Strategia budowania portfolio surowców kosmetycznych

W branży surowców kosmetycznych króluje kult nowości. Każda wizyta przedstawiciela dystrybutora to prezentacja premier. Technologom trudno jest uniknąć pokusy wprowadzania dużej liczby nowinek, dlatego budowanie portfolio surowcowego to zadanie dla szerszego grona specjalistów.

Branżę surowców kosmetycznych tworzą producenci surowców i dystrybutorzy, którzy oferują te produkty firmom produkującym kosmetyki. Rynek ten charakteryzuje się ograniczoną konkurencyjnością, gdyż w przypadku nowoczesnych składników rzadko spotyka się identyczne zamienniki, a na jednym rynku dany surowiec oferuje zazwyczaj wyłącznie jedna firma (producent bądź wyłączny dystrybutor). Jeśli uwzględnimy to, iż koszty rezygnacji z surowca są bardzo wysokie (wiążą się zazwyczaj ze zmianami receptury, ponowieniem badań, zmianą etykiet czy niejednokrotnie nawet z innymi właściwościami produktu) i dotyczą najczęściej więcej niż jednego kosmetyku, to decyzja o wprowadzeniu nowej substancji do portfolio nabiera bardzo dużego znaczenia.

Etapy ewaluacji nowego surowca:

• sprawdzenie wymogów formalnych,
• sprawdzenie uzasadnienia merytorycznego,
• ocena unikalności technologicznej,
• ocena producenta (fakultatywna/okresowa),
• ocena dystrybutora (fakultatywna/okresowa),
• ocena oferty i wstępny wybór,
• sprawdzenie działania,
• ostateczny wybór.

Sprawdzenie wymogów formalnych

Ocena surowca zaczyna się od sprawdzenia wymogów formalnych – czy surowiec nadaje się do użycia w kosmetykach, czy ma pełną dokumentację, czy mamy pełen skład (czasem na tym etapie okazuje się, że w dokumentach marketingowych przedstawiano INCI bez substancji konserwujących), czy surowiec spełnia wymogi projektu w zakresie rynków docelowych czy też dodatkowych wymagań stawianych kosmetykowi, jak chociażby zgodność z wytycznymi organizacji wegańskich. Ten etap jest kluczowy, a jego pominięcie może przynieść opłakane skutki dla projektu.

Sprawdzenie uzasadnienia merytorycznego

Kolejny etap to sprawdzenie merytoryczne, czy proponowana substancja w sposób znaczący różni się od tego, co już mamy na stanie (działaniem i/lub potencjałem marketingowym) lub też czy jest konieczna do użycia w planowanym projekcie. Oczekujmy od technologa czytelnego określenia, co wnosi nowa substancja względem posiadanych: czy naprawdę jest pod jakimś względem innowacyjna, wyznacza nowe trendy lub jej użycie wynika z założeń projektu, czy też ma wyłącznie dobry marketing.

Ocena unikalności technologicznej

Jeśli wskazany surowiec spełnia wszelkie wymogi formalne i merytoryczne, można przejść do oceny unikalności technologicznej. Dokonuje tego specjalista ds. zakupów, który szuka na naszym rynku co najmniej trzech potencjalnych dostawców dokładnie takiego samego surowca. Jeśli znajdzie, wówczas można odpuścić szczegółową analizę producenta i przejść do oceny dystrybutora. W ten sposób możemy oceniać podstawowe oleje czy popularne substancje, jak choćby gliceryna.

Ocena producenta

Ocena producenta polega na określeniu, jak długo istnieje, jak długo jest oferowany na naszym rynku, czy w ostatnich 3-4 latach zmieniał dystrybutora, wycofywał jakikolwiek surowiec z oferty, jak często i o ile podnosił ceny. Jeśli producent istnieje na rynku krócej niż 3 lata, to jest to sygnał ostrzegawczy – ostatnie, czego chcemy, to być zmuszonym zmieniać recepturę ze względu na brak dostępności surowca. Oczywiście można nadal zdecydować się na takiego producenta, ale pod warunkiem, że dystrybuuje go duży, stabilny i sprawdzony dystrybutor, który zapewni nas, że podjął się dystrybucji w perspektywie przynajmniej 5-letniej, a producent został przez niego zweryfikowany i jest rzetelną firmą.

