Czego twoja marka może nauczyć się od gier wideo?

Być może umknęło ci to, ale branża gier nieustannie rośnie i staje się coraz większą częścią światowej gospodarki. Wartość giełdowa CD Projekt Red, twórców Wiedźmina i Cyberpunka 2077, już dawno przekroczyła wartość takiego giganta jak PZU.

Warto więc zerknąć, jakie rozwiązania w świecie gier są popularne i zastanowić się, z których możesz skorzystać przy budowaniu swojej marki. Branża gier pełna jest bowiem pomysłów, które nie są zbyt popularne w innych sektorach. Oto cztery ciekawe rozwiązania z branży gier, które mogą być bardzo pomocne dla twojej marki i produktu.

Różne formy dystrybucji

Dobrze jest dawać klientom wybór. Kiedyś gry można było kupić tylko na nośniku fizycznym: kartridżu, dyskietce, a później płycie. Obecnie klienci mają do wyboru o wiele więcej możliwości zakupu gier. To już nie tylko płyta, ale też wersja cyfrowa kupowana w sklepie internetowym, kod ze zdrapki kupowany przez sieć bądź fizycznie w sklepie, abonament na gry dający dostęp do wielu tytułów jednocześnie. Teraz możesz nawet kupić konsolę w abonamencie. Nie na raty, lecz w prawdziwym systemie abonamentowym. A w ulubione gry możesz grać stacjonarnie bądź dzięki chmurze za pomocą swojego smartfona. Tak duża różnorodność i dostępność gier sprawiają, że każdy użytkownik może wybrać formułę najlepiej dopasowaną do niego. Jak możesz to przełożyć na swoją markę lub produkt?

Zastanów się, w jaki jeszcze sposób możesz umożliwić klientom zakup. Jeśli masz sklep internetowy, to może warto zainteresować się obecnością na Ceneo, Allegro czy Amazonie. Jeśli sprzedajesz swój towar w hurtowniach, to rozważ nawiązanie współpracy z sieciami handlowymi. Może warto zastanowić się także nad tym, jak trafić bezpośrednio do właścicieli sklepów? Chodzi o to, by twój produkt był dostępny wszędzie tam, gdzie klienci mogą go potrzebować. A nawet tam, gdzie go do tej pory nie szukali.

Tak samo wnikliwie powinieneś przyjrzeć się swojemu produktowi. Czy obecne opakowanie umożliwia wygodne użytkowanie twojego produktu w różnych sytuacjach? Czy jest dostosowane do potrzeb kierowców? Osób starszych? Aktywnych? Czy posiadasz w ofercie małe, skierowane do dzieci pojemności? Albo duże, familijne opakowania? Czasem proste zabiegi mogą spowodować, że twój produkt zyska zupełnie nowych odbiorców, którzy wcześniej nawet o nim nie pomyśleli.

Bundle, czyli zestawy

W świecie gier popularne jest sprzedawanie produktów w zestawach. Możesz kupić dwie gry danego producenta w okazyjnej cenie. Możesz kupić kontroler w zestawie z najnowszą grą. Albo nawet konsolę w limitowanej edycji z namalowanym motywem konkretnej gry (oczywiście w pakiecie z tą grą). Albo kierownicę w pakiecie z grą wyścigową. Czasem takie zestawy są tańsze niż zakup produktów osobno, a czasem są po prostu wygodniejsze. Nie trzeba dokonywać kilku osobnych zakupów. Dostajemy tzw. no brainer, czyli coś, co zwalnia nas z konieczności myślenia w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Przykłady takich zestawów w innych branżach? Zestaw szampon i odżywka. Krem na dzień w zestawie z kremem na noc. Rum z colą. Ubezpieczenie smartfona możliwe do wykupienia przy zakupie telefonu. Pakiet czterech piw ze szklanką. Zestaw kosmetyków do makijażu zamkniętych w gustownym opakowaniu. Kawa plus pączek. Zestaw imprezowych przekąsek. Tortilla plus salsa.

Być może masz w swojej ofercie produkty, które połączą się w zgrabny zestaw, a być może będzie trzeba nawiązać współpracę z inną firmą. Zastanów się jednak, co zrobić, by zaoferować klientom ciekawy i atrakcyjny pakiet. Musi być on dopasowany zarówno do twojego produktu, jak i do potrzeb twoich klientów. Dlatego potrzebujesz wejść w ich skórę i przemyśleć, w jaki sposób użytkują twój produkt i co może im się przydać.

Czytelny interfejs, mapa

W grach należy dbać o to, by gracz zawsze wiedział, co ma dalej zrobić. Jeśli zostawisz go samego, może poczuć się zagubiony, co doprowadzi go do zniechęcenia, a w efekcie do rezygnacji z twojego produktu. Twórcy gier skupiają się więc na tym, by w jasny sposób komunikować graczom, co powinni zrobić dalej, gdzie pójść lub na co zwrócić uwagę.

