej skórze zapełnia tym samym realną lukę w rynku – zadba o komfort kobiet, które zmagają się z problemem zapachu potu pod biustem. Czytaj dalej

  • 4325

    Pielęgnacja dłoni i stóp - jak dbać o te dwie „wizytówki”?

    <strong>Dłonie są bez wątpienia jednym z najbardziej widocznych atrybutów urody, a jednocześnie najbardziej „prawdomównym”, bowiem wiele o stylu życiu osoby można wyczytać z ich stanu. Stopy zaś nawet przez połowę roku pozostają „w ukryciu” jesienno-zimowego obuwia i o zadbaniu o nie przypominamy sobie wyciągając z szafy sandały. Jak więc dbać o te dwie wizytówki na co dzień tak, aby pielęgnacja była przyjemna, szybka i skuteczna? Odpowiedź to The Rich Hand Cream i The Rich Foot Cream od Herbus Cosmetics – dwa kremy stanowiące idealny upominek nie tylko na Dzień Kobiet.</strong> Czytaj dalej

  • 4322

    Męska skóra… czyli jaka? Oblicza spersonalizowanej pielęgnacji

    Jeden z bardziej znanych mitów kosmetycznych to: „męska skóra zniesie wszystko”. Na drugim miejscu podium znajduje się: „mężczyźnie wystarczy jakieś mydło”. Badania pokazują, że panowie – podobnie jak my – potrzebują spersonalizowanej pielęgnacji. A jeśli mają cerę suchą lub bardzo wrażliwą, odpowiednia pielęgnacja to warunek konieczny zdrowego, zadbanego looku. Jak dbać o potrzeby męskiej skóry? Kosmetolodzy stawiają na arnikę, szałwię, prebiotyki i kwas hialuronowy. Czytaj dalej

  • 4321

    Phlov by Anna Lewandowska & Intimissimi. Współpraca, dzięki której jeszcze mocniej będziesz chciała celebrować kobiecość

    W zabieganym świecie pełnym wrażeń łatwo zapominamy, że powinniśmy poświęcić sobie nieco więcej uwagi. By skupić się na własnych potrzebach i celebrować kobiecość oraz wyjątkowe chwile, dwie marki postanowiły połączyć siły. Phlov by Anna Lewandowska oraz Intimissimi znalazły dobry sposób, aby skutecznie zadbać o każdą z nas. Czytaj dalej

  • 4320

    Piękne włosy po leczeniu?! Marka Nachemii ma receptę

    Wiele chorób, szczególnie onkologicznych wiąże się z nadmierną, a nawet całkowitą utratą włosów. Z tego powodu niemal każda osoba po zakończeniu procesu leczenia dąży do odzyskania dawnego obrazu samego siebie. Wypadanie włosów to często najtrudniejszy moment podczas walki z chorobą, zwłaszcza dla kobiet. Nie dość, że uderza w ich poczucie pewności siebie i jest sporym obciążeniem psychicznym, to również stanowi źródło stresu. Jednak ten proces jest z reguły odwracalny. Rozwiązaniem jest stosowanie kosmetyków, które odżywią włosy oraz wspomogą proces reaktywacji cebulek, dzięki czemu staną się one gęstsze i mocniejsze. Czytaj dalej

  • 4319

    Błyskawiczna regeneracja skóry głowy z nową gamą Scalp Advanced od L’Oréal Professionnel Paris

    Piękne i lśniące włosy to z pewnością marzenie wielu z nas. By osiągnąć ten cel poddajemy się luksusowym zabiegom koloryzacji i same, niekiedy nawet codziennie, stylizujemy pasma. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, że wygląd i kondycja włosów zależą w głównej mierze od stanu skóry głowy? Wie o tym marka L’Oréal Professionnel Paris, która wspólnie z profesjonalistami w dziedzinie włosów oraz dermatologami, opracowała gamę Scalp Advanced. To profesjonalne produkty o właściwościach silnie oczyszczających i łagodzących. Z nimi każda skóra głowy zyska to, czego potrzebuje, a efektem będą zdrowo wyglądające, silne i pełne blasku włosy. Czytaj dalej

  • 4317

    NATURALNIE CZYSTY DOM Z SERIĄ FAMILOVE OD YOPE

    Linia FAMILOVE jest o rodzinie, cieple i bezpieczeństwie, dlatego od teraz oprócz naturalnych kosmetyków znajdują się w niej również produkty do pielęgnacji domu. Uniwersalne i przyjemne zapachy oraz rodzinny format butelek pozwolą delikatnie, a zarazem skutecznie wyczyścić wszystkie powierzchnie. To produkty, które pokocha cała rodzina! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/