Aktualności
Czy dojdzie do zmiany na rynku dóbr luksusowych? Raport Deloitte
Firma doradcza Deloitte przygotowała raport „Global Powers of Luxury Goods 2023”. W raporcie ukazane są badania dotyczące głównych trendów, a także czynników kształtujących sektor dóbr luksusowych oraz mody.
Wyzwania roku 2023
W 2022 roku 100 największych firm należących do sektora dóbr luksusowych wygenerowało 347 mld dolarów przychodu, co oznacza, że w porównaniu ze wcześniejszym rokiem odnotowano wzrost o 23 proc. Z kolei złożona marża zysku netto wyniosła 13,4 proc. rok do roku. W roku 2023 wiele branż musiało sprostać niełatwym wyzwaniom, zwłaszcza natury makroekonomicznej. Jak wynika z przygotowanego raportu przez Deloitte, sektor dóbr luksusowych wyszedł naprzeciw wyzwaniom, a nawet stał się jednym z liderów wykorzystujących nowoczesne technologie.
Bartosz Bobczyński, partner, lider Consumer Industry w Polsce i CE, Deloitte podkreśla „W 2022 roku odnotowano najlepszy rezultat w historii zestawienia. Łączne wyniki 100 najlepszych spółek w poprzednim roku finansowym odzwierciedlają ożywienie, które nastąpiło po pandemii Covid-19. W 2022 r. otwarcie sklepów stacjonarnych i ożywienie w turystyce wpłynęły znacząco na odrodzenie się popytu konsumenckiego w tym segmencie. Z kolei w 2023 roku na branżę dóbr luksusowych wpłynęła niepewna sytuacja ekonomiczna oraz geopolityczna, która przyczyniła się m. in. do spowolnienia na kluczowych dla sektora rynkach amerykańskim i chińskim”.
Richcession na horyzoncie
Mimo wielu zawirowań, do których dochodzi na światowych rynkach ekonomicznych, sektor dóbr luksusowych traktowany był jako jeden z wykazujących odporność na zmieniającą się sytuację. W ostatnich miesiącach, w Stanach Zjednoczonych zostało zauważone, zjawisko zwane „richcession”. Oznacza ono spowolnienie gospodarcze, dotykające najbogatszych konsumentów, a tym samym i rynek dóbr luksusowych. Jednak prognozy firmy Deloitte są optymistyczne i nie wskazują na to, aby miało dojść do spowolnienia rynku dóbr luksusowych, a wręcz przeciwnie prognozują, że sektor ten będzie stabilnie wzrastał, zgodnie z tendencją z ubiegłego roku.
Givenchy, Christian Dior na czele stawki
Koncern LVMH, posiadający w portfolio między innymi takie marki jak Givenchy, Christian Dior czy Fendi jest liderem w sektorze dóbr luksusowych. Wygenerowana sprzedaż przez LVMH wynosi aż 31 proc. z firm znajdujących się w TOP 10. Tuż za LVMH znajduje się spółka Kering SA, która jest właścicielem takich marek jak Yves Saint Laurent czy Gucci. Trzecie miejsce zajmuje Compagnie Financière Richemont SA, posiadający w portfolio między innymi markę Montblanc, czy Cartier.
Bartosz Bobczyński zauważa „Pierwsza dziesiątka firm zwiększyła swoją sprzedaż o 22,8 proc. Podmioty z tej grupy przyczyniły się do ponad 63 proc. wzrostu sprzedaży firm z pierwszej setki, a ich udział w łącznym zysku netto wynosi niemal 76,4 proc., co pokazuje siłę największych graczy w tej branży. Po roku przerwy do TOP 10 wrócił PVH Corp., właściciel tak popularnych marek jak Tommy Hilfiger oraz Calvin Klein. Poza pierwszą dziesiątkę wypadł za to China National Gold Group Gold Jewellery”.
Ze wstępnych danych wynika też, że niektóre firmy z sektora dóbr luksusowych odczuły wpływ sytuacja ekonomicznej, tym samym odnotowując spadki. Jest to między innymi spółka Kering SA. Jednak są też firmy, które mimo wielu wyzwań radzą sobie bardzo dobrze i utrzymują sprzedaż na wysokim poziomie, tak jak jest w przypadku marki Hermès.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji i sprostanie prośrodowiskowym wymogom
Autorzy badania podkreślają, że sektor dóbr luksusowych z sukcesem wdraża nowoczesną technologię i cyfryzację. Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest przez marki w sektorze obsługi klienta, personalizacji produktów, czy też identyfikacji produktów oryginalnych.
Nowoczesne podejście i umiejętne wykorzystanie AI widać również w kontekście prośrodowiskowym. Jak zauważa dr Marta Karwacka, starsza menedżerka, Sustainability Consulting, Deloitte „Firmy z sektora dóbr luksusowych już niebawem zaczną wdrażać cyfrowe paszporty produktów i cyfrowe identyfikatory, które pozwalają na dokumentowanie zrównoważonego rozwoju i obiegu zamkniętego produktu w całym cyklu jego życia. Korzyści z tych inicjatyw są szerokie, obejmują m.in. wzrost zaufania konsumentów, zwiększenie sentymentu wobec marki, zmniejszenie ryzyka greenwashingu czy liczby towarów w obrocie oraz poszukiwanie potencjalnych nowych modeli biznesowych”.
Szczególnie istotne dla firm z branży beauty, należących do sektora dóbr luksusowaych jest dostosowanie się do dykrektyw ustanowionych w ramach Zielonego Ładu. Firmy muszą wprowadzić rozwiązania, mające na celu zminimalizowanie oddziaływania produktów na środowisko, a także spełnić założenia gospodarki o obiegu zamkniętym.
Zobacz także
- Dr Irena Eris SA na początku roku wsparła Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111
- JAK POWSTAJĄ KULTOWE PRODUKTY? – SEKRET JAKOŚCI POLSKIEJ MARKI BARWA
- Lush dziękuje swoim klientom za pomoc w osiągnięciu kwoty 100 milionów funtów, przekazanych na cele charytatywne