Spójrz na swoją stronę internetową, na swoje instrukcje obsługi i opakowania. Czy wystarczająco jasno zarysowałeś ścieżkę, którą klienci powinni podążać, by dokonać zakupu? Sprawdź podstawowe rzeczy – czy napisy są czytelne, a kontrast wystarczający, aby umożliwić komfortowe przeczytanie treści. Czy informujesz, co należy zrobić, by w prosty sposób cieszyć się z zakupu? Pokaż, jak łatwe jest użycie twojego produktu i jakie korzyści on przynosi.

Skup się na klarowności twojego przekazu marketingowego. Wiele gier poległo przed premierą, ponieważ nikt nie potrafił o nich opowiedzieć w ciekawy sposób. Sklepy pełne są tytułów, których niemal nikt nie kupił i których twórcy po premierze musieli spakować walizki, a następnie zwinąć interes. Musisz zrobić wszystko, by uniknąć ich losu. Naucz się od początku jasno komunikować, czym twój produkt jest, a czym nie jest. Dowiedz się, jak ciekawie o nim opowiadać. A jeśli nie potrafisz, to znajdź ludzi, którzy zrobią to za ciebie. Nadaj swojej marce osobowość i pilnuj, by była z nią spójna. Marki nieciekawe i bez wyrazu najczęściej przepadają na rynku – nie osiągają wystarczającego sukcesu. To dlatego, że klienci nie widzą powodu, dla którego mają kupić dany produkt.

Jadąc na spotkanie z inwestorami, twórcy gier mają gotowy tzw. pitch, czyli maksymalnie dwa zdania będące ciekawą i treściwą zajawką. Tego typu opisy są popularne nie tylko w świecie gier, ale także filmów. Chcesz zobaczyć, jak to działa? Oto kilka przykładów ze świata filmów:

• Młody, osierocony chłopiec trafia do szkoły czarodziejów, gdzie uczy się rzucać zaklęcia i poznaje dwójkę przyjaciół, mierząc się jednocześnie ze śmiertelnym niebezpieczeństwem.
• Grupa astronautów walczy o życie podczas nieudanej misji na Księżyc. Czy uda im się bezpiecznie wrócić na Ziemię, gdy w ich statku kosmicznym pojawiają się kolejne awarie?
• Gdy w pobliżu małego miasteczka pojawia się ogromny rekin ludojad, bezpieczeństwo mieszkańców zależy tylko od szeryfa i doświadczonego rybaka.

Widzisz już, o co mi chodzi? Wymyśl dobrą zajawkę dla swojego produktu i spraw, by cały zespół znał ją na pamięć. Zapewni ci to spójny przekaz, a w konsekwencji uchroni twoją markę przed byciem zapomnianą.

Mobilność

Granie mobilne jest coraz ważniejszą częścią świata gier. W 2018 r. przychody z gier mobilnych przebiły te z gier stacjonarnych, czyli konsol i komputerów razem wziętych. To, co jeszcze dekadę temu było nieistotnym ułamkiem rynku, dziś stało się jego większą, dominującą częścią. I odpowiada za niesamowity wzrost wartości całego rynku gier, który od 2012 do 2019 r. urósł ponad dwukrotnie.

Upewnij się więc, czy twoja strona internetowa dobrze wygląda na smartfonach. Czy szybko się ładuje i jest wygodna w nawigacji? Czy numer telefonu i adres e-mail są klikalne? Czy twoja lokalizacja jest łatwa do wyszukania w mapach Google? Osobną kwestią jest aplikacja dostępna na smartfony. Czy masz już swoją aplikację? W takim razie zastanów się, czy wykorzystujesz ją w odpowiedni sposób. Jeśli klienci zainstalowali ją i otworzyli tylko raz, bo wprowadziłeś taki zapis w regulaminie jednej promocji, to gratuluję. Właśnie zmarnowałeś mnóstwo pieniędzy, czasu i zasobów. Każdy z nas ma w telefonie sporo aplikacji, na które twórcy nie mieli pomysłu. To są te apki, które bez żalu odinstalowujemy, gdy raz na jakiś czas czyścimy swój telefon. Zadbaj więc o to, by twoja aplikacja nie była jedną z tych, które bez żalu powędrują do kosza. Pamiętaj, że twoich klientów interesuje tylko jedno: co będą z tego mieli. Nie interesuje ich kontakt z tobą i twoją marką. Oni chcą konkretów. Najlepiej wymiernych, czyli fi nansowych. Pomyśl o rabatach i promocjach dostępnych tylko dla posiadaczy twojej aplikacji. Zadbaj o to, by były atrakcyjne. Dziesięcioprocentowa obniżka
nikogo nie zaciekawi.