Od strony ekonomicznej źle świadczą o producencie częste lub zbyt duże względem inflacji podwyżki cen oraz częste zmiany dystrybutora (mogą one wynikać z kiepskiego przyjęcia surowców tego producenta przez rynek), przy których najczęściej także dochodzi do wzrostu cen.

Doświadczony producent to także atuty w postaci wsparcia technologicznego, szczególnie w przypadku surowców konsystencjotwórczych, oraz mniejszego ryzyka braku powtarzalności kolejnych partii.

Ocena dystrybutora

Kolejna analiza odnosi się do dystrybutora, którym często jest producent. W tym przypadku kluczowe kwestie to stabilność firmy i jej portfolio (tyczy się to producentów, jak i surowców), rzetelność i terminowość dotychczasowych dostaw oraz jakość wsparcia. Niestety wciąż są firmy, które nie potwierdzają przez kilka tygodni złożonych zamówień, przesyłają zamówione próbki po dwóch czy trzech miesiącach, a oferta cenowa rośnie co roku o znaczny procent. Dobrzy dystrybutorzy organizują ciekawe sympozja surowcowe (aktualnie w formie online), prowadzą newsletter z informacją o nowościach, ale nadal kluczowe jest wsparcie przy problemach technologicznych, logistycznych czy marketingowych. Oczywiście oceny producenta i dystrybutora dokonuje się przy pierwszym ich ocenianym surowcu i cyklicznie weryfikuje.

Ocena oferty i wstępny wybór

Dalszym elementem ewaluacji jest analiza i ocena oferty. Jest ona oceniana zarówno pod względem wymogów formalnych (kryteria akceptowalności stosowane w firmie), jak i w odniesieniu do innych surowców o tej samej funkcji, z których mamy wybrać ten najlepszy.

W kryteriach akceptowalności określa się najczęściej dwa parametry: minimalny czas oczekiwania na dostawę (lead time) oraz minimalny procent (lub długość) pozostałego okresu trwałości. Niestety wciąż zdarzają się sytuacje, że dostarczony surowiec ma raptem 3-4 miesiące trwałości, bo od jego produkcji upłynęło już 20 miesięcy. Należy jednak pamiętać, że lead time nie ma charakteru gwarancji, więc jeśli poinformujemy dostawcę, że maksymalny akceptowalny czas oczekiwania na dostawę wynosi np. 8 tygodni, to możemy otrzymywać oferty z wpisanym czasem 8 tygodni, a praktyka dostaw może później nie pokrywać się z tą deklaracją. Podobnie jest z pozostałym okresem ważności surowca – najlepiej przyjąć realne dla obydwu stron wartości (np. minimum 50% okresu trwałości, nie krócej niż 6 miesięcy) niż mieć później problem przy odbiorze dostaw.

Oczywiście prosząc o ofertę na dany surowiec, należy pytać o wielkości zamówień. Powinny być one znacznie większe niż nasze planowane pierwsze zużycie – na tym etapie dużo łatwiej nam negocjować cenę dla większych ilości surowca niż gdy już go kupimy.

Sama cena (w połączeniu z planowaną dozą, planowaną pierwszą produkcją i kolejnym ponowieniem, okresem trwałości oraz MOQ) określa nam ryzyko przeterminowania surowca. Algorytm do obliczeń w tym zakresie różni się w każdej firmie, która takowe obliczenia prowadzi, jednak, co do zasady, pozwala w łatwy sposób wybrać bardziej atrakcyjną dla nas (z uwzględnieniem projektu) ofertę. Zupełnie inaczej podejdziemy do zamówienia 25 kg surowca, gdy na pierwszą produkcję zużyjemy jedynie 5 kg przy projekcie start-upowym, a zupełnie inaczej, kiedy realizujemy go dla dużej, stabilnej marki.

