Co zwróciło naszą uwagę w tegorocznej edycji targów? Na chłodno - podsumowanie Cosmoprof Bologna 2023

54 edycja targów Cosmoprof Worldwide Bologna odbyła się od 16 do 20 marca gromadząc wystawców z kategorii kosmetycznej i perfumeryjnej (Cosmo Perfumery & Cosmetics oraz Hair & Nail Beauty Salon) a także opakowań (Cosmopack). Wystawiło się ponad 2900 firm ( to wzrost o 11 proc. w stosunku do 2022 roku) z 64 krajów. Zwiedzający byli ze 120 krajów. To najważniejsze wydarzenie dla branży kosmetycznej, kreujące trendy i pokazujące siłę branży.

Polskie firmy kosmetyczne także traktują Cosmoprof w Bolonii jako najważniejsze wydarzenie targowe. Jednak ten rok był inny niż poprzednie, skończył się program finasowania promocji branży przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a nowy nie został uruchomiony, więc nie było stoiska narodowego. PAIH na przestrzeni tylko 12 metrów nie mógł zapewnić dobrej widoczności i komfortu polskim firmom. Części firm skończyła się pomoc finansowa z programów PARP, a nowe nabory w czerwcu. Rezultat?  W 2022 roku było ponad 200 polskich firm, niektóre z bardzo okazałymi stoiskami. W roku 2023 – 144, z czego 10 wystawiało się razem z PAIH. Zabrakło wielu mocnych polskich marek, było za to wielu debiutantów.

Koszty udziału w Cosmoprof co roku rosną, odwrotnie proporcjonalnie do liczby dni targowych – w tym roku targi były o dzień krótsze. Dla firm Bolonia jest ciężka do udźwignięcia finansowo.

Brak stoiska narodowego rzucał się bardzo w oczy. Polscy wystawcy jak zawsze usytuowani byli w pobliżu firm np. z Niemiec, obsługiwanych i wspieranych przez olbrzymie, widoczne, zwracające uwagę stoisko narodowe. Przedsiębiorcy znad Wisły powinni otrzymać analogiczne wsparcie od polskiego rządu. Bardzo brakowało tej przestrzeni, która – zwłaszcza debiutantów – zawsze podnosi na duchu i jest punktem orientacyjnym.

Malutkie, 12-metrowe stoisko PAIH technicznie nie mogło udźwignąć i obsłużyć efektywnie obecnych tam wystawców i przedstawicieli firm. To fizycznie niemożliwe na tak małej przestrzeni i w tak dynamicznej atmosferze, która panuje na targach. Kosmetyczni wiedzą, jakich warunki w czasie Cosmoprof potrzebują przedsiębiorcy, by realizować swoje cele biznesowe. Tym razem na pewno należało przerzucić wszystkie dostępne (nawet skromne) środki właśnie na powiększenie i wyposażenie tego miejscanapisał na swojej stronie internetowej Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego po targach, na chłodno analizując event, w którym biorą czynny udział od lat.

W tym roku to właśnie wystąpienie Blanki Chmurzyńskiej – Brown, dyrektor PZPK na jednej z głównych sal konferencyjnych targów było najmocniejszym polskim akcentem promującym Made in Poland.

Gratulacje należą się Laboratorium Kosmetycznemu Passage z Gałkowa Dużego pod Łodzią, które otrzymało nagrodę Cosmopack w kategorii Make-Up Formula. Powinno to być zachętą dla innych polskich firm do brania udziału w targowych konkursach, o których zbyt często po prostu nie wiedzą!

Polscy wystawcy różnie oceniają targi; dla wielu spotkania bezpośrednie z kontrahentami, ale także we własnym gronie są bardzo cennym doświadczeniem. Polskie stoiska były praktycznie we wszystkich sektorach Cosmetics & Toiletries, Beauty & Spa, Green & Organic, Professional Hair, Nailworld, Cosmopack.

