Czwarta rewolucja przemysłowa – czy grywalizacja może przeobrazić przemysł kosmetyczny?

Przemysł kosmetyczny jest jednym z najbardziej perspektywicznych oraz innowacyjnych sektorów polskiej gospodarki. Charakteryzuje się ogromnym potencjałem, o czym może świadczyć ok. 3,5 mld euro przychodów z eksportu w ujęciu rocznym, co daje 14 miejsce w świecie i plasuje go w pierwszej piątce największych rynków kosmetycznych w Unii Europejskiej1.

Aby utrzymać tę pozycję, a jednocześnie podnieść konkurencyjność branży na rynku światowym, niezbędne jest wdrażanie nowoczesnych rozwiązań, zgodnych z koncepcją Przemysłu 4.0. Istotnym elementem czwartej rewolucji przemysłowej, oprócz technologii, jest aktywne i pełne włączenie w cyfrowy łańcuch wartości wszystkich uczestników procesu, w tym partnerów biznesowych, dostawców, pracowników oraz klientów. Kluczowymi czynnikami sukcesu w tworzeniu wartości z wdrożenia Przemysłu 4.0 jest zbudowanie odpowiedniego poziomu zaangażowania i uwagi wszystkich, którzy biorą udział w procesie. Jednym ze sposobów, które mogą pomóc zrealizować to zadanie, jest wykorzystanie elementów gier, czyli tzw. grywalizacji.

Smart Factory, IoT i Digital Twins….

Inteligentne fabryki (ang. Smart Factory) z autonomicznymi maszynami działającymi niezależnie i komunikującymi się ze sobą w oparciu o złożone procesy sieciowe – oto scenariusz przyszłości w branży kosmetycznej. Zoptymalizowane cyfrowo procesy produkcji i dystrybucji zwiększą wykorzystanie mocy produkcyjnych i elastyczność w dostosowaniu do zmieniających się warunków produkcji, dzięki czemu przepływy pracy w fi rmie staną się bardziej efektywne pod względem czasu i kosztów2. Przykładowo wykorzystanie technologii Internetu Rzeczy (ang. IoT, Internet of Th ings) pozwoli na opracowanie cyfrowych bliźniaków (ang. Digital Twins) maszyn i urządzeń, będących cyfrową wersją urządzenia fi zycznego, mogącą symulować pracę tego urządzenia w czasie rzeczywistym wraz z jego zachowaniem oraz parametrami nastawczymi w określonych warunkach.

W przemyśle kosmetycznym dużym wyzwaniem jest konieczność dynamicznego dostosowania się do zmian. Dynamika otoczenia rynkowego zwiększa się z każdym rokiem, dlatego szybkość reakcji na określone bodźce jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na powodzenie podjętych działań. W dobie czwartej rewolucji przemysłowej nie sposób nadążyć za konkurencją, nie posiadając wirtualnego modelu własnego zakładu produkcyjnego, w którym można symulować różne scenariusze pozwalające ocenić ewentualne skutki projektowanych zmian. Model taki pozwala znacznie skrócić czas implementacji nowych, często innowacyjnych pomysłów, a w konsekwencji zmniejszyć koszty wprowadzanych zmian.

Czas na grywalizację…

W testowaniu hipotez i scenariuszy dotyczących wdrażania zmian oraz innowacji pomocnym może być grywalizacja. Uruchomienie cyfrowego modelu zakładu w formie strategicznej gry przemysłowej 4FACTORY MANAGER dostępnej na urządzeniach mobilnych pozwala na zaangażowanie szerokiego grona graczy, a tym samym stworzenia społeczności.

Otrzymane najlepsze rozwiązania zaproponowane przez graczy będą mogły być wykorzystane w świecie rzeczywistym do parametryzacji środowiska produkcyjnego w celu podniesienia poziomu efektywności produkcji.

Czym więc jest rywalizacja i na czym polega jej rewolucyjny charakter zastosowania w przemyśle kosmetycznym?