Sprawdzenie działania

Przed ostatecznym wyborem drogich substancji aktywnych możemy się pokusić o sprawdzenie ich działania. Niestety podzlecanie tego typu badania jest dość kosztowne, więc ten etap ma zastosowanie zazwyczaj w firmach, które dysponują naukowym sprzętem badawczym (odpowiednim do badanych parametrów). Potrzeba takiego sprawdzenia wynika z faktu, iż nie ma ustandaryzowanych badań surowców kosmetycznych – każdy producent inaczej dobiera próbę, robi różne badania na innym sprzęcie, inaczej je ocenia, czasem dysponuje wyłącznie badaniami in vitro, a to badania in vivo dają najbardziej miarodajne wyniki skuteczności. Ujednolicając procedurę (ta sama baza z jednym i drugim surowcem), mamy pewne porównanie skuteczności surowca. Na jego podstawie łatwo jest dobrać dozy obydwu surowców o porównywalnym działaniu, a dzięki temu jeszcze raz przeprowadzić obliczenia w ocenie oferty.

Ostateczny wybór

W jaki sposób dokonać ostatecznego wyboru? Wybrać ten z najlepszą punktacją, o ile spełnia warunki brzegowe naszej firmy i naszego projektu. Czasem trzeba taki surowiec rozpatrzyć nie tylko w kontekście jednego produktu, ale całej linii, w której występuje (umożliwi to lepsze dopasowanie zużycia w kontekście pierwszej produkcji).

Wyzwania rynku surowcowego w obecnym czasie

Ostatni rok nie był łatwy dla całej branży surowcowej. Po problemach związanych z łańcuchami dostaw w czasie pandemii doszedł problem brexitu. Czasy oczekiwania na surowce wydłużyły się, a przypadki opóźnień w dostawach są znacznie częstsze niż przed 2020 r. Jak więc zmodyfikować swoją strategię?

Przyspieszyć zamawianie względem realnej potrzeby – o ile wcześniej można było zamawiać surowce z dostawą na 2 tygodnie przed produkcją, o tyle teraz lepiej zwiększyć ten okres do 6 lub nawet 10 tygodni. Oczywiście takiej zmiany należy dokonać w porozumieniu z dyrektorem finansowym przedsiębiorstwa, bo z jednej strony odbije się to negatywnie na płynności, ale z drugiej – zapewni realizację produkcji bez kosztownych dla nas przestojów i bez braków produktowych dla właścicieli produkowanych marek.

Druga zalecana modyfikacja to odświeżanie i aktualizacja ofert nawet co 2-4 tygodnie. Wynika to z bardzo dynamicznie zmieniających się czasów realizacji zamówień.

Powinniśmy także zwrócić uwagę na rzetelność obliczeń przy podwyżkach – sam ostatnio otrzymałem informację, że ze względu na formalności brexitowe cena każdego opakowania wzrasta o stały koszt. Po obliczeniach okazało się jednak, że cena całego opakowania 5 kg wzrasta ponad dwukrotnie niż cena opakowania 25 kg. Trzeba było prosić dostawcę o ponowne przeliczenie, wskazując mu tę niespójność.

Co jeszcze należy wiedzieć?

Dystrybutorom zależy na tym, abyśmy kupowali od nich jak najszerszą ofertę. Dzięki temu na etapie rozważania surowca możemy sporo wynegocjować nie tylko w zakresie ceny. Czasem będzie to mniejsze, niestandardowe opakowanie na pierwszą produkcję, innym razem trzymanie przez dystrybutora lokalnego stanu magazynowego pod nasze zamówienia (co skróci nam tzw. lead time), a czasem nawet badania skuteczności konserwacji dla naszego produktu na koszt producenta. Możliwości jest wiele i warto rozmawiać.