Oczywiście, podstawowym celem wystawiających się na Cosmoprof jest zdobycie nowych kontaktów, co ma przełożyć się na kontrakty i zdobycie rynków eksportowych, ponieważ sprzedaż zagraniczna bardzo znacząco wpływa na rezultaty w biznesie polskich producentów kosmetyków. Trzeba tu dodać, że rok 2022 zanotował spadki sprzedaży eksportowej, które były spowodowane głównie utratą rynków wschodnich. Cosmoprof w Bolonii zakończył się 20 marca, polskie firmy teraz mają czas na ich konkretne podsumowanie i wyciągnięcie wniosków ze swojej na nich obecności.

Jak zaprezentowała się polska branża kosmetyczna?

Pierwszy wniosek - bardzo rozproszona. Dziwne czasami były też przydziały firm np. w pawilonie 36- od lat goszczącym firmy paznokciowe – można było znaleźć firmy kosmetyczne, bardziej pasujące do   green & organic (21). Podobne zamieszanie panowało w strefie Cosmopack. Tutaj można mieć zastrzeżenia do organizatora targów, który chyba nie do końca właściwie porozmieszczał wystawców.

Mimo wszystko Blanka Chmurzyńska – Brown uważa, że polskie firmy były widoczne i w większości bardzo dobrze do targów przygotowane.

- Same firmy mówią, że różne imprezy targowe, w tym Cosmoprof to wydarzenia, które ciężko przeliczyć na zwrot z podjętej inwestycji. Czasami są to korzyści bardziej, a czasami mniej wymierne, ale trzeba tu być. Te targi to wartość sama w sobie i uczestnicy cieszą się nimi, póki są – bo coraz głośniej słychać w wielu rozmowach, że być może e-commerce i market place’y już niedługo wyprą tradycyjną dystrybucję – powiedziała Blanka Chmurzyńska-Brown.

Małgorzata Włodarczyk, marketer kosmetyczny, zauważyła, że tegoroczna edycja to już kolejna z mniejszą liczbą ludzi i mniejszymi stoiskami.

- Pamiętam czasy, kiedy po targach chodziły tłumy, alejki wyglądały jak płynące ludźmi rzeczki, a miejsca wystawowego nie było łatwo kupić – napisała Małgorzata Włodarczyk na LinkedIn, dodając, że duże firmy w tym roku wyglądały słabo lub w ogóle ich nie było.

Co mówią sami polscy wystawcy? Czy z punktu widzenia firmy zwrócą się poniesione nakłady?

Wiele firm nie ma porównania, bo uczestniczyli w targach po raz pierwszy. Mieli okazję rozmawiać z przedstawicielami branży kosmetycznej z całego świata, przeprowadzili niezliczoną liczbę rozmów biznesowych, nawiązując nowe międzynarodowe relacje. Teraz powinni zbierać efekty tych działań.

Powiew świeżości wniosła marka LaQ, która w Bolonii wystąpiła razem ze swoim nowym dyrektorem do spraw eksportu Łukaszem Barbackim. Firma LaQ Natural&Vegan Cosmetics postawiła na zabawny sposób komunikacji, który sprawdziła się w Polsce i spodobał się zagranicznym kontrahentom.

- Nikt nie czeka na żaden nowy produkt. Na rynku jest kilkadziesiąt tysięcy kremów do twarzy i jeśli ktoś mówi, że musi zrobić swój, bo nie znalazł dla siebie nic podobnego to tylko trzeba się zaśmiać. Rynek trzeba zdobyć czymś unikatowym, umieć to pokazać i zachęcić – powiedział nam jeszcze w trakcie targów Łukasz Barbacki, który w dwa miesiące po targach może pochwalić się konkretnymi rezultatami, jak wejście na rynek fiński czy bułgarski.