Pomyśl o programie lojalnościowym, który będzie autentycznie wartościowy dla twoich klientów. Jeśli po wydaniu 1000 zł otrzymują oni punkty warte 2 zł, to mogę cię zapewnić, że twój program lojalnościowy nie zyska sobie dozgonnej miłości konsumentów. Popatrz, jak robi to Ikea. Ich karta Family daje nie tylko odczuwalne zniżki na wybrane produkty dostępne w ich sklepie, ale także na dania dostępne w części restauracyjnej, czy na zakupy w szwedzkim sklepiku. Ponadto taka karta pozwala na przechowywanie historii zakupów, bez konieczności trzymania paragonów. To są autentyczne ułatwienia dla ich klientów. Nawet jeśli kupują oni dość rzadko w Ikei, to łatwiej im mieć jeden kawałek plastiku w portfelu niż szufl adę pełną paragonów. A co, jeśli zapomną swojej karty? Wystarczy im wówczas numer telefonu. Tak właśnie wygląda przemyślany program lojalnościowy. Możesz się nim zainspirować, gdy będziesz myślał o swojej aplikacji lub innej formie programu lojalnościowego.

Powodzenia!

Antoni Łuchniak
Kółko i krzyżyk – studio graficzne
E-mail: [email protected]

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2020

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4742

    Twoja jesienna kuracja kwasami

    Jesień to idealna pora na przeprowadzenie kuracji kwasami. Wybierz profesjonalną pielęgnację, którą możesz wykonać sama w domowym zaciszu. Czytaj dalej

  • 4740

    Bogate składy w domowym SPA. Co potrafią masła do ciała?

    Skóra potrzebuje skutecznej, troskliwej i regularnej pielęgnacji o każdej porze roku. W chłodne dni w domowym SPA prym wiodą masła do ciała – ze względu na bogaty skład i… super moce. Świat beauty pozytywnie oszalał na punkcie maseł. I słusznie, ponieważ to wielofunkcyjne kosmetyki, które odżywiają, nawilżają skórę i… to jeszcze nie wszystko. Co wiesz o masłach do ciała? Czytaj dalej

  • 4739

    Odmłodzenie i odświeżenie. Dwa wyzwania dla skóry wokół oczu

    Delikatna skóra wokół oczu – szczególnie ta dojrzała – wymaga spersonalizowanej pielęgnacji nastawionej jednocześnie na kilka obszarów. Najważniejsze z nich to: anti-aging, niwelowanie cieni i likwidacja pojawiających się opuchnięć. Kosmetolodzy podkreślają, że kluczem do efektywności w tym zakresie jest połączenie dobrych nawyków pielęgnacyjnych z kombinacją odpowiednich składników aktywnych. Czytaj dalej

  • 4738

    Gorączka zakupów z Phlov by Anna Lewandowska. Te perełki upolujesz w świetnych cenach!

    Każda miłośniczka zakupów przez cały rok czeka na listopad, kiedy z okazji Black Friday w sklepach pojawiają się specjalne promocje i rabaty. To idealny moment, żeby ulubione kosmetyki upolować w najlepszych cenach i uzupełnić kosmetyczkę albo skompletować prezenty dla bliskich na Święta. Zobacz, jakie oferty na Black Week przygotowała marka Phlov by Anna Lewandowska! Czytaj dalej

  • 4733

    CUDOWNIE SREBRZYSTA REWOLUCJA DO WŁOSÓW BLOND

    YOPE rozszerza linię produktów do pielęgnacji włosów. Tym razem całą uwagę skupia wokół włosów w kolorze blond. BLONDE my HAIR to seria, która została stworzona z myślą o wszystkich osobach, pragnących połączyć zdrowie i piękny wygląd włosów z wyrafinowanym blaskiem blondu. To produkty, które staną się uzależnieniem! Czytaj dalej

  • 4732

    Hasło: objętość! Jak osiągnąć efekt burzy włosów?

    Puszyste, świetnie układające się włosy… Marzenie większości z nas i cel działania fryzjerów oraz trychologów! Piękne pasma to zdecydowanie te uniesione u nasady, lekkie, a zarazem pełne objętości. Jak osiągnąć upragniony efekt? Specjaliści stawiają na równowagę PEH, a także na połączenie odpowiedniej pielęgnacji i stylizacji. Czytaj dalej

  • 4731

    Odkryj idealne pomysły na prezenty świąteczne z marką Awesome Cosmetics

    W nadchodzącym sezonie świątecznym Awesome Cosmetics ma przyjemność zaprezentować swoje wyjątkowe kosmetyki pielęgnacyjne, stworzone z myślą o dostarczeniu najwyższej jakości doznań pielęgnacyjnych. Niezależnie od tego, czy szukasz prezentu dla bliskiej osoby, czy chcesz zaskoczyć siebie samego, Awesome Cosmetics przygotowało wyjątkowe propozycje, które doskonale wpisują się w magię świąt. Czytaj dalej

  • 4730

    Naturalna sól do kąpieli Korzenna Pomarańcza od Hagi - pielęgnacja zmysłów i ciała w jednym!