Pamiętajmy, że pracujemy z dostawcami, a nie przeciwko nim. Dobry dostawca to nieoceniona pomoc – czasem powie z wyprzedzeniem o zaczynających się problemach z dostępnością, czasem może przyspieszyć naszą dostawę, a innym razem będzie pomagał wraz z producentem w rozwiązaniu problemów technologicznych. Dlatego tak ważny jest ich wybór i otaczanie się najlepszymi.

Krzysztof Domalewski

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2021

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3551

    Świat u stóp!

    26 kości, 107 mięśni oraz żyły, tętnice i nerwy o całkowitej długości 1,6 km, a także setki tysięcy gruczołów potowych – ludzkie stopy to ewolucyjny majstersztyk. Ale tylko w pełni zdrowe i sprawne stanowią stabilną podporę ciała! Tymczasem coraz więcej Polaków boryka się z dolegliwościami takimi jak nadmierne pocenie czy, w efekcie, z grzybicą. Dlatego o stopy należy dbać w każdym wieku i właściwie pielęgnować je przez cały rok, a bezpiecznych, skutecznych i sprawdzonych dermokosmetyków i wyrobów medycznych szukać w aptekach. Czytaj dalej

  • 3549

    Idea zdrowej pielęgnacji włosów

    Linia Jantar Medica to intensywna kuracja do włosów zniszczonych i wymagających regeneracji z wyciągiem z bursztynu dostępna wyłącznie w aptekach. Wysokie stężenie składników aktywnych oraz rezultaty działania potwierdzone w badaniach konsumenckich to gwarancja skuteczności od pierwszego zastosowania. Czytaj dalej

  • 3546

    Poczuj ZEW zdrowych i lśniących włosów – odkryj nowy szampon do włosów 2w1 z odżywką ZEW for men

    Nowy produkt z węglem drzewnym z Bieszczad w ofercie polskiej marki kosmetyków dla mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3540

    Nowość od polskiej marki Olivia Plum – Tonik DASH - nawilżająca esencja tonizująca

    Polska marka kosmetyków naturalnych Olivia Plum wkracza w nowy obszar i poszerza swoje portfolio o kolejny produkt. Debiutancka seria naturalnych toników do twarzy to kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy bardzo długo – mówi założycielka marki Ania Śliwińska. Udało nam się, zachowując krótki skład i dobierając wyjątkowe składniki aktywne, nadać im pożądane właściwości. 23 lutego odbył się launch pierwszego z nich – toniku nawilżającego DASH. Czytaj dalej

  • 3503

    tołpa dermo men max efekt. W odpowiedzi na męskie potrzeby.

    Czasy się zmieniają. Współcześni mężczyźni poszukują w kosmetykach już nie tylko skuteczności, ale także innowacji i przyjemności z używania. Dlatego połączyliśmy trendowe składniki z najważniejszymi potrzebami pielęgnacyjnymi mężczyzn, nie rezygnując ze skutecznego działania. Poznajcie nowoczesną i energetyzującą linię tołpa dermo men max efekt. Czytaj dalej

  • 3502

    Naturalnie czyste i świeże pranie z ZIELKO

    Pachnące, świeże oraz czyste pranie, bez zbędnej chemii jest możliwe. Spośród dużego wyboru środków piorących zarówno tych tradycyjnych, jak i naturalnych, można odnaleźć perełki z nienagannym składem, o skutecznym działaniu. Czytaj dalej

  • 3471

    Świąteczne zestawy Roomcays

    Już ostatni dzwonek, by wybrać prezent dla najbliższych. Dla brodaczy świetne będą zestawy marki Roomcays, w których znajdziemy dobre kosmetyki do pielęgnacji wąsów i brody. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

  • 3428

    Lawendowe nowości od SYLVECO

    Długie – krótkie, swobodnie opadające… Zdrowe i lśniące włosy stanowią nasz atut niezależnie od fryzury, a odpowiednio dobrany kosmetyk do pielęgnacji, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu ich prawidłowej kondycji. Włosy, w zależności od typu, wymagają jednak szczególnej troski, aby zachwycały zdrowym wyglądem. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/