- W czasach, kiedy dobry kosmetyk o dobrym składzie jest czymś wszechobecnym, marka musi dać swoim klientom coś więcej. Uśmiech, żart, przymrużenie oka okazują się tym czego nasi klienci potrzebują. Zaczynamy teraz na poważnie budować eksport.  – pisze LaQ na swoich mediach społecznościowych

 

 

- Nasza oferta wzbudza bardzo duże zainteresowanie uczestników targów. Dotyczy to praktycznie wszystkich kategorii produktów kosmetycznych – makijażu marki Joko, pielęgnacji twarzy Miraculum i właśnie wprowadzanych na rynek nowych damskich perfumy Chopin – powiedział nam jeszcze w trakcie trwania targów Marek Komola, członek zarządu Miraculum.

Doświadczenie, które wynosimy z targów Cosmoprof Worldwide Bologna w postaci wielu godzin rozmów, negocjacji oraz obserwacji, z pewnością przyczyni się do kolejnych ekscytujących projektów i jeszcze większej ekspansji zagranicznej – Delia Cosmetics napisała na swoim na profilu LinkedIn

Oprócz stałych klientów, stanowisko Delii chętnie odwiedzali zupełnie nowi kontrahenci, którzy wykazywali zainteresowanie ofertą, zarówno w obszarze produktów markowych, jak i private lavbel.  Jest to dla nas sygnał, że jako firma obraliśmy bardzo dobry kierunek, także na arenie międzynarodowej – czytamy dalej.

Cosmoprof Worldwide Bologna już nami – nowe kontakty i ciekawe perspektywy rozwoju – krótko podsumował Mariusz Głaszcz, prezes Loton Cosmetics.

–Bolońskie targi to okazja do spotkania z kontrahentami z całego świata, z którymi współpracujemy od lat, ale również na nawiązanie nowych znajomości biznesowych. Naszym stałym klientom pokazaliśmy nowości i w ten sposób poszerzyliśmy ich portfolio, ale co dla nas oczywiście bardzo ważne - pozyskaliśmy nowych partnerów, zainteresowanych dystrybucją naszych produktów na rynkach zagranicznych. Mamy już pierwsze zamówienia zdobyte na targach - powiedziała Małgorzata Lewandowska, sales manager New Anna Cosmetics jeszcze podczas targów.

 

Od lat Nacomi przyzwyczaiło nas do pięknego i tętniącego życiem kolorowego stoiska, którym zachwycają się tak zwiedzający jak i influencerzy i dziennikarze obecni na targach. I jak co roku firma była doskonale przygotowana do bolońskiego eventu

- Do Bolonii przyjeżdżamy na największe wydarzenie świata kosmetycznego. W trakcie Cosmoprof staramy się wykorzystać potencjał targów. Spotykamy się z nowymi klientami, ale też z tymi z którymi współpracujemy na co dzień, aby jeszcze bardziej zacieśniać więzi. Dużą uwagę poświęcamy wyglądowi naszego stoiska, które z roku na rok robi jeszcze większe wrażenie. Co roku staramy się, aby stoisko było spektakularne, ale utrzymane w koncepcji naszych marek. Już kilka miesięcy przed targami szukamy inspiracji i starannie projektujemy każdy detal stoiska. – podsumowała na gorąco Izabela Wrońska, produkt manager w firmie Nacomi

Kolejną marką, której nie sposób nie zauważyć jest RESIBO, ze swoim stoiskiem wprost przyciągającym wzrok. Gosia Kawalec, Head of Export Sales and Marketing Resibo, i jej zespół dni targowe mieli wypełnione spotkaniami tak z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami, a także dziennikarzami i influencerami z różnych stron świata.

-Ta edycja wyglądała tak, jak gdyby pandemia COVID-19 i przerwa w eventach w ogóle nie istniały! Nasze stoisko odwiedziło tak wielu gości z Europy i całego świata, że nie mieliśmy chwili wytchnienia. Ale nie po wytchnienie jeździmy na targi! – podsumowała Gosia Kawalec i dodała:

-Dla nas targi to czas rozwoju sprzedaży oraz poszukiwania nowych kierunków i odbiorców. Jednak to też okazja do pracy nad wizerunkiem Resibo, prezentacją wartości, misji i wizji marki. Wielokrotnie jest tak, że klientami stają się nie tylko zupełnie nowe biznesy, które po raz pierwszy mają kontakt z marką, ale także ci, którzy przez kilka edycji nas obserwują i w pewnym momencie stwierdzają, że nadszedł odpowiedni moment do współpracy. Bardzo ważny jest też dla nas kontakt z obecnymi partnerami, prasą oraz światem influencerów z Polski i zza granicy.