    Naturalna sól do kąpieli Korzenna Pomarańcza to rozgrzewająca mieszanka na jesienno- zimowe wieczory. Kąpiel w roztworze soli himalajskiej to prawdziwy rytuał pielęgnacyjno-kuracyjny, który pozytywnie wpływa na kondycję skóry oraz układ oddechowy. Szczególnie polecamy dla osób aktywnych fizycznie, przeciążonych pracą i tych kochających błogostan. Kąpiel łagodzi stany stresowe oraz relaksuje. Zapach linii Korzenna Pomarańcza to połączenie olejków eterycznych – z pomarańczy oraz przypraw korzennych. Czytaj dalej

  • 4729

    Świąteczna ZIAJA :) Sezonowe produkty już w sklepach!

    Czuć już oddech Świąt na plecach? Dlatego w sklepach Ziaja dla Ciebie i na stronie ziaja.com są już zestawy prezentowe oraz limitowana seria świąteczne aromaty. Czytaj dalej

  • 4728

    3 fakty na temat miceli. Poznaj cząsteczki o unikalnych właściwościach

    Efektywny demakijaż to klucz do pięknej i zdrowej cery. W przypadku skóry wrażliwej oczyszczenie powinno być perfekcyjne… i ekstremalnie delikatne. Czy to możliwe? Kosmetolodzy wskazują, że zdecydowanie tak – z pomocą miceli. Świat beauty pokochał te maleńkie „cząsteczki do zadań specjalnych”. Czego jeszcze o nich nie wiesz? Poznaj 3 fakty na temat miceli. Czytaj dalej

  • 4727

    Pełnia przyjemności z nowym czekoladowym żelem intymnym #Hello Love

    Długie jesienne i zimowe wieczory zachęcają do spowolnienia, odpoczynku, słuchania ulubionej muzyki, czytania książek, a także spędzania czasu we dwoje, rozpalenia w kominku, rozpieszczania zmysłów gorącą czekoladą. Warto doceniać ten szczególny czas, czerpać radość z naszej seksualności, wzbogacać życie intymne i podkręcać atmosferę w sypialni. Pomogą nam w tym naturalne i ultradelikatne żele intymne #Hello Love. Do wybory mamy wariant klasyczny a także nowy czekoladowy. Czytaj dalej

  • 4726

    Ochrona skóry jesienią

    Ochrona skóry jesienią to konieczność. Niskie temperatury i silne wiatry sprzyjają jej odwodnieniu i podrażnieniu. Wszechobecny smog wywołuje stres oksydacyjny, który przyspiesza procesy starzenia. Czytaj dalej

  • 4722

    Czarny listopad, bielsze zęby z Curaprox

    Wiele z nas marzy o pięknym, lśniącym uśmiechu, jednak nie każdy może go mieć. W tym celu próbujemy różnych metod, które pomogą rozjaśnić nasze zęby. Niestety stosowanie zwykłych produktów wybielających, może przynieść więcej szkód niż korzyści. Marka Curaprox pokazuje, że piękny uśmiech możesz uzyskać w bezpieczny, a zarazem delikatny i skuteczny sposób. Czytaj dalej

  • 4718

    Naturalne inspiracje w SPA dla włosów. Czego jeszcze nie wiesz o witaminach?

    Witaminy to substancje kluczowe z punktu widzenia równowagi naszego organizmu i synonim balansu niemal każdego z układów ciała. To jasne. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że witaminy mają także znaczący wpływ na kondycję włosów. Eksperci podpowiadają, które z witamin warto włączyć do swojej codziennej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4717

    Jesienna pielęgnacja BIO natural(na)!

    Chłodne, jesienne wieczory zachęcają do spędzania czasu w zaciszu własnego domu. Warto wykorzystać te chwile i po dniu wypełnionym obowiązkami, zrobić coś dla siebie. Koc i serial, a może wanna i książka albo domowe SPA? Każda forma relaksu to dobry wybór, ale jeśli wolny wieczór zamierzamy przeznaczyć na pielęgnację, to wiemy po jakie kosmetyki na pewno warto sięgnąć – te w 100% wegańskie z linii BIO natural od Instytutu Dermokosmetyków Ideepharm. Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/