Grywalizacja (również gamifi kacja lub gryfi kacja (ang. Gamifi cation) według Gartnera to wykorzystanie mechaniki gier i projektowania doświadczeń w celu cyfrowego zaangażowania i zmotywowania ludzi do osiągnięcia ich celów. Ważne jest, aby odróżnić gamifi kację od gier wideo i programów lojalnościowych, ponieważ grywalizacja wykorzystuje techniki z dziedziny nauk behawioralnych, aby „zachęcić” ludzi do osiągania celów. Grywalizacja to naturalny ekosystem pokolenia Y, tzw. milenialsów,czyli osób urodzonych w latach 80. i 90. XX wieku3. Dotyczy to również kolejnego pokolenia Z, czyli ludzi urodzonych w drugiej połowie lat 90. i po 2000 roku4. Gry stanowią dla tych pokoleń istotną część ich rzeczywistości – są jej integralną częścią. Granie w różnego rodzaju gry pochłania im dziesiątki godzin tygodniowo, daje im to satysfakcję oraz chęć konkurowania z innymi, jednocześnie umożliwiając pokazanie się jako „mistrz”. Jest to ogromny potencjał ludzkiej kreatywności, który może być zagospodarowany w celu tworzenia innowacyjnych rozwiązań w ramach organizacji biznesowych.

Doskonałą ilustracją zastosowania grywalizacji w celu wykorzystania kreatywności graczy do rozwiązania rzeczywistych problemów jest gra EteRNA (eternagame.org). W tej grze zwykli gracze, którzy nie są naukowcami, pracują przy projektowaniu drugorzędowych struktur RNA w wirtualnym laboratorium5. Dzięki współpracy setek tysięcy graczy z całego świata udało się opracować wiele reguł, które zostały zweryfi kowane i potwierdzone w rzeczywistych warunkach laboratoryjnych. Zapewne w tym miejscu nasuwa się pytanie: czy nie łatwiej byłoby zastosować algorytmy, zamiast angażować wielu graczy bez odpowiedniego poziomu wiedzy merytorycznej i czekać na ich zaangażowanie w cały system?

 

Odpowiedzią wyjaśniającą ten wątek może być wypowiedź Marka Schrope’a, redaktora „Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA” (PNAS), który ujął to tak: „Jest to wykorzystanie wrodzonych ludzkich umiejętności do wypełniania luk według określonego planu. Takie działanie jest znacznie bardziej efektywne niż nawet najlepsze algorytmy. Dodatkowo ludzie każdego tygodnia spędzają 3 miliardy godzin, grając w gry internetowe. EteRNA pozwala im dalej grać oraz zdobywać satysfakcję ze wspierania nauki i rozwiązywać takie problemy jak leczenie nowotworów”6.

Co dalej…?

Branża kosmetyczna stoi aktualnie przed wieloma wyzwaniami, które stawia jej bardzo konkurencyjny rynek oraz klienci. Rynek wymaga szybkiego reagowania na zmiany i dostarczania innowacyjnych produktów przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Nowe pokolenia konsumentów oczekują większej dbałości o środowisko naturalne poprzez używanie opakowań, które mogą zostać poddane recyklingowi, obniżenie poziomu generowanych odpadów oraz ograniczenie zużycia energii. Jednocześnie fi rmy kosmetyczne starają się zaangażować „klienta w proces powstawania nowego produktu od pomysłu do realizacji, dając tym samym informację, że to klient i jego potrzeby są najważniejsze w tym procesie” .

Wykorzystując rozwiązania Przemysłu 4.0 i grywalizacji, firmy mogą pozwolić sobie na wielokrotne popełnianie błędów przy wprowadzaniu zmian oraz innowacji w wirtualnym środowisku produkcyjnym osadzonym w warunkach gry, zanim osiągną najbardziej optymalny wynik (najwyższy poziom gry), który będzie możliwy do wdrożenia w rzeczywistym otoczeniu produkcyjnym. Podejmowane próby nie będą pociągały za sobą kosztów ani generowały żadnych odpadów czy zwiększały zużycia energii. Dochodzi do tego zaangażowanie klientów jako graczy, którzy, tak jak to się dzieje w przypadku gry EteRNA, mogą bez posiadania specjalistycznej wiedzy tworzyć nowe receptury produktów, zgodnie ze swoimi oczekiwaniami lub preferencjami. To w znacznej mierze czyni proces produkcji transparentnym i daje możliwość stworzenia społeczności wokół produktu, a tym samym zbudowanie lub umocnienie wiarygodności marki na rynku. Duże możliwości i nieodkryty do końca potencjał obu rewolucyjnych koncepcji, jakimi są niewątpliwie Przemysł 4.0 oraz grywalizacja, pozwalają wierzyć, że mogą być one odpowiedzią na współczesne wyzwania stojące przed branżą kosmetyczną i drogą do osiągnięcia przez fi rmy wyraźnej przewagi konkurencyjnej zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2021