Jednym z ładniejszych i też przestronnym stoiskiem mogła pochwalić się Verona Products Professional. Prezes firmy, Andrzej Kozłowski, mający wieloletnie doświadczenie targowe, co do tegorocznej edycji jest nastawiony dość optymistycznie, doskonale wiedząc, że zawsze trzeba włożyć dużo pracy w kontynuację tego, co uda się na targach zainicjować.

Jak zwykle interesująco prezentowała się firma JOANNA ze swoimi produktami do włosów. Swietłana Gościmińska, ekspert do spraw eksportu od lat reprezentuje firmę bolońskich targach, doceniając ich znaczenie dla wizerunku firmy i pozyskiwania nowych kontaktów

Polską dużą firma, która zdecydowała się zaprezentować w Bolonii i zrobiła to w najlepszym stylu była Dr Irena Eris. Dopracowane w każdym szczególe stoisko, poumawiane spotkania z klientami, na których firmę reprezentowali odpowiadający za poszczególne rynki managerowie pokazuje styl zarządzania firmą odnoszącą sukces na światowych rynkach.

- Spotkania na targach pozwalają nam na bezpośredni kontakt z naszymi partnerami, co na niektórych rynnach, w tym oczywiście i włoskim ma nieocenioną wartość - powiedziała Paulina Owczarek, brand manager w firmie Dr Irena Eris podczas rozmowy w trakcie trwania targów.

Dwie marki w Bolonii zaprezentowała Nesperta, mowa tu o Semilac hi hybrid. Na stoisku bardzo aktywne były Anna Dobrokhotova, międzynarodowa instruktorka Semilac i mistrzyni Europy w Nail Art, oraz Alessandra Marchesi, oficjalna włoska nail master marki. Obie prowadziły szkolenia i pokazy, przybliżając najnowsze trendy i pokazując profesjonalne techniki wykonywania manicure oraz zdobień przy wykorzystaniu produktów firmy Nesperta.

Tomasz Otrembski, dyrektor do spraw eksportu w SYLVECO też może mieć powody do zadowolenia – na stoisku firmy rozmowy toczyły się przez cały czas.

Na pytanie jak oceniacie tegoroczne targi Cosmoprof najczęściej usłyszymy, że nie spodziewano się takiego zainteresowania produktami, że było wiele dobrze rokujących rozmów. Nikt nie przyzna się, że produkty jego firmy są gorsze czy droższe od konkurencji. Targi można ocenić po roku, dwóch latach, a nie dzień po ich zakończeniu. Wystawcy cieszą się, że mają pokaźną ilość wizytówek, ale nie biorą pod uwagę, że ich konkurenci też dostali takie wizytówki. Niewielu producentów przyznaje, że wśród marek, które można było zobaczyć w Bolonii, jest ileś tak samo dobrych, a może i lepszych niż ich marka. Jedno przyzna każdy: konkurencja jest bardzo duża a rynek jest przesycony, co jest problemem wielu branż obecnie ( więcej się produkuje niż jest w stanie sprzedać).

Dla polskiego sektora kosmetycznego jest Bolonia powinna być podsumowaniem jednego roku i rozpoczęciem kolejnego. Takim swoistym sprawdzianem firmy na tle innych. A na pytanie czy opłaca się jeździć na targi w nadziej na zwiększenie eksportu mamy dwie odpowiedzi – wystawcy odpowiedzą, że to najlepszy sposób, ci co zrezygnowali z targów odpowiedzą , że nie… 

Tak wymagające targi jak Cosmoprof wciąż mają sens, ale trzeba się do tego dobrze przygotować, odrobić lekcje i wykorzystać cały potencjał, jaki za sobą niesie promocja marki. W dobie Internetu, nie ma już na żywo tak wielu niespodzianek, jeśli chodzi o trendy i nowości. Tu wystarczy obserwować kanały social media, strony branżowe i firmowe. Jednak bezpośredni kontakt z klientami, innymi wystawcami i możliwość osobistego dotknięcia produktu nadal jest w cenie

Ewa Trzcińska

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4474

    Naturalna pielęgnacja skóry malucha. Opieka, która koi i wspiera

    Skóra noworodka to ta najdelikatniejsza i wymagająca najbardziej troskliwej opieki już od pierwszych dni życia. Dwa kluczowe wyzwania, jakie stoją przed opiekunami maluchów, to zapewnienie skórze dziecka optymalnych warunków dla rozwoju naturalnej odporności oraz zapobieganie podrażnieniom. Jak twierdzą eksperci, równie ważna, jak dobór najlepszych składników, jest wiedza na temat potrzeb skóry dziecka. Czytaj dalej

  • 4473

    LIMITOWANE NOWOŚCI ZIAJA NA LATO

    Energetyczne, odświeżające, lekkie, szybko wchłaniające się i poręczne. Do tego wegańskie i z wysokimi indeksami naturalności. Arbuz i mirabelka - to nasi przyjaciele w nadchodzącym letnim sezonie. Czytaj dalej

  • 4469

    Olejek do ust od Your KAYA - efekt glow i dogłębne nawilżenie gwarantowane

    Your KAYA, rozszerza swoją kosmetyczną ofertę o nowość – olejek do ust z efektem glow. Nowy produkt pozostawia na ustach błysk tafli o pobudzającej zmysły woni toffi. Aż chce się je malować, wąchać i całować! Czytaj dalej

  • 4468

    Kwas laktobionowy, pantenol i alantoina. Łagodzące trio do kąpieli malucha

    Kąpiel niemowlaka to jeden z najważniejszych i najprzyjemniejszych rytuałów... ale także element pielęgnacji, który jest kluczem do zdrowia oraz komfortu dziecka w pierwszych dniach życia. Kosmetolodzy wskazują na składniki łagodzące i nawilżające jako must-have w codziennej kąpieli malucha – a zatem na pantenol, alantoinę i niezawodny kwas laktobionowy. Czytaj dalej

  • 4467

    Jak szybko zapuścić włosy? Najlepsze sposoby polecane przez trychologa

    Długie, gęste włosy od zawsze były symbolem piękna i atrakcyjności. Dlatego nie dziwi fakt, że wiele osób pragnie zapuścić je w jak najkrótszym czasie. Każdy z nas ma unikalny cykl wzrostu włosów, który determinowany jest przez genetykę, styl życia, stan zdrowia, codzienne nawyki oraz inne czynniki. Niektórzy cieszą się szybkim przyrostem, osiągając długie kosmyki w krótkim czasie, podczas gdy u innych ten proces może potrwać o wiele dłużej. Ważne jest, aby zachować cierpliwość w trakcie zapuszczania włosów. Czytaj dalej

  • 4466

    Lato 2023 – najmodniejsze cięcia, kolory i stylizacje włosów

    Wymarzone zagraniczne wyjazdy, muzyczne festiwale i długie, wieczorne, wyjścia – to wszystko czeka nas latem i na wszelkich tego typu okazjach pragniemy wyglądać spektakularnie, w zgodzie z aktualnymi trendami. Jak kształtują się te dotyczące włosów? Strzyżenie, koloryzację i stylizację łączy w tym sezonie jedno hasło – naturalność. L’Oréal Professionnel Paris podpowiada, jak wykorzystać ten trend i podkreślić naturalne piękno włosów, by uzyskać najbardziej efektowny rezultat. Czytaj dalej