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3713

    POLSKA PREMIERA MARKI RITUALS COSMETICS

    Już 4 sierpnia, Rituals Cosmetics otworzy swój pierwszy sklep w Polsce. Marka powstała w 2000 roku w Holandii. Zachęca do tego, aby odnajdować szczęście w małych rzeczach i pragnie zmieniać nawet codzienne, rutynowe czynności w wyjątkowe momenty. Jak mówi założyciel i CEO marki Raymond Cloosterman “naszym zamiarem nie jest to, aby sprzedać Ci piękno – naszym celem jest zapewnić Ci doskonałe samopoczucie”. Rituals, zgodnie ze swoją ideą, podkreśla, że każdy moment dnia, pozornie nieistotne, jak poranny prysznic czy nałożenie kremu na ręce, mogą być wyjątkowe, o ile w ten sposób będziemy je traktować. Dzięki bogatej gamie produktów do domu i do pielęgnacji ciała, inspirowanych mądrością i tradycjami starożytnych kultur, codzienne czynności stają się chwilami, które nabierają głębszego znaczenia. Czytaj dalej

  • 3710

    Nowość od Matis Paris – Cell Expert & Cell Skin na ratunek oznakom lockdown ageing!

    Współczesny styl życia większości społeczeństwa oraz niepewna sytuacja związana z pojawieniem się pandemii wywołała u wielu z nas bardzo duży stres, który nie wpłynął jedynie na nasze samopoczucie, ale także zostawił ślad na naszych skórach. Lockdown ageing to termin, który pojawił się stosunkowo niedawno w kosmetologii. Jest to efekt wywołany przez skutki pandemii i życie w niepokoju z nią związane. Czytaj dalej

  • 3701

    Słoneczna matematyka

    Wybierając preparat „na słońce” często, nawet o tym nie wiedząc, kierujemy się matematyką. Wydaje nam się, tak na logikę, że wyższa liczba przy literach SPF, to lepsza ochrona. Ile w tym prawdy? Czym jest w ogóle ten skrót i dlaczego „pięćdziesiątka” jest naprawdę skuteczniejsza od „dwudziestki”? Odpowiedzi na te pytania poszukamy w towarzystwie zapewniającej przeciwsłoneczną ochronę linii Nivelazione Skin Therapy SUN. Czytaj dalej

  • 3700

    Poznaj najnowszy zapach z linii Little Black Dress

    Historia zapachów Little Black Dress rozpoczęła się dwie dekady temu. Od tego czasu są one jednymi z najchętniej wybieranych przez kobiety na całym świecie. Z okazji celebracji 20. urodzin kultowej linii powstał nowy, ekskluzywny wariant zapachu – The Dress. To urzekająca, kwiatowo-orientalna kompozycja, dzięki której zostaniesz królową letnich nocy! Czytaj dalej

  • 3699

    Odżywczy rytuał SPA na wyciągnięcie ręki

    Zainspirowana plemienną, południowoafrykańską tradycją linia Planet SPA z masłem shea od Avon to wyjątkowe kosmetyki, które podziałają nie tylko na Twoje ciało, ale także ducha i wszystkie zmysły. Nowe nawilżające mydło do rąk razem z parafinową maską do rąk i stóp tworzą perfekcyjny pielęgnacyjno-odżywczy duet, którzy zregeneruje nawet najbardziej szorstką i przesuszoną skórę. To Twój zestaw „must have” na lato! Czytaj dalej

  • 3697

    Pasty do zębów dla dzieci od Curaprox

    Odpowiednia higiena jamy ustnej, właściwa dieta i regularne wizyty stomatologiczne są kluczowymi czynnikami w utrzymaniu zdrowego uzębienia naszych pociech. Niezbędnym elementem jest również wybór właściwej pasty i szczoteczki, które będą towarzyszyć dziecku w codziennym rytuale szczotkowania zębów. Liczy się nie tylko sam wygląd i smak, lecz przede wszystkim skład pasty oraz ilość zawartego fluoru. Dlatego, chcąc sprostać oczekiwaniom nawet najmłodszych Klientów, marka Curaprox stworzyła linię past do zębów Curaprox Kids przeznaczoną dla dzieci od 2 do 12 lat – w trzech smakach i o różnej zawartości fluoru. Dopełnieniem prawidłowej pielęgnacji będą szczoteczki do zębów Curaprox CS Kids w kilku wersjach kolorystycznych, przeznaczone dla dzieci od 4 do 12 roku życia. Czytaj dalej

  • 3690

    Nogi lekkie jak piórko!

    Siedzący tryb życia, mała aktywność fizyczna, ciąża czy wysokie temperatury – wszystkie te czynniki mogą być przyczyną problemu opuchniętych nóg. Niektóre z nich możemy wyeliminować, na inne wpływu niestety nie mamy. Dlatego zawsze warto mieć pod ręką preparaty, które pomogą zmniejszyć obrzęki nóg i przywrócą im lekkość, takie jak te z linii NIVELAZIONE Skin Therapy EXPERT. Czytaj dalej

  • 3669

    Wakacje (nie!) z owadami

    Lato to bez wątpienia czas, gdy owady są najbardziej aktywne. Zupełnie jak my. Trudno jednak żyć w symbiozie z czymś, co wysysa nam krew, wywołuje świąd, a nawet może zostawić "na pamiątkę" groźnego wirusa. Dlatego jak najszybciej warto poznać słowo repelenty i zacząć stosować środki, które się za nim kryją. Czytaj dalej

  • 3630

    Iść w stronę słońca!

    To, że skóra potrzebuje ochrony przed promieniowaniem jest… jasne jak słońce! Nie ma bowiem czegoś takiego jak „bezpieczne opalanie”. Każda styczność ze słońcem bowiem nie tylko dostarcza komórkom ciała energii do działania, ale jednocześnie powoduje uszkodzenie skóry. Dlatego tak ważna jest prawidłowa ochrona przeciwsłoneczna i stosowanie preparatów, które niwelują skutki niebezpiecznego promieniowania UV. Czytaj dalej

  • 3597

    Z SPF czekasz na letni sezon? To błąd!

    Mimo wzrostu świadomości konsumenckiej, z produktów z ochroną UV nadal korzystamy głównie w okresie wiosenno-letnim. Aby zmienić te nawyki i podejście, Pure by Clochee wypuściło na rynek nowy kosmetyk – BB SPF 30 Krem mineralny. Z pewnością będzie to całoroczny sprzymierzeniec dla dobrej kondycji skóry. Jego formuła została opracowana tak, aby spełniał swoje zadania w codziennej pielęgnacji, niezależnie od pory roku. Czego możemy się po nim spodziewać? Czytaj dalej

  • 3551

    Świat u stóp!

    26 kości, 107 mięśni oraz żyły, tętnice i nerwy o całkowitej długości 1,6 km, a także setki tysięcy gruczołów potowych – ludzkie stopy to ewolucyjny majstersztyk. Ale tylko w pełni zdrowe i sprawne stanowią stabilną podporę ciała! Tymczasem coraz więcej Polaków boryka się z dolegliwościami takimi jak nadmierne pocenie czy, w efekcie, z grzybicą. Dlatego o stopy należy dbać w każdym wieku i właściwie pielęgnować je przez cały rok, a bezpiecznych, skutecznych i sprawdzonych dermokosmetyków i wyrobów medycznych szukać w aptekach. Czytaj dalej

  • 3549

    Idea zdrowej pielęgnacji włosów

    Linia Jantar Medica to intensywna kuracja do włosów zniszczonych i wymagających regeneracji z wyciągiem z bursztynu dostępna wyłącznie w aptekach. Wysokie stężenie składników aktywnych oraz rezultaty działania potwierdzone w badaniach konsumenckich to gwarancja skuteczności od pierwszego zastosowania. Czytaj dalej

  • 3546

    Poczuj ZEW zdrowych i lśniących włosów – odkryj nowy szampon do włosów 2w1 z odżywką ZEW for men

    Nowy produkt z węglem drzewnym z Bieszczad w ofercie polskiej marki kosmetyków dla mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3540

    Nowość od polskiej marki Olivia Plum – Tonik DASH - nawilżająca esencja tonizująca

    Polska marka kosmetyków naturalnych Olivia Plum wkracza w nowy obszar i poszerza swoje portfolio o kolejny produkt. Debiutancka seria naturalnych toników do twarzy to kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy bardzo długo – mówi założycielka marki Ania Śliwińska. Udało nam się, zachowując krótki skład i dobierając wyjątkowe składniki aktywne, nadać im pożądane właściwości. 23 lutego odbył się launch pierwszego z nich – toniku nawilżającego DASH. Czytaj dalej

  • 3503

    tołpa dermo men max efekt. W odpowiedzi na męskie potrzeby.

    Czasy się zmieniają. Współcześni mężczyźni poszukują w kosmetykach już nie tylko skuteczności, ale także innowacji i przyjemności z używania. Dlatego połączyliśmy trendowe składniki z najważniejszymi potrzebami pielęgnacyjnymi mężczyzn, nie rezygnując ze skutecznego działania. Poznajcie nowoczesną i energetyzującą linię tołpa dermo men max efekt. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/