  • 4465

    Odpowiednia higiena podczas miesiączki to wyraz troski o swoje zdrowie

    Tradycyjne produkty do higieny podczas menstruacji mogą podrażniać, powodować infekcje, przynosić ból, dyskomfort, problemy z zajściem i utrzymaniem ciąży, a także powodować poważne choroby. Dlatego wybór odpowiednich środków higienicznych jest niezwykle ważny dla kobiet. Kiedy stosujemy organiczne i certyfikowane podpaski, tampony lub wkładki GingerOrganic nasze miejsca intymne mają kontakt tylko z czystą, organiczną bawełną i niczym więcej, bez substancji chemicznych, chloru, dioksyn oraz alergizujących składników zapachowych. To najlepszy wybór dla naszego zdrowia i komfortu. I wyraz troski o siebie. Czytaj dalej

  • 4460

    Naturalne kosmetyki dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz - zabawa w kąpieli

    Dzień Dziecka już za parę dni. Nowe warianty naturalnych kosmetyków dla dzieci 4organic Kajko i Kokosz sprawią, że kąpiel staje się ciekawą zabawą. Czytaj dalej

  • 4459

    Yope świętuje premierę "Małej Syrenki" Disneya

    Z okazji kinowej premiery „Małej syrenki” Disneya marka YOPE promuje produkty do włosów z serii Bounce. Czytaj dalej

  • 4458

    Soczysta truskawka w domowym SPA dla włosów. Pielęgnacja w stylu królowej lata

    Truskawka to królowa pierwszych dni lata – soczysta, pachnąca i pełna witamin. Kochamy truskawkę! Eksperci podpowiadają, że nasze włosy także doceniają bogactwo, jakie niesie ze sobą ten słodki owoc. Truskawka w domowej pielęgnacji włosów oznacza oczyszczenie, wzmocnienie i perfekcyjną rewitalizację. Tak samo skuteczna, jak smaczna…. Naturalnie! Czytaj dalej

  • 4457

    Gdy pojawi się intymny problem

    Jakie mogą być przyczyny dolegliwości okolic intymnych? Jak im zaradzić i jakie warto zastosować preparaty, aby zażegnać problem? Czytaj dalej

  • 4456

    Perfumy CHOPIN – nowa odsłona strony internetowej marki

    Strona internetowa Chopinperfumes.com zyskała nowe oblicze. Nowa odsłona strony związana jest z premierą kolekcji perfum dla kobiet marki Chopin, których ambasadorką jest Natalia Kukulska. Wody perfumowane Chopin Perfumes dla niej i dla niego to olfaktoryczna interpretacja kompozycji Mistrza, z których każda opowiada własną historię i tworzy wiele różnych warstw emocji. Czytaj dalej

  • 4454

    Mądrość Matki Natury dla przyszłych i obecnych mam

    Matka natura, tak jak i YOPE wie, co dobre dla jej dzieci. Linia pielęgnacyjna MAMA CICA powstała w odpowiedzi na potrzeby kobiet w ciąży i mam niemowlaków. Każdy z produktów czerpie z regeneracyjnych właściwości naturalnych składników, potwierdzonych badaniami naukowymi. Czytaj dalej

  • 4453

    Wcierki w pielęgnacji PEH. Proteiny i humektanty w naturalnych mgiełkach

    Rynek beauty oszalał na punkcie świadomej pielęgnacji włosów. Skrót PEH pojawia się w wypowiedziach trychologów i kosmetologów ekstremalnie często. I słusznie! Odpowiedni balans protein, emolientów oraz humektantów to bowiem podstawa zdrowego i pięknego wyglądu fryzury. Eksperci podpowiadają, że w przypadku pielęgnacji PEH nie powinniśmy zapominać o naturalnych wcierkach. Czytaj dalej

  • 4452

    Zdrowa opalenizna

    Lekko przybrązowiona skóra, ale jędrna, elastyczna i nawilżona. Bez poparzeń, bez przebarwień. Tak wygląda zdrowa opalenizna. Jak ją osiągnąć